HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 129 - 10. SRPNJA 2000. BRITANSKI RADIO - BBC9. VII. 2000.U današnjoj rubrici naš sugovornik je Jacques Reland, predavač europskih studija na londonskom sveučilištu Guildhall Collage, česti gost u
raspravama ovdašnjih medija na temu europske integracije. Njegova uža specijalnost je pitanje proširenja Europske unije. Stoga ga je Rosa Grce na početku razgovora upitala da pojasni na što je francuski predsjednik Chirac mislio kada je za govora u Europskom parlamentu izjavio kako će njegova glavna briga za šestomjesečnog francuskog predsjedanja Unijom biti priprema za njezino širenje:= Pitanje proširenja Europske unije novim članicama natjeralo je političke čelnike unije da se zamisle kakve bi mogle biti posljedice povećanja unije za čak 13 članica. Dosad oni o tome zapravo nisu ozbiljno razmišljali jer su bili previše usredotočeni na Europsku monetarnu uniju i euro. No napokon su se probudili i shvatili da je proširenje stvarnost i da će ono dovesti do uništenja ili razvodnjavanje duha Europske unije ako se prije toga na provedu neke reforme.- Budući da je riječ o institucionalnim reformama, a one nisu nikada jednostavne, koliko bi to moglo potrajati?
BRITANSKI RADIO - BBC
9. VII. 2000.
U današnjoj rubrici naš sugovornik je Jacques Reland, predavač
europskih studija na londonskom sveučilištu Guildhall Collage,
česti gost u raspravama ovdašnjih medija na temu europske
integracije. Njegova uža specijalnost je pitanje proširenja
Europske unije. Stoga ga je Rosa Grce na početku razgovora upitala
da pojasni na što je francuski predsjednik Chirac mislio kada je za
govora u Europskom parlamentu izjavio kako će njegova glavna briga
za šestomjesečnog francuskog predsjedanja Unijom biti priprema za
njezino širenje:
= Pitanje proširenja Europske unije novim članicama natjeralo je
političke čelnike unije da se zamisle kakve bi mogle biti
posljedice povećanja unije za čak 13 članica. Dosad oni o tome
zapravo nisu ozbiljno razmišljali jer su bili previše usredotočeni
na Europsku monetarnu uniju i euro. No napokon su se probudili i
shvatili da je proširenje stvarnost i da će ono dovesti do uništenja
ili razvodnjavanje duha Europske unije ako se prije toga na provedu
neke reforme.
- Budući da je riječ o institucionalnim reformama, a one nisu nikada
jednostavne, koliko bi to moglo potrajati?
= Prvi korak je završiti zasjedanje međuvladine konferencije koje
je cilj uspješno adaptiranje institucija Unije kako bi proširenje
bilo uspješno, a što je započelo sa skupom u Amsterdamu i zacrtano
Amsterdamskim ugovorom iz '97. godine. Ciljevi su prilično jasni.
Mogu se svesti na tri glavne teme. Osnovne rasprave vode se oko
preponderacije glasova zemalja članica, odnosno koliko će glasova
u Ministarskom vijeću pojedina zemlja dobiti s obzirom na njezinu
veličinu, što je škakljiva tema, i pitanje proširenja i
izglasavanja odluka putem kvalificirane veličine, čime bi se
smanjila područja odlučivanja gdje se odluke donose jednoglasno.
Na dnevni red sastanka na vrhu Europske unije, koji će se održati u
prosincu u Nici, već je stavljeno i pitanje veta. Naime, sada
pojedina zemlja može staviti veto na donošenje odluka koje bi
značile čvršću integraciju unije na pojedinom području. Prijedlog
je da se omogući zemljama koje to žele da se čvršće integriraju a da
ih u tome ne sprječavaju druge svojim pravom veta.
- Sve teme koje ste spomenuli su, kako kažete, sporne. Može li se
dogoditi da reforme ne budu gotove do kraja 2000. godine, kako je
predviđeno međuvladinom konferencijom?
= Neće biti proširenja dok se uspješno ne završi međuvladina
konferencija no, kao što sam već rekao, neke zemlje članice
pokazuju rezerve prema određenim prijedlozima. Francuski
predsjednik Chirac i do neke mjere Nijemci poručili su ostalim
članicama, a poglavito Britaniji, kako ih ništa ne može spriječiti
u tome da se čvršće povežu i izvan okvira Povelje Europske unije ako
Britanija ne bude htjela ukloniti svoj veto. Vjerujem da će taj
pritisak uspjeti i da će Britanija napraviti kompromis glede veta.
- Znači li to da će sva ta sporna pitanja institucionalne reforme
Europske unije riješiti do kraja summita u Nici?
= Bit će teško, ali Francuzi su bili posve jasni kada su rekli 'Ako
ne postignemo uspješni dogovor u Nici, proširenje će morati biti
odgođeno. Bolje izazvati krizu sada nego dopustiti da se posve
razvodni projekt Europske unije.' To je Chirac rekao u svom
govoru.
- Znači da cijeli proces proširenja može biti odgođen?
= Da, ako sastanak u Nici ne uspije, a Francuzima je jako stalo da on
uspije. Kada je govorio o budućnosti Europe, Chirac je nastojao
staviti pritisak na ostale zemlje članice da se prestanu opirati
reformama.
- Iz toga se može zaključiti da bi zemljama članicama Europske unije
proces proširenja trebao biti prirastao srcu. Glavni razlog zašto
su započele razmišljati o procesu proširenja jest politička
stabilnost na Kontinentu. Kakvi su još razlozi za želje da se poveća
Europska unija?
= Stabilnost je prvenstveni razlog. No politička stabilnost ne ide
bez ekonomske stabilnosti. Napokon, bit Europske unije jest u tome
da oni koji trguju i surađuju neće ratovati i da prosperitet
umanjuje mogućnost nevolja.
- Što je s ekonomskim razlozima?
= Dakako, tu je pitanje proširenja tržišta, investiranja na istok
Europe, za što su zainteresirane zapadne kompanije. No treba
naglasiti da postoje dvije vizije proširenja Europske unije.
Pojednostavljeno rečeno, na jednoj strani su Francuzi i Nijemci, a
na drugoj Britanci. Britanci na proširenje prvenstveno gledaju
kroz povećanje tržišta. Oni žele da Europa postane veliko slobodno
tržište. To je ono što Francuzi i Nijemci ne žele. Oni ne žele da
Europa bude samo tržište, već da postane svjetska politička sila. A
da bi to postala mora govoriti jednim jezikom na određenim
područjima - u privredi, trgovini, obrani, pitanjima okoliša, reda
i zakona, i borbe protiv kriminala. Oni žele da se Europa ponaša kao
ekonomska i politička sila s odgovornošću prema globalnom
ekonomskom sustavu i sigurnosti u svijetu.
- Kakvo je, prema Vašem mišljenju, stajalište budućih članica
Europske unije, onih koji su već u repu za ulaz, kao i onih koji u
njega tek nastoje ući poput balkanskih zemalja, prema budućnosti
Europske unije? Da li one preferiraju francusko-njemačko viđenje
ili britansko?
= Nisam siguran. Mislim da se u tome zemlje razlikuju. Neke su
zadovoljne samo priključenjem tržištu, ali ih Francuzi i Nijemci
stalno podsjećaju - a to je zapisano u tzv. kriterijima iz
Kopenhagena - vi se ne pridružujete samo tržištu i europskim
fondovima, već Europi koja predstavlja određene vrijednosti koje
morate prihvatiti i poštovati. Francuzi i Nijemci žele
transformirati privrednu moć Europe u političku silu. Dosad u uniji
nisu uspijevali postići konsenzus o pitanjima vanjske politike i
obrane. Događaji na Balkanu natjerali su čelnike Europske unije da
shvate kako moraju imati vojna sredstva i institucionalne
mogućnosti kako bi mogli progovoriti jednim jezikom i efikasno
djelovati. Dosad to nije bilo moguće. Mislim da je za ovakvo novo
razmišljanje bilo presudno ponašanje Njemačke koja je postala
sigurnija u sebe, koja više na Sjedinjene Države ne gleda kao na
velikog brata, već kao na ravnopravnog partnera.
- Osjećaju li neke zemlje članice, primjerice Britanija, rezervu
prema takvim promjenama?
= Britanija je uvijek rastrgnuta između Europe i Amerike jer ona
sebe vidi kao most između Amerike i Europe. Ima nešto i u tome da su
Britanci tradicionalno sumnjičavi prema Europi, da su uvijek
nepovjerljivi prema francusko-njemačkim namjerama. Boje se da se
to ne izrodi u nešto protiv Amerike. Napokon, njihova vrsta
kapitalizma bliža je američkom. Niski porezi, stav da veliki
bussines zna najbolje, dok je kod nas na Kontinentu država
tradicionalno više uključena u vođenje privrede. Nijemci i
Francuzi vjeruju u socijalnu tržišnu ekonomiju, dok su Britanci
prihvatili vrstu kapitalizma koja je više američka nego li
europska.
- Vratimo se procesu proširenja Europske unije. Ako summit u Nici ne
uspije, proces će biti odgođen. Što će iz toga moći zaključiti
zemlje koje se žele priključiti?
= Bit će razočarane. Njima se žuri, neke se jako trude. No treba
naglasiti da one moraju prihvatiti postojeće ugovore Europske
unije i moraju se pridružiti Europskoj monetarnoj uniji. To im
možda neće biti jednostavno. Sve institucije Europske unije, znam
da je tako u Europskom parlamentu i Europskoj središnjoj banci,
razmatraju implikacije proširenja. Ta tijela ne žele brzoplete
odluke, oni žele da zemlje koje se priključe uniji budu za to
spremne. Naime Europska unija, na neki način, je pooštrila
političke i ekonomske kriterije za priključenje. Za buduće članice
to na političkoj razini znači da moraju prihvatiti efikasnu Europu
koja može djelovati kao sila, a na ekonomskoj da putem određenih
reforma moraju postići zdrav financijski i bankarski sustav.
