FR-Internet-0Informacijske usluge-Financijsko-poslovne usluge-Trgovina-Tržište/cijene FR-LES ECHOS 20.7.NOVO GOSPODARSTVO FRANCUSKALES ECHOS20. VII. 2000.Mladi krumpiri novoga gospodarstva"Uspoređujući novo gospodarstvo s mladim
krumpirima koji su, unatoč svemu, krumpiri, ('Les Echos' od 18. VII.), Alain Etchegoyen želi podcijeniti bitne promjene koje su na putu da iz temelja promijene sustav proizvodnje i razmjene u svijetu. Daje nam prigodu da bolje pojasnimo sadržaj pojma koji, čini se, odražava te promjene. Tako možemo istaknuti barem pet glavnih čimbenika koji čine tu novost, kako bi odredili novo gospodarstvo i započeli raspru.1. Prvu novost, kralježnicu novoga gospodarstva, čini internet. Pomoću tehničkih mogućnosti, koje će biti sve veći suparnici (telefonski kablovi, optička vlakna, hercni snopovi), ova mreža postupno povezuje sve kupce i prodavače na planetu, sadašnje i buduće. Pojedinci i poduzeća povezani su preko 'infinite bandwith', pravih informacijskih autocesta na kojima nema zakrčenja ni naplate cestarine, a mogu začas, i uz smiješnu cijenu, prenijeti sve što se dade pretvoriti u brojke: glas, glazbu, podatke, sliku. Cijena umnožavanja i prijenosa numeričkih dobara
FRANCUSKA
LES ECHOS
20. VII. 2000.
Mladi krumpiri novoga gospodarstva
"Uspoređujući novo gospodarstvo s mladim krumpirima koji su,
unatoč svemu, krumpiri, ('Les Echos' od 18. VII.), Alain Etchegoyen
želi podcijeniti bitne promjene koje su na putu da iz temelja
promijene sustav proizvodnje i razmjene u svijetu. Daje nam prigodu
da bolje pojasnimo sadržaj pojma koji, čini se, odražava te
promjene. Tako možemo istaknuti barem pet glavnih čimbenika koji
čine tu novost, kako bi odredili novo gospodarstvo i započeli
raspru.
1. Prvu novost, kralježnicu novoga gospodarstva, čini internet.
Pomoću tehničkih mogućnosti, koje će biti sve veći suparnici
(telefonski kablovi, optička vlakna, hercni snopovi), ova mreža
postupno povezuje sve kupce i prodavače na planetu, sadašnje i
buduće. Pojedinci i poduzeća povezani su preko 'infinite
bandwith', pravih informacijskih autocesta na kojima nema
zakrčenja ni naplate cestarine, a mogu začas, i uz smiješnu cijenu,
prenijeti sve što se dade pretvoriti u brojke: glas, glazbu,
podatke, sliku. Cijena umnožavanja i prijenosa numeričkih dobara
gotovo je jednaka ništici. Da bi oslikali tu pojavu, rabimo pojmove
digitalnog, numeričkog, priključenog gospodarstva; digitalna je
mreža zapravo nosač novoga gospodarstva.
2. Vodeći računa o postojanju mreže, koja je nepovratna činjenica,
svaki sudionik u gospodarstvu mora biti kadar da što brže iskoristi
prilike koje mu se pružaju, u protivnom bi mogao biti isključen.
Neprirodno je stoga nastojati na razlici između novog gospodarstva
koje čine poduzeća visoke tehnologije, i staroga gospodarstva koje
okuplja tvrtke koje proizvode klasična dobra. Doista, postoji
razlika između tvrtka koje prodaju nematerijalne stvari (znanje) i
onih koje prodaju opipljive stvari, ali sva poduzeća moraju vrlo
brzo ući u novo gospodarstvo, gospodarstvo interneta. Uvijek će
biti tvornica koje će proizvoditi čelik, automobile i hladnjake
koji su nam potrebni u svakodnevici, no internet će bitno utjecati
na lanac vrijednosti i na tradicionalne oblike organiziranja.
