HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 130 - 11. SRPNJA 2000. RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE10. VII. 2000. Ustavne promjene - trenutak sabiranja ili novih prijepora?O tome piše Ines Šaškor.Ovoga će tjedna na izvanrednom zasjedanju
Hrvatskoga državnog sabora krenuti procedura ustavnih promjena, kojima se u Hrvatsku uvodi parlamentarni umjesto polupredsjedničkoga političkog sustava.Još nije utvrđen konkretni sadržaj ustavnih promjena. Poznato je nekoliko važnih stvari ? prijedlog o pristupanju promjenama supotpisali su šef države i Vlade, što osim proceduralne donosi i političku korist.Pokazuje se da u vrhu vlasti, unatoč napetostima, postoji dovoljan stupanj odgovornosti u važnim pitanjima. Također, glavni sadržaj promjena u velikoj je mjeri usuglašen na racionalan način, poštujući i predizborna obećanja i novonastale političke okolnosti. Predsjedniku se ovlasti smanjuju, premijeru jačaju, ali ne na način da se prvoga potpuno razvlašćuje, a drugome daju njegove prijašnje ovlasti. Ravnoteža je riječ dana ovih ustavnih promjena. Vlada odgovara parlamentu, uvode se instrumenti koji trebaju osigurati
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
10. VII. 2000.
Ustavne promjene - trenutak sabiranja ili novih prijepora?
O tome piše Ines Šaškor.
Ovoga će tjedna na izvanrednom zasjedanju Hrvatskoga državnog
sabora krenuti procedura ustavnih promjena, kojima se u Hrvatsku
uvodi parlamentarni umjesto polupredsjedničkoga političkog
sustava.
Još nije utvrđen konkretni sadržaj ustavnih promjena. Poznato je
nekoliko važnih stvari ? prijedlog o pristupanju promjenama
supotpisali su šef države i Vlade, što osim proceduralne donosi i
političku korist.
Pokazuje se da u vrhu vlasti, unatoč napetostima, postoji dovoljan
stupanj odgovornosti u važnim pitanjima. Također, glavni sadržaj
promjena u velikoj je mjeri usuglašen na racionalan način,
poštujući i predizborna obećanja i novonastale političke
okolnosti.
Predsjedniku se ovlasti smanjuju, premijeru jačaju, ali ne na način
da se prvoga potpuno razvlašćuje, a drugome daju njegove prijašnje
ovlasti. Ravnoteža je riječ dana ovih ustavnih promjena. Vlada
odgovara parlamentu, uvode se instrumenti koji trebaju osigurati
stabilnost u odnosima zakonodavne i izvršne vlasti, predviđena je
ustavna institucija intervencije u slučaju krize u tim odnosima.
Ustavnim promjenama završit će jedna faza u razvoju političkog
sustava u kojoj je autoritarni vladar s golemim ustavnim
ovlaštenjima, koja je k tome ekstenzivno širio, permanentno
producirao stanje pravne nedovršenosti i ustavne improvizacije.
Sada bi Hrvatska konačno trebala zakoračiti u stanje ustavno-
pravne stabilnosti, vladavine zakona, s jasno razgraničenim
ovlastima pojedinih dijelova vlasti.
Sam sadržaj prijedloga o izmjenama Ustava, kao i rasprave koje se
upravo zahuktavaju, pokazuju da su se te promjene opterećene i
aktualnim političkim odnosima.
HDZ će izići sa svojim prijedlogom promjena. Ta stranka na taj način
nastoji parirati svakom značajnijem potezu vladajuće koalicije.
Ne treba očekivati niti da će se vladajuća šestorica oko svega
unaprijed usuglasiti. U tome nema ničeg čudnog.
Uostalom, zato i služi parlamentarizam. Ono što je za Hrvatsku u
ovom užarenom socijalno-političkom trenutku nepovoljno je
prizemna politizacija tako važne materije kao što su ustavne
promjene. Bit će ucjena i licitiranja, kao i pokušaja trgovine, jer
vladajućoj koaliciji nedostaje nekoliko glasova za izglasavanje
ustavnih promjena.
Umjesto trgovinom ispod stola, za nju bi bilo produktivnije da
potraži javni, stručni i politički konsenzus oko najvažnijih
promjena.
Zanemarivanje mišljenja javnosti svakoj se vlasti vrati kad-tad.
9. VII. 2000.
Prokletstvo etnički čiste države; sa Zdravkom Tomcem,
potpredsjednikom Hrvatskoga sabora, i Miloradom Pupovcem,
predsjednikom Srpskoga nacionalnog vijeća, razgovarao Omer
Karabeg.
RFE: Gospodine Pupovac, ima li istine u tvrdnjama nekih pripadnika
srpske zajednice u Hrvatskoj da se oni osjećaju kao građani drugog
reda? Ima li, recimo, srpska manjina u ovom trenutku ista prava kao
talijanska?
PUPOVAC: Ne. Srpska manjina je novonastala manjina za razliku od
talijanske koja je tradicionalna manjina u Hrvatskoj. Kad to kažem
mislim na to da je talijanska manjina imala sređen status u bivšoj
Jugoslaviji i da ga dodatno sređuje i u ovoj državi, kako
međudržavnim ugovorima, tako i primjenom evropskih konvencija i
norma koje se odnose na manjine. Za razliku od talijanske manjine
srpska manjina u Hrvatskoj je donedavno praktički bila na nekoj
vrsti neizorane ledine i ona je u tom smislu morala krenuti iz
početka. Nama predstoji da pripremimo zakone, u prvom redu ustavni
zakon o manjinama, kojima bi se regulirao položaj srpske manjine
koja nije ni klasična jezična manjina, ni klasična vjerska manjina,
nego je novonastala nacionalna manjinska zajednica, čiji status
treba regulirati u skladu s nekim tradicijskim iskustvima, a i u
skladu s nekim postignućima u posljednjih nekoliko godina kada je u
pitanju reguliranje našeg položaja.
RFE: Gospodine Tomac, slažete li se da položaj srpske manjine kao
novonastale manjine, kao što kaže gospodin Pupovac, treba
regulirati posebnim zakonom?
TOMAC: Mi smo već donijeli čitav niz zakona kojima se reguliraju
prava svih manjina. Donijeli smo ustavni zakon, međutim ostaje
obveza da se taj zakon doradi i da se na razini ustava garantiraju
sva manjinska prava. Kada se radi o srpskoj manjini, mislim da je
važno obostrano ponašanje. Jako je važno da Srbi u Hrvatskoj
prihvate Hrvatsku kao svoju domovinu, da prihvate da budu posebna
etnička zajednica u Hrvatskoj. Mora se znati da je bio rat, da je
bilo zločina, da je bilo stradanja s obje strane i da su uspomene još
teške. Hrvatska je praktično jedina zemlja na Balkanu u kojoj se
pokušava provesti politika potpuno otvorenog društva koje je
multietničko, multinacionalno, u kome se jasno kaže - odbacujemo
hrvatski nacionalizam, odbacujemo ideje o velikoj Hrvatskoj i
velikoj Srbiji, o tome da se jedino može živjeti u svom getu, dakle,
jedni pored drugih, a nikako zajedno.
RFE: Gospodine Tomac, niste mi odgovorili na pitanje da li se
slažete s idejom gospodina Pupovca da položaj srpske manjine treba
regulirati posebnim zakonom?
TOMAC: Nema posebnog zakona za svaku manjinu. Mi donosimo zakone o
manjinama kojima reguliramo pravo na jezik, na pismo, na
školovanje. Mi smo u ustavu nabrojili sve manjine i mislim da ne bi
bilo dobro da za svaku manjinu donosimo posebne zakone.
PUPOVAC: Prije svega treba priznati specifičnosti pojedinih
manjinskih zajednica. Na primjer, ono što je relevantno za
Talijane, kao klasičnu manjinu koja svoja prava ostvaruje preko
prava na upotrebu jezika i preko posebnih obrazovnih institucija,
nije toliko bitno za srpsku manjinu, jer ona nije klasična jezična
manjina. Za srpsku zajednicu treba tražiti ona rješenja koja su,
recimo, predviđena Erdutskim sporazumom i Pismom namjere i nekim
elementima naše tradicije. Dakle, za srpsku zajednicu treba
predvidjeti institut manjinske samouprave, u skladu s mehanizmima
kakvi već postoje u istočnoj Slavoniji ili kakvi postoje u drugim
državama poput Mađarske ili Slovenije, ne kao oblik vlasti nego kao
oblik samoadministriranja i samoorganiziranja u stvarima kulture,
u stvarima identiteta, u stvarima koje se tiču samoga opstanka.
Srpska manjina je doista povijesna manjina u Hrvatskoj, ona je
sastavni dio i državnog i nacionalnog identiteta Hrvatske i u tom
pogledu je mnogo značajnija i mnogo snažnija - ako tako mogu kazati,
bez želje da bilo kome oduzmem manjinska prava - nego što su to neke
druge manjine. I u tom smislu treba u ustavnom zakonu spomenuti neke
od instituta na koje srpska zajednica ima pravo i po međunarodnim
ugovorima, kao što je Erdutski sporazum, i po relevantnim
dokumentima kakvo je Pismo namjere.
TOMAC: Mislim da treba otvoriti raspravu o svemu tome. Treba
prihvatiti ona rješenja koja su najbolja, koja će dovesti do toga da
manjine u Hrvatskoj budu bogatstvo hrvatske države, a ne
remetilački faktor. I mislim da i jedan i drugi narod, i srpski i
hrvatski, nakon svega što se događalo, moraju otvoriti novu
stranicu u svojim odnosima.
RFE: Ima i drugih ideja, koje dolaze sa srpske strane, o tome kako
regulirati položaj Srba u Hrvatskoj. Tako, recimo, Milan Đukić,
predsjednik Srpske narodne stranke, smatra da bi Hrvatsku trebalo
kantonizirati i da bi Srbi trebalo da dobiju tri do četiri kantona u
kojima čine većinsko stanovništvo. Kako Vi gledate na tu ideju,
gospodine Pupovac?
