US-SUD-INTEGRACIJE-POLITIKA-Organizacije/savezi-Sudovi-Ratovi-Kriminal US 19.6.WP POLITIKA-STALNI KAZN. SUD SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST19. VI. 2000.Najbolja usluga pravdi"Zagovornici ljudskih prava strastveno su lobirali za
američku vojnu intervenciju koja je trebala spasiti građane Kosova. Sada mnogi od tih istih zagovornika lobiraju za osnivanje međunarodnoga kaznenog suda koji bi se trebao pobrinuti da Sjedinjene Države ne pokrenu nijednu novu humanitarnu intervenciju.Zajedno s mnogim američkim saveznicima u Europi i drugim dijelovima svijeta, ti zagovornici drže da su zaposjeli moralnu uzvisinu i sjajno se zabavljaju kritizirajući Ameriku zbog navodne arogancije i netaktičnosti. No, ono što danas izaziva zadovoljstvo imat će sutra visoku cijenu koju neće platiti krijeposni lobisti za ljudska prava niti Sjedinjene Države već žrtve sljedećega genocida, ostavljene bez zaštite.Tužna u svemu tome jest okolnost da zamisao o stalnom sudu za ratne zločine nije loša zamisao. Naime, takav je sud mogao biti osnovan uz dovoljnu dozu obzira prema nacionalnom suverenitetu radi udovoljavanja zahtjevima SAD i unatoč tomu obavljati većinu korisnih funkcija koje su mu namijenile skupine aktivista za
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
19. VI. 2000.
Najbolja usluga pravdi
"Zagovornici ljudskih prava strastveno su lobirali za američku
vojnu intervenciju koja je trebala spasiti građane Kosova. Sada
mnogi od tih istih zagovornika lobiraju za osnivanje međunarodnoga
kaznenog suda koji bi se trebao pobrinuti da Sjedinjene Države ne
pokrenu nijednu novu humanitarnu intervenciju.
Zajedno s mnogim američkim saveznicima u Europi i drugim dijelovima
svijeta, ti zagovornici drže da su zaposjeli moralnu uzvisinu i
sjajno se zabavljaju kritizirajući Ameriku zbog navodne arogancije
i netaktičnosti. No, ono što danas izaziva zadovoljstvo imat će
sutra visoku cijenu koju neće platiti krijeposni lobisti za ljudska
prava niti Sjedinjene Države već žrtve sljedećega genocida,
ostavljene bez zaštite.
Tužna u svemu tome jest okolnost da zamisao o stalnom sudu za ratne
zločine nije loša zamisao. Naime, takav je sud mogao biti osnovan uz
dovoljnu dozu obzira prema nacionalnom suverenitetu radi
udovoljavanja zahtjevima SAD i unatoč tomu obavljati većinu
korisnih funkcija koje su mu namijenile skupine aktivista za
ljudska prava.
No, spomenuti proces ne kreće se u smjeru tako razumnog ishoda.
Umjesto toga, na pomolu je stalan sud i stalan tužiteljski ured koji
će raditi gotovo bez ikakvih vanjskih kontrola i ravnoteže - te koji
će protezati svoju pravosudnu ovlast i na Amerikance čak i ako SAD
ne potpišu ili ne ratificiraju odgovarajući sporazum o njegovu
utemeljenju. Desetak država - uključujući Francusku - već je
ratificiralo sporazum o utemeljenju takvog suda. Kada se broj
takvih država popne na 60, sud će početi s radom.
Kako će pak Sjedinjene Države reagirati na takav razvoj događaja?
Prošloga je tjedna Kongres pružio odgovarajuću naznaku,
predstavivši 'Zakon o zaštiti pripadnika američkih oružanih
snaga', koji bi zabranio sudjelovanje SAD u bilo kakvoj mirovnoj
misiji UN-a ako članovi američkog kontingenta ne dobiju prethodno
imunitet u odnosu na kaznenopravni djelokrug novoga suda. Između
ostalog, pristaše prijedloga tog zakona obuhvaćaju predsjedatelje
vanjskopolitičkih odbora Zastupničkog doma i Senata te odbora za
obavještajne službe i pravosuđe. Podupire ga senator Jesse Helms
ali nije usamljen u takvom stajalištu.
U nekim aspektima prijedlog zakona ide predaleko. Naime,
zabranjuje bilo kakvu suradnju SAD-a sa sudom, a taj prijedlog
nerazborito sužuje manevarski prostor budućeg predsjednika. No,
zabrinutost za američke vojnike, očitovana u tom prijedlogu,
nipošto nije puka tlapnja unatoč suprotnim prijeziru Human Rights
Watch-a prema 'taktici zastrašivanja' koju njegovi autori navodno
rabe.
