SI-E-slov. tisak SI DELO 29. VII. RUPEL MEĐ.POLOŽAJ SL. SLOVENIJADELO29. VII. 2000.Moj = stranački = državni interesDr. Dimitrij Rupel piše o međunarodnom položaju Slovenije danas. Na početku podsjeća da je prošlo približno deset
godina otkako Slovenija objektivno međunarodno postoji, dok je prije svoj međunarodni položaj prepuštala Austrijancima odnosno Nijemcima, kasnije Srbima. Ta promjena još nije dovoljno prihvaćena i unatoč svemu štošta je ostalo po starom."Nekadašnje uređenje slovenskoga međunarodnog položaja imalo je svoju udobnu stranu: Slovenci se nisu morali brinuti o svom međunarodnom položaju, a nisu bili ni odgovorni za međunarodni položaj svoje države. (...) Prije g. 1990. republičke vlade oprezno su se prihvaćale nekih međunarodnih poduzeća i brinula se za neke posebne dijelove jugoslavenske vanjske politike koji su se ticali npr. susjednih zemalja Furlanije, Julijske krajine, Koruške... (...) Drugo nam nisu dopuštali i za drugo nismo bili ni sposobni.Ta provincijalna politika koju doduše prevladavamo ostala je zapisana u genima slovenske diplomacije do današnjih dana. Naravno da je najviše 'ostataka starog razmišljanja' kod ljudi koji su bili
SLOVENIJA
DELO
29. VII. 2000.
Moj = stranački = državni interes
Dr. Dimitrij Rupel piše o međunarodnom položaju Slovenije danas. Na
početku podsjeća da je prošlo približno deset godina otkako
Slovenija objektivno međunarodno postoji, dok je prije svoj
međunarodni položaj prepuštala Austrijancima odnosno Nijemcima,
kasnije Srbima. Ta promjena još nije dovoljno prihvaćena i unatoč
svemu štošta je ostalo po starom.
"Nekadašnje uređenje slovenskoga međunarodnog položaja imalo je
svoju udobnu stranu: Slovenci se nisu morali brinuti o svom
međunarodnom položaju, a nisu bili ni odgovorni za međunarodni
položaj svoje države. (...) Prije g. 1990. republičke vlade oprezno
su se prihvaćale nekih međunarodnih poduzeća i brinula se za neke
posebne dijelove jugoslavenske vanjske politike koji su se ticali
npr. susjednih zemalja Furlanije, Julijske krajine, Koruške...
(...) Drugo nam nisu dopuštali i za drugo nismo bili ni sposobni.
Ta provincijalna politika koju doduše prevladavamo ostala je
zapisana u genima slovenske diplomacije do današnjih dana. Naravno
da je najviše 'ostataka starog razmišljanja' kod ljudi koji su bili
povezani s bivšim sustavom, komunističkom partijom, Jugoslavijom
itd. Nešto više od provincijalne politike nije dopuštao
jugoslavenski okvir, ta 'prava vanjska politika' bila je
rezervirana za Beograd. U Sloveniji smo se oslobodili Beograda, a
ipak imamo neke stranke koje u svojim međunarodnim kontaktima i
djelovanju naglašavaju upravo točno određena državna povezivanja.
Svoj - a ako je riječ o vladinim strankama, i državni -
vanjskopolitički pogled ograničavaju zbog ideoloških predrasuda.
Koliko vidim, mnogo je staroga razmišljanja kod ljudi iz nekih
novih desnih odnosno konzervativnih stranaka, ponajprije onih koje
su čvršće povezane s Crkvom. Njihovi uzori imaju dom ponajprije u
Austriji, Italiji, naravno u Vatikanu, djelomično u Njemačkoj,
ponajviše u Bavarskoj... i tamo su usmjereni njihovi
vanjskopolitički pogledi."
U nastavku autor sa zadovoljstvom govori o današnjem političkom
rasporedu u državama EU - lijeve i stranke lijevoga centra
prevladavaju, a uspjeh lijevog centra koji se reformirao i
liberalne politike - piše Rupel - tako reći je globalan.
