FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

RFE 10. VII. USTAVNE PROMJENE

HR-ZAKONI-Vlada-Kriminal/zakonodavstvo/pravosuđe RFE 10. VII. USTAVNE PROMJENE RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE10. VII. 2000. Ustavne promjene - trenutak sabiranja ili novih prijepora?O tome piše Ines Šaškor.Ovoga će tjedna na izvanrednom zasjedanju Hrvatskoga državnog sabora krenuti procedura ustavnih promjena, kojima se u Hrvatsku uvodi parlamentarni umjesto polupredsjedničkoga političkog sustava.Još nije utvrđen konkretni sadržaj ustavnih promjena. Poznato je nekoliko važnih stvari ? prijedlog o pristupanju promjenama supotpisali su šef države i Vlade, što osim proceduralne donosi i političku korist.Pokazuje se da u vrhu vlasti, unatoč napetostima, postoji dovoljan stupanj odgovornosti u važnim pitanjima. Također, glavni sadržaj promjena u velikoj je mjeri usuglašen na racionalan način, poštujući i predizborna obećanja i novonastale političke okolnosti. Predsjedniku se ovlasti smanjuju, premijeru jačaju, ali ne na način da se prvoga potpuno razvlašćuje, a drugome daju njegove prijašnje ovlasti. Ravnoteža je riječ dana ovih ustavnih promjena. Vlada odgovara parlamentu, uvode se instrumenti koji trebaju osigurati
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE 10. VII. 2000. Ustavne promjene - trenutak sabiranja ili novih prijepora? O tome piše Ines Šaškor. Ovoga će tjedna na izvanrednom zasjedanju Hrvatskoga državnog sabora krenuti procedura ustavnih promjena, kojima se u Hrvatsku uvodi parlamentarni umjesto polupredsjedničkoga političkog sustava. Još nije utvrđen konkretni sadržaj ustavnih promjena. Poznato je nekoliko važnih stvari ? prijedlog o pristupanju promjenama supotpisali su šef države i Vlade, što osim proceduralne donosi i političku korist. Pokazuje se da u vrhu vlasti, unatoč napetostima, postoji dovoljan stupanj odgovornosti u važnim pitanjima. Također, glavni sadržaj promjena u velikoj je mjeri usuglašen na racionalan način, poštujući i predizborna obećanja i novonastale političke okolnosti. Predsjedniku se ovlasti smanjuju, premijeru jačaju, ali ne na način da se prvoga potpuno razvlašćuje, a drugome daju njegove prijašnje ovlasti. Ravnoteža je riječ dana ovih ustavnih promjena. Vlada odgovara parlamentu, uvode se instrumenti koji trebaju osigurati stabilnost u odnosima zakonodavne i izvršne vlasti, predviđena je ustavna institucija intervencije u slučaju krize u tim odnosima. Ustavnim promjenama završit će jedna faza u razvoju političkog sustava u kojoj je autoritarni vladar s golemim ustavnim ovlaštenjima, koja je k tome ekstenzivno širio, permanentno producirao stanje pravne nedovršenosti i ustavne improvizacije. Sada bi Hrvatska konačno trebala zakoračiti u stanje ustavno- pravne stabilnosti, vladavine zakona, s jasno razgraničenim ovlastima pojedinih dijelova vlasti. Sam sadržaj prijedloga o izmjenama Ustava, kao i rasprave koje se upravo zahuktavaju, pokazuju da su se te promjene opterećene i aktualnim političkim odnosima. HDZ će izići sa svojim prijedlogom promjena. Ta stranka na taj način nastoji parirati svakom značajnijem potezu vladajuće koalicije. Ne treba očekivati niti da će se vladajuća šestorica oko svega unaprijed usuglasiti. U tome nema ničeg čudnog. Uostalom, zato i služi parlamentarizam. Ono što je za Hrvatsku u ovom užarenom socijalno-političkom trenutku nepovoljno je prizemna politizacija tako važne materije kao što su ustavne promjene. Bit će ucjena i licitiranja, kao i pokušaja trgovine, jer vladajućoj koaliciji nedostaje nekoliko glasova za izglasavanje ustavnih promjena. Umjesto trgovinom ispod stola, za nju bi bilo produktivnije da potraži javni, stručni i politički konsenzus oko najvažnijih promjena. Zanemarivanje mišljenja javnosti svakoj se vlasti vrati kad-tad. (RFE)

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