Naravno, dat će im se i određeni rokovi da se prilagode jer je šok
nakon priključenja sigurno velik i može čak dovesti do
nestabilnosti. Dakle, zaključak je da je bolje pričekati kako bi se
vidjelo da su potencijalne članice posve spremne za priključenje,
da su modernizirale privrednu, monetarnu i financijsku
infrastrukturu, nego ih brzopleto primiti u članstvo.
- Znači li to da neke zemlje poput, recimo, Hrvatske, koja su tek u
prvoj fazi procesa, preskoče neke druge zemlje koje su prije njih
bile određene za priključenje, pod uvjetom, naravno, da zadovolje
rečene kriterije?
= Mislim da će se to posve sigurno dogoditi. Europsko povjerenstvo i
druga tijela pomno će pratiti razvoj u tim zemljama, posebno na
gospodarskom i financijskom planu.
Pregled tiska
'The Sunday Times' piše kako je britansko Ministarstvo obrane
zabranilo objavljivanje knjige o akcijama britanskih vojnika oko
Srebrenice, neposredno prije nego što su 1995. godine tzv.
sigurnosnu zonu zauzele snage pod zapovjedništvom srpskog generala
Ratka Mladića. Knjiga govori o dva pripadnika specijalnih
postrojbi britanske vojske SAS-a, koji su poslani u Srebrenicu.
Kako piše list, njihov zadatak bio je navođenje zračnih napada
NATO-a. Nakon što su Srbi zauzeli Srebrenicu britanski vojnici su
se pridružili Nizozemcima koji su napustili enklavu.
'The Sunday Times' navodi nizozemske izvore prema kojima je
britanska Vlada zabranila izdavanje knjige jer bi u njoj bilo
otkriveno da su dvojica vojnika na terenu bili obeshrabreni kada je
NATO odustao od zračnih napada i vjerojatno su znali za pokolj koji
je uslijedio. Bio je to crni dan za Ujedinjene narode, izjavio je
jedan pripadnik mirovnih snaga. Britanci ne žele da se priča kako su
oni bili tamo. Službeno nikada nije rečeno da su pripadnici SAS-a
bili u Srebrenici. Britansko Ministarstvo obrane zabranilo je i
nizozemskim istražiteljima da razgovaraju s autorom knjige, iako
je NATO to dozvolio. Nizozemski pukovnik Charlie Brantz koji je u
vrijeme sukoba bio u Tuzli, sjeća se susreta sa dvojicom Britanaca
iz specijalnih postrojbi. Kako piše list, oni su govorili
srpskohrvatski i očito su se dobro snalazili. Nizozemski pukovnik
kaže kako su oni mogli raditi što su htjeli. Jedan mu se predstavio
kao Tom Sawyer, na što je pukovnik uzvratio: 'Onda sam ja Oliver
Twist', piše 'The Sunday Times'.
'The Independent on Sunday' pod naslovom 'Crna Gora se oduprla
Miloševićevom pokušaju da izazove novi rat' piše kako su se
zastupnici u crnogorskoj skupštini suzdržali od raspisivanja
referenduma o neovisnosti, što bi moglo značiti početak novog rata
na Balkanu. Zastupnici su se za sada zadovoljili odlukom o
bojkotiranju ustavnih promjena koje je izglasala savezna skupština
u Beogradu. 'The Independent' piše kako Slobodan Milošević u
suštini koristi istu taktiku kao i s Hrvatskom i Bosnom i
Hercegovinom, kada je tadašnje jugoslavenske republike stavio pred
izbor - ili da ostanu u Jugoslaviji pod uvjetima koje on diktira,
ili da ratuju. List piše kako je u slučaju Bosne odluka predsjednika
Alije Izetbegovića da održi referendum označila početak
najkrvavijeg europskog sukoba nakon II. svjetskog rata. Kako piše
list, crnogorski predsjednik je udaljio svoju republiku od
Beograda za toliko za koliko je imao hrabrosti. Prihvatio je
njemačku marku, putuje na Zapad i ignorira savezne vlasti. Međutim,
jugoslavenska vojska je još na njegovom teritoriju i on nije
popustio zahtjevima radikalnijih ministara koji traže neovisnost,
piše 'The Independent'.
'The Observer' pod naslovom 'Lov na vještice kažnjava one koji se
usprotive Haideru', piše kako se u Austriji odnos prema novinarima,
književnicima i ostalim javnim radnicima bitno promijenio otkad je
na vlast došla koalicija, u kojoj je i ekstremno desna Slobodarska
stranka. List piše kako Vlada sve češće uskraćuje subvencije onima
koji se usude biti kritični prema njoj. 'The Observer' piše da
umjetnici, novinari i intelektualci kažu da se radi o zastrašivanju
austrijskih protivnika koalicione Vlade koju su izolirale ostale
Vlade Europske unije. Austrijska ministrica vanjskih poslova
Benita Ferrero-Waldner kaže kako se nepotrebno diže uzbuna i da
Vlada provodi mjere štednje. Međutim, kako piše list, veliki broj
onih kojima su uskraćena vladina sredstva, bilo da se radi o manjim
radio postajama ili kazalištima imaju jedno zajedničko, a to je -
kritiziranje Vlade.(...)
7. VII. 2000.
"Njemački ministar vanjskih poslova Joschka Fischer izazvao je
prije mjesec-dva žestoku raspravu u sklopu EU-a svojom izjavom kako
bi se Unija trebala razvijati prema nekoj vrsti europske
federacije. Jučer je opet objavio viziju budućnosti europskog
kontinenta na koju se opširno osvrću svi britanski listovi, a za
koju 'The Guardian' kaže da će zaprepastiti euroskeptike koji se
protive daljnjoj europskoj integraciji. List smatra da bi to moglo
ugroziti krhku suglasnot što trenutno vlada u Berlinu, Parizu i
Londonu. Gospodin Fischer rekao je kako bi htio da Europa u
budućnosti ima izabranog predsjednika koji bi mogao sastaviti
vladu. On je također posredno odbacio mogućnost da Europa ima vladu
sastavljenu od predstavnika pojedinih država. Rekao je da bi se
predsjednik mogao birati na sličan način kao u SAD-u. Fischerove
izjave izazvat će novu glavobolju britanskom premijeru Blairu, jer
sad postoji opasnost da njegovi protivnici protumače svaki njegov
korak prema tješnjem povezivanju u EU-u, kao korak prema situaciji
u kojoj bi Britanija bila na milosti jednog moćnog gospodara
Europe.
Nekoliko listova piše o promjeni ustava u SR Jugoslaviji, koji
omogućuje predsjedniku Slobodanu Miloševiću da vlada još jedan
mandat. 'The Daily Telegraph' smatra kako je Milošević time
učvrstio svoju vlast, poigravajući se ustavom zemlje kako bi sebi
osigurao opstanak. Koliko god se to činilo nevjerojatnim, kaže
list, za čovjeka koji je u posljednjih 11 godina donio svojoj zemlji
samo rat, gospodarski kolaps i izolaciju, Milošević je još uvijek
glavni kandidat za pobjedu na bilo kakvim izborima. Oporba je
rascjepkana i iz iskustva se može predviđati da se neće moći
dogovoriti o jedinstvenom protukandidatu Miloševiću koji će, osim
toga, iza sebe imati državne medije. Miloševiću, zaključuje list,
ostanak na vlasti nije samo poželjan, nego i nužan. Njemu je položaj
predsjednika jedino jamstvo da neće završiti na Haaškom sudu za
ratne zločine.
'The Financial Times' tome dodaje kako se očekuje da će u studenome
u Jugoslaviji biti raspisani predsjednički, savezni i lokalni
izbori. Ustavne promjene jačaju saveznu upravu, što će dalje
opteretiti odnose Srbije s Crnom Gorom. Isti se list osvrće na poziv
britanskog ministra za europske poslove Keitha Wase i europskog
povjerenika za vanjske poslove Chrisa Pattena uoči balkanske
konferencije u Londonu, da balkanske zemlje ubrzaju reforme kako bi
privukle privatna ulaganja. Gospodin Wase kaže da u EU-u vlada
nezadovoljstvo zbog sporosti reforme i primjene zakona o ulaganju,
porezima i privatizaciji, koji već postoje. Gospodin Patten, pak,
najavljuje svoju inicijativu za, kako kaže, asimetrično smanjenje
tarifa i kvota, koje bi omogućilo BiH, Hrvatskoj, Makedoniji,
Albaniji, Crnoj Gori i Kosovu neometan pristup tržištima EU-a za
izvoz industrijskih i gotovo svih poljoprivrednih proizvoda, dok
bi se njima dopustilo da još deset godina zadrže protekcionističke
barijere za proizvode iz Unije, zaključuje list".
(BBC)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
9. VII. 2000.
U Zagrebu je ovih dana boravio koordinator Foruma za etničke odnose
iz Beograda i ugledni analitičar političkih procesa u SR
Jugoslaviji dr. Dušan Janjić. U zagrebačkom dopisništvu RFE-a
ocijenio je najnovije ustavne promjene u SRJ, reakciju Crne Gore i
analizirao moguće dalje događaje u regiji. Janjić smatra da je
Slobodan Milošević proizveo ustavnu krizu, crnogorsku reakciju
drži iznuđenom i jedino mogućom, a od svijeta očekuje da zaštiti
Crnu Goru. S Dušanom Janjićem razgovarala je Silvija Simić.
RFE: Gospodine Janjiću, kako ocjenjujete ekspresne promjene Ustava
SR Jugoslavije?
Janjić: Promjene su izvršene na karakterističan način za
Miloševića. Kako bi on rekao, one su institucionalne i
izvaninstitucionalne. Dakle, u suštini, radi se o pribavljanju
institucionalne forme za ono što možemo smatrati njegovom
političkom odlukom i voljom. Ja mislim da je njegova politička
odluka i volja da primijeni direktnu vlast, osobnu vlast i da
centralizira preostale dužnosti i da pokuša na taj način spriječiti
dva trenda. Prvo, trend osamostaljivanja Crne Gore i, drugo, trend
gubljenja kontrole nad pojedinim regijama i dijelovima društva u
Srbiji.
