CH-FR-BA-HR-holokaust-Oružani sukobi-Ljudska prava-Knjižnice/muzeji ŠV-LE TEMPS19.6.RAZG.-FINKIELKRAUT ŠVICARSKALE TEMPS19. VI. 2000.Alain Finkielkraut i sumnjivi prijatelji sjećanjaAntoine Bosshard razgovarao je u Parizu s filozofom
i esejistom Alainom Finkielkrautom o njegovoj najnovijoj knjizi 'Glas dolazi s druge obale' ('Une voix vient de l'autre rive', Gallimard) i o dužnosti sjećanja na istrjebljenje Židova: " - Mrtvi mole, kažete, treba im odgovoriti. Što mislite pod tim? Nema li u tome što vi mislite da nam mrtvi govore velik dio subjektivnosti?= Svakako: dademo li zadnju riječ pozitivizmu Škoji priznaje samo provjerljive činjenice, op. ur.Ć, ta rečenica nema nikakva smisla. Vjerujem da postoji istina pozitivizma, ali isto tako mislim da je ona tek djelomična. Ako želimo definirati čovjekovu vlastitost, moramo reći, zajedno s filozofom Vicom: 'Pogrebni je obred najljudskija od svih stvari'. To je religija prije, ali i poslije religije. Jer, vjera u Boga možda je samo jedan dio vjerskog osjećaja. Kada se Bog udalji, ostaje nam veza s mrtvima. Veza koja svjedoči o dugu koji imamo prema njima. To je drugačiji način da kažemo kako postoji dijalog između živih i mrtvih. Auguste Comte,
ŠVICARSKA
LE TEMPS
19. VI. 2000.
Alain Finkielkraut i sumnjivi prijatelji sjećanja
Antoine Bosshard razgovarao je u Parizu s filozofom i esejistom
Alainom Finkielkrautom o njegovoj najnovijoj knjizi 'Glas dolazi s
druge obale' ('Une voix vient de l'autre rive', Gallimard) i o
dužnosti sjećanja na istrjebljenje Židova:
" - Mrtvi mole, kažete, treba im odgovoriti. Što mislite pod tim?
Nema li u tome što vi mislite da nam mrtvi govore velik dio
subjektivnosti?
= Svakako: dademo li zadnju riječ pozitivizmu Škoji priznaje samo
provjerljive činjenice, op. ur.Ć, ta rečenica nema nikakva smisla.
Vjerujem da postoji istina pozitivizma, ali isto tako mislim da je
ona tek djelomična. Ako želimo definirati čovjekovu vlastitost,
moramo reći, zajedno s filozofom Vicom: 'Pogrebni je obred
najljudskija od svih stvari'. To je religija prije, ali i poslije
religije. Jer, vjera u Boga možda je samo jedan dio vjerskog
osjećaja. Kada se Bog udalji, ostaje nam veza s mrtvima. Veza koja
svjedoči o dugu koji imamo prema njima. To je drugačiji način da
kažemo kako postoji dijalog između živih i mrtvih. Auguste Comte,
utemeljitelj sociologije