"U Sloveniji se susrećemo s problemom razlikovanja stranačkih i
državnih interesa. Problem ne nastaje samo zato što stranački
interesi imaju prednost pred državnima nego ponajprije zato što se
prvi i drugi interesi izjednačuju i što stranački interesi odjednom
postaju državni. (...) Novije iskustvo imali smo pri talijanskim
pritiscima prije pet godina; danas bi se to moglo ponoviti pri
slovenskom uključivanju u EU i pri planiranju odnosa sa susjednom
Austrijom gdje je trenutačno na vlasti slična politička opcija kao
u Sloveniji. Kako je poznato, zbog uspona takve opcije na vlast
Austrija je u Europi bila općenito kritizirana i izopćena. Slične
teškoće još prije - doduše u drugom obliku - doživljavale su
Slovačka i Hrvatska. Bilo bi slabo kad bi što slično pogodilo
Sloveniju. (...) Velika je razlika između predodžbe koju imamo o
sebi i naše slike kako je vide izvan Slovenije. Katkad imamo o sebi
lošiju sliku, katkad bolju od one koju o nama imaju naši promatrači
- pri čemu problem ne pojednostavljuje činjenica da nas promatraju
s različitih strana i da različiti promatrači imaju pri tome
različite interese.
Sjećamo se vremena kad smo se hvalili uspjesima svoje gospodarske
proizvodnje, po mogućnosti s tonama čelika. Vijesti su bile pune
podataka o broju proizvoda, a nisu govorile o prodaji i dobitku. Na
kraju smo utvrdili da je sve uzalud ako roba ne ide u prodaju. Dakle,
nije tako važno koliko smo dobri u vlastitim očima, nego kako nas
'kupuju'. Naravno da prodaja ovisi i o 'marketingu'. I ne samo u
tome da bolji marketing povećava prodaju, nego bolji marketing zna
i slabu prodaju prikazati u takvu svjetlu da kupci ne očajavaju. U
tom smislu nije važno samo to kako nas vide u tuđini nego je važno i
to kako to viđenje znamo pokazati kod kuće. Moderna politika, pa i
slovenska, sve je više podvrgnuta marketingu. Mediji će
izvješćivati i o neznatnim događajima (npr. o petminutnom susretu
ministara) ako ih njihovi dobavljači (npr. određeni uredi, odjeli
za odnose s javnošću...) prikladno (očima, ušima...) i privlačno
obrade i predstave. To Amerikanci zovu 'spin'. Naravno domaći
stručnjaci za odnose s javnošću ne bi mogli svladati vrlo ozbiljne
teškoće ako bi se pojavile. Nova slovenska vlada tako recimo ne može
prevladati teškoće s jednostranom (domobranskom) proslavom na Rogu
ili s izočnošću partizanskoga pjevačkog zbora na Trgu Republike u
Ljubljani.
Svaka je pogrešna slika, bila odveć dobra ili odveć loša - štetna.
(...)
Ključna predodžba Slovenije iz koje proizlaze mnoge
vanjskopolitičke posljedice predodžba je Slovenije kao dijela
bivše Jugoslavije. Slovenska politika u vezi s tom predodžbom koju
su tu i tamo zaoštravale izjave o slovenskoj sebičnosti,
introvertiranosti i čak našoj krivnji za raspad Jugoslavije,
pronašla je niz formula. O sebi govorimo da smo srednjoeuropska a ne
balkanska država; da ne trebamo stabilizacije nego da joj
pridonosimo, da nismo primatelji nego davatelji pomoći itd.
Činjenica je da nas države i međunarodne organizacije vide u
povezanosti s Jugoslavijom. Toj povezanosti nije nam uspjelo
pobjeći, ali nam je - u okviru mogućnosti i u okviru 'jugoslavenske
priče' uspjelo Sloveniju predstaviti kao najrazvijeniji,
demokratski i politički najrazumniji dio Jugoslavije koji je dugo
prije drugih najavljivao pogrešnost srpske politike; a koja se
protivi nacionalističkoj nesnošljivosti, koja uzorno uređuje
odnose s manjinama i koja nema problema s multinacionalnim
suživotom. Slovenska vanjska politika proteklih je godina poručila
svijetu da je Slovenija uzorna država koja sudjeluje u spasilačkim
akcijama i akcijama solidarnosti. Pa koliko se god trudimo
projicirati predodžbu srednjoeuropske države (što Slovenija
svakako zbog geografskoga položaja i habsburškoga dijela povijesti
jest), najviše smo pozitivnih ocjena dobili kao organizatori
međunarodne zaklade za razminiranje u BiH.