RFE: Koja je, po Vašem sudu, pozadina tih promjena i koje efekte već
primjećujete?
Janjić: Mislim da je pozadina ovih promjena direktan refleks
Miloševićeve potrebe da uspostavi kontrolu nad Crnom Gorom i da
eliminira oporbu iz političkog života. Prvi efekt je nova kriza.
Ovo je sada otvorena ustavna kriza Federacije. Do sada je ona bila
de facto. Crnogorci, kao što znamo, nisu potezali pitanje Ustava,
nego su u postojećem ustavnom okviru preuzimali svoje funkcije i
nudili jedan novi ustavni aranžman preko ugovora. Milošević je
direktno promijenio Ustav i izazvao ustavnu krizu; podizao je
tenzije u crnogorsko-srpskim odnosima i kao efekt dobio je
podizanje tenzije i straha u inozemstvu da bi se, kao najgore, mogao
dogoditi jedan novi rat, vojna intervencija u Crnoj Gori. Drugi
efekt je širenje straha i discipliniranje oporbe unutar Srbije.
RFE: Kako ocjenjujete reakciju službene Crne Gore ? kao očekivanu,
iznuđenu, ili nešto treće?
Janjić: Sve vrijeme je Crna Gora bila u poziciji onoga nesretnika
koji visi na rubu prozora i nastoji se zadnjim naporom održati da se
vrati na krov, a na primjer, Milošević ih odozgo gazi po rukama i
gura da padnu. Zapravo, on je sve vrijeme prisiljavao Crnu Goru na
taj potez osamostaljenja, s idejom ili da ih vrati silom, odnosno da
eliminira nositelje ideje samostalnosti i reforme, kao što je
Đukanović, ili ako to ne ide, da ih izbaci van. Mislim da je to
logična posljedica njegova modela vlasti. Miloševića jednostavno
zanima teritorij, pa i bez ljudi. Teritorij je ono što on pokriva
svojom snagom, svojom moći. Molim lijepo, onaj tko ostaje, ili je
došao i prihvaća moju Vladu ? dobro je došao, koji neće ? neka ide
van, mora platiti cijenu. Jednostavno, po Miloševićevu mišljenju,
njegova vlast je raj. Svi koji se nađu izvan raja, oni su kažnjeni;
dakle i Crnogorci ako otpadnu, Bože moj. Dakle, s tog stanovišta,
crnogorski su potezi iznuđeni, ali oni nisu neaktivni. Ja mislim da
oni do sada vuku vrlo lukave, ako tako mogu reći, ili jedino moguće
pragmatične poteze, izbjegavajući izravnu konfrontaciju,
izbjegavajući dati povoda Miloševiću za uporabu nasilja, a možda i
izbjegavajući da isprovociraju ozbiljniju podjelu unutar
međunarodne zajednice. Oni na neki način, povlačeći iznuđene
pragmatične poteze, sve više jačaju svoju samostalnost i sve više
povezuju, prije svega, NATO, zapadnu Europu i SAD za svoj projekt i
stvaraju im obavezu aktivnije pomoći. Dakle, možemo reći da su
Crnogorci u jednom položaju gdje ih Milošević zaista maltretira da
iziđu iz Jugoslavije, oni se u tom grčevitom pokušaju da se to ne
dogodi naglo, i da se ne dogodi baš protivno njihovim interesima,
ipak vrlo ozbiljno spremaju za taj potez.
RFE: Kako vidite neposredni razvoj događaja u Crnoj Gori?
Janjić: Tu je vrlo veliko pitanje što je zapravo stvarni politički
prostor i koji su instrumenti koji stoje na raspolaganju Milu
Đukanoviću i crnogorskom vodstvu. Crnogorsko društvo je politički
dosta podijeljeno, ali je Đukanovićeva vlast svakim danom jača.
Dakle, tu bi se moglo reći da je to sličan trend kao u Srbiji. Da li bi
Crna Gora mogla, ili crnogorsko političko tijelo, da izdrži sada to
direktno, to radikalno pitanje Jugoslavije ili ne, odnosno sa
Srbijom ili ne, što je direktnije pitanje, to ja za analize. Vidite,
to u Crnoj Gori nije samo pitanje nacija, to je i pitanje emocija, to
je problem identiteta. Mnogi Crnogorci misle da su po porijeklu
Srbi, a politički, povijest ih dijeli. Drugo, to je pitanje
ljudskih resursa. Skoro 500 tisuća Crnogoraca živi u Srbiji. To je
skoro koliko ih je u Crnoj Gori, i to ljudi od kojih su većina njih
vrlo dobro integrirani. Uostalom, prvi put mi nemamo etnički sukob,
jer i Milošević je Crnogorac; dakle, ovo je sukob između Crnogoraca
oko preraspodjele njihove - ako možemo u etničkom smislu da
govorimo - vlasti. Onaj drugi dio, koji je meni važniji, je da
cijeli sukob, kako ja vidim, prelazi snage i značenje Crne Gore.
Jednostavno rečeno, Crna Gora je počela da bude primjer da je
moguće, čak i unutar takvog jednog režima kakav je Miloševićeva
vlast, postepenim reformama, mirnim putem, doći do demokratizacije
i do otvaranja društva.
RFE: Tu dolazimo na jedno od važnih pitanja koje zaokuplja i šire
okruženje ? ponašanje međunarodne zajednice. Treba li ona, po Vašem
mišljenju, aktivno pomoći Crnoj Gori?
Janjić: Doći će do jednog vrlo interesantnog fenomena. Ako Crna
Gora, koja je bila angažirana u ratnim sukobima s Bosnom i s
Hrvatskom, preuzme ulogu neke vrste regionalnog punkta za
suradnju, i s Hrvatskom, i s Bosnom, i s Kosovom, i s Albanijom, i s
Makedonijom ? dakle, to je jedan izuzetan primjer koji se možda
međunarodnoj zajednici prvi put pružio u povijesti. Ukoliko padne
vodstvo Mila Đukanovića i taj program, past će taj primjer. Mislim
da je to glavno iskušenje američke politike i europske politike
ovdje. Ako oni dopuste da padne Đukanović, i da Milošević zapravo,
što institucionalno, što izvaninstitucionalno, što ustavnim
promjenama, što političkim borbama, što silom, sruši ovu vlast,
uspostavi centralističku vladavinu, to je i poraz jednog koncepta
koji obilježava drugu polovicu XX. stoljeća u Europi, a pogotovo
obilježava posthladnoratovsku politiku SAD. Zbog toga mislim da će
zapravo Europa, htjela-ne htjela, biti donekle u emocionalnoj
situaciji kao i Crnogorci, da će morati Crnogorce, Crnu Goru i
neovisnost Crne Gore, ako treba, osigurati i štititi i vlastitim
oružjem, da bi zapravo zaštitila i svoje ideale i svoj model koji
promoviraju.
RFE: Gospodine Janjiću, i na kraju što, po Vašem mišljenju, očekuje
Srbiju, može li i u kojem obliku ona sve ovo preživjeti i doživjeti
demokratsku transformaciju?
Janjić: Čini mi se da će se Srbiji, nakon što je sve počelo s tom
nekom idejom državnosti, i u ime nekakve srpske nacije, dogoditi
totalna povijesna farsa ? da će nju Milošević zapravo pokopati, i to
pod lažnim imenom. Na nadgrobnom spomeniku bit će 'Jugoslavija'. I
uopće nije isključeno da ta Jugoslavija bude u jednom trenutku
sastavljena od, na primjer, crnogorskih brda, centralne Srbije i
dijela Vojvodine, a Milošević će dok god živi to zvati
'Jugoslavijom'. A Jugoslavija je jednako ? on. Ključ problema je da
se u Srbiji ne zna što je Srbija, i to je ono što traje od smrti Tita,
da u suštini u Srbiji se nije našlo dovoljno ljudi, dovoljno pameti
i snage da se definira srpski identitet, državni, nacionalni, da se
Srbija definira kao zajednica, koja može poslije na raznim
temeljima surađivati s drugima. Mi smo danas u istoj situaciji i ja
mislim da će oni koji jasno odgovore što je Srbija, a govorim o
Srbiji u granicama bez Kosova i bez Crne Gore, da bude vrlo precizno
? znači centralna Srbija i Vojvodina ? ti koji Srbima ponude koncept
moderne nacionalne države, demokratske države, oni će zamijeniti
Miloševića, oni će ga sigurno zamijeniti. Njega ne mogu zamijeniti
ljudi koji sanjaju veliku Srbiju.
8. VII. 2000.
Kud plovi hrvatski ekonomski brod? Prilog Milana Gavrovića.
Špekulacije o promjenama u hrvatskoj Vladi, ovog je tjedna, na
određeni način, potvrdio i predsjednik Stjepan Mesić. Još se,
naravno, ne zna kome se sve klima stolica, ali sudeći po rezultatima
na udaru bi se morali naći i ekonomski resori.
Način na koji se dosad vodila kadrovska politika mogao bi se, grubo
rečeno, nazvati svojevrsnim oblikom korupcije. Nova se vlast za
razliku od HDZ-a nije pomamila za poduzećima i privilegiranim
poslovima s državom, za novcem iz banaka, kućama i avionima, ali
jest za funkcijama. Lovnu sezonu otvorio je najjači koalicioni
partner Račanovog SDP-a, predsjednik socijalnih liberala, Dražen
Budiša, koji je odmah poslije izbora izjavio da ministarska mjesta
pripadaju stranačkim ljudima. Pojednostavljeno i opet grubo rečeno
to je značilo da se borba vodila u prvom redu za vlast, a tek onda i za
drukčiju politiku.
To je izazvala reakcije neovisnih ekonomista i drugih
intelektualaca koji su mu poručili da se ponaša kao HDZ-ovci, koji
su tvrdili da su oni stvorili Hrvatsku. Koalicijski su partneri,
međutim, spremno slijedili liniju koju je on utvrdio. Rezultat se
može pročitati u nedavnoj izjavi Hrvatske udruge poslodavaca da se
u ministarstvima ne mogu riješiti ni najobičniji problemi jer
zamjenici i pomoćnici ministara, postavljeni po stranačkom ključu,
nerijetko ne znaju svoj posao.