PUPOVAC: Mi Srbi smo imali priliku da posredstvom ustavnog zakona o
manjinama imamo dva kotara i da ta dva kotara budu neka vrsta
instituta teritorijalne autonomije Srba u Republici Hrvatskoj. Na
žalost, srpski ratni vođe, poput Martića i drugih, odbili su bilo
kakvu raspravu o tome i na taj način i krajinskim i urbanim Srbima za
dugo vremena uskratili bilo kakvu mogućnost da dobiju prostor na
kojem su sačinjavali povijesnu manjinu. Isticati danas zahtjeve za
kantonizacijom ili za teritorijalnom autonomijom naprosto znači
stavljati golem teret na krhka, slabašna leđa srpske zajednice u
Hrvatskoj. To je jedan neozbiljan posao o kojem naprosto nema
smisla razgovarati. Srbi u Hrvatskoj danas imaju mnogo prečeg
posla. Prije svega, to je povratak imovine. Nekoliko tisuća
obitelji još nije u svojim kućama. Oni taj problem ne mogu riješiti
ni sa kakvom teritorijalnom ili bilo kakvom drugom autonomijom. Taj
njihov problem može riješiti samo centralna vlast. Srbi treba da
budu integrirani u sredine u kojima žive, da sudjeluju u lokalnoj
upravi i samoupravi, u županijama i u cijeloj državnoj vlasti. To je
pravi izazov koji stoji i pred Srbima i pred Hrvatskom. Srbi moraju
izići iz neke vrste geta u kojem se trenutno nalaze. Oni moraju
prestati funkcionirati na nivou nevladinih organizacija i moraju
sudjelovati u donošenju odluka u sklopu onoga što nazivamo
zajednički poslovi, opći poslovi i javno dobro. To je ono što mi se
čini da je danas najveći izazov i za Hrvatsku i za Srbe u Hrvatskoj.
Srbi su danas jedna disperzirana manjina, s enklavama koje su
relativno homogene u različitim dijelovima Hrvatske i ta nova
situacija zahtijeva i adekvatno rješenje, a to rješenje je
manjinska samouprava na lokalnoj, nacionalnoj i državnoj razini,
ali ne na principu teritorijalnosti nego na principu
personalnosti.
RFE: Gospodine Tomac, kakvo je Vaše mišljenje o srpskim kantonima u
Hrvatskoj?
TOMAC: Pa, vrlo negativno, kao i o zahtjevu za trećim, hrvatskim
entitetom u Bosni i Hercegovini. To je model etnički čistih
teritorija koji polazi od toga da se ravnopravnost može osigurati
samo ako imaš svoj teritorij i ako živiš odvojeno od drugog naroda.
Svaki zahtjev za teritorijalnom posebnošću Srba, za etnički čistim
teritorijem jačao bi hrvatski ekstremizam i nacionalizam i u
Hrvatskoj i u Bosni i Hercegovini, i mi bismo se opet vratili u ono
kolo zla koje smo već prošli. Mi želimo osigurati pravo svih
pripadnika manjina da budu svoji na svome, da imaju pravo da
izražavaju svoju kulturu, svoje posebnosti. To može biti samo
bogatstvo Hrvatske. Rješenje nije u stvaranju geta, kako je rekao
gospodin Pupovac.
RFE: Ante Đapić, predsjednik Hrvatske stranke prava, nedavno je
Srbima uputio direktnu prijetnju riječima: Jao, Srbima u Vukovaru,
kada mi dođemo na vlast. Kako Vi gledate na tu prijetnju, gospodine
Tomac?
TOMAC: Đapić i njegova stranka nikada neće doći na vlast jer imaju
podršku svega dva-tri posto građana Hrvatske. Ja ne bih davao
previše pažnje Anti Đapiću i sličnima, jer mislim da golema većina
hrvatskog naroda ne prihvaća njegovu politiku, to jest ne prihvaća
politiku ekstremista, i zato ne treba napuhavati ono što on
govori.
RFE: Gospodine Tomac, vlast se, koliko znam, ogradila od Đapićeve
izjave, ali mnogi smatraju da to nije dovoljno, da njegova izjava
podliježe i sudskom gonjenju, s obzirom da širi nacionalnu mržnju.
TOMAC: Ja mislim da ga ne treba sudski goniti, već da ga treba
argumentima poraziti i marginalizirati. Neki od njih bi možda i
željeli da budu sudski gonjeni da bi dobili na važnosti. Mislim da
ekstremista ima u svim demokratskim državama, ali ja nisam previše
zagovornik političke represije prema onima koji daju takve izjave.
Dok se ostaje samo na izjavama, mislim da je dovoljno jasno reći
kamo vodi takva politika. Ako bi se išlo u političku akciju, u
konkretna djela, onda postoje zakoni koji to sankcioniraju.
RFE: Gospodine Pupovac, plaše li se Srbi Đapićevih prijetnji?
PUPOVAC: Ne više toliko kao što su se nekada plašili, ali treba reći
da to izaziva strah i veliku zabrinutost, jednako kao i izjava
gospodina Šeksa o tome da Srbi povratnici podmeću požare po
Dalmaciji ili da prijete hrvatskim političarima. Takve izjave su
neodgovorne i opasne. Ja se slažem s gospodinom Tomcem da, gdje god
je to moguće, treba izbjeći restrikcije i represiju u odnosu na
politički govor i politički iskaz. Međutim, treba konstatirati da
je gospodin Đapić i ranijih godina nekoliko puta izišao izvan
okvira Ustava i da je doveo u pitanje ono što nazivamo državnom
sigurnošću. On jest svojim iskazima u nekoliko navrata izravno
motivirao, ako ne i poticao, ljude na određenu vrstu nasilja. To se
može i dokumentirati. U tom smislu institucije vlasti bi morale
jasno reći da je sloboda političkog iskaza nešto što ne treba
dovoditi u pitanje i ograničavati, ali da izjave te vrste u ovim još
nestabilnim okolnostima mogu motivirati ljude da posegnu za
životima nedužnih građana i njihovim dobrima. I to je ono što, na
žalost, gospodin Đapić i njemu slični čine.
RFE: Gospodine Pupovac, jeste li zadovoljni kako je vlast reagirala
na Đapićeve prijetnje ili mislite da je trebala postupiti oštrije?
PUPOVAC: Što se tiče stranaka, ja razumijem oprez pojedinih
političkih stranaka kada je u pitanju gospodin Đapić, ali mislim da
državni organi gospodinu Đapiću trebaju poslati jasnu poruku da je
prešao granicu i da ugrožava odredbe našeg Ustava i državnu
sigurnost. I to je naprosto stvar koju treba reći.
TOMAC: Slažem se, ali mislim da situacija nije tako jednostavna. Mi
vodimo političku borbu protiv ekstremizma i mislim da nama treba
prepustiti da ocijenimo kako u toj političkoj borbi postići
najbolje efekte. Mi mislimo da smo te desne, nacionalističke,
ekstremne strukture uspjeli potisnuti i politički pobijediti.
Možda bismo ih ojačali, kada bismo oštrije administrativno
reagirali. Važno je da Srbi vjeruje u iskrenost naše politike, da
vjeruje da novo hrvatsko vodstvo ne želi etnički čistu Hrvatsku već
modernu, demokratsku, evropsku Hrvatsku s ravnopravnim građanima.
Što manjine budu imale veća prava, što im bude bolje, što budu
sigurnije i hrvatska država će bolje izgledati i bolje
funkcionirati. Ali ja ne mislim da je trebalo oštrije reagirati,
jer neki upravo žele da se oštrije reagira kako bi oni politički
ojačali. Slažem se da su neke izjave i postupci uznemirili ljude,
ali treba reći da su ljudi koji su davali takve izjave jednako grubo
govorili i o Predsjedniku države i o predsjedniku Vlade i o cijeloj
novoj vlasti, da su nas proglasili izdajnicima i upućivali nam
najgore uvrede. Nije se prijetilo samo Srbima, prijetilo se i još se
prijeti i novoj vlasti.
RFE: Gospodine Pupovac, koliko su Srbi sada zastupljeni u organima
vlasti i na rukovodećim mjestima u privredi, obrazovanju i
kulturi?
PUPOVAC: Na žalost, simbolički. Mi, recimo, u Saboru imamo samo
jedno mjesto kao i manjine koje imaju svega nekoliko tisuća
pripadnika ili nekoliko stotina glasača. To je HDZ-ovsko nasljeđe
koje mi nismo prihvatili, niti ćemo ikada prihvatiti.
Zastupljenost Srba u upravi na lokalnoj, regionalnoj i državnoj
razini, u vodećim firmama i drugim ključnim institucijama u
Hrvatskoj je apsolutno neprihvatljivo. Srbi su, na žalost, s toga
prostora gotovo u cijelosti isključeni. I trebat će doista mnogo
vremena da se ta situacija promijeni. Nije, recimo, normalno da
danas u Vojniću nema nijednog Srbina u gradskom vijeću, niti u
Gradskom poglavarstvu, iako su Srbi danas tamo lokalna većina. To
isto vrijedi i za Knin. Mislim da je pravi model ono što smo
napravili u istočnoj Slavoniji. Premda taj model ima svoje
slabosti, to je ipak put kako možemo doći do adekvatne
zastupljenosti srpske zajednice u obavljanju poslova od općeg
interesa.
RFE: Gospodine Tomac, mislite li Vi da treba povećati zastupljenost
Srba u organima vlasti i na rukovodećim mjestima?
TOMAC: To će se s vremenom rješavati kad u cijelom društvu pobijedi
koncept koji je pobijedio u mojoj stranci. Mi u Socijaldemokratskoj
partiji prilikom kandidiranja ne vodimo previše računa o tome tko
je Hrvat, tko je Srbin, tko je Mađar, tko je Talijan. U strukturi
naših saborskih zastupnika svi su oni predstavljeni. Mi imamo
četiri-pet zastupnika srpske nacionalnosti, što je dokaz da, kada
su odnosi demokratski, nema potrebe da se posebno zahtijeva da
struktura mora biti takva i takva. Kad prevladaju demokratski
odnosi u cijeloj Hrvatskoj, neće se moći dogoditi da u jednoj
lokalnoj sredini gdje ima puno Srba nema nijednog srpskog
vijećnika.
