US-S-KRIZA-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Makrogospodarstvo-Proračun-Organizacije/savezi US CSM 5.7. BOGATI I SIROMAŠNI SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR5. VII. 2000.Bogati sve bogatiji - siromašni također"Siromašni su
uvijek uz nas jer je siromaštvo, do određene mjere, podjednako relativna stvar procjene kao što je i apsolutna.Rasprave o siromaštvu prepune su procjena vrijednosti i često motivirane više političkim nego humanitarnim pitanjima. Možda je jedina stvar koja je gora od politiziranja mjerenja siromaštva (...) manipuliranje time da bi se udovoljilo interesima određenih skupina.Pokazalo se da neke nevladine udruge (NGO) i nacionalne ili internacionalne birokracije previše 'napuhavaju' siromaštvo zbog činjenice da njihovi fondovi ovise o dojmu trajne patnje što ga ostavljaju drugi. Zapravo, većina dobrotvornih i humanitarnih organizacija pati od sukoba interesa jer bi trebali mnogo manje zaposlenih, a i proračun bi im bio manji da je svijet uvjeren kako su obavile svoj posao. Sklone su širiti mračne slike ljudi u nevolji koji ovise o njima.Jedan problem s mjerenjem raširenosti siromaštva u svijetu, koji vrše međunarodne agencije, jest taj da se plaće isplaćuju u
acije/savezi
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
5. VII. 2000.
Bogati sve bogatiji - siromašni također
"Siromašni su uvijek uz nas jer je siromaštvo, do određene mjere,
podjednako relativna stvar procjene kao što je i apsolutna.
Rasprave o siromaštvu prepune su procjena vrijednosti i često
motivirane više političkim nego humanitarnim pitanjima. Možda je
jedina stvar koja je gora od politiziranja mjerenja siromaštva
(...) manipuliranje time da bi se udovoljilo interesima određenih
skupina.
Pokazalo se da neke nevladine udruge (NGO) i nacionalne ili
internacionalne birokracije previše 'napuhavaju' siromaštvo zbog
činjenice da njihovi fondovi ovise o dojmu trajne patnje što ga
ostavljaju drugi. Zapravo, većina dobrotvornih i humanitarnih
organizacija pati od sukoba interesa jer bi trebali mnogo manje
zaposlenih, a i proračun bi im bio manji da je svijet uvjeren kako su
obavile svoj posao. Sklone su širiti mračne slike ljudi u nevolji
koji ovise o njima.
Jedan problem s mjerenjem raširenosti siromaštva u svijetu, koji
vrše međunarodne agencije, jest taj da se plaće isplaćuju u
američkim dolarima. S ovim pristupom, lokalna valuta djeluje
slabije, a broj siromašnih je veći. Jedan na svakih 5 od 6 milijarda
ljudi u svijetu živi u potpunom siromaštvu, dok još 1.2 milijarde
živi s manje od dolara dnevno. Ipak, te informacije pružaju tek
ograničene informacije o uvjetima i troškovima u pojedinim
zemljama.
(...)
Kao što se vidi iz iskustva Hong Konga i Singapura, nema izravne
veze između siromaštva i visoke gustoće naseljenosti. Pusti otoci
na kojima se nalaze ti gradovi-države također dokazuju da
siromaštvo nije nužno povezano s manjkom prirodnih bogatstava.
Ako se siromaštvo ne može doslovno eliminirati, postoje stvari koje
mogu ublažiti teret koji nose siromašni a koje ne zahtijevaju još
novca za NGO ili humanitarne agencije.
Postoji mnogo dokaza koji idu u prilog tome da je siromaštvo
rezultat neprikladnih politika i loše zamišljenih pravnih
institucija. Opiranje promjenama i loši izbori političara i
vladinih dužnosnika glavni su izvor patnje njihovih građana.
Ironično, politika koja je za cilj trebala imati preraspoređivanje
dohotka ili bogatstva,od onih koji imaju dajući onima koji nemaju
može biti kontraproduktivna. Ako porezi postanu pljenidbeni,
uništavanje radnih poticaja relativno bolje stojeće članove
društva će učiniti manje produktivnima ili će biti skloniji da
izbjegavaju porez. Ti će postupci vladi uskratiti prihod koji su
namijenili siromašnima. Manje vladinih prihoda znači manje novca
za škole, potrošnju na socijalno osiguranje itd.
Institucionalne strukture koje za cilj imaju ublažiti utjecaj
tržišne stvarnosti također mogu biti samouništavajuće. Npr.,
zakoni o radnoj snazi koji otežavaju otpuštanje radnika njihovo
zapošljavanje u isto vrijeme čine skupim. Ovo je bolno očito u
zapadnoj Europi gdje strogost glede tržišta radne snage pridonose
visokim stopama nezaposlenosti i sporom rastu radnih mjesta.
Jedan od savjeta koji se može dati vladama jest da revidiraju
vlastitu politiku i institucionalne infrastrukture kako bi
odredili koje su promjene u najboljem interesu građana. Dobro
mjesto za početak jest pronaći način za depolitiziranje odrednica
gospodarskog i društvenog života. Osim promjena u politici i
institucijama, vlade bi trebale nastojati pronaći strategije za
osiguravanje rapidnoga gospodarskog rasta.
Za razliku od popularnog mišljenja, gospodarski rast služi
siromašnima jer omogućuje široku raspodjelu koristi koje su
rezultat napretka. 'Rast je koristan za siromašne'- izvješće
Svjetske banke objavljeno u ožujku - upućuje na to da svaki postotak
povećanja gospodarskog rasta potiče porast osobnog dohotka
siromašnih za isto toliko.(...)
Drugo je otkriće da se dohotci siromašnih nisu znatnije smanjivali
tijekom gospodarskih kriza u odnosu na druge skupine dohodaka. A
rast potaknut politikom koristi siromašnima jednako kao i čitavom
gospodarstvu(...). To znači da je korisni učinak rasta na dohodak
siromašnih jednak u siromašnim kao i u bogatim zemljama.
Posebno, otvorenost vanjskoj trgovini za siromašne je podjednako
korisna kao i za ostatak gospodarstva. (...) Međutim, izbjegavanje
visoke inflacije politika je koja siromašnima služi još i bolje
nego gospodarstvu u cijelosti i, obrnuto, visoka inflacija ima
lošiji učinak na siromašne nego na gospodarstvo u cijelosti.
Ispitivanjem nisu otkriveni sistematični učinci na dohotke
siromašnih primjenom formalnih demokratskih institucija ili od
javne potrošnje na zdravstvo i obrazovanje.
U apslutnim brojkama izraženo, u proteklih pet desetljeća više je
ljudi oslobođeno siromaštva nego u proteklih pet stoljeća.
Čini se da veći dio ovoga uspjeha dolazi od gospodarskog rasta koji
je posljedica raširenije trgovine i dotoka kapitala. Oni koji
zaista žele manje siromašnih ljudi vlade bi trebali potaknuti da
prihvate politike koje potiču održivi rast putem povećane
dostupnosti tržišta", piše Christopher Lingle.