Ali u jednome su stranke vladajuće koalicije ipak u pravu. Njih su
birači prepoznali kao jamca promjena, i to je odgovornost koju samo
one nose. U ekonomiji su te promjene nažalost izostale. Dok je u
nizu drugih područja politika HDZ-a uglavnom postala prošlost ? od
odnosa prema Bosni i Hercegovini ili haaškom sudu, do otvaranja
prema svijetu ? u gospodarstvu sve teče starim koritom. Nakon
kratkotrajnog oživljavanja industrijske proizvodnje, nakon
izbora, ona se vratila na postotke iz vremena HDZ-ova Borislava
Škegre. Kao i prije, izvoz pokriva manje od 60 posto uvoza.
Nezaposlenost također raste, a država se i dalje mnogo više brine o
svojim činovnicima, nego o radnicima iz poduzeća u stečaju.
Dok se nova vlast, kao i stara, zaklinje u stabilnost, cijene su u
četiri mjeseca, porasle za pet, a cijene kod proizvođača za više od
9 posto. Već u sljedećem koraku i taj će se porast prenijeti u cijene
u maloprodaji, što znači da ni od razvikane stabilnosti ne ostaje
mnogo.
Hoće li najavljene promjene u Vladi, promijeniti i takvo stanje
ekonomije? Odustajanje od podjele dužnosti kao stranačkog plijena
moralo bi popraviti efikasnost države. Ali važnije je od sastava
posade pitanje kuda plovi brod hrvatskog gospodarstva. A smjer ne
određuju ni mornari, ni strojari, ni noštromo. To je uvijek
odgovornost kapetana.
(RFE)
NJEMAČKI RADIO - RDW
8. VII. 2000.
Pregled tiska
Današnji dnevni tisak u Njemačkoj bavi se nizom untarnjopolitičkih
tema među kojima izdvajamo osvrte na oslobađajuću presudu bivšim
visokim funkcionarima u Istočnoj Njemačkoj, koji su bili optuženi
za ubojstva prebjega na njemačko-njemačkoj granici.
Tako 'Nord-West Zeitung' iz Oldenburga piše da se sitne ribe hvata,
a krupne se pušta - na tu poslovicu podsjeća oslobađajuća presuda
berlinskog Zemaljskog suda za članove bivšeg politbiroa stranke
SED. Za sud očito nikakvu ulogu nije igralo to što su ta trojica
najviših dužnosnika sklopljenih ruku, a vjerojatno i dajući svoj
blagoslov - promatrala ubojstva prebjega na Berlinskom zidu. Žrtve
režima bivše komunističke partije se ipak nadaju da će suci
Ustavnog suda u Karlsruheu te činjenice razmotriti u drugačijem
svjetlu, piše 'Nordwest-Zeitung'.
'Saechsische Zeitung' iz Dresdena ističe da bez obzira što Sigfried
Lorenz i Hans-Joachim Boehme nisu izravno sudjelovali u ubojstvima
prebjega na zidu i na njemačko-njemačkoj granici, oni nisu ništa
poduzeli da se ta ubojstva spriječe. Oni su za to, kao članovi
politbiroa imali dovoljno mogućnosti, jer to je bilo vrhovno tijelo
bivšeg DDR-a. Nitko iz tog kruga ne može tvrditi da o tome ništa nije
znao. Otpor ovoj odluci saveza žrtava režima DDR-a je stoga potpuno
razumljiv, napominje 'Saechsische Zeitung'.
Ovih dana burne političke reakcije izaziva posjet iranskog
predsjednika Mohameda Chatamija Njemačkoj. Nekoliko stotina
poslanika njemačkog saveznog i pokrajinskih parlamenata potpisali
su prosvjed protiv tog posjeta. Ministar vanjskih poslova Fischer
je to oštro kritizirao.
O predstojećem posjetu kojeg se smatra jednim od najsloženijih za
njemačku vanjsku politiku, bonnski 'General Anzeiger' piše da
međunarodni odnosi u kojima nema ni traga oportunizma spadaju u
utopiju, a velika je rijetkost da obziri prema idealnim
vrijednostima ustupaju mjesto pred nacionalnim interesima.
Pitanje o moralnosti i pragmatičnosti postavlja se Njemačkoj
vanjskoj politici osobito ovih dana, kada će iranski predsjednik
Chatami u Berlinu biti primljen s najvećim počastima. Izrael, koji
je usko povezan s Njemačkom, oštro je prosvjedovao protiv ovog
posjeta imajući u vidu grotesknu osudu u procesu o špijunaži protiv
deset Židova u Iranu. To stajalište Izraela je potpuno razumljivo.
Ali ovim pozivom se Vlada u Berlinu nada da će ojačati reformske
snage koje stoje uz Chatamija, i to služi kako opravdanje za ovaj u
posljednje vrijeme daleko najteži državni posjet Njemačkoj.
'Sueddeutsche Zeitung' iz Muenchena piše da parlamentu izgleda
nedostaje osjetljivost za metode tajne službe narodnog
mudžaheidina. Senzibilitet za političke teme je izgleda slabo
razvijen. Previše parlamentaraca reagira refleksno kada je riječ o
ljudskim pravima i manjinama. Pri tome se zaboravlja kako vanjska
politika često tek zaobilaznim putevima stiže do cilja. Jedan
potpis vjerojatno donosi olakšanje - ali time se svijet neće
promijeniti, piše muenchenski list.
7. VII. 2000.
Milošević i dalje ostaje na vlasti, komentar Anke Mai.
"Milošević ostaje u Beogradu, gdje će i dalje nanositi štetu. Jer
već je danas jasno da će on biti ponovo izabran. Vladajuća klasa u
svakoj diktaturi uvijek se pobrine da navodno slobodni izbori
završe pravim rezultatom. Restriktivni zakoni o medijima i njegova
politika, koja izjednačava kritičare Vlade s teroristima, neće
dopustiti nikakvu alternativu. Sve i kad bi ti izbori protekli
prema svim demokratskim pravilima, Milošević se nema čega plašiti.
U bezopasnoj oporbi nadaleko i naširoko nema ozbiljne
konkurencije, a suparnike u vlastitim redovima Milošević je uvijek
uspijevao pravovremeno odstraniti.
Usvojene promjene Ustava ne jamče Miloševiću samo doživotno
ostajanje na vlasti, već osiguravaju i srpski utjecaj u
Jugoslaviji. A one su i same protuustavne. Bivši sudac srpskog
Ustavnog suda Slobodan Vučetić, s pravom je upozorio da promjene
Ustava zahtijevaju suglasnost najviših tijela federacije. Dakle
Crna Gora je također trebala dati potporu, no političari u
Podgorici o Ustavnim su promjenama doznali tek iz novina. Hoće li to
biti posljednja kap u čaši, još će se vidjeti, ali čini se da više
nije moguće spriječiti kraj Jugoslavije i odvajanje Srbije i Crne
Gore.
U suprotnom slučaju Crna Gora bi prihvatila svoje potpuno
obespravljivanje, što se od njezinog predsjednika Đukanovića ne
može očekivati. No i za taj problem već je pripremljena posebna
promjena Ustava: jugoslavenski Predsjednik ubuduće će neposredno
odlučivati o ratu i miru. Do sada je Ustav barem na papiru predviđao
suodlučivanje posebnog Obrambenog vijeća, no to je, uostalom kao i
promjena Ustava, za Miloševića bila samo formalnost."
(RDW)
INOZEMNI TISAK
AUSTRIJA
DIE PRESSE
9. VII. 2000.
'Best Case' scenariji i premalo novca
"'Prvi poslijeratni izbori u Bosni održani su prerano'. Od
posljedica tadašnjeg glasovanja, cementiranja odnosa vlasti,
zemlja pati još i danas. 'Ne bismo smjeli istu pogrješku napraviti i
sada na Kosovu'. Tu pouku iz međunarodne mirovne misije u Bosni
izvlači Bisera Turković, nova bosanska ministrica za europske
integracije.
Bisera Turković sudjelovala je na seminaru o 'Peace Making' i
'Peace Keeping' u Beču kojega su pripremili Diplomatska akademija,
Zemaljska obrambena akademija i International Peace Academy.
Wolfgang Benedek iz Instituta za međunarodno pravo na sveučilištu u
Grazu naveo je da u misijama nije dovoljno pozornosti posvećeno
izgradnji civilnoga društva. Tako su primjerice u misijama na
Balkanu međunarodne organizacije mnoge profesore jezika zaposlile
kao tumače ili vozače, dok je pouka u školama i na sveučilištima
zakržljala.
Slična je optužba došla i od glavnog tajnika Vijeća Europe Waltera
Schwimmera: 'Međunarodna je zajednica imala dovoljno novca za
gorivo zrakoplova u akciji na Kosovu i za rakete. No kad UN-ov
upravitelj Kouchner želi ponovno uvesti na Kosovu opskrbu strujom,
kažu mu: 'Nemamo dovoljno novca'.
Thomas Weiss sa City University iz New Yorka u svojem je predavanju
kritizirao što se kod planiranja mirovnih misija prečesto polazi od
scenarija 'Best Case'. Kao primjere naveo je tako zvane 'UN-ove
zaštićene zone' u bosanskom ratu, koje su Srbi na posljetku
sravnili sa zemljom, te propalu misiju u Sierra Leoneu. Tamo su
pobunjenici oteli na stotine vojnika plavih kaciga" - izvješćuje
novinar lista w. s.
NJEMAČKA
DIE WELT
9. VII. 2000.
Nuklearna stanka za razmišljanje
"Sastanak u svemiru nije održan. Presudni pokus američkog National
Missile Defense (NMD) nije uspio. Umjesto da se pretvori u užarenu
loptu, simulirana interkontinentalna raketa potonula je u prazninu
Pacifičkog oceana. Clintonova vlada pošteđena je dalekosežne
strategijske odluke čije bi posljedice bile nesagledive.
