GB-US-FR-HR-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi-Vlada-Financijsko-poslovne usluge BBC 9. VII. RAZGOVOR S RELANDOM BRITANSKI RADIO - BBC9. VII. 2000.U današnjoj rubrici naš sugovornik je Jacques Reland, predavač europskih studija na
londonskom sveučilištu Guildhall Collage, česti gost u raspravama ovdašnjih medija na temu europske integracije. Njegova uža specijalnost je pitanje proširenja Europske unije. Stoga ga je Rosa Grce na početku razgovora upitala da pojasni na što je francuski predsjednik Chirac mislio kada je za govora u Europskom parlamentu izjavio kako će njegova glavna briga za šestomjesečnog francuskog predsjedanja Unijom biti priprema za njezino širenje:= Pitanje proširenja Europske unije novim članicama natjeralo je političke čelnike unije da se zamisle kakve bi mogle biti posljedice povećanja unije za čak 13 članica. Dosad oni o tome zapravo nisu ozbiljno razmišljali jer su bili previše usredotočeni na Europsku monetarnu uniju i euro. No napokon su se probudili i shvatili da je proširenje stvarnost i da će ono dovesti do uništenja ili razvodnjavanje duha Europske unije ako se prije toga na provedu neke reforme.- Budući da je riječ o institucionalnim reformama, a one nisu nikada jednostavne, koliko bi to moglo potrajati?
BRITANSKI RADIO - BBC
9. VII. 2000.
U današnjoj rubrici naš sugovornik je Jacques Reland, predavač
europskih studija na londonskom sveučilištu Guildhall Collage,
česti gost u raspravama ovdašnjih medija na temu europske
integracije. Njegova uža specijalnost je pitanje proširenja
Europske unije. Stoga ga je Rosa Grce na početku razgovora upitala
da pojasni na što je francuski predsjednik Chirac mislio kada je za
govora u Europskom parlamentu izjavio kako će njegova glavna briga
za šestomjesečnog francuskog predsjedanja Unijom biti priprema za
njezino širenje:
= Pitanje proširenja Europske unije novim članicama natjeralo je
političke čelnike unije da se zamisle kakve bi mogle biti
posljedice povećanja unije za čak 13 članica. Dosad oni o tome
zapravo nisu ozbiljno razmišljali jer su bili previše usredotočeni
na Europsku monetarnu uniju i euro. No napokon su se probudili i
shvatili da je proširenje stvarnost i da će ono dovesti do uništenja
ili razvodnjavanje duha Europske unije ako se prije toga na provedu
neke reforme.
- Budući da je riječ o institucionalnim reformama, a one nisu nikada
jednostavne, koliko bi to moglo potrajati?
= Prvi korak je završiti zasjedanje međuvladine konferencije koje
je cilj uspješno adaptiranje institucija Unije kako bi proširenje
bilo uspješno, a što je započelo sa skupom u Amsterdamu i zacrtano
Amsterdamskim ugovorom iz '97. godine. Ciljevi su prilično jasni.
Mogu se svesti na tri glavne teme. Osnovne rasprave vode se oko
preponderacije glasova zemalja članica, odnosno koliko će glasova
u Ministarskom vijeću pojedina zemlja dobiti s obzirom na njezinu
veličinu, što je škakljiva tema, i pitanje proširenja i
izglasavanja odluka putem kvalificirane veličine, čime bi se
smanjila područja odlučivanja gdje se odluke donose jednoglasno.
Na dnevni red sastanka na vrhu Europske unije, koji će se održati u
prosincu u Nici, već je stavljeno i pitanje veta. Naime, sada
pojedina zemlja može staviti veto na donošenje odluka koje bi
značile čvršću integraciju unije na pojedinom području. Prijedlog
je da se omogući zemljama koje to žele da se čvršće integriraju a da
ih u tome ne sprječavaju druge svojim pravom veta.
- Sve teme koje ste spomenuli su, kako kažete, sporne. Može li se
dogoditi da reforme ne budu gotove do kraja 2000. godine, kako je
predviđeno međuvladinom konferencijom?
= Neće biti proširenja dok se uspješno ne završi međuvladina
konferencija no, kao što sam već rekao, neke zemlje članice
pokazuju rezerve prema određenim prijedlozima. Francuski
predsjednik Chirac i do neke mjere Nijemci poručili su ostalim
članicama, a poglavito Britaniji, kako ih ništa ne može spriječiti
u tome da se čvršće povežu i izvan okvira Povelje Europske unije ako
Britanija ne bude htjela ukloniti svoj veto. Vjerujem da će taj
pritisak uspjeti i da će Britanija napraviti kompromis glede veta.
- Znači li to da će sva ta sporna pitanja institucionalne reforme
Europske unije riješiti do kraja summita u Nici?
= Bit će teško, ali Francuzi su bili posve jasni kada su rekli 'Ako
ne postignemo uspješni dogovor u Nici, proširenje će morati biti
odgođeno. Bolje izazvati krizu sada nego dopustiti da se posve
razvodni projekt Europske unije.' To je Chirac rekao u svom
govoru.
- Znači da cijeli proces proširenja može biti odgođen?
= Da, ako sastanak u Nici ne uspije, a Francuzima je jako stalo da on
uspije. Kada je govorio o budućnosti Europe, Chirac je nastojao
staviti pritisak na ostale zemlje članice da se prestanu opirati
reformama.
- Iz toga se može zaključiti da bi zemljama članicama Europske unije
proces proširenja trebao biti prirastao srcu. Glavni razlog zašto
su započele razmišljati o procesu proširenja jest politička
stabilnost na Kontinentu. Kakvi su još razlozi za želje da se poveća
Europska unija?
