FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GS: PRIJEDLOG REFORME ENERGETSKOG SEKTORA

ZAGREB, 6. srpnja (Hina) - Prijedlog reforme energetskog sektora, koji obuhvaća dvije vodeće hrvatske tvrtke INU i HEP, daje okvir restrukturiranju i privatizaciji toga sektora vrijednog pet do šest milijardi američkih dolara. Taj posao Hrvatsku očekuje u iduće dvije godine, započinje prijedlogom reforme, a na jesen će se nastaviti zakonodavnom aktivnošću. Prijedlog reforme, kojim se Hrvatska u energetskom sektoru opredjeljuje za otvoreno tržište, Vlada je krajem prošlog tjedna uputila u saborsku proceduru i ona će se naći na izvanrednom srpanjskom zasjedanju Sabora.
ZAGREB, 6. srpnja (Hina) - Prijedlog reforme energetskog sektora, koji obuhvaća dvije vodeće hrvatske tvrtke INU i HEP, daje okvir restrukturiranju i privatizaciji toga sektora vrijednog pet do šest milijardi američkih dolara. Taj posao Hrvatsku očekuje u iduće dvije godine, započinje prijedlogom reforme, a na jesen će se nastaviti zakonodavnom aktivnošću. Prijedlog reforme, kojim se Hrvatska u energetskom sektoru opredjeljuje za otvoreno tržište, Vlada je krajem prošlog tjedna uputila u saborsku proceduru i ona će se naći na izvanrednom srpanjskom zasjedanju Sabora.#L# Za jesen se najavljuju i potrebni zakonski prijedlog o energiji, te tri prijedloga o posebnim tržištima - električnom energijom, naftnim derivatima i plinom. Predložena reforma pak precizira način i rokove reorganizacije HEP-a i INE, te daje osnovne smjernice privatizacije za koju će još biti potrebno stvoriti i zakonske preduvjete. Prvi korak u restrukturiranju predstavljalo bi odvajanje temeljnih od netemeljnih djelatnosti, a kraj ove godine bio bi rok do kojeg bi se HEP i INA trebali organizirati kao grupe sa svojim temeljnim djelatnostima. Za HEP bi to značilo organizaciju u HEP-Grupu sa tri tvrtke - za proizvodnju, prijenos i distribuciju električne energije, a za INA-Grupu s dvije tvrtke - za naftu i za plin. U prvoj polovici iduće godine, u HEP-u bi se proizvodnja i distribucija trebale organizirati u više tvrtki kćeri na temelju centara odgovornosti kao profitnih centara, a u drugoj polovici godine trebao bi se organizirati pool (operatera tržišta) unutar HEP-a kako bi se stjecala iskustva i stvarali kadrovi. Konac iduće godine rok je pak za djelomičnu privatizaciju HEP-Grupe i to u djelatnosti proizvodnje. Prijedlog reforme pritom predviđa da se privatizacija postojećih termoelektrana razmatra za svaku od njih posebno. Termoelektrane koje su potporne točke elektroenergetskog sustava trebale bi ostati u vlasništvu HEP-Grupe, dok bi se kod termoelektrana- toplana kao investitor mogla pojaviti i lokalna zajednica. Postojeće pak hidroelektrane u početku bi se zadržale u HEP-Grupi, a kasnije bi bila moguća njihova privatizacija, npr. putem mirovinskog fondova. Prijenosna mreža zbog svoje bi funkcije ostala javno dobro i pod državnim nadzorom, dok bi distribucijska mreža ostala pod nadzorom države ili lokalne zajednice, a u budućnosti bi se mogla razdvojiti funkcija operatora mreže i opskrbljivača pri čemu bi se opskrba otvorila privatnim investitorima. Na kraju bi tako postojalo više tvrtki u privatnom vlasništvu, te HEP-Grupa u privatnom i državnom vlasništvu, a zaštita vitalnih državnih interesa u Grupi bi se provodila kroz institut zlatne dionice. Prvi korak u tržišnom otvaranju INE bio bi organiziranje u INA- Grupu s dvije temeljne djelatnosti - nafta i plin, kraj iduće godine mogući je rok za konsolidaciju i restrukturiranje pojedinih djelatnosti naftnog i plinskog sektora, a konac 2002. za formiranje mreže operatera transportnog sustava i operatera tržišta. U naznakama privatizacije, predložena reforma predviđa da bi se nad transportnim sustavom nafte, znači Janafom, zadržalo državno vlasništvo, odnosno ostao bi javna funkcija pod državnim nadzorom. To bi otvorilo mogućnost da se proizvodnjom i trgovinom bave i privatne tvrtke, što bi za INU značilo omogućavanje privatne inicijative u budućoj proizvodnji nafte u suradnji s državnom tvrtkom, u rafinerijama, te maloprodaji derivata (benzinske pumpe). Kod plinskog sektora poželjno je rješenje osiguranje javne funkcije plinskih mreži, na početku reforme transport i distribucijska infrastruktura ostala bi u vlasništvu tvrtki koje su u državnom vlasništvu, ili u vlasništvu lokalnih zajednica, dok bi u daljnjoj fazi bila moguća suradnja s privatnim tvrtkama. Vladini čelnici posebno ističu da predložena reforma energetskog sektora nije strategija razvoja energetike. To je stvaranje pretpostavki za reformu tržišta energije prema standardima EU, ističe zamjenik premijera Goran Granić. Taj proces, kaže, uključuje izgradnju zakonodavne regulative, restrukturiranje, te proces privatizacije, ali i izgradnju institucija potrebnih za funkcioniranje energetskog tržišta. Prema prijedlogu reforme, vjerojatno u drugoj polovici iduće godine, u funkciji bi bilo posebno regulacijsko tijelo koje bi bilo mehanizam kontrole na specifičnom energetskom tržištu. (Hina) bn ds

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