Sjevernoatlantski saveznici imaju stanku za razmišljanje. Tehnika
je politici pokazala granice.
Tu bi stanku za razmišljanje trebalo iskoristiti za prosudbu
dobitka i gubitka od projekta NMD, čiji se troškovi za sada
procjenjuju na 60 milijarda dolara za idućih deset godina. To je
projekt koji počiva na više smionih pretpostavaka. Najsmionija je
da će funkcionirati i da će obrambene rakete u budućnosti znati
razlikovati rakete s nuklearnim glavama od ostalih koje se
lansiraju samo zbog zavaravanja i ometanja.
Druga najsmionija pretpostavka je da će se 'razbojničke države' od
jučer, koje se danas zovu 'zabrinjavajuće države', uistinu
poslužiti najrastrošnijom tehnikom koja postoji za napad s oružjem
za masovno uništavanje, naime interkontinentalnim raketama. Osim
toga se njihova letačka signatura može nedvojbeno odrediti, tako da
bi osveta bila neizbježna i strašna i takva koja bi i kat napadačkog
šefa prevorila u užarenu prašinu. Odavno postoje biološka oružja za
masovno uništenje, koja se mogu primijeniti jednostavno, jeftino i
iz anonimnosti.
Smiona je i pretpostavka da postoje države koje su beznadno
drukčije, koje nemaju razumnu računicu, čijim vođama nije stalo do
života i koje se ne može zastrašiti - to se tek treba pokazati. U
povijesti rata ne može se naći primjer. Nema nikakvog razloga
napustiti načelo sigurnog, primjerenog i vjerodostojnog
zastrašivanja. Svakako bi trebalo, putem Ujedinjenih naroda,
razviti sustav nemilosrdnih sankcija protiv svakoga tko uporabi
nuklearno oužje protiv člana potpisnika Sporazuma zabrane
nuklearnog oružja NPT (Non Proliferation Treaty).
Europljani će odahnuti, djelomično iz pogrješnih, djelomično iz
ispravnih razloga. Iz pogrješnih razloga jer je uvijek bio apsurdan
argument da povećana sigurnost Amerike šteti Europi i da znači
razdvajanje. Bog je u svojoj mudrosti odlučio da Amerika bude
veliki otok pod zaštitom triju oceana, imuna na sve napade na
zemlju. Europa je, već zbog zemljopisnih razloga, uvijek imala veći
rizik. Ali ako je povećano zastrašivanje funkcioniralo protiv
velike sile Sovjetskog Saveza, pomoći će i protiv pojedinih mračnih
režima, svakako posve i u cijelosti.
Ali postoje i ispravni razlozi da se odahne. S nasljednicima
Sovjetskog Saveza postoji niz strategijskih sporazuma o nadzoru
naoružanja koje treba njegovati. I sporazum ABM iz 1972. godine
koji obim stranama zabranjuje strategijsku proturaketnu obranu, ne
bi se smjelo, ako već treba pregovarati, pustiti da propadne.
Svjetskopolitička šteta bila bi veća od vojnog dobitka. Isto je
tako važno da odnos s Kinom umjesto utrkom u naoružanju - NMD protiv
kineskog nuklearnog oružja - završi njezinim uključivanjem u
pregovore o sporazumu.
Kineske su reakcije na NMD znatne. Dok bi Rusija naime i kad se
Startom III broj njezinih interkontinentalnih raketa smanji na
1500, mogla napuniti i prevladati američki sustav obrane, to ne
vrijedi za oko 25 kineskih interkontinentalnih sustava. Stoga se na
Dalekom istoku bez daljnjega može zamisliti izgradnja raketa kao
odgovor na NMD, što bi promijenilo regionalne ravnoteže, stvorilo
strategijsku nestabilnost u trokutu SAD, Japan i Kina i svaki
dobitak u sigurnosti kojega bi NMD Amerikancima - možda - donio,
opet poništilo zbog marginalnih prijetnja.
'High Frontier' čekat će se još neko vrijeme. U međuvremenu bi
američki saveznici morali poduzeti sve kako bi stanku za
razmišljanje iskoristili, i s Amerikancima, ne protiv njih,
revidirali strategiju čije bi posljedice duboko i nepovratno
promijenile sigurnost svijeta" - drži Michael Stuermer.
'Jaka država' treba ukloniti nepovoljno stanje u Rusiji
"Kako je rekao predsjedavajući stranke Jabloko Grigorij Javlinski
na kongresu svoje stranke u Moskvi, predsjedniku Vladimiru Putinu
želi dati predujam povjerenja. No samo dok je u skladu s načelima
Jabloka.
Šef praktički jedine oporbene stranke u Rusiji pozvao je sve
demokratske i liberalne snage zemlje da se priključe upravo
stvorenom savezu Jabloka i unije desnih snaga. Zajamčio je da će
Jabloko podupirati reforme predsjednika Putina, 'ali samo tako
dugo dok ne krše prava i slobode građana' i ako ne vode stanovništvo
u daljnje osiromašenje, rekao je Javlinski.
Time je neizravno reagirao na načelni govor kojim je kremaljski šef
ranije nastupio u Kremlju pred oba doma ruskog parlamenta. U njemu
se Putin izjasnio za 'jaku državu' kao pretpostavku jakog
gospodarstva i iznova naglasio svoju sklonost 'diktaturi zakona'.
Predsjednik republike Čuvašije Nikolaj Fjodorov primijetio je
poslije sastanka da se ne može oteti dojmu kako Putin pod jakom
državom shvaća samo cementiranje vlastite moći.
U kritičkom pregledu stanja Putin se u izravno prenošenom nastupu u
Mramornoj dvorani Kremlja pokušao distancirati od svojeg
pokrovitelja i prethodnika Borisa Jeljcina. Nepovoljna stanja koja
je vrlo pomno nabrojao, idu na račun bivšeg kremaljskog šefa koji se
u prosincu povukao. Putin koji je na dužnosti tek pola godine, tako
glasi poruka, sada je krenuo počistiti Augijeve štale.
Proteklih deset godina nije nedostajalo neispunjenih obećanja,
uzrujao se Putin. Da je Rusija postala 'taocem ekonomije koja se
temelji na populističkoj politici'. Unatoč sadašnjim pozitivnim
pokušajima u gospodarstvu, rusko 'gospodarsko nazadovanje' sve je
veće, postoji opasnost da se zemlja razvije u 'državu Trećega
svijeta'.
Glavnog krivca za bijedu kremaljski je šef Putin našao u
'nedjelotvornoj državi' koja se miješala u područja 'u koja ne
pripada' a pokazala nezainteresiranost tamo gdje je morala biti
aktivna. Dopustio je da je država sama kriva za 'diktat državnog
gospodarstva', korupciju i kriminal, odljev kapitala u inozemstvo.
Osim toga su visoki porezi i samovolja vlasti sprječavali
gospodarske reforme, rekao je Putin.
Njegovo rješenje: jaka država i poletno gospodarstvo kombinirano s
cijelim katalogom demokratskih sloboda čije bi pridržavanje morala
nadzirati sama država. U gospodarstvu mora igrati ključnu ulogu
koja se sastoji u zaštiti ekonomskih sloboda. 'Naš strategijski
smjer ovako izgleda: manje administracije, više poduzetničke
slobode - proizvesti slobodu trgovanja, ulaganja'" - izvješćuje
Manfred Quiring.
DIE TAGESZEITUNG
8. VII. 2000.
Uspjela demonstracija moći
"To je tako jednostavno: mandat jugoslavenskog predsjednika
Slobodana Miloševića istječe u lipnju 2000. - bez mogućnosti
ponovnog izbora. Tako je jaki čovjek Srbije naložio da se ustav
pokori njegovoj želji. Njegovi sljedbenici koji prevladavaju u
parlamentu su ga poslušali. Saveznog bi predsjednika sada trebao
birati narod, a ne kao do sada parlament. Time se Milošević može
ponovno kandidirati za najviši položaj u zemlji.
'Umjesto da se prilagodi ustavu, Milošević ustav prilagođuje
sebi', izjavio je Vladeta Janković, zastupnik Demokratske stranke
Srbije. A Vladan Batić, šef kršćansko-demokratske stranke, drži da
je Savezna republika Jugoslavija sada i 'formalno pretvorena u
autokratsku despociju'.
No Milošević je opet srpsku oporbu uhvatio na krivoj nozi. Beznadno
zavađeni, oporbeni vođe ne uspijevaju neraspoloženje naroda
usmjeriti u konkretnom smjeru i svoju borbu protiv režima
ograničavaju na ljute izjave. To Milošević i predobro zna.
Munjevita reforma ustava - mnogi zastupnici ni prije sjednice nisu
znali što je po srijedi - bila je uspješna demonstracija moći.
Milošević je želio pokazati tko je gazda u kući i da za prkos
međunarodnoj zajednici i svojim unutarnjopolitičkim
protivnicima, to još dugo kani ostati. Opet je dokazao kako spretno
zna manipulirati državnim institucijama.
Za razliku od nemoćne srpske oporbe, prozapadno orijentirana vlada
pored Srbije druge jugoslavenske republike Crne Gore, ima i volju i
sredstva da se usprotivi Miloševiću. Iako jadranska republika ima
svega 600 tisuća stanovnika a Srbija 10 milijuna, jugoslavenski je
ustav do sada jamčio ravnopravnost obiju republika. Izravni izbor
saveznog predsjednika i zastupnika republika u domovima
parlamenta, što predviđa promijenjeni ustav, nameće Crnoj Gori
podređenu ulogu.
'Ustavna reforma proglašena u nezakonitom saveznom parlamentu,
formalno je nasilan čin prema već nepostojećoj Saveznoj republici
Jugoslaviji', kaže Miodrag Vuković, savjetnik crnogorskog
predsjednika. Da Milošević želi stvoriti svoju privatnu državu
i parlamentarni sustav zamijeniti predsjedničkim. Crnogorski su
zastupnici u saveznom parlamentu odani Miloševiću, a federalnoj bi
farsi trebali dati privid zakonitosti. Da ih nije delegirao
crnogorski parlament, pa stoga Crna Gora savezne institucije ne
priznaje.