= Stabilnost je prvenstveni razlog. No politička stabilnost ne ide
bez ekonomske stabilnosti. Napokon, bit Europske unije jest u tome
da oni koji trguju i surađuju neće ratovati i da prosperitet
umanjuje mogućnost nevolja.
- Što je s ekonomskim razlozima?
= Dakako, tu je pitanje proširenja tržišta, investiranja na istok
Europe, za što su zainteresirane zapadne kompanije. No treba
naglasiti da postoje dvije vizije proširenja Europske unije.
Pojednostavljeno rečeno, na jednoj strani su Francuzi i Nijemci, a
na drugoj Britanci. Britanci na proširenje prvenstveno gledaju
kroz povećanje tržišta. Oni žele da Europa postane veliko slobodno
tržište. To je ono što Francuzi i Nijemci ne žele. Oni ne žele da
Europa bude samo tržište, već da postane svjetska politička sila. A
da bi to postala mora govoriti jednim jezikom na određenim
područjima - u privredi, trgovini, obrani, pitanjima okoliša, reda
i zakona, i borbe protiv kriminala. Oni žele da se Europa ponaša kao
ekonomska i politička sila s odgovornošću prema globalnom
ekonomskom sustavu i sigurnosti u svijetu.
- Kakvo je, prema Vašem mišljenju, stajalište budućih članica
Europske unije, onih koji su već u repu za ulaz, kao i onih koji u
njega tek nastoje ući poput balkanskih zemalja, prema budućnosti
Europske unije? Da li one preferiraju francusko-njemačko viđenje
ili britansko?
= Nisam siguran. Mislim da se u tome zemlje razlikuju. Neke su
zadovoljne samo priključenjem tržištu, ali ih Francuzi i Nijemci
stalno podsjećaju - a to je zapisano u tzv. kriterijima iz
Kopenhagena - vi se ne pridružujete samo tržištu i europskim
fondovima, već Europi koja predstavlja određene vrijednosti koje
morate prihvatiti i poštovati. Francuzi i Nijemci žele
transformirati privrednu moć Europe u političku silu. Dosad u uniji
nisu uspijevali postići konsenzus o pitanjima vanjske politike i
obrane. Događaji na Balkanu natjerali su čelnike Europske unije da
shvate kako moraju imati vojna sredstva i institucionalne
mogućnosti kako bi mogli progovoriti jednim jezikom i efikasno
djelovati. Dosad to nije bilo moguće. Mislim da je za ovakvo novo
razmišljanje bilo presudno ponašanje Njemačke koja je postala
sigurnija u sebe, koja više na Sjedinjene Države ne gleda kao na
velikog brata, već kao na ravnopravnog partnera.
- Osjećaju li neke zemlje članice, primjerice Britanija, rezervu
prema takvim promjenama?
= Britanija je uvijek rastrgnuta između Europe i Amerike jer ona
sebe vidi kao most između Amerike i Europe. Ima nešto i u tome da su
Britanci tradicionalno sumnjičavi prema Europi, da su uvijek
nepovjerljivi prema francusko-njemačkim namjerama. Boje se da se
to ne izrodi u nešto protiv Amerike. Napokon, njihova vrsta
kapitalizma bliža je američkom. Niski porezi, stav da veliki
bussines zna najbolje, dok je kod nas na Kontinentu država
tradicionalno više uključena u vođenje privrede. Nijemci i
Francuzi vjeruju u socijalnu tržišnu ekonomiju, dok su Britanci
prihvatili vrstu kapitalizma koja je više američka nego li
europska.
- Vratimo se procesu proširenja Europske unije. Ako summit u Nici ne
uspije, proces će biti odgođen. Što će iz toga moći zaključiti
zemlje koje se žele priključiti?
= Bit će razočarane. Njima se žuri, neke se jako trude. No treba
naglasiti da one moraju prihvatiti postojeće ugovore Europske
unije i moraju se pridružiti Europskoj monetarnoj uniji. To im
možda neće biti jednostavno. Sve institucije Europske unije, znam
da je tako u Europskom parlamentu i Europskoj središnjoj banci,
razmatraju implikacije proširenja. Ta tijela ne žele brzoplete
odluke, oni žele da zemlje koje se priključe uniji budu za to
spremne. Naime Europska unija, na neki način, je pooštrila
političke i ekonomske kriterije za priključenje. Za buduće članice
to na političkoj razini znači da moraju prihvatiti efikasnu Europu
koja može djelovati kao sila, a na ekonomskoj da putem određenih
reforma moraju postići zdrav financijski i bankarski sustav.
Naravno, dat će im se i određeni rokovi da se prilagode jer je šok
nakon priključenja sigurno velik i može čak dovesti do
nestabilnosti. Dakle, zaključak je da je bolje pričekati kako bi se
vidjelo da su potencijalne članice posve spremne za priključenje,
da su modernizirale privrednu, monetarnu i financijsku
infrastrukturu, nego ih brzopleto primiti u članstvo.
- Znači li to da neke zemlje poput, recimo, Hrvatske, koja su tek u
prvoj fazi procesa, preskoče neke druge zemlje koje su prije njih
bile određene za priključenje, pod uvjetom, naravno, da zadovolje
rečene kriterije?
= Mislim da će se to posve sigurno dogoditi. Europsko povjerenstvo i
druga tijela pomno će pratiti razvoj u tim zemljama, posebno na
gospodarskom i financijskom planu.
(BBC)