RFE: Gospodine Pupovac, smatrate li da je u Hrvatskoj sada stvorena
situacija da se svi izbjegli Srbi mogu vratiti bez ikakvih
zapreka?
PUPOVAC: Stvorene su pretpostavke da se mogu vratiti svi oni koji to
žele i koji smatraju da u Hrvatskoj trebaju nastaviti život nakon
ratnih godina. Međutim, mnogi problemi nisu riješeni. Nije
riješeno pitanje efikasnog izdavanja putnih listova i dokumenata
od našeg veleposlanstva u Beogradu. Nije riješeno pitanje povratka
imovine, jer ova vlast još nije stvorila adekvatne mehanizme kako
da riješi problem povratka srpske imovine koju su zaposjeli Hrvati
izbjegli iz Bosne. Kad je obnova kuća u pitanju, Srbi su doista bili
zapostavljeni posljednjih godina. Možete gotovo na prste jedne
ruke izbrojiti Srbe povratnike kojima su obnovljene kuće ili koji
su od države dobili dotaciju za obnovu svojih kuća. To su ozbiljne
teškoće koje stoje na putu onima koji se vraćaju, ali je bitno
napomenuti da je atmosfera promijenjena i da je političko
opredjeljenje promijenjeno.
RFE: Gospodine Tomac, je li hrvatska vlast spremna da bez ikakvog
uvjetovanja omogući povratak svim onim Srbima koji se žele vratiti
i da im vrati njihove kuće i stanove?
TOMAC: Načelno da, ali ima mnogo problema koji su prije svega
financijsko-gospodarski, jer nije dovoljno biti spreman da se
omogući povratak, već za to treba imati i novaca. Mnogo će zavisiti
i od toga da li će se svojim kućama moći vratiti Hrvati iz Bosne i
Hercegovine kojih u Hrvatskoj ima oko 200.000. Oni se sada u znatnom
broju nalaze u kućama odbjeglih Srba, a ti Srbi su u njihovim kućama
u bosanskoj Posavini. Bez rješavanja tog problema, bez
financijskih sredstava za obnovu kuća, bez stvaranje uvjeta za
posao, načelna politička odluka da se svi mogu vratiti kući neće se
moći realizirati. Jednostavno, da biste riješili imovinski problem
nekog Srbina, morate riješiti problem prognanika koji je istjeran
iz Bosne i koji se ne može vratiti u republiku srpsku, jer se u
njegovu stanu nalazi neko drugi. Problem je vrlo složen i mnogi
olako daju izjave o tome kako će se svi vratiti. U gospodarskoj
situaciji u kojoj se nalazi, Hrvatska to teško može riješiti bez
značajne pomoći međunarodne zajednice.
RFE: Svaka nacionalna manjina se oslanja na neku svoju maticu.
Gospodine Pupovac, smatrate li Vi Srbiju svojom matičnom zemljom i
razvijate li veze s njom?
PUPOVAC: U mjeri u kojoj Srbija postoji kao država i u mjeri u kojoj
su Srbi konsolidirani kao nacija - da. Međutim, kako stvari sada
stoje, Srbija je nedovršena država, a Srbi su nekonsolidirana
nacija i mi, Srbi u Hrvatskoj, kao novonastala manjina, smo u
situaciji da, kao i neke druge manjine u Hrvatskoj, poput, recimo,
Bošnjaka, čekamo da se naša matica konsolidira, da se
demokratizira, da se unutar sebe stabilizira i da se otvori za
suradnju s ostalim svijetom. Mi imamo suradnju, posebno u
posljednje vrijeme, s različitim krugovima, opozicijskim i
nezavisnim, u Srbiji i u Crnoj Gori. Time mi želimo pridonijeti
normaliziranju odnosa između Hrvata i Srba. Hrvatska doista danas
ima niz prednosti i o njima prosječan čovjek u Srbiji treba biti
obaviješten. Treba biti obaviješten o tome da je, recimo, Hrvatska
iznašla snage da na izborima u siječnju ove godine pobijedi samu
sebe, da pobijedi svoje slabosti. A, vjerujete, nema tako velikog
izazova koji se nalazi pred Srbima u Srbiji i Jugoslaviji, pred
građanima Srbije, kao što je izazov da pobijede same sebe, odnosno
vlastite slabosti. Mi, Srbi iz Hrvatske, bit ćemo zadovoljni i
sretni kada u Srbiji budemo imali demokratsku vlast, međunarodno
priznatu, afirmiranu, kada Srbija u pravom smislu te riječ postane
država prema kojoj se možemo okrenuti s uvjerenjem da ćemo naići ne
samo na podršku nego i na one oblike suradnje od kojih ćemo imati
koristi i mi Srbi, ali istovremeno i naša država u kojoj živimo -
Hrvatska.
RFE: Gospodine Tomac, da li je za Vas normalno da srpska manjina
razvija veze sa Srbijom, bez obzira na to kakav je režim u Srbiji?
TOMAC: To je teško pitanje. Ja mislim da svaka vezanost Srba u
Hrvatskoj za beogradski režim, koji ih je i doveo u poziciju u kojoj
se sada nalaze, nije dobra za njih, niti je dobra za odnose Srba i
Hrvata u Hrvatskoj, jer bi to direktno jačalo nacionalističke snage
u Hrvatskoj.
RFE: A kad je riječ o vezama s opozicionim krugovima u Srbiji?
TOMAC: Mi nemamo ništa protiv toga da se održava veza s demokratskim
snagama, to je sasvim razumljivo. Ja samo želim biti pragmatičan i
reći da nema mira na Balkanu dok ne ode režim Slobodana Miloševića.
Zbog toga svako vezivanje za Srbiju pod njegovim vodstvom ne
koristi onima koji se za nju vezuju.
RFE: Mislim da se nova vlast u Hrvatskoj kad je riječ o povratku
Srba, psihološki nalazi u dosta složenoj situaciji. Ima onih koji
smatraju da je jedna od najvećih zasluga Franje Tuđmana bila to što
je pod njegovom vladavinom broj Srba u Hrvatskoj sveden na minimum
tako da oni više ne predstavljaju nikakvu političku snagu u toj
zemlji. Rukovodstvo Hrvatske demokratske zajednice smatralo je da
je time jednom za svagda riješilo srpsko pitanje u Hrvatskoj.
Međunarodna zajednica sadašnjoj vlasti u Hrvatskoj stavlja u
zadatak da, kad su Srbi u pitanju, praktično poništi ono što je
učinila prethodna vlast. Bojim se, gospodine Tomac, da je to
izuzetno težak zadatak za koji se neće dobivati aplauz na domaćoj
sceni.
TOMAC: Naš stav je vrlo jasan. Mi smo upravo na politici koja je bila
suprotna politici HDZ-a dobili izbore. Mi smo bili protiv
takozvanog 'humanog preseljenja'. Mi smo bili protiv koncepcije da
se na nekakvim srpsko-hrvatskim sporazumom o etnički čistim
teritorijima i podjelom Bosne može riješiti problem. Mi smo se
odrekli ideala etnički čiste države i od početka smo bili za koncept
multietničkog i multikulturalnog društva. Međutim, naš uspjeh će
zavisiti od toga što će se događati u Bosni i Hercegovini, što će se
događati s Hrvatima prognanim iz Bosne i Hercegovine, hoće li se
njima stvoriti mogućnost da se vrate, hoće li Bosna i Hercegovina
opstati kao cjelovita država. Ukoliko bi republika srpska ostala
etnički čista, onda bi naša politika mogla biti poražena na idućim
izborima. Prema tome, mi smo svjesni da to nije lak zadatak, ali smo
čvrsto odlučili da se borimo za svoju politiku, jer mislimo da je
ona u interesu i Hrvata u Bosni i Hrvata u Hrvatskoj. Međutim, mnogo
toga zavisi i od ponašanja Srba u Hrvatskoj, od toga da li će među
njima pobijediti snage koje su za život u zajedništvu ili snage koje
će ponovo tražiti političku autonomiju, federalizaciju Hrvatske,
to jest sve ono zbog čega je i došlo do sukoba.
PUPOVAC: Ja bih podsjetio na misao znamenitoga poljskog
književnika Czeslava Miloša koji je jednom prilikom kazao da su se
Poljaci nakon II. svjetskog rata sučelili sa dva prokletstva. Prvo,
ostali su bez svojih povijesnih manjina, bez osam milijuna
Nijemaca, nekoliko milijuna Židova i još nekoliko stotina tisuća
drugih, kao što su Ukrajinci. I drugo, ostali su s antisemitizmom
bez Židova. Tu vrstu prokletstva nijedna nacije ne može sebi
dopustiti. I nema nikakva razloga da se takvo stanje u bilo kojem
obliku zadržava u Hrvatskoj. Demokracija u Hrvatskoj je pokazala i
pokazat će da etničkom čišćenju, etnički čistoj državi,
etnocentričkom tipu političkog sistema nema niti treba biti mjesta
u Hrvatskoj. Uostalom, nije ključno pitanje koliko će Srba biti u
Hrvatskoj. Ključno je da oni budu integrirani u hrvatsko društvo,
da njihov identitet bude sastavni dio hrvatskog nacionalnog
identiteta, da budu priznati kao manjina, a ne, kao što je to do sada
bio slučaj, da budu isključeni iz cjeline društva i da njihov
identitet ne bude sastavni dio hrvatskog identiteta. Ponovit ću
nešto što sam već negdje javno kazao. Ja sam po rođenju Dalmatinac i
kada bi mi netko oduzeo pravo da se pozivam na Zadarsku deklaraciju,
kojom su dalmatinski Srbi zajedno s većinskim hrvatskim narodom
donijeli odluku o pripojenju Dalmacije Hrvatskoj i Slavoniji, ja
bih naprosto bio ne samo manje Srbin nego i manje čovjek, bio bih
manje građanin Hrvatske. Ja se zalažem za takvu vrstu statusa, za
takvu vrstu rješenja. A, naravno da se ne može nitko praviti slijep
pored očiju i previdjeti činjenicu da je na djelu doista bila jedna
ratna politika koja je bila usmjerena na koncept etnički čistih
država i da je u pogledu broja Srba teško uspostaviti ono što se
naziva status quo ante, ali to je moguće uspostaviti u pogledu
vrijednosti, u pogledu političkih ideja, u pogledu kvaliteta
odnosa među ljudima. U to sam duboko uvjeren, i to je ono što me
motivira da još radim i djelujem na političkoj sceni i da, evo,
ovdje s vama i gospodinom Tomcem razgovaram o onome što je
sadašnjost i budućnost Hrvatske.