Federacija Srbije i Crne Gore ionako već godinama postoji samo na
papiru. Ne postoji slobodan promet robe, nema bankovnih veza,
granice nadziru srpski policajci, automobile i putnike pretražuje
carina. Crna Gora je kao usporednu valutu uvela D - marku, vodi
samostalnu vanjsku politiku i ne priznaje savezne zakone. Stoga
treba poći od toga da najnovija ustavna reforma, koja bi u biti
trebala legalizirati Miloševićevu vlast u Srbiji, neće biti
povodom daljnjeg otežavanja odnosa između Srbije i Crne Gore" -
zaključuje Andrej Ivanji.
FRANCUSKA
LE MONDE
9. VII. 2000.
Miloševićevo nasilje
"'Zakonit državni udar' koji se ovog tjedna dogodio u Beogradu,
mogao se predvidjeti. Od Slobodana Miloševića, predsjednika onoga
što je ostalo od Savezne Republike Jugoslavije (SRJ, Srbija i Crna
Gora), može se, nažalost, svašta očekivati. Ali ne i to da otmjeno
ode s vlasti nakon završetka mandata. Ustav nije dopuštao
Miloševiću, kojega je Međunarodni kazneni sud optužio za zločine
protiv čovječnosti, da 2001. započne drugi mandat kao predsjednik
SRJ. Znajući da Slobodan Milošević može ostati na životu samo ako je
na vlasti i pomoću nje, trebalo je pronaći način kako će tu i ostati
još puno godina. To je učinjeno uz poštovanje forme, u prividnoj
suglasnosti sa zakonom kojom se odlikuje miloševićevska
autokracija. Prvi čovjek u Beogradu koji već gotovo deset godina
ratuje i širi nesreću na Balkanu, moći će biti predsjednik SRJ do
2009. Još deset godina...
G. Milošević je usred tjedna objavio da će promijeniti Ustav.
Sutradan su oba doma saveznog parlamenta odmah prihvatila reformu:
ubuduće predsjednika Jugoslavije više neće birati zastupnici u
saveznoj skupštini, već neposredno na općim izborima (na mandat od
četiri godine koji se jednom može obnoviti). Nasilje pod prividom
demokracije: Srbija ima oko osam milijuna stanovnika, a malena Crna
Gora jedva sedamsto tisuća, pa će ubuduće Srbi birati predsjednika
SRJ.
G. Milošević zna da je to neprihvatljivo za Crnu Goru koja je u noći
s petka 7. srpnja na subotu 8. srpnja doista obznanila da ne
prihvaća takvu 'reformu'. G. Milošević zna da njegovo nasilje samo
može dodatno potaknuti crnogorskog predsjednika Mila Đukanovića na
odcjepljenje. Ne možemo nagađati o razlozima kojim se ravnao
jugoslavenski Predsjednik: ili želi izazvati sukob (koji se može
pretvoriti u krvavi rat) s Crnom Gorom; ili je već prežalio njezin
odlazak iz SRJ-a. No u oba je slučaja riječ o lukavštini koja mu
omogućuje da ostane na vlasti, makar i na dužnosti predsjednika
savezne republike koja više nije stvarna.
No neodgovornost i nesposobnost srpske oporbe je tolika da g.
Milošević, ako je vjerovati istraživanjima, neće morati varati na
izborima koje kani organizirati početkom sljedeće godine. U
nedostatku ozbiljnih protivnika, beogradski je autokrat
popularniji kod kuće nego što se to na Zapadu misli. Zato se ovaj
zadnji našao pred bitnim pitanjem: nisu li sankcije prema Srbiji
još više učvrstile vlast g. Miloševića, umjesto da je poljuljaju?
To je problem 'na irački način': potiče li izolacija zemlje pojavu
jake oporbe u silničkoj državi čiji narod pati? Nismo baš sigurni.
'Zakoniti državni udar' koji je ovog tjedna smislio Beograd,
obvezuje Zapad da preispita strategiju prema g. Miloševiću", piše u
uvodniku lista.
8. VII. 2000.
Otmar Issing: 'Europa ima povijesnu priliku'
Philippe Ricard razgovarao je s Otmarom Issingom, njemačkim
gospodarstvenikom, članom upravnog vijeća i vijeća guvernera u
Europskoj središnjoj banci: " - Hoće li sadašnja faza rasta
omogućiti Europi da nadoknadi svoje kašnjenje prema Sjedinjenim
Državama?
= Rado bih rekao da hoće, ali je prerano to tvrditi. Slažem se s
predviđanjima glavnih međunarodnih organizacija koje drže da
područje eura može ostvariti rast od tri posto i više, u ovoj i u
sljedećoj godini. Velik je izazov pretvoriti ciklično vraćanje u
razdoblje jakog rasta bez inflacije. Možemo u tome uspjeti, ali to
zahtijeva napore.
- Što prema vašem mišljenju treba učiniti da bi se promijenilo
stanje?
= Treba zdravu makrogospodarsku politiku spojiti s prilagođenim
strukturnim reformama. Na makrogospodarskom planu moramo
nastaviti s ozdravljenjem proračuna. Na strukturnom planu moramo
provesti reforme koje tržište rada čine prilagodljivijim i koje
liberaliziraju tržišta robe i usluga. Dakako, moramo sačuvati
stabilne cijene. Europa ima povijesnu priliku da ostvari trajan
rast.
- Je li SAD na putu prema laganom padu?
= Bilo bi to u interesu svih. Nagli pad američkog gospodarstva danas
je najveća opasnost za svjetsko gospodarstvo. Postoje dobri
izgledi da SAD doživi lagan pad, ali prerano bi bilo donositi
zaključke. Postoje znaci koji upućuju da se američki rast
usporava.
- Ima li 'novo gospodarstvo' u Europi istu važnost kao u SAD-u?
= Teško je utvrditi pojavu novog gospodarstva na Starom Kontinentu.
Tu i tamo imamo pomake u tom smislu, ali ništa odlučujuće. Naravno,
poduzeća za visoku tehnologiju postoje. Ipak, spoj
mikrogospodarske prilagodljivosti i makrogospodarskih politika
koje pridonose stabilnosti, koji je značajan za američko
gospodarstvo, u Europi još ne postoji. Mi dakle ne primjećujemo
bitno povećanje produktivnosti na dulji rok. Za to nam trebaju
velika ulaganja, napose u visokoj tehnologiji, kao i veća
prilagodljivost. Za to je SAD-u trebalo vremena.
- Hoće li europski rast pratiti povratak inflacije?
= Sve je više opasnosti koje prijete stabilnosti cijena. Zato je
Europska središnja banka u više navrata odlučila da poveća kamatne
stope, a 8. lipnja povećala ih je za 0,5 boda. Srednjoročno,
inflacija bi trebala biti niža od dva posto, što je naš osnovni
prag. No trebat će vremena prije no odluke donesu željeni rezultat.
Nije isključeno da će za nekoliko mjeseci inflacija prijeći taj
prag.
- Promjena tečaja eura naspram dolara pokrenula je raspravu o
gospodarskoj vladi Europe. Treba li ojačati vijeće Euro-11, kao što
predlažu neki francuski čelnici?
= Sve reforme koje su proveli političari kako bi potaknuli rast,
ojačat će euro. To je njihov najveći prinos. Dobro je što se unutar
Eura-11 produbila rasprava o ozdravljenju proračuna. Ritam
ozdravljenja proračuna zapravo je usporen, unatoč fazi jakog
gospodarskog rasta. To je u opreci s duhom Pakta o stabilnosti i o
rastu. Većina vlada još je daleko od uravnoteženog proračuna i od
proračunskog viška koji su si postavili kao cilj.
- Nema li euro teškoća s međunarodnim zastupanjem?
= Europa nije jedna država. Moramo to shvatiti. Najvažnije je da
političari provedbom prave politike pokažu pravi pravac. G.
Duisenberg je 'gospodin euro' u području. Mislim da nije potreban
drugi g. Euro.
- Što mislite o sadašnjoj raspri o budućnosti Europe?
= Govor g. Fischera, njemačkog ministra vanjskih poslova o
federalnoj Europi je iznošenje zamisli, novi poticaj koji bi trebao
biti dobrodošao. Predsjednik Francuske Republike održao je nedavno
u njemačkom parlamentu važan govor koji je vrlo dobro primljen.
Uskoro ćemo imati velike i zanimljive raspre. To su važne teme,
napose važne u smislu proširenja. Moramo znati kamo idemo."
LE NOUVEL OBSERVATEUR
6. VII. 2000.
Konkurencija: 'Europa je kruća od Sjedinjenih Država'
Thierry Philippon razgovarao je s Eliem Cohenom, istraživačem u
CNRS-u (Državno središte za znanstvena istraživanja, op. prev.) o
udruživanju poduzeća, tržišnoj utrci i sl.:
" - Vrijednost udruživanja porasla je s petsto milijarda eura u
1990. na 3.260 milijarda prošle godine. Zašto je došlo do takvog
ubrzanja?
= Prvi je razlog očit: globalizacija, a za nas, Europljane,
područna integracija koju potiče euro, a koja prisiljava poduzeća
da se udružuju. Dok je tržište BNP-a (Banque nationale de Paris, op.
prev.) bila Francuska, ona je bila velika banka. Ona to više nije na
europskoj razini. Drugi je fenomen uvođenje konkurencije. Nekada
su postojali državni monopoli (telefon, električna energija,
itd.). Sada oni imaju konkurenciju. Oni koji nisu na prikladnoj
gospodarskoj razini moraju otići.
Treće, na području informacijskih tehnologija, poduzeća su
uspješnija što su veća. Tako je za 'Microsoft' najprikladnije
svjetsko tržište.
- Burza također ima sve veću ulogu.
= Da. Sada postoji europsko burzovno tržište. Poduzetnicima su
zanimljiva poduzeća s velikim indeksima, dakle koja su dovoljno
velika. Napokon, poduzeća su sve više izložena pritisku
rentabilnosti, poboljšanja rezultata i burzovne vrijednosti. To ih
potiče na mahnito udruživanje.