Ono što države i međunarodne organizacije kod Slovenije u
posljednje vrijeme cijene, njezina je spremnost na suradnju,
njezino uključivanje u različite međunarodne aktivnosti. Ipak se
Slovenija s djelovanjem u okviru Pakta stabilnosti neće potvrditi
na dulji rok i široko. Često se uspoređujemo s Poljskom, Češkom i
Mađarskom koje su nam pobjegle u NATO i koje pripadaju
najsigurnijim kandidatkinjama EU. Čuđenje uz slovensko
zaostajanje za tim državama, za koje često čujemo da su slabije od
nas, znak je slabog ocjenjivanja međunarodnih zakonitosti. Sve tri
države bitno su se više od Slovenije otvorile stranom kapitalu. Taj
kapital nije otvorio samo radna mjesta i povećao sve moguće bilance
nego je postao osiguravajuća polica tih država. Sve tri države su
također ocijenile da će brže i lakše nego u EU ući u NATO što ih je
usmjeravalo u blizinu SAD-a. To usmjerenje se čini izvanredno
privlačnim za strana ulaganja, ta u državama NATO-a potpuno su
sigurna, a sve to skupa poboljšalo je i mogućnosti za EU. Suradnja s
NATO-om, SAD-om, velikim stranim tvrtkama i s EU ostvarilo je vrlo
pozitivnu predodžbu tih država, što se osjeća posvuda, čak u
turizmu.
Osobito slovenske konzervativne stranke zaklinju se na 'oslanjanje
na vlastite snage', dakle sumnjičave su prema stranim ulaganjima.
Kad se odluče za suradnju sa stranim tvrtkama traže ih - tako se čini
- u susjedstvu: npr u Austriji ili u Bavarskoj. U toj politici je
skriveni paradoks. Narodno osjetljive stranke obično se boje
investicija iz susjednih država jer da se s investicijama slabe
etničke granice što bi u krajnjem slučaju moglo dovesti do promjene
službenih granica na slovensku štetu. Očekivali bismo dakle da će
se te stranke - kad bi se uopće predale gospodarskoj logici -
zanimati za ulaganja iz što udaljenijih država, npr iz SAD, Japana
ili barem Velike Britanije... Naravno da se ne radi ni o
gospodarskoj ni za narodnoobrambenoj nego o stranačkoj logici: 'to
smo obećali svojim stranačkim prijateljima'.
Slovenija će sačuvati ili popraviti svoju relativno dobru sliku ako
se otvori za strana ulaganja i bude li se čuvala klopke u koju su se
uhvatile neke balkanske države ali i Austrija i Mečiarova Slovačka.
Najopasnije mi se u tom pogledu čine neke najave slovenskih
konzervativnih stranaka u vezi sa slovensko-hrvatskim odnosima.
Riječ je o radikalnim zahtjevima ('neka granica bude na Mirni',
'Savudrija je naša') koji neće preplašiti samo susjedne države nego
sve međunarodne organizacije i naše zagovornike koji nam vjeruju da
nismo Balkanci.
Ne bude li dovoljno oprezna, Slovenija će se zaplesti u stvar koja
se naziva 'nediskriminatorna denacionalizacija'. U biti se radi o
austrijskom pokušaju revizije poratnoga savezničkog
zakonodavstva, u slučaj dugoročno nisu upletene samo Slovenija i
Austrija nego i Češka, Slovačka, Poljska, Njemačka, na posljetku i
Europska unija. Republika Austrija izražava nezadovoljstvo s
postupkom prema osobama njemačke narodnosti u poratnom
jugoslavenskom zakonodavstvu. Činjenica je da su njemački ljudi u
zemljama koje je okupirala Hitlerova Njemačka (čiji je dio bila i
Austrija) bili izloženi veoma strogim mjerama, ali su te mjere bile
važne za mnoge pogođene države i bile su dio savezničkoga prava.
To je napokon potvrdio slovenski ustavni sud g. 1997. koji je
odgovarajućima za one njemačke narodnosti koji imaju pravo
predvidio i dokazivanje lojalnosti. Austrija izražava
nezadovoljstvo (u ime nekih pretpostavljenih osoba s pravom) i
tvrdi da je dokazivanje opravdanosti denacionalizicijskoga
zahtjeva nešto iznimno sporno i čak necivilizirano. Austrija tvrdi
da za buduću članicu EU (Sloveniju) nije dopustiva odredba koja
osobi s denacionalizacijskim pravom nalaže dokazivanje lojalnosti
za II. svjetskog rata. Takva stajališta bila su na poticaj Austrije
prvo upisana u tzv. Zajedničkim stajalištima EU za Poglavlje 4 -
Slobodan protok kapitala".
Dr. Rupel do kraja teksta tumači zašto je u pravu Slovenija, a ne
Austrija. Pritom inzistira na jasnoći kako se ne bi dogodilo da
druga država uspije svoje partikularne interese predstaviti kao
interese odnosno uvjete EU.