RFE: Prema ustavnom zakonu položaj Srba bi se bitno poboljšao kada
bi njihov broj dostigao osam postotaka stanovništva, jer bi oni
tada stekli pravo da u tom omjeru budu zastupljeni u vlasti. Mislite
li, gospodine Pupovac, da će Srbi u Hrvatskoj uskoro dostići taj
postotak?
PUPOVAC: Ja nisam siguran da je to pitanje potrebno vezivati s
određenim postotkom i ne znam zašto bi to bilo baš osam posto, a ne
šest posto ili manje od toga.
RFE: Oprostite, ali tako je predviđeno u ustavnom zakonu.
PUPOVAC: Ja mislim da je ta vrsta rješenja prilično arbitrarna. Za
mene nije toliko bitno da se deklarativno, normativno zajamči pravo
proporcionalnosti, nego da se osigura sudjelovanje Srba u svim
aspektima života u Hrvatskoj, a ako se pokaže da to nije moguće, da
se onda to osigura i nekom odredbom koja bi jamčila
proporcionalnost. Srbi su i danas doista značajna manjina u
Hrvatskoj. Treba napomenuti da je na izborima u siječnju na
biračkim popisima bilo 250.000 Srba i da je 150.000 - 160.000
glasovalo. Prema tome, njihova brojka nije mnogo manja od osam
posto čak ni pri sadašnjem stanju stvari. Ali još jedanput bih želio
reći da se ne treba fiksirati na brojke, jer one same po sebi niti
donose prava, niti ih mogu oduzeti. Potrebno je sagledati
činjenice, a činjenice govore da Srbi trebaju imati mnogo veći udio
u javnim poslovima u Hrvatskoj, jer su oni značajna manjina i u
povijesnom i u demografskom smislu. Zbog toga im treba zajamčiti
neku vrstu specifičnog statusa unutar generalnih rješenja.
RFE: Gospodine Tomac, mislite li da se treba pridržavati postotka
od osam posto kad je riječ o zastupljenosti Srba u vlasti i u drugim
tijelima u Hrvatskoj?
TOMAC: Slažem se s ovim što je govorio kolega Pupovac. Zašto baš
osam, a ne sedam ili devet ili neki drugi broj? Bitno je osigurati
ravnopravnost i sigurnost ljudi. Da li će u novom ustavnom zakonu
ostati osam posto, o tome ćemo raspravljati. Ali sada je to tako i
dok u ustavnom zakonu tako piše, dotle to treba uvažavati. Ako se
steknu uvjeti da kažemo da ne treba pisati nikakav postotak nego da
se ravnopravnost osigurava na drugi način i kad to usvojimo, onda će
tako biti.
(RFE)
NJEMAČKI RADIO - RDW
10. VII. 2000.
Pregled tiska
Pred osporavani posjet predsjednika Irana Hatamija Njemačkoj,
njemački tisak pokušava odvagnuti kršenja ljudskih prava u toj
zemlji i moguću korist od tog posjeta.
Tako 'Wetfalenpost' iz Hagena piše da iako Iran ni u kojem slučaju
ne ispunjava demokratske i državnopravne zahtjeve, Hatami kao
figura reformista u određenoj mjeri označava novi početak i prema
svojima i prema inozemstvu. A to treba poduprijeti. Državni
terorizam, kontrola naoružanja i ljudska prava ni u kojem slučaju
ne smiju biti gurnuti u stranu, a za to je posebno zadužen njemački
ministar vanjskih poslova Joschka Fischer. Dok je bio u oporbi,
žestoko je napadao svoga prethodnika Klausa Kinkela. A s iranskim
predsjednikom, Fischer bi trebao pokazati svu svoju vještinu
spajanja diplomatskog umijeća s kritičnim tonovima, poručuje
hagenški list političarima.
'Neue Osnabruecker Zeitung', kao i mnogi drugi listovi, danas
komentiraju Putinovo obraćanje parlamentu o stanju nacije. Sada
Rusija konačno može osjetiti, iz kakvog je drveta istesan njezin
novi predsjednik. Još nijedan političar nije tako brutalno
otvoreno opisao kritično stanje u zemlji kao Vladimir Putin.
Ponajprije, njegovu je izvještaju svojstveno da niti ne pokušava
prebaciti krivnju na nekakve sumnjive inozemne čimbenike, zato što
njegovoj zemlji prijeti da zauzme status zemlje Trećeg svijeta. Ova
tmurna slika, njegovo opisivanje gospodarske bijede, sveopćeg
kriminala i nedjelotvorne državne uprave u doba Sovjeta bez
daljnjega bi odmah bilo okarakterizirano kao državna izdaja. Ali
samo takvom šok-terapijom, Putin smatra kako ima šanse izvesti
zemlju iz duboke gospodarske i političke krize i ispuniti svoju
viziju jake države. Ono što ostaje jest sumnja, jesu li reformske
snage doista dovoljno snažne kako bi se postigao napredak koji se
uopće može mjeriti, smatra 'Neue Osnabruecker Zeitung'.
Brojne komentare njemačkog tiska zauzima i tema o neuspjelom pokusu
američkog antiraketnog sustava, piše 'Schwarzwaelder Bote' iz
Obendorfa. List piše da se rijetko dogodilo da je jedan neuspjeli
pokus raketnog sustava izazvao toliko olakšanje. U čitavom
svijetu, kritičari ovog američkog programa 'Rata zvijezda' mogu
odahnuti jer su se bojali da će to izazvati novu utrku u naoružanju.
A predsjednik Clinton sada mirne duše može ovu odluku o
'intergalaktičnom kišobranu' odgoditi na neodređeno vrijeme i
gurnuti je u ladicu za svog nasljednika. A ni Europljanima nije
previše krivo što je sudbina ovog raketnog programa - kojega ionako
mnogi znanstvenici drže hollywoodskim hokus-pokusom - postala
prilično neizvjesna. Jer europska briga kako će postati ovisnima na
zajednički transatlantski obrambeni koncept zasad je postala bez
temelja, smatra 'Schwarzwaelder Bote'.
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
10. VII. 2000.
Pregled tiska
"Više današnjih listova piše o epidemiji side koja najteže pogađa
Afriku. U Južnoafričkoj Republici jučer je počela 13. svjetska
konferencija o sidi. 'The Daily Telegraph' na naslovnoj stranici
prenosi upozorenje predsjednika Bocvane koji kaže kako je njegov
narod na putu da izumre. Bocvana je jedna od najteže pogođenih
zemalja - čak jedna trećina odraslih zaražena je virusom HIV-a.
Građani Bocvane u prosjeku žive oko 60 godina, međutim procjenjuje
se kako će se tamo prosječni životni vijek uskoro prepoloviti.
Znanstvenici sidu u Africi uspoređuju s kugom u Europi u 14.
stoljeću.
'The Guardian' u svom izvješću s konferencije o sidi u prvi plan
ističe govor južnoafričkog predsjednika Mbekija koji tvrdi da
virus HIV-a nije uzročnik side, već da je siromaštvo za epidemiju.
Više od 5000 znanstvenika prošlog je tjedna potpisalo dekaraciju
kojom oni potvrđuju svoje uvjerenje da je virus HIV-a uzročnik
bolesti. Međutim, predsjednik Mbeku je odlučio vjerovati
disidentskim teorijama kalifornijskog profesora Petera
Duisburga. List piše kako će govor južnoafričkog predsjednika
mnoge aktiviste borbe protiv side natjerati da čupaju svoju kosu,
jer su oni od konferencije očekivali da upozori na opasnost od
virusa HIV-a u Africi, gdje će dvije trećine muškaraca i žena u
starosti od 15 do 29 godina umrijeti od side ako im se ne omogući
liječenje.
Današnji 'The Times', komentirajući neuspješan američki pokus
presretanja nuklearnih raketa, piše kako su europski saveznici s
olakšanjem primili tu vijest. Naime, kako piše list, to će
Europljanima dati više razloga da uvjere Amerikance da odustanu od
cijelog projekta. Američke tvrdnje o opasnosti od nuklearnog
napada zemalja kao što su Sjeverna Koreja ili Iran nisu naišle na
previše razumijevanja kod europskih članica NATO-a, čak ni Velika
Britanija nije pokazala veliki entuzijazam. Britanski ministar
vanjskih poslova Roobin Cook je protiv cijelog programa
presretanja raketa, plašeći se da to može štetiti sporazumu o
kontroli naoružanja koji je potpisan s Rusijom, piše list.
(BBC)
INOZEMNI TISAK
AUSTRIJA
DIE PRESSE
10. VII. 2000.
'U Bosni treba otvoriti još puno grobova'
List objavljuje intervju s pravno-medicinskom stručnjakinjom
Evom-Marijom Klonowski koja od 1996. traži mrtve iz Srebrenice.
- Poslije rata međunarodna je zajednica obećala opsežnu istragu
zločina u Bosni i Hercegovini. Ima li rezultata?
= Zadaća je golema. Ako mislimo na mrtve iz Srebenice, trebamo
uključiti i one ljude koji su ubijeni 1992. godine. Ukupno je u
Bosni poginulo daleko više od 200 tisuća ljudi, najveći dio u tako
zvanim etničkim čišćenjima, dakle, ubijeni su.