- No ta udruživanja nisu uvijek uspješna?
= Rezultat nije sjajan. Ako usporedimo ciljeve udruživanja i
koristi sa stvarno postignutim rezultatima, postotak neuspjeha
kreće se od pedeset do šezdeset pet posto, prema istraživanjima. No
ako ne sudjeluješ u toj utrci u kupnji, postaješ sve slabiji. Prošle
jeseni, u doba najmanje djelatnosti, 'Vivendi' je preko noći od
grabljivca postao mogući plijen. Njegovo je udruživanje sa
'Seagramom' uvelike potaknula želja da odvrati možebitnog kupca.
Nema ograničenja kada je riječ o veličini. (...)
- To smeta vladama koje žele poticati stvaranje državnih prvaka.
= Da. Najljepši je primjer zabranjeni brak između dvaju švedskih
poduzeća 'Volva' i 'Scanie'. Oni ne bi imali više od 25 posto
europskog tržišta, što nije puno, ali bi imali 75 posto nordijskih
zemalja i više od 90 posto u Švedskoj, što bi bilo opasno za
potrošače...
- To je, dakle, za Europu prava revolucija...
= Napuštamo razdoblje kapitalizma s mješovitim gospodarstvom i
idemo prema kontroliranom kapitalizmu. Sada se tržište promatra
kao ustanova, gospodarska instanca čije je djelovanje ograničeno
propisima, zakonima i normama. Postoji vlast: čuvar koji nadzire
'nevaljalce' koji moraju poštovati pravila igre.
- To je u Francuskoj dovelo do velikog broja neovisnih instanci.
= Odlučeno je da javne usluge poput telefona više neće biti
ustrojene kao monopol, s državnim prvakom kojeg će nadzirati
država. Potaknuta je konkurencija. To je bitno utjecalo na oblike
kontrole gospodarstva. Država više ne može istodobno biti vlasnik i
kontrolor, budući da tu postoji sukob interesa. Treba biti instanca
koja izmiče političkom pritisku. Država priznaje da nije jedini
jamac općeg dobra. Danas pravni sustav odlučuje u parnicama i kaže
što je opće dobro.
- Važna je još jedna stvar: Europa sada može onemogućiti
udruživanja među američkim poduzećima.
= To je posljedica globalizacije. Kada su tržišta sve više
integrirana, carinske zapreke nestaju. Da bi se zaštitila državna
poduzeća, zemlje uvode druge zapreke, a napose različita prava
konkurencije. Ubuduće trebamo imati isto stajalište prema domaćim
i vanjskim ulaganjima i primjenjivati ista pravila konkurencije.
To ne ide bez usklađivanja između instanci koje provode nadzor,
napose između SAD-a i Europe. Svatko ima pravo nadzora nad
susjedovim sustavom kontrole. Za Europu to znači da će
Povjerenstvo, koje zastupa interese svojih članova, imati utjecaja
na države."
SRBIJA
POLITIKA
9. VII. 2000.
Produžiti promatračku misiju UN-a na Prevlaci
"Glavni tajnik UN-a Kofi Annan predložio je Vijeću sigurnosti da se
za novih šest mjeseci produlji trajanje promatračke misije UN-a na
Prevlaci. (...)
Izražavajući nadu u uspjeh političkoga dogovora, glavni tajnik
izriče i svojevrsnu opomenu da članovima promatračke misije UNMOP
mora biti dopuštena sloboda kretanja u razvojačenoj zoni.
To upozorenje sasvim precizno je upućeno Hrvatskoj, za koju Annan u
izvješću tvrdi da i dalje nastavlja s praksom da od pripadnika
UNMOP-a unaprijed traži pismene obavijesti o njihovu kretanju u
sjevernom dijelu zone koju oni promatraju.
Za razliku od takvog ponašanja Hrvatske, na koje Annan skreće
pozornost, na jugoslavenskoj strani razvojačene zone promatračka
misija UN-a ima normalnu slobodu kretanja..."
VEČERNJE NOVOSTI
9. VII. 2000.
Na mjestu zločina
"Muslimanski mediji u BiH na sva zvona najavljuju odlazak najmanje
15 autobusa s njihovim sunarodnjacima u utorak u Potočare, kod
Srebrenice, u istočnom dijelu RS.(...)
Za srpska stradanja u tom dijelu RS dobro zna svjetska javnost.
Postoje i neoborivi dokazi koji upućuju na muslimanska zvjerstva,
posebno ona koja su prema Srbima počinili zloupotrebljavajući
položaj Srebrenice kao zaštićene zone UN. Njihovi ekstremisti su
tom prilikom, na najbrutalniji način, umorili preko 1500 Srba u
Podrinju, mahom civila.(...)
Danas, oni koji treba da se bave istragom o zločinima ne reagiraju
na jasne dokaze zvjerstava nad srpskim stanovništvom. Zato je
gotovo pet godina nakon potpisivanja Dejtonskog mirovnog sporazuma
nekome očito stalo da otvori stare rane 'karavanom' za Potočare.
Jer, baš odatle su muslimanski ekstremisti tokom rata stalno
napadali Srbe iz Podrinja. Nova provokacija, izrazito političkog
karaktera uz pokroviteljstvo američkih dušebrižnika, na najbolji
način govori da i Alijini fundamentalisti i njihovi sponzori iz
inozemstva, ne odustaju od svoga sna o unitarnoj, jednonacionalnoj
(muslimanskoj) BiH. Koju bi valjda htjeli napraviti dok u RS još
imaju - Dodika.
DANAS
9. VII. 2000.
U povodu promjena Ustava SRJ
"(...) Unitarizacija Jugoslavije, točnije svođenje Crne Gore na
regiju ili kanton (konačno se ostvaruje san i nekih ovdašnjih
oporbenih krugova), tako postaje, zapravo, sredstvo za ostvarenje
strateškog cilja: prevratničkim prilagođavanjem kompletnog
zakonodavstva stvoriti neko 'novo državno carstvo', u kojem će
njegov gospodar vladati neprikosnoveno, mandatom za mandatom -
doživotno. Više od jednoga desetljeća Milošević je neprikosnoveni
suveren tako što mijenja države. Najprije je to bila Srbija u SFRJ.
Zatim Srbija 'ni na nebu ni na zemlji', pa u SRJ, zašto sada ne bi
bila Srbija sama sa sobom, odnosno kao nekakva četvrta Jugoslavija.
Važan je mandat, sve ostalo su nijanse. To je praktično utrka koja
se nikad ne završava dalje od njezina starta. Utrka s jednim
sudionikom, dabome - i jednim pobjednikom.
Beogradska oligarhija je ovim tko zna koji put iskazala svoju davno
prepoznatljivu osobinu. Nema, naime, tog cilja koji se na bilo koji
način ne može ostvariti: demontirati ustavno i parlamentarno
ustrojstvo (...) tako što će temeljna načela zajedničke države
promijeniti (i prilagoditi sebi) pukim pravnim nasiljem u kojemu će
se državni interes druge federalne jedinice utopiti u sivilo
imaginarne 'narodne volje'. To se čini već puno desetljeće,
beogradska pravna međioničarska radionica je radila punom parom.
Sada je preostala jedna jedina dvojba: nije li najnovijim 'maršom
pobjednika' na preostale institucije sistema prijeđena kritična
granica iza koje je sve moguće, a ništa nije sigurno.(...)
Predsjedniku s Dedinja je, kažu u Podgorici, novi mandat potreban
ne samo da bi Crnu Goru izbacio iz ravnoteže, najesen kad je vrijeme
saveznim izborima) pritjerao uza zid i natjerao da se definitivno
odredi 'za' ili 'protiv' njega, već i da bi sebi osigurao 'imunitet
narodne volje' zbog haaške optužnice za ratne zločine..."
SLOVENIJA
DELO
8. VII. 2000.
Često nemjerodavan, nerijetko u ulozi savjetnika, ali s
izvanrednom moralnom snagom
Gorazd Bohte u Subotnjem prilogu lista potanko predstavlja
Međudržavni sud u Haagu, a povod članka list posebno ističe: "Bez
obzira na neke obećavajuće najave koje su bile posebno izrazite pri
promjeni vlasti u Hrvatskoj, zasad baš ništa ne govori da će se
Hrvatska i Slovenija same uspjeti dogovoriti o morskoj granici među
državama. Ni imenovani međunarodni posrednik William Perry, bivši
američki ministar obrane, neće moći donijeti čudesno rješenje.
Morska granica najvjerojatnija će prije ili poslije doći pred
međunarodni forum, možda pred međudržavni sud u Haagu, premda će
sud stranke samo određenim smjernicama uputiti na dodatne
pregovore. Sudeći po dosadašnjoj praksi, sud se, naime, u sličnim
primjerima podosta nerado izričito postavljao na stranu jedne od
stranaka u sporu. Kad stranke ovako ili onako pristanu na njegovu
mjerodavnost, njegove su odluke obvezne i treba ih izvršiti."
Europa a la carte?
"Nitko se u ovom času ne usudi kladiti što će biti Europa za nekoliko
godina. Hoće li biti federacija s ustavom, dvodomnim parlamentom,
vladom, neposredno izabranim predsjednikom, s vlastitim novcem,
vlastitom vojskom, sa samostalnim na daleko prepoznatljivim
identitetom na svjetskoj pozornici? Hoće li biti - i to je moguće -
samo još labava veza nacionalnih država, zapletenih u međusobna
nadigravanja, u prijepore i blokade, nesposobnih da se sporazumiju
o bilo čemu, frustriranih zbog osjećaja manje vrijednosti u odnosu
prema SAD-u, zbog vlastite nemoći u suočavanju s problemima
globalizacije? Ili će biti možda nešto treće, neodigrano, u teoriji
još nepoznato, i iz današnjega kuta gledanja, jer je život bogatiji
od mašte, jednostavno još nepojmljivo?"
