FR-DE-reforme-Vlada-Financijsko-poslovne usluge-Gospodarski pokazatelji FR-LE MONDE16.7.NJEM.POREZNA REFORMA FRANCUSKALE MONDE16. VII. 2000.Reforma na njemački način"Nametnuvši veliku poreznu reformu, kancelar Gerhard Schroeder odnio
je u petak 14. srpnja osobnu pobjedu koja uz to znači prekretnicu u njemačkoj povijesti. Već nekoliko godina, zahvaljujući djelomice cijeni ujedinjenja, ne osjećaju se blagodati 'gospodarskog čuda'. Poslovni krugovi s one strane Rajne bili su zlovoljni, strani su ulagači okrenuli leđa zemlji koja je nekad obećavala, a gušila se u porezima i u sitničavim propisima. Nakon šesnaest godina Kohlove vladavine, Njemačka, čini se, više nije kadra za promjene. Govorilo se samo o 'blokadi reforma' (porezi, mirovine, socijalno osiguranje, itd.) koje su bile potrebne, što su svi priznavali.Istina je da socijaldemokrati, koji su tada bili u oporbi, nisu olakšali zadaću Helmutu Kohlu. Bundesrat (savezno vijeće) koje su nadzirali, odbacilo je 1997. poreznu reformu koju je predložila koalicija između kršćanskih demokrata i liberala. Igrom političke sudbine, kršćanski demokrati koji su danas u manjini u Bundestagu, ali imaju većinu u Bundesratu, mogli bi crveno-zelenom savezu
FRANCUSKA
LE MONDE
16. VII. 2000.
Reforma na njemački način
"Nametnuvši veliku poreznu reformu, kancelar Gerhard Schroeder
odnio je u petak 14. srpnja osobnu pobjedu koja uz to znači
prekretnicu u njemačkoj povijesti. Već nekoliko godina,
zahvaljujući djelomice cijeni ujedinjenja, ne osjećaju se
blagodati 'gospodarskog čuda'. Poslovni krugovi s one strane Rajne
bili su zlovoljni, strani su ulagači okrenuli leđa zemlji koja je
nekad obećavala, a gušila se u porezima i u sitničavim propisima.
Nakon šesnaest godina Kohlove vladavine, Njemačka, čini se, više
nije kadra za promjene. Govorilo se samo o 'blokadi reforma'
(porezi, mirovine, socijalno osiguranje, itd.) koje su bile
potrebne, što su svi priznavali.
Istina je da socijaldemokrati, koji su tada bili u oporbi, nisu
olakšali zadaću Helmutu Kohlu. Bundesrat (savezno vijeće) koje su
nadzirali, odbacilo je 1997. poreznu reformu koju je predložila
koalicija između kršćanskih demokrata i liberala. Igrom političke
sudbine, kršćanski demokrati koji su danas u manjini u Bundestagu,
ali imaju većinu u Bundesratu, mogli bi crveno-zelenom savezu
vratiti milo za drago i upropastiti reformu. Kancelar je vrlo
vješto stekao naklonost čelnika najsiromašnijih pokrajina
obećavajući im dodatnu potporu.
No uspjeh Gerharda Schroedera nije samo taktičke naravi. Porezna
reforma koja će stupiti na snagu u siječnju 2001. predviđa iznimno
velike porezne olakšice: više od 250 milijarda franaka u 2005.,
kojima će se okoristiti bogati i manje bogati pojedinci, kao i mala
i velika poduzeća. Uz potporu zelenih koji su na tom polju jako
'liberalni', njemačka se vlada može pohvaliti da je uspjela
pomiriti poreznu pravednost i poticanje ulaganja te otvaranje
radnih mjesta.
Za vladu 'pluralne ljevice' na francuski način, usporedba nije
laskava. Gledano u apsolutnoj vrijednosti, smanjenje poreza koje
je najavio Pariz, samo je maleni dio onog što je upravo odlučeno u
Njemačkoj. Još je gore što filozofija na kojoj se temelje te mjere
nije nimalo jasna. Čini se da Lionel Jospin stalno dvoji između
neizravnih poreznih olakšica (smanjenje poreza na dodanu
vrijednost) i smanjenja poreza na prihod preko sniženja gornje
granične stope koja pogoduje srednjoj klasi, ili preko sniženja
temeljne stope za koju su zainteresirani najsiromašniji. Daleko
smo od velike porezne reforme koja se stalno obećava, a ne provodi
se.
Osim raspra o 'trećem putu' i o 'zastarjelom socijalizmu',
francuska bi ljevica mogla izvući pouku iz njemačkoj iskustva, u
nedostatku pravog dogovaranja između europskih zemalja koje bi
zajednička valuta ipak morala učiniti solidarnijima", kaže se u
uvodniku lista.