3. Novo gospodarstvo ne dovodi u pitanje zakon ponude i potražnje,
već iz temelja mijenja uvjete primjene toga zakona. Svaki kupac
teoretski može na mreži tražiti moguće dobavljače, dobiti potrebne
podatke, pogađati se i organizirati dražbu ili neki drugi način
kupnje. Svaki dobavljač može pokazati svoj katalog, politiku
cijena i preporuke. Te će se mogućnosti moći primijeniti u godinama
(mjesecima) koje dolaze, uglavnom s naglim širenjem trgovine
između samih poduzeća ('business to business' ili 'B to B'), a onda,
zacijelo sporije, i s razvojem trgovine na malo ('B to C'). Novi
oblici sučeljavanja ponude i potražnje pokazuju snagu koju ima
internet u odnosu prema pokretačkoj snazi drugih velikih mreža
(telekomunikacije, željeznica): pristup internetu gotovo je
besplatan, a uz to omogućuje stvaranje skupina koje mogu zajednički
nastupiti na tržištu. Takvo sučeljavanje ponude i potražnje u
stvarnom vremenu ističe takmičarske snage i snižava cijene i
troškove, uz uvjet da se nadziru i kažnjavaju navike tajnog
dogovaranja, što je još neriješen problem.
4. Novo gospodarstvo gotovo automatski dovodi do raskida lanca
vrijednosti i njegove obnove prema različitim obrascima.
Preispituju se tradicionalni oblici organiziranja.
Gospodarstvenici tu otkrivaju stari problem vertikalne
integracije i 'make or buy' koji je već majstorski raščlanio Ronald
Coase, dobitnik Nobelove nagrade za gospodarstvo 1991., u napisu iz
1937. o prirodi poduzeća. Coase i njegovi nasljednici stavljaju u
opreku hijerarhijski ustroj i niz uspješnih tržišta. Poduzeće
postoji zato što ne postoje uspješna tržišta i zato što ih ono
zamjenjuje. Internet mijenja tu shemu: načinje vertikalni ustroj
lanaca vrijednosti, raščlanjuje zanimanja u pokretljiva i dodatna
podzanimanja. Poduzeće koje je shvatilo prednosti mreže, može po
najpovoljnijoj cijeni kupovati na tržištu proizvode i usluge koje
je prije i samo izrađivalo. Ono postaje prilagodljivije, smanjuje
svoje troškove, i u krajnjem slučaju može postati virtualno
poduzeće koje organizira i povezuje različita uslužna zanimanja.
Internet je moćan protivnik postojećih hijerarhija i kultura koje
su s njima povezane.
5. U novom su gospodarstvu veće mogućnosti čovječanstva za
inovacije, jer svaka se zamisao može lako izraziti, možda
pretvoriti u poslovni plan i provesti. To je stari Schumpeterov
problem 'stvaralačkog uništavanja'. Tijek stvaranja vrijednosti
na temelju inovacija u središtu je dinamike novog gospodarstva, sa
stalnim 'preispitivanjem' svega što postoji.
Svi ti čimbenici koji čine novost, ne dovode ipak u pitanje temeljne
zakone gospodarstva, već stroj radi uz pomoć manjeg, bržeg,
moćnijeg i jeftinijeg alata. Novo gospodarstvo koje je u
nastajanju, nezaobilazno je; ono će poprimiti oblike koje naša
mašta danas možda ne može ni zamisliti. Ono se čini kao izuzetna
mogućnost za rast, ali isto tako nosi sa sobom i opasnost.
Prilagodba tom novom svijetu nije laka i čini se prijeko potrebnim
da se socijalno nadzire prijelazna faza i da se uvedu kontrolne
mjere. Pojam novoga gospodarstva omogućuje danas da se nastoji na
velikim promjenama koje se u ovom času događaju i s kojima se moramo
sučeliti. Pojam će možda nestati sam od sebe kada se promjene
dogode, nadajući se da smo bili mladi krumpiri novog gospodarstva",
piše Jean-Marie Chevalier, direktor Cambridge Energy Research
Associates, tvrtke s područja novog gospodarstva.