U nastavku autor Slava Partlič opisuje prijedloge Joschka Fishera i
Jacquesa Chiraca, a u završnom dijelu teksta ih ovako komentira:
"Ali vrag te moguće 'Europe a la carte' kao uvijek, skriva se u
sitnicama. Recimo u pitanju tko, koje države bi trebale činiti
čvrstu jezgru, tu avangardu. Je li popis unaprijed određen,
ograničen recimo samo na šest država, ustanoviteljica zajednice,
ili je otvoren? I ako je otvoren, što će se dogoditi budu li svi
htjeli biti 'poleg'? Kako, po kojim kriterijima će se onda izvoditi
selekcija među kanditatima za avangardu? Ništa manje sitničava ne
čine se pitanja kakve ovlasti, ne samo u odnosima prema Uniji, nego
ponajprije u odnosima prema nacionalnim državama - bi trebala
dobiti avangarda, federacija? Kako i s kojim bi ih institucijama
provodila? Kako, s kakvim mehanizmima bi sama donosila odluke, pri
tome im osiguravala veću legitimnost, transparentnost, više
političkoga i državničkoga nadzora nego je to dosad uspijevalo
Uniji?
Čini se ukratko da će budućnost Europe, kakva god ona bila, biti još
dugo razapeta između ambicioznih, vizionarskih očekivanja na
jednoj i mnogo manje ambiciozne političke kuhinje na drugoj strani.
Ukratko između želje za snažnom, čvrstom Europom, sposobnom da uzme
sudbinu u ruke i njezina banalnoga svakodnevnog uređivanja
problema i odnosa u zajednici. Takvoj kakva jest, ne kakva bi valjda
željela biti.
Rasprava o tome u što bi se preobrazila Europa sutrašnjega dana još
će dugo trajati, ta čak je na osovini Berlin-Pariz neočišćena,
nedorečena. Slovenija, kojoj status najmanje problematične
kandidatkinje za širenje Unije godi, tok te rasprave doista ne može
usmjeravati. A to još ne znači da zato mora postati njegov slijepi
meandar."
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
7. VII. 2000.
U susret novom EU-u
"Kamo je krenula Europa? To je pitanje koje se sve češće može čuti na
usnama Europljana.
Kako je ovoga tjedna Pariz preuzeo predsjedanje nad EU-om,
francuski predsjednik Jacques Chirac žustro je počeo novu raspravu
o sudbini Kontinenta.
Govoreći o zajedničkom ustavu koji bi vrijedio od Poljske do
Portugala, Chirac je prisegnuo da će šestomjesečno predsjedanje
Francuske EU-om utrti put 'velikoj tranziciji' prema mnogo većoj,
dubljoj i ujedinjenijoj uniji.
No njegova vizija nekolicine vlada-prethodnica, koje bi ostale
članice EU-a ostavile u sjeni(...), neke je od njegovih susjeda
učinila opreznima zbog mogućnosti da će u ovoj 'novoj Europi'
dobiti drugorazredni status.
'Složili bismo se da bi Europa trebala biti Europa država članica',
kazao je britanski ministar vanjskih poslova Robin Cook prošloga
tjedna. 'Naglasili bismo, međutim, da Europa mora biti zajednica
ravnopravnih država.'
Međutim, nije vjerojatno da će britanske sumnje zaustaviti sve veći
broj pristaša njemačkoga ministra vanjskih poslova, Joschka
Fischera, glede budućeg oblika i svrhe Europe. Naime Fischer je u
kontroverznom govoru, održanom u svibnju, govorio o potrebi da se
utre put 'Sjedinjenim Europskim Državama'. (...)
Riječ je o raspravi koju ruši jednostavna činjenica. Broj članica
Europske unije, koju trenutno čini 15 država članica, trebao bi se
udvostručiti. Kada se pridruži svih 13 zemalja-kandidatkinja iz
srednje Europe i Sredozemlja, EU će postati domom 500 milijuna
građana.
Institucije oblikovane za šest zemalja koje su osnovale EU
kolabirale bi pod težinom gotovo 30 članica. Reforme, svi se slažu,
neizbježne. No zamisli glede dugoročnije budućnosti EU-a koje se
sada mogu čuti imaju širu svrhu. Već neko vrijeme, europski čelnici
djelovali su zaokupljeni nebitnim detaljima upravljanja unijom,
nikada se ne baveći pitanjima od šire važnosti.
Europljani se također sve više protive neizabranoj vladi EU-a u
Bruxellesu, Europskom povjerenstvu, koje ima reputaciju
distancirane i nerazumljive organizacije. Rezultat, brinuo se
Fischer u svom svibanjskom govoru, jest da je 'proces europske
integracije mnogo ljudi doveo u pitanje; na njega se gleda kao na
birokratsko pitanje kojim upravlja (...) Eurokracija iz Bruxellesa
- u najboljem slučaju dosadan, u najgorem opasan.'
Fischerov odgovor - pozivanje na eventualno osnivanje demokratske
europske federacije - 'u svih je ponovno usadilo ambiciju', trdi
Moisi. 'Podsjetio je ljude da biti Europljanin znači mnogo više od
pukog raspravljanja o detaljima. Radi se o izgradnji dugoročnog
projekta.'
Francuska namjerava položiti institucionalne osnove za tu
izgradnju novim sporazumom EU-a koji bi trebao biti potpisan u
prosincu u Nici, na kraju međuvladine konferencije. Ta
konferencija sazvana je u cilju reformiranja Europske unije kako bi
funkcionirala i uz više članica(...).
Ključ za te promjene bit će ideja o 'ojačanoj suradnji' među malim
skupinama članica koje žele ići naprijed brže od drugih, što će
omogućiti usklađivanje njihovih politika(...), čak i u slučaju da
druge države EU-a nisu spremne za to.
Bez tog preduvjeta, tvrde francuski dužnosnici, proces integracije
EU-a bit će usporen na ritam najsporije i najmanje energične
zemlje-članice. S njime, sve bi bilo spremno za 'pionirsku skupinu'
koju proklamira predsjednik Chirac.
To ima mnogo zajedničkoga s Fischerovom zamisli o 'središtu
gravitacije', naprednoj skupini zemalja koje bi stvarale vlastitu
jezgru i sačinile prvi nacrt ustava za buduću federaciju. No to
duboko uznemirava zemlje poput Velike Britanije, čiji dvojaki stav
glede pridruživanju euru, jedinstvenoj europskoj valuti, koči
ambicije Londona da bude vodeća snaga Europe. 'Mislim da bi za
Britaniju bilo veoma štetno da u Europi postoji jedna jezgra i da
prihvatimo činjenicu da se ne nalazimo u njoj(...)', kazao je
Cook.
Jasno nastojeći ublažiti britansku skepsu glede federalne Europe,
i Chirac i Fischer opetovano su naglašavali kako ne zamišljaju
europski ustav, niti federaciju, kojim bi se stvorila europska
superdržava koja bi, pak, zamjenila postojeće države-nacije. 'Samo
ako europska integracija u federaciju uključuje i države-
nacije... takav projekt će biti održiv', govorio je Fischer.
No dok u Europi traju javne rasprave o granicama Kontinenta, o tome
što one predstavljaju i o svim ostalim pitanjima koja bi ustav mogao
razriješiti, mala Austrija sve je mračno podsjetila na praktične
zapreke sporazumu glede tako apstraktnih pitanja.
Upravo kako bi ojačale koncept 'europskih vrijednosti' i pokazale
nezadovoljstvo uključivanjem stranke krajnje desnice,
Slobodarske stranke u vladu, ostale članice EU-a zahladile su
diplomatske odnose s Austrijom početkom ove godine. Ovoga tjedna
Austrija je dala naslutiti da će ako se ne ukinu sankcije koje su joj
nametnute, blokirati bilo kakav sporazum o reformama EU-a na
summitu u Nici. Negdje između zadržavanja vlastitih vrijednosti i
održavanja funkcioniranja EU-a, europski čelnici morat će pronaći
put u budućnost", piše Peter Ford.
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
7. VII. 2000.
Sjedinjene Europske Države?
"Treba li Europi James Madison? 'Otac ustava' bio je čovjek koji je
vodio pokret, nakon 1776. godine, za pretvorbu 13 bivših američkih
kolonija u federaciju poznatu kao Sjedinjene Države.
U to vrijeme Europljani su zapanjeno gledali kako nove neovisne
države stvaraju nacionalni identitet sa središnjom, demokratskom
vladom. Dva stoljeća kasnije, Amerikanci promatraju Europu kako
stvara ujedinjeni kontinent.
Neće biti lako izgraditi federalnu Europsku uniju prema modelu
SAD-a. EU mora ujediniti suverene države koje su stoljećima bile
suverene, bez jedinstvenog jezika. Ipak, Francuska i Njemačka,
čelnice sadašnjih 15 članica EU-a, izložile su različite planove za
bolje upravljanje eventualno proširenim EU-om koji bi imao 30
članica i 500 milijuna ljudi - "Sjedinjenim Europskim Državama".
To je pitanje od ključne važnosti jer EU planira do prosinca
restrukturirati samu sebe, prije nego što primi nove članice iz
istočne i srednje Europe. (...)
Njemačka bi otišla najdalje u smjeru federalizma, u stilu SAD-a.
Velika Britanija najmanje. Francuska bi osnovala birokratsku elitu
prema francuskom modelu, koju bi kontrolirala unutarnja jezgra
nacija.
Unija je stvorena dijelom i zbog toga da bi bilo spriječeno
zaraćivanje starih neprijatelja. U tome je uspjela. Poboljšala je
standard mnogih zemalja i sada ima jedinstvenu valutu.
No dok poslovanje prevladava granice, nacionalizam to ne uspijeva.
Ustav koji stvara središnju vlast s demokratskom legitimnošću i
koji definira prava građana vjerojatno je još jako daleko. Ipak,
širenje EU-a je potreba koja zahtijeva novu vlast.
S novim članicama ne bi trebalo postupati kao s drugorazrednim
državama, kao što to predlaže Francuska. To ne bi bila istinski
federalna Europa, niti savršenija unija", stoji u uvodniku lista.