Kosovo pruža koristan primjer. SAD i njihovi saveznici
intervenirali su bez odgovarajućeg mandata UN-a - što je povreda
srpskog suvereniteta a vjerojatno i međunarodnog prava.
Zagovornici ljudskih prava nisu bili pretjerano zaokupljeni tim
aspektom - i to s razlogom. Katkada je sila jedino sredstvo koje
može odvratiti zle ljude od zlih stvari; taj posao ne mogu obaviti
pravnici.
Nakon što je NATO konačno intervenirao, skupine aktivista za
ljudska prava hitro su optužile Sjedinjene Države za kršenje ratnih
zakona - većinom u pogledu nenamjernog bombardiranja civila.
Amnesty International još tvrdi da su Sjedinjene Države počinile
ratni zločin napadom na srpsku televiziju (iako su i arhitekti
ruandanskog radija, prožetog mržnjom, optuženi za ratne zločine a
SAD podvrgnuti kritici zbog nesprječavanja emitiranja tih
postaja).
Nema razloga za zabrinutost, ističu zagovornici suda. Naime,
postojeći ad hoc međunarodni sud za ratne zločne, počinjene na
području bivše Jugoslavije, odlučio je - nakon 11-mjesečnog
razmatranja - da neće podići optužnicu protiv generala Wesleya
Clarka ili nekog drugog Amerikanca zbog eventualnih ratnih
zločina. Osim toga, novi sud ne može preuzeti nadležnost nad
navodnim ratnim zločinima ako zemlja-prekršitelj sama istražuje
optužbe, napominju zagovornici suda.
Senatoru Helmsu može biti oprošteno što nijedan od tih argumenata
ne smatra potpuno uvjerljivim. Činjenica da je sud za zločine
počinjene na području bivše Jugoslavije ozbiljno shvatio optužbe
sama po sebi dovoljno zabrinjava a budući da ga je osnovalo Vijeće
sigurnosti UN-a, daleko je osjetljiviji na političke posljedice od
nove tužilačke birokacije bez ikakve kontrole. Novi tužitelji
morat će voditi računa o istragama zemlje-domaćina, ali će kao i
njihovi podjednako suvereni suci imati ovlasti odlučivanja je li ta
istraga zadovoljavajuća ili je tek puka farsa.
Postoji potreba za osnivanjem stalnoga suda. Primjerice, u Sierra
Leoneu uhićen je kriminalac Foday Sankoh i vlada želi pomoć izvana
pri njegovu izvođenju pred sud - ali nitko nije spreman pomoći.
Stalan sud za ratne zločine zadovoljio bi tu potrebu.
Taj je slučaj lagan jer je sama zemlja spremna ustupiti pravosudne
ovlasti odgovarajućem sudu. Osim toga, stalni sud mogao je biti
utemljen kako bi preuzeo posao na odgovarajući zahtjev Vijeća
sigurnosti UN-a - kao što je bio slučaj za Jugoslaviju.
Zahvaljujući takvom sustavu, takvo nedemokratsko prevladavanje
suvereniteta pojedinih država javljalo bi se samo u
najeklatantnijim slučajevima.
Nadalje, takav bi sustav osigurao peterim stalnim članicama Vijeća
sigurnosti UN-a veto na kazneno gonjenje - riječ je o SAD, Rusiji,
Kini, Francuskoj i Velikoj Britaniji. Ni lobisti za ljudska prava
ni ostale vlade ne bi trpjele takvo ne-fer ponašanje velikih sila.
Zašto bi se Rusija izvukla u Čečeniji ili Kina u Tibetu, pitaju
oni.
Naravno, upravo zemlje koje iznose navedene utemeljene argumente
ne mogu u brojnim slučajevima smoći snage da glasuju za rezoluciju
koja osuđuje ponašanje Rusa ili Kineza kada se to pitanje pojavi u
redovitom godišnjem ritmu u Ujedinjenim narodima. Njemački
kancelar Gerhard Schroeder upravo je izrazio dobrodošlicu ruskom
predsjedniku Vladimiru Putinu kao da je riječ o davno izgubljenom
bratu; da je sud koji Njemačka priželjkuje već počeo s radom,
Schroeder bi vjerojatno morao uhititi Putina zbog divljačkih
ruskih zločina u Čečeniji.
No, nije važno. Trenutno je načelan istup tako ugodna stvar. Neka
drugi brinu o sljedećim Kosovarima kojima će možda zatrebati
američka pomoć", zaključuje Fred Hiatt.