HR-ZAKONI-Vlada-Kriminal/zakonodavstvo/pravosuđe RFE 10. VII. USTAVNE PROMJENE RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE10. VII. 2000. Ustavne promjene - trenutak sabiranja ili novih prijepora?O tome piše Ines Šaškor.Ovoga će tjedna na izvanrednom
zasjedanju Hrvatskoga državnog sabora krenuti procedura ustavnih promjena, kojima se u Hrvatsku uvodi parlamentarni umjesto polupredsjedničkoga političkog sustava.Još nije utvrđen konkretni sadržaj ustavnih promjena. Poznato je nekoliko važnih stvari ? prijedlog o pristupanju promjenama supotpisali su šef države i Vlade, što osim proceduralne donosi i političku korist.Pokazuje se da u vrhu vlasti, unatoč napetostima, postoji dovoljan stupanj odgovornosti u važnim pitanjima. Također, glavni sadržaj promjena u velikoj je mjeri usuglašen na racionalan način, poštujući i predizborna obećanja i novonastale političke okolnosti. Predsjedniku se ovlasti smanjuju, premijeru jačaju, ali ne na način da se prvoga potpuno razvlašćuje, a drugome daju njegove prijašnje ovlasti. Ravnoteža je riječ dana ovih ustavnih promjena. Vlada odgovara parlamentu, uvode se instrumenti koji trebaju osigurati
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
10. VII. 2000.
Ustavne promjene - trenutak sabiranja ili novih prijepora?
O tome piše Ines Šaškor.
Ovoga će tjedna na izvanrednom zasjedanju Hrvatskoga državnog
sabora krenuti procedura ustavnih promjena, kojima se u Hrvatsku
uvodi parlamentarni umjesto polupredsjedničkoga političkog
sustava.
Još nije utvrđen konkretni sadržaj ustavnih promjena. Poznato je
nekoliko važnih stvari ? prijedlog o pristupanju promjenama
supotpisali su šef države i Vlade, što osim proceduralne donosi i
političku korist.
Pokazuje se da u vrhu vlasti, unatoč napetostima, postoji dovoljan
stupanj odgovornosti u važnim pitanjima. Također, glavni sadržaj
promjena u velikoj je mjeri usuglašen na racionalan način,
poštujući i predizborna obećanja i novonastale političke
okolnosti.
Predsjedniku se ovlasti smanjuju, premijeru jačaju, ali ne na način
da se prvoga potpuno razvlašćuje, a drugome daju njegove prijašnje
ovlasti. Ravnoteža je riječ dana ovih ustavnih promjena. Vlada
odgovara parlamentu, uvode se instrumenti koji trebaju osigurati
stabilnost u odnosima zakonodavne i izvršne vlasti, predviđena je
ustavna institucija intervencije u slučaju krize u tim odnosima.
Ustavnim promjenama završit će jedna faza u razvoju političkog
sustava u kojoj je autoritarni vladar s golemim ustavnim
ovlaštenjima, koja je k tome ekstenzivno širio, permanentno
producirao stanje pravne nedovršenosti i ustavne improvizacije.
Sada bi Hrvatska konačno trebala zakoračiti u stanje ustavno-
pravne stabilnosti, vladavine zakona, s jasno razgraničenim
ovlastima pojedinih dijelova vlasti.
Sam sadržaj prijedloga o izmjenama Ustava, kao i rasprave koje se
upravo zahuktavaju, pokazuju da su se te promjene opterećene i
aktualnim političkim odnosima.
HDZ će izići sa svojim prijedlogom promjena. Ta stranka na taj način
nastoji parirati svakom značajnijem potezu vladajuće koalicije.
Ne treba očekivati niti da će se vladajuća šestorica oko svega
unaprijed usuglasiti. U tome nema ničeg čudnog.
Uostalom, zato i služi parlamentarizam. Ono što je za Hrvatsku u
ovom užarenom socijalno-političkom trenutku nepovoljno je
prizemna politizacija tako važne materije kao što su ustavne
promjene. Bit će ucjena i licitiranja, kao i pokušaja trgovine, jer
vladajućoj koaliciji nedostaje nekoliko glasova za izglasavanje
ustavnih promjena.
Umjesto trgovinom ispod stola, za nju bi bilo produktivnije da
potraži javni, stručni i politički konsenzus oko najvažnijih
promjena.
Zanemarivanje mišljenja javnosti svakoj se vlasti vrati kad-tad.
(RFE)