CH-socijaldemokrati-Političke stranke-Ljudska prava-Glasila/mediji ŠV-TEMPS 10.7.SOCDEMOKRACIJA U 2000. ŠVICARSKALE TEMPS10. VII. 2000.Socijaldemokrat u 2000."Kada se govori o budućnosti socijaldemokracije, ne govori se o Gramsciju, o
Proudhonu, ni o Anthonyju Giddensu, već o Blairu, Schroederu i Jospinu. Kao polazišta za prosudbu budućnosti socijaldemokracije ne služe razmišljanja filozofa i utopista, već rezultati koje su ostvarili šefovi vlada. Socijaldemokratska politika promatra se ovisno o onome što čini vlast. To s jedne strane znači da živimo u doba koje je više usmjereno na stvarnost nego na vizionarske zamisli. Uglavnom se raspravlja o putu, a ne o cilju, pa se i najžešće prepirke tiču nekih koraka i tapkanja u mraku, a ne razmišlja se o putu, još manje o cilju. (...)No ta raspra o konkretnoj politici svjedoči još o nečemu. Pravilo socijaldemokracije je preuzeti odgovornost, ne isključivo pomoću inicijativa i referenduma, ili svojom nazočnošću u parlamentu, već također radom u vladi. Želimo utjecati na društvo, želimo sudjelovati u vlasti. Nekima, koji veću pozornost daju programskom usmjerenju, to se još uvijek čini prijepornim. No sudjelovanje u vlasti nije ništa drugo do posljedica činjenice da preuzimamo
ŠVICARSKA
LE TEMPS
10. VII. 2000.
Socijaldemokrat u 2000.
"Kada se govori o budućnosti socijaldemokracije, ne govori se o
Gramsciju, o Proudhonu, ni o Anthonyju Giddensu, već o Blairu,
Schroederu i Jospinu. Kao polazišta za prosudbu budućnosti
socijaldemokracije ne služe razmišljanja filozofa i utopista, već
rezultati koje su ostvarili šefovi vlada. Socijaldemokratska
politika promatra se ovisno o onome što čini vlast. To s jedne
strane znači da živimo u doba koje je više usmjereno na stvarnost
nego na vizionarske zamisli. Uglavnom se raspravlja o putu, a ne o
cilju, pa se i najžešće prepirke tiču nekih koraka i tapkanja u
mraku, a ne razmišlja se o putu, još manje o cilju. (...)
No ta raspra o konkretnoj politici svjedoči još o nečemu. Pravilo
socijaldemokracije je preuzeti odgovornost, ne isključivo pomoću
inicijativa i referenduma, ili svojom nazočnošću u parlamentu, već
također radom u vladi. Želimo utjecati na društvo, želimo
sudjelovati u vlasti. Nekima, koji veću pozornost daju programskom
usmjerenju, to se još uvijek čini prijepornim. No sudjelovanje u
vlasti nije ništa drugo do posljedica činjenice da preuzimamo
odgovornost.
U tom se radu moramo upravljati programom, predodžbom. To je točka
prema kojoj teže perspektive. Bez te bi se točke perspektive
izgubile u beskraju, kao paralele. A bez perspektiva, do točke se ne
bi dospjelo. I cilj i put koji do njeg vodi jesu sastavni dio naše
politike.
Tako nema proturječja između programskog usmjerenja i pragmatizma.
Pragmatizam je umijeće da se postupa 'ispravno', a to može samo onaj
tko u svakodnevnom poslu uključuje u svoja etička razmišljanja
temeljne programske vrijednosti i upravlja se njima. Riječ je o
pragmatizmu naprednog, etičkog socijalizma, o stajalištu kojemu
dajem prednost pred 'trećim putom', zato što se put koji vodi prema
nekom cilju mora stalno preispitivati i ne postoji jedan koji
vrijedi zauvijek. (...)
Javne službe važan su dio našeg političkog programa, jer je jednako
služenje svima, bogatima i siromašnima, mladima i starima, u gradu
i u predgrađu, čimbenik pravednog društva kako ga mi zamišljamo. No
postoji također opasnost od dogmatiziranja javnih služba ako ih
ograničimo na njihov sadašnji oblik, umjesto da ih procijenimo
prema temeljnoj vrijednosti koju utjelovljuju. Prema toj temeljnoj
vrijednosti, država mora jamčiti jednake izglede i jednaku uslugu
svim stanovnicima ove zemlje. To, po mom mišljenju - ali moje
gledište ne dijele svi u stranci - ne znači da sama država mora
pružati sve usluge. Postoje područja na kojima samo država to može
činiti, jer bi pretjerana liberalizacija stvorila socijalne i
regionalne razlike. Zato još postoji monopol na neke poštanske
usluge. Ima područja na kojima javnim i državnim poduzećima
konkuriraju privatna, gdje je tržište liberalizirano, kao što je
već poodavno slučaj s elektronskim glasilima ili pak s nekim
poštanskim uslugama. Napokon, ima područja gdje slobodno tržište
omogućuje svima da se opskrbljuju po povoljnim cijenama: to odavno
vrijedi za sol i za duhan, a vjerojatno će biti tako i s
telekomunikacijama.
No država se mora uplesti kako bi se izbjeglo stvaranje privatnog
monopola i jamčila poštena konkurencija. Ona to može učiniti pomoću
koncesija, tijela za praćenje, za naplatu pretplate i za nadzor.
Tako više tržišta najčešće znači više nadzora, ali nipošto ne i
manje države.
Liberalizacija, privatizacija i monopol kao takvi nikada neće biti
naš cilj. Oni jamče kvalitetnu osnovnu uslugu. Javnu uslugu shvaćam
kao uslugu za ljude, naime kao dužnost prema ljudima, a ne kao
povlasticu države i onih koji rade za nju. Raspra o prikladnom
načinu tema je našeg svakodnevnog razmišljanja. (...)
Socijaldemokratska politika jako je promijenila svijet. Svijet se
i dalje mijenja, ali danas se u našem društvu može utvrditi
stanovita sklonost protivljenju novim promjenama, umjesto da se
traže novi odgovori. Onaj tko tako postupa, potvrđuje (pogrješnu)
tvrdnju Ralfa Dahrendorfa prema kojoj je stoljeće
socijaldemokracije prošlo. Očito bi bilo lakše odlučno zabraniti
genetska istraživanja, umjesto što se moraju procjenjivati njihovi
rezultati na temelju izgleda i opasnosti koja ona znače za
čovječanstvo. No bi li to bilo odgovorno? (...)
Socijaldemokracija je uvijek isticala 'prosvijećeni napredak'.
Neke tehnološke novosti omogućile su nepovlaštenima da steknu ista
prava. Bit će i drugih promjena slične vrste. Naša je zadaća
iskoristiti ih na najbolji način kako bismo ostvarili naše ciljeve
opće solidarnosti i jednakih izgleda za sve (...)", kaže savezni
savjetnik Moritz Leuenberger u svom nastupu na kantonskom saboru
Socijalističke stranke iz Zuericha koji je održan u Faellandenu.