- Koliko je leševa do sada nađeno i istraženo?
= Do sada je ekipa haaškoga suda i bosanske vlade istražila ostatke
oko devet tisuća ljudi. Ukupno se kao nestali vode 30 tisuća ljudi,
od toga 27 tisuća Bošnjaka, 2500 Srba i 700 Hrvata.
- Prije ste spomenuli više od 200 tisuća žrtava?
= To se odnosi na sve žrtve rata. No treba razmisliti da je na
bojištima poginulo razmjerno manje ljudi, čak je i u opkoljenom
Sarajevu bilo tek deset tisuća mrtvih. Mnoge žrtve etničkih
čišćenja pokopali su rođaci, ne vode se dakle kao nestali. Često su
pobijene cijele obitelji, pa nema nikoga tko bi te nestale tražio.
Naš je prioritetni cilj istražiti sudbine još oko 20 tisuća
nestalih.
- Na kojem projektu sada radite?
= Za sada radim na masovnoj grobnici u blizini Bosanske Krupe. 4. i
5. kolovoza 1992. iz Omarske je tamo dovedeno i pobijeno 124 ljudi.
Nakon toga je logor Omarska raspušten, ali znamo da je pobijeno 1200
zarobljenika iz tog logora.
- Kako pronalazite masovne grobnice?
= Prema navodima preživjelih, ali sve češće i od srpskog
stanovništva. No potragu otežava što su poslije rata mnogi tragovi
zameteni. Ostaci mrtvih preseljavani su s jednog mjesta na drugo.
Jedan aktualan primjer: u regiji Veleža u istočnoj Hercegovini, u
blizini Nevesinja, u svibnju 1992. 72 su muslimanska stanovnika
jednog malog sela pobjegli. Uhvatili su ih srpski vojnici, odvojili
žene od muškaraca. Odvedeno je 30 ljudi i nikada se više nisu
pojavili. Žene su odvedene u Nevesinje, odvojene su tri mlade žene i
poslane u logor silovanja. Samo su one preživjele. Krenuli smo u
potragu 1999. Naišli smo na trag gdje su pobijeni muškarci. Mjesto
se nalazilo na području koje je po Daytonskom sporazumu pripalo
bošnjačko-hrvatskoj federaciji. Srpske su vlasti 1995. leševe
preselile na područje republike srpske. Na posljetku smo pronašli
tu drugu grobnicu i mogli osigurati tragove. Ostaci su bili
zatvoreni u 30 plastičnih vreća. No mnogo je kosti nedostajalo.
Poslije dugog traženja našla sam špilju u kojoj su pobijeni
muškarci prvotno ležali, a i preostale kosti. Ostaci žena i djece iz
tog sela nađeni su u jami nedaleko od Nevesinja.
- Kako reagiraju srpske vlasti na vaša istraživanja?
= Poslije sporazuma iz 1997. više nije bilo velikih problema,
policija republike srpske obvezna je osigurati nalazište,
odgovorna je za našu sigurnost.
- S obzirom na razmjere zločina, čini se da se istrage ne provode
dovoljno brzo ni opsežno.
= Dakako, u istrazi 7100 mrtvih iz Srebrenice, Haag je do sada uspio
identificirati samo 84 leša.
- Tako malo?
= Treba provesti vrlo skupa istraživanja u koja treba uključiti i
obitelji da bi se moglo usporediti gene. Kao i ranije, i dalje
nedostaje novca, bosanska država ima ga premalo, a međunarodne
organizacije oklijevaju kad se radi o financiranju iskopavanja i
pravno-medicinskih istraživanja. I koordinacija organizacija
koje u tomu sudjeluju trebala bi biti bolja. U Bosni postoji još
mnogo grobnica koje treba otvoriti, pred nama je još mnogo posla.
Razgovor je vodio Erich Rathfelder.
ŠVICARSKA
LE TEMPS
10. VII. 2000.
Socijaldemokrat u 2000.
"Kada se govori o budućnosti socijaldemokracije, ne govori se o
Gramsciju, o Proudhonu, ni o Anthonyju Giddensu, već o Blairu,
Schroederu i Jospinu. Kao polazišta za prosudbu budućnosti
socijaldemokracije ne služe razmišljanja filozofa i utopista, već
rezultati koje su ostvarili šefovi vlada. Socijaldemokratska
politika promatra se ovisno o onome što čini vlast. To s jedne
strane znači da živimo u doba koje je više usmjereno na stvarnost
nego na vizionarske zamisli. Uglavnom se raspravlja o putu, a ne o
cilju, pa se i najžešće prepirke tiču nekih koraka i tapkanja u
mraku, a ne razmišlja se o putu, još manje o cilju. (...)
No ta raspra o konkretnoj politici svjedoči još o nečemu. Pravilo
socijaldemokracije je preuzeti odgovornost, ne isključivo pomoću
inicijativa i referenduma, ili svojom nazočnošću u parlamentu, već
također radom u vladi. Želimo utjecati na društvo, želimo
sudjelovati u vlasti. Nekima, koji veću pozornost daju programskom
usmjerenju, to se još uvijek čini prijepornim. No sudjelovanje u
vlasti nije ništa drugo do posljedica činjenice da preuzimamo
odgovornost.
U tom se radu moramo upravljati programom, predodžbom. To je točka
prema kojoj teže perspektive. Bez te bi se točke perspektive
izgubile u beskraju, kao paralele. A bez perspektiva, do točke se ne
bi dospjelo. I cilj i put koji do njeg vodi jesu sastavni dio naše
politike.
Tako nema proturječja između programskog usmjerenja i pragmatizma.
Pragmatizam je umijeće da se postupa 'ispravno', a to može samo onaj
tko u svakodnevnom poslu uključuje u svoja etička razmišljanja
temeljne programske vrijednosti i upravlja se njima. Riječ je o
pragmatizmu naprednog, etičkog socijalizma, o stajalištu kojemu
dajem prednost pred 'trećim putom', zato što se put koji vodi prema
nekom cilju mora stalno preispitivati i ne postoji jedan koji
vrijedi zauvijek. (...)
Javne službe važan su dio našeg političkog programa, jer je jednako
služenje svima, bogatima i siromašnima, mladima i starima, u gradu
i u predgrađu, čimbenik pravednog društva kako ga mi zamišljamo. No
postoji također opasnost od dogmatiziranja javnih služba ako ih
ograničimo na njihov sadašnji oblik, umjesto da ih procijenimo
prema temeljnoj vrijednosti koju utjelovljuju. Prema toj temeljnoj
vrijednosti, država mora jamčiti jednake izglede i jednaku uslugu
svim stanovnicima ove zemlje. To, po mom mišljenju - ali moje
gledište ne dijele svi u stranci - ne znači da sama država mora
pružati sve usluge. Postoje područja na kojima samo država to može
činiti, jer bi pretjerana liberalizacija stvorila socijalne i
regionalne razlike. Zato još postoji monopol na neke poštanske
usluge. Ima područja na kojima javnim i državnim poduzećima
konkuriraju privatna, gdje je tržište liberalizirano, kao što je
već poodavno slučaj s elektronskim glasilima ili pak s nekim
poštanskim uslugama. Napokon, ima područja gdje slobodno tržište
omogućuje svima da se opskrbljuju po povoljnim cijenama: to odavno
vrijedi za sol i za duhan, a vjerojatno će biti tako i s
telekomunikacijama.
No država se mora uplesti kako bi se izbjeglo stvaranje privatnog
monopola i jamčila poštena konkurencija. Ona to može učiniti pomoću
koncesija, tijela za praćenje, za naplatu pretplate i za nadzor.
Tako više tržišta najčešće znači više nadzora, ali nipošto ne i
manje države.
Liberalizacija, privatizacija i monopol kao takvi nikada neće biti
naš cilj. Oni jamče kvalitetnu osnovnu uslugu. Javnu uslugu shvaćam
kao uslugu za ljude, naime kao dužnost prema ljudima, a ne kao
povlasticu države i onih koji rade za nju. Raspra o prikladnom
načinu tema je našeg svakodnevnog razmišljanja. (...)
Socijaldemokratska politika jako je promijenila svijet. Svijet se
i dalje mijenja, ali danas se u našem društvu može utvrditi
stanovita sklonost protivljenju novim promjenama, umjesto da se
traže novi odgovori. Onaj tko tako postupa, potvrđuje (pogrješnu)
tvrdnju Ralfa Dahrendorfa prema kojoj je stoljeće
socijaldemokracije prošlo. Očito bi bilo lakše odlučno zabraniti
genetska istraživanja, umjesto što se moraju procjenjivati njihovi
rezultati na temelju izgleda i opasnosti koja ona znače za
čovječanstvo. No bi li to bilo odgovorno? (...)
Socijaldemokracija je uvijek isticala 'prosvijećeni napredak'.
Neke tehnološke novosti omogućile su nepovlaštenima da steknu ista
prava. Bit će i drugih promjena slične vrste. Naša je zadaća
iskoristiti ih na najbolji način kako bismo ostvarili naše ciljeve
opće solidarnosti i jednakih izgleda za sve (...)", kaže savezni
savjetnik Moritz Leuenberger u svom nastupu na kantonskom saboru
Socijalističke stranke iz Zuericha koji je održan u Faellandenu.
Neuspjeh u ispitivanju američkog proturaketnog štita odgovara
mnogima
"'Nedvojbeno je da je neuspjeh u ispitivanju koje je provedeno u
subotu, važno za procjenu sustava u tehnološkom smislu'. Samuel
Berger, savjetnik za sigurnost u Bijeloj kući, odlučio je da će
ostati na području tehnike komentirajući u nedjelju na jednoj
američkoj televizijskoj postaji neuspjeh treće provjere
izvedivosti američkog proturaketnog štita (NMD) koja je obavljena
u noći s petka na subotu. No svaku tehničku provjeru ovog
prijepornog NMD-a prati politička i diplomatska provjera. A na tom
se području sve dogodilo po planu: protivnici plana američke
proturaketne obrane požurili su se da još jednom pokažu svoje
neslaganje. Oni su također izvukli zaključak iz ovog drugog
neuspjeha od triju provedenih ispitivanja.
Tako je u Moskvi nekoliko visokih dužnosnika pozvalo Sjedinjene
Države da budu razumne i da odustanu od projekta koji bi Rusiju,
drže oni, prisilio da dovede u pitanje stare ugovore o razoružanju.
General Leonid Ivašov iz ministarstva obrane čiju izjavu prenosi
'Itar-Tass', rekao je da neuspjeh trećeg američkog pokusa pokazuje
da je NMD 'sumnjiva zamisao kako s vojno-političkog, tako i s
tehnološkog gledišta'. Europljani (ovaj put su među njima i
Britanci) koji se plaše da će Amerika pod proturaketnim kišobranom
izložiti Europu većoj opasnosti, reagirali su oprezno, ali, čini
se, ne bez prikrivenog zadovoljstva. Tako 'Washington Post' navodi
visokog njemačkog dužnosnika koji kaže, želeći ostati anoniman:
'Ako se zbog ovog neuspjeha stalno bude odgađalo uvođenje sustava
proturaketne obrane, bit će to dobre vijesti za čitav savez.'
Ipak, najosjetljiviji prema novom američkom pokusu bio je Peking.
Tomu su prilično pomogle diplomatske prilike. U sljedeću srijedu
Kina očekuje posjet američkog ministra obrane Williama Cohena. A u
subotu su se u kineskoj prijestolnici završili pripremni pregovori
o sigurnosti. Ti su pregovori - na kojima su Amerikanci i Kinezi
postali svjesni svojih razlika - bili prvi nakon bombardiranja
kineskog veleposlanstva u Beogradu u svibnju 1999. Njihovo
podudaranje s trećim ispitivanjem američkog NMD-a, 'uvreda' je
koju Washington nanosi Kini, kaže jedan kineski dužnosnik. A kako
se ni oko čega ne bi složili, američki je posebni izaslanik rekao
kineskim domaćinima da SAD ne isključuje u potpunosti mogućnost da
Tajvan jednom dobije proturaketni kišobran.
Srdžba zbog NMD-a - i moguće zadovoljstvo zbog ovog novog neuspjeha
- tek je međunarodnog značaja. Dio američkih znanstvenih krugova
poziva na napuštanje tog projekta koji smatra tehnički opasnim.
Možemo se zapitati nisu li tehničke teškoće omogućile predsjedniku
Clintonu da načini ustupak i da dobije na vremenu. To više što su
republikanci preuzeli odgovornost za projekt NMD: George Bush,
kandidat za Bijelu kuću, već razmišlja o njegovu proširenju i o
njegovoj većoj djelotvornosti", piše Eleonore Sulser.
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
10. VII. 2000.
Poslije izbora
"Od svršetka Drugoga svjetskog rata postoje, pod različitim
nazivima, planovi za američki proturaketni štit. Unatoč tehničkom
napretku, ni jedan od projekata do sada nije ostvaren. Najnoviji -
drugi - promašaj pokusa u ovoj godini stoga je voda na mlin onima
koji projekt vrijedan milijarde drže bacanjem novca i boje se
svršetka sporazuma ABM i razoružanja. To shvaćanje ne zastupaju
samo Rusija, Kina i neki Europljani - ni u Pentagonu ni u State
Departmentu nipošto ne vlada jednodušno oduševljenje.
No takve prosudbe previđaju da program NMD osim vojnog donosi i
unutarnjopolitički štit: Clinton kao i demokratski kandidat Gore
moraju prije predsjedničkih izbora u studenomu dokazati da vojno
nisu neki 'mekušci', jer je republikanski izazivač Bush temu
raketne obrane i američke sigurnosti koja navodno o njoj ovisi,
učinio predmetom svoje izborne borbe. Tako gledano, promašaj je
možda tehnička blamaža, no kraj projekta - još - nije. Do njega bi
moglo doći tek kada novi čovjek u Bijeloj kući otvoreno prizna ono
što je već odavno poznato: sustav ne može - osim problema netočnosti
u gađanju - razlikovati ni jeftini varljivi projektil od prave
nuklearne rakete. Tko bi za to poslije izbora želio dati još
šezdeset milijarda dolara?
Osim toga bi se moglo zaključiti da su 'opasne države' poput Iraka,
Irana i Sjeverne Koreje daleko od onoga što su do sada sugerirale
tajne službe, od mogućnosti izgradnje nuklearno opremljenih
interkontinentalnih raketa. Ali budući da bi scenariji ugroze
trebali biti temelj odluke o NMD-u, time u dogledno vrijeme ne
postoji vojni pritisak za ostvarenje projekta. Bitno stvarnija od
napada neke 'opasne države' ionako bi bila primjena lako
pribavljivih kemijskih ili bioloških oružja od nekoga
potencijalnog napadača. Kako je nekada 'Star Wars' nestao u
ladicama Bijele kuće, jednako bi mogao proći i NMD - poslije izbora"
- zaključuje komentator ulf. u uvodniku lista.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
10. VII. 2000.
U jugoslavenskoj završnici
"Crnogorski predsjednik Milo Đukanović na provokacije iz Beograda
reagirao je amortizirajuće, koliko se moglo. Nešto drugo doli
'uopće ne ignorirati' ne bi mu ni bilo preporučljivo. Je li možda na
ustavni puč jugoslavenskog saveznog predsjednika Slobodana
Miloševića trebao odgovoriti najavom referenduma o neovisnosti? Ne
bi samo Amerikanci iz straha od građanskoga rata i napada
jugoslavenske vojske u Crnoj Gori imali nešto protiv toga.
Đukanović i sam zna da veći dio Crnogoraca ne želi odvajanje od
Srbije.
Milošević je izazvao Đukanovića time što je praktički iz ustava
izbrisao formalnu saveznu ravnopravnost male Crne Gore. Budući da
njegov sadašnji mandat paritetnog srpsko-crnogorskog saveznog
parlamenta svršava za godinu dana, svoje predsjednikovanje može
produljiti kandidiranjem na izravnim izborima stanovništva. To bi
mogao napraviti već u jesen kad dospijevaju savezni izbori, Crna
Gora bi izbore bojkotirala, srpska oporba bila bi okupljena oko
jednog kandidata i pomogla bi Miloševiću represijom i
krivotvorenjem izbora.
Pobunjeni Miloševićev sljedbenik Đukanović želi svoju zemlju živu
i zdravu spasiti iz jugoslavenske završnice. Milošević zbog
očuvanja svoje moći u skladu s iskustvom, ne boji se krize, ne boji
se rata. Ali zapadne sile poslije dvojbenog uspjeha na Kosovu još
manje znaju kako bi reagirale na nasilje u Crnoj Gori" - zaključuje
komentator lista kue.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
10. VII. 2000.
Nužna jamstva sigurnosti
"Čini se da se sa žalosnom redovitošću ponavlja scenarij na
Balkanu: Slobodan Milošević u četiri je rata uništio bivšu
višenarodnu državu Jugoslaviju. Sad i posljednjem ostatku krnje
Jugoslavije zadaje smrtni udarac. U Hrvatskoj ili na Kosovu
autokrat iz Beograda naišao je na spremne protivnike. Po geslu 'za
slobodu ni jedna cijena nije previsoka', i Hrvatska i Kosovo
upustili su se u sukobe. Sada bi mogla na redu biti Crna Gora, zadnji
partner Srbije iz stare Jugoslavije. Crnogorskoj reformski
usmjerenoj vladi nipošto se ne može predbaciti da izaziva sukob.
Agresivan nacionalizam kao nekada u Hrvatskoj i sada na Kosovu, u
etnički mješovitoj Crnoj Gori neće se naći. Predsjednik Đukanović
do sada se suzdržavao od sukoba s Beogradom. Pa i na izričitu
'želju' međunarodne zajednice koja ugroženu malu državu na
jadranskoj obali drži iznad vode financijskim injekcijama.
Crna Gora je za Zapad postala nekom vrstom pokusnog laboratorija za
buduće reforme. Sada je taj pokušaj ugrožen. Kako bi Washington i
Bruxelles reagirali na novi ozbiljan slučaj na Balkanu? Do sada su
se mogle razabrati samo slabašne formulacije. Za jednog Slobodana
Miloševića jasan znak da do daljnjega ima slobodne ruke. Jedino bi
jasna jamstva sigurnosti mogla zaštititi Crnu Goru od napada
Beograda a ponajprije Zapadu uštedjeti naknadnu intervenciju" -
drži komentator lista Stephan Israel.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
10. VII. 2000.
Konačni obračun Miloševića i Jugoslavije
"Jugoslavenski predsjednik Milošević svoje je političke
protivnike još jednom doveo u slijepu ulicu novom, no riskantnom
strategijom za ostanak na predsjedničkom položaju: izravnom
demokracijom.
Jugoslavenski federalni parlament izglasovao je promjene
jugoslavenskog ustava u petak. Promjene zakona Miloševiću će
omogućiti obnašanje još dva četverogodišnja predsjednička
mandata, a mijenjaju i ravnotežu moći u Crnoj Gori, u kojoj vlada
raspoloženje protiv Miloševića(...) pa bi moglo doći i do
građanskoga rata.
Ministar pravosuđa Dragan Šoc upozorio je da promjene ustava vode
daljnjem raspadu Jugoslavije. 'S poniženom Crnom Gorom nema
Jugoslavije', kazao je u parlamentu tijekom vruće rasprave održane
prošloga tjedna.
Na osmosatnoj hitnoj sjednici, koja je završila u ranim jutarnjim
satima u subotu, crnogorski su krojači zakona izglasovali
rezoluciju kojom se odbijaju promjene ustava. Crna Gora neće
priznavati nikakve pravne niti političke zakone koje donose
jugoslavenske federalne vlasti, kazali su.
'Crna Gora kao federalna jedinica i građani Crne Gore kao
ravnopravni građani Jugoslavije više ne postoje kao ustavna
kategorija', kazao je Ratko Vukotić, čelnik Vrhovnoga suda(...).
Iako su Miloševićevi protivnici omalovažili na brzinu izglasovane
ustavne promjene nazvavši ih političkom manipulacijom, novi sustav
je, ironično, zapravo demokratskiji od staroga. Jugoslavenski
predsjednik i predstavnici Crne Gore u federalnom parlamentu sada
će biti birani izravnim glasovanjem umjesto da ih bira parlament.
'Tendencija u federalnim sistemima u čitavom svijetu ide prema
izravnijoj demokraciji. U modernom društvu, ako niste neposredno
izabrani, nemate potporu naroda. Izravni izbori su dobra stvar',
kazao je Aleksa Đilas, povjesničar i promatrač Miloševića. Đilas
dodaje, međutim, da prije ikakve ozbiljne promjene ustava treba
održati dugačku raspravu. 'Izglasovali su mijenjanje Ustava kao da
se radi o manjem rutinskom postupku', kazao je.
Mnogi promatrači očekivali su da će Milošević, kojega je optužio
sud za ratne zločine u Haagu, postati sljedeći premijer
Jugoslavije, što je položaj koji je tehnički moćniji od
predsjedničkog. Ustav je prije promjena Miloševiću branio
obnašanje još jednog mandata na mjestu jugoslavenskoga
predsjednika. Već je obnašao dva mandata kao srbijanski
predsjednik.
Umjesto toga, Milošević je odlučio vjerovati narodu. Iako
strategija sa sobom nosi rizike, pobjeda koju bi odnio glasovanjem
naroda donijela bi mu demokratsku vjerodostojnost.
Srbijanska oporba, kada je udružena, mnogo je popularnija, no
ankete pokazuju da Milošević može pobijediti sve oporbene
kandidate kada se natječu pojedinačno. 'Danas bi Milošević dobio 25
do 30 posto glasova, što ne bi niti jedan oporbeni kandidat', kazao
je Srbobran Branković iz beogradske neovisne agencije za
anketiranje, Medium.
No biti izabran za predsjednika nije dovoljno. Milošević mora
kontrolirati i federalni parlament a promjene ustava
pojednostavljuju i taj zadatak.
Crnogorski parlament prije je svoje predstavnike birao za gornji
dom vijeća republika. Sada će crnogorski birači birati svoje
predstavnike, dajući Miloševićevim pristašama još više moći protiv
vladajuće koalicije crnogorskoga predsjednika Mile Đukanovića.
Poanta svega ovog pomalo je nejasna jer Đukanović odbija slati
predstavnike u federalni parlament već od 1998.
Crna Gora postupno se udaljuje od jugoslavenske federacije. Danas,
jedina preostala federalna institucija je jugoslavenska vojska i
mornarica, koje broje oko 25.000 vojnika. Crnogorski čelnici
Miloševića optužuju za uporabu postrojba vojske za poticanje
nemira i za utiranje puta mogućem puču.
Nebojša Čović, oporbeni čelnik iz Beograda, kazao je da očekuje
kako će Milošević pojačati pritisak na Crnu Goru. 'U sljedećih
tjedan dana, jugoslavenski parlament izglasovat će glasoviti zakon
protiv terorizma', kazao je, govoreći o predloženom zakonu za
sigurnost za koji kritičari tvrde da će prijetiti osnovnim ljudskim
pravima. 'Zajedno s ispravljenim ustavom, stvara veliki potencijal
za Miloševićevu negativnu maštu i konačni obračun s političkim
protivnicima.'
Zapad je Crnoj Gori dao milijune u obliku financijske pomoći, u isto
vrijeme upozoravajući republiku da se polako priprema na
referendum u cilju odvajanja od Jugoslavije. Crnogorci su i dalje
oštro podijeljeni o tom pitanju. Nakon najnovijih promjena, čini se
jasnim da Đukanović neće sudjelovati u federalnim i lokalnim
izborima koji bi trebali biti održani u studenom i da će se možda
odlučiti za referendum.
Međutim, Đilas ističe kako Miloševićevi saveznici u Crnoj Gori,
koji kontroliraju brojne gradove, ipak mogu sudjelovati u
glasovanju. 'To bi značilo da će crnogorski predstavnici u
federalnom parlamentu biti isključivo Miloševićevi pristaše koji
će Miloševiću neizmjerno mnogo pomoći u parlamentu. To je upravo
ono što se dogodilo na Kosovu kad su Albanci bojkotirali izbore.
'Crnogorski separatizam mogao bi biti Miloševićev politički
saveznik, jednako kao što je to bio albanski separatizam na Kosovu,
prije početka NATO-ove kampanje bombardiranja', kazao je Đilas", a
prenosi Alex Todorović.
THE WASHINGTON TIMES
10. VII. 2000.
Referendum za Haidera
"Pariz je Austriju doveo točno onamo kamo je htio, sada kada je
Francuska preuzela predsjedanje EU-om. Francuzi tvrde da nemaju
planova ukinuti diplomatske sankcije nametnute Austriji nakon što
je Slobodarska stranka krajnje desnice došla na vlast u Austriji.
Austrija je na to odgovorila, predlagajući ujesen održavanje
nacionalnog referenduma, kojim bi se austrijski narod ispitao
smatra li da bi se sankcije trebale nastaviti i kakva bi trebala
biti budućnost europske politike glede sankcija. Iako su članice
EU-a referendum shvatile kao pokušaj Austrije da ucijeni
organizaciju blokirajući širenje EU-a, na sam referendum ne treba
gledati kao na prijetnju budućnosti Unije. Na bivšeg čelnika
Slobodarske stranke, Joerga Haidera, treba.
Sam referendum ne spominje širenje. Umjesto toga, tekst je usmjeren
na prava država za održavanje demokratskih izbora, prava i
odgovornosti Unije da se sa svim članicama postupa jednako, kao i na
odvajanje moći između odgovornosti EU-a i odgovornosti država.
(...)
Opasnost, dakle, nije u tome da bi se Austrijanci mogli ujediniti u
oporbu sankcijama, nego u tome da bi Haider - koji je i došao do
ideje o referendumu - mogao upotrijebiti rezultate referenduma za
ujedinjavanje ljudi koji stoje iza njega. Haider, koji još
kontrolira stranku, iako je sada službeno tek guverner države,
obznanio je da će se zalagati za blokiranje širenja Europske unije
ako sankcije ne budu ukinute. To je želio učiniti čak i prije nego
što je Unija odlučila obustaviti diplomatske odnošaje sa zemljom.
Ako ga Austrija odluči slijediti, zemlja će iskoristiti svoj veto
za zaustavljanje reforma institucija EU-a koje je potrebno
provesti prije nego što Unija može primiti nove članice. O
reformama će se odlučivati na sastanku koji će biti održan u
prosincu.
Austrijsko veleposlanstvo Haiderov plan ne smatra problematičnim.
'Kancelar je kazao da je širenje u našem interesu', kazao je
direktor za komunikacije Martin Weiss. 'On ima moć u Austriji',
rekao je.
Do sada, Haider je dokazao da je situacija drugačija. Referendum
kojega je inspirirao Haider parlamentu je predstavljen u srijedu a
kancelar Schuessel odredio je datum održavanja referenduma - 29.
listopada ili 26. studenoga, osim ako prije toga EU ne ukine
sankcije. To je došlo iz usta čovjeka koji je na Haiderov prijedlog
za referendum, kada ga je iznio u travnju, reagirao oprezno.
Schuessel, i sam igrač pokera, možda se kladi da Haider neće
pročitati rezultate referenduma kao prihvaćanje samog Haidera.
Pariz nije tako siguran. Kako će Austrija imati koristi od
izazivanja još jednog političkog izljeva bijesa teško je
shvatiti", piše u uvodniku lista.
SLOVENIJA
DELO
10. VII. 2000.
Hoćemo li dati prednost Trstu?
Boris Šuligoj pita hoće li najvažnija slovenska luka biti Trst, pa
kaže da je Slovenija prije nekoliko godina izgradila cestovnu vezu
s Trstom, a tek potom s Koprom, a da će sada, opet prije nego drugi
kolosijek prema Kopru, imati brzu prugu do Trsta.
"Ako ga ne izgradimo (drugi kolosijek do Kopra) do ulaska u EU,
morat ćemo imati suglasnost susjede za svaki veći infrastrukturni
zahvat. A Italija se očito boji drugoga kolosijeka kao vrag križa. U
tršćanskom Il Piccolu u posljednje vrijeme više su puta pisali da bi
odrezao Trst od petog koridora i da zamisao o njemu podupire
'Haiderova'(!) Austrija koja želi na taj račun pridobiti
vrijednost željezničke veze između Maribora i Graza. Riječ je o
pravom željezničarskom 'krimiću', priznaje Piccolo s jedne strane,
a s druge se talijanska prometna politika umiljava slovenskoj i
nudi joj ravnopravnu suradnju među lukama, pa ipak je uvjetuje
željezničkom vezom. Koparska luka neka se prugama poveže s
tršćanskom, a Italija će se već znati brinuti o ravnopravnosti
obiju! Talijani koji su već g. 1998. za slovenske željeznice
obećali 300 milijarda lira, Slovencima će reći i kako bi po njihovu
teritoriju najprimjernije tekla željeznička pruga. Varijanta koju
nude za brzu prugu manje je opterećujuća za naš okoliš, jeftinija i
navodno povoljna za teretni promet.
Pokrajinski odbornik za transport čak je izjavio da su u Trstu
spremni ići 'na barikade' da bi pridobili Sloveniju za svoju tezu o
trasi brze pruge. Neobično, kako skrbno se talijanski susjedi
zauzimaju za slovenski okoliš! Ujedno bi mogli dopisati poslovicu
da se treba bojati onih koji donose darove. (...) 'Za Italiju je
Trst ključ za nove oblike suradnje i uspostavljanja gospodarskih
dodira s Istokom i Balkanom' rekao je talijanski ministar prometa.
To je drugim riječima isto što su u naslovu u Piccolu zapisali
velikim slovima - da je Trst srce nove Europe na petom koridoru. Da
bi Kopar imao kakvu ulogu pri tom 'srcu' - ne pišu. (...) U koparskoj
luci djeluje već mnogo talijanskih operatera, i to dokazuje da mi
nismo monopolisti. Možemo se zapitati koliko slovenskih društava
djeluje u okviru tršćanske luke. Odgovor je jasan - nijedno!'"
citira autor članka prvoga čovjeka koparske luke, pa kaže da je on
"mogao upitati Tršćane i znaju li možda čijom zaslugom Kopar još
nema status europske luke.
Sve su to razlozi i činjenice zbog kojih bi se morali upitati zašto
je Bergauer (ministar prometa) obećavao drugi kolosijek za godine
2002. i 2003. i zašto ga dotle zasigurno neće biti. Nije li to još
jedan dokaz da Slovenija ne samo što nema čvrste strategije, nego da
ni u snu ne zna što da učini sa svojom željezničkom mrežom i
pomorskim usmjerenjem. U trenutku kad ne znaš što hoćeš, tražiš
varijante trasa. Još malo pa će Trst biti prva slovenska luka. (...)
U igri su milijarde eura i Tršćanima je unaprijed samorazumljivo
tko će dobiti tu golemu svotu Europske investicijske banke i
Europske banke za obnovu i razvoj, ta uvjereni su da bi oni morali
biti odskočna daska za Balkan i Istok. 'Pomorsko usmjerena'
Slovenija dotle će i dalje proučavati opravdanost i primjerenost
trasa", zaključuje Boris Šuligoj.
SRBIJA
POLITIKA
10. VII. 2000.
Ministar telekomunikacija i visoki dužnosnik JUL-a Ivan Marković -
intervju "Glasu Rusije"
"(...)NATO svojom oružanom intervencijom koja se, rekao bih, ne
može nazvati ni ratom - jer je to zapravo bila kampanja ubijanja
jednog naroda - na način do sada nezabiljeležen u povijesti, nije
uspio obaviti planirani posao. Nije uspio od SRJ napraviti
marionetsku državu. Budući da u tome nisu uspjeli i budući da su
troškovi, očito, iznad njihovih mogućnosti, a otpor jugoslavenskog
naroda zadivio svijet i nadahnuo čovječanstvo da shvati da se mora
stati na put razvoju hegemonizma i jednopolarnog svijeta, oni su
sada prešli na druge oblike agresije.
Pritisci su gospodarski i politički, a u medijskoj sferi se
doslovno provodi agresija. Ona se, naravno, odvija i tehničkim
sredstvima. Ministarstvo telekomunikacija se protiv toga bori u
skladu s tehničkim mogućnostima. Pomažu nam i prijatelji. Mi imamo
pameti i tehničkih sredstava da se borimo. Riječ je ponajprije o
ometanju naših radijskih i tv programa. Agresori su na
intelektualno nižoj razini od nas. Tehnički jesu superiorniji, ali
intelektualno su manje pametni i zato im uspijevamo doskočiti..."
DANAS
10. VII. 2000.
Rušenje federacije
"(...)Opasno zaoštravanje odnosa između Beograda i Podgorice rađa
novu zabrinutost kod mnogih razumnih ljudi da bi se mogla dogoditi
još jedna tragedija. Krajem protekloga tjedna te sumorne prognoze
počele su se ostvarivati. Službeni Beograd je krenuo u otvoreni
obračun s crnogorskm republičkom vlašću koristeći se, zasad,
saveznom parlamentarnom mašinerijom, a sutra tko zna kojim sve
polugama moći. Izmjena saveznog Ustava uz potpuno ignoriranje
volje jedne (od ukupne dvije) članice Federacije ne može se, ni
pravno ni politički, kvalificirati nikako drukčije nego kao
namjera Srbije da podčini Crnu Goru. Ovakvim postupkom beogradski
režim ponovno iskazuje najcrnji velikosrpski državni hegemonizam
zbog kojega su, po mišljenju mnogih analitičara, propali svi
dosadašnji jugoslovenski državni savezi. Proglasiti nekoga
bratom, napraviti s njim zajedničku državu obećavajući punu
ravnopravnost, a onda, koristeći se brojčanom prednošću potpuno
ignorirati njegov politički, nacionalni, povijesni, kulturni i
svaki drugi subjektivitet, jest hegemonizam koji ne može biti
sakriven nikakvom pričom o ovlašćenjima saveznih organa i
nategnutim kvorumima koji bi trebalo da daju formalni legalitet
odluci jedne članice federacije da promijeni Ustav zajedničke
države. U svom beskrupuloznom pohodu k osvajanju vlasti i moći,
Milošević je krajem osamdesetih godina ponudio takve 'partnerske'
odnose drugim članicama tadašnje velike jugo-federacije. Što je
poslije bilo - dobro je poznato. Ostale su zajedno samo dva najbliža
i najpovezanija naroda - srpski i crnogorski, ali očito da ni
čvrstina te veze nije dovoljna da izdrži pritiske jednog
nepopravljivo nedemokratskog, autističnog, s modernim svijetom
sasvim inkopatibilnog sustava koji oličava Slobodan Milošević. Na
razlaz s Beogradom Crnu Goru ne navodi nacionalizam i separatizam,
već želja da krene drukčijim putem od onog koji trasira sadašnji
režim u Beogradu."
FRANCUSKA
L'EXPRESS
6. VII. 2000.
Rezultati izolacije
"U nedavnom ispitivanju u kojemu se od Austrijanaca tražio odgovor
na pitanje kojeg stranog političara najmanje ljube, Jacques Chirac
je bio na drugom mjestu, odmah iza... Slobodana Miloševića!
Tuga, ogorčenost, a gdjekad i mržnja, osjećaji su koji danas
uznemiruju srca Austrijanaca. Uz protufrancusko raspoloženje koje
bi, u času kada Francuska preuzima predsjedanje Europskom unijom,
uskoro moglo poprimiti zabrinjavajuće razmjere. 'Samo je jedna
zemlja među petnaestoricom stvarno protiv nas, a to je Francuska!',
izjavio je bijesno prije nekoliko dana vođa sindikata poslodavaca u
industriji Christoph Leitl.
'Diplomatske mjere', 'sankcije', 'bojkot'. Zbunjeni austrijski
komentatori više ne znaju kako bi komentirali mjere koje
petnaestorica donose od 4. veljače protiv vlade koja je prihvatila
(šest od dvanaest ministara, među kojima je i dopredsjednica vlade
Suzanne Riess-Passer) članove stranke Joerga Haidera koji
zaudaraju po ksenofobiji i fašističkoj nostalgiji. Zamrzavanje
službenih bilateralnih odnosa između vlada; veza s veleposlanicima
koja je ograničena na stručnu raspravu o nekim pitanjima; odbijanje
da se podupre austrijski kandidat na dužnost u međunarodnoj
ustanovi, takav je arsenal mjera koje su stupile na snagu prije
četiri mjeseca. Za kancelara Wolfganga Schuessela i njegovu sasvim
novu momčad, diplomatska je uvreda golema. Premda je 29. lipnja
prihvatio 'suradnju' s 'trojicom mudraca' koje je Europska unija
zadužila da prouče stanje ljudskih prava u njegovoj zemlji, on
osuđuje novo odbijanje četrnaestorice da ukinu sankcije prema
Austriji.
Ogorčenje je u Beču to veće što je već prvih tjedana u veljači
nekoliko izgreda navelo vodu na mlin političara i novinara koji su
spremno osudili 'nečuven' odnos prema njihovoj zemlji. Tako je
belgijski ministar vanjskih poslova Louis Michel rekao da se više
neće skijati u Austriji i pozvao svoje sugrađane da učine isto. U
Francuskoj je privatna srednja škola Maisons-Laffitte ukinula
program razmjena s jednom školom iz Beča. Vozač taksija u
Bruxellesu zabranio je austrijskim turistima pristup u njegovo
vozilo. U Strasbourgu su na jednom susretu europskih
srednjoškolaca, mladi Austrijanci nazivani 'rasistima' (državna
je televizija o tome puno izvješćivala). U Nizozemskoj je
austrijski veleposlanik isključen s popisa gostiju na primanju
koje je davala kraljica Beatrix. (...)
Osim ovih uvreda i mjera koje su u najmanju ruku kukavne, kakav je
bio stvarni rezultat europskog bojkota zemlje Joerga Haidera?
'Sankcije nisu utjecale na austrijsko gospodarstvo , kaže
gospodarstvenik Bernhard Felderer, direktor Instituta za visoke
studije u Beču. Naprotiv, sada smo svjedoci naglog povećanja izvoza
(+ 12,4 posto za godinu dana), kakvog nije bilo od 1970.' Turizam
(6,5 posto bruto domaćeg proizvoda) pokazuje iste neobične
rezultate: zimska je sezona zabilježila povećanje od 2,5 posto, a
rezervacije za ljeto nadmašile su prošlogodišnje.
Jedino područje koje je europsko-austrijska krize doista pogodila
međunarodni su skupovi. Ugostitelji koji su specijalizirani za
organiziranje takvih skupova izgubili su trideset tisuća noćenja u
tri tjedna! 'Ako znamo da se veliki skupovi pripremaju dvije do tri
godine unaprijed, žali se stručnjak, na rubu smo golemog ponora!'
Francuska poduzeća u Beču također se žale. 'Uvijek sam se vozio u
Citroenu, ali više neću kupovati francuska vozila!', čuje se u
Austriji. Kada je riječ o direktorima bečkih podružnica Peugeota i
L'Oreala, oni su 'sirotim srednjoškolcima koji su bili
zlostavljani u Strasbourgu' darovali tjedan dana putovanja po
Francuskoj. Uz, očito, veliku medijsku pozornost u austrijskom
popularnom tisku", piše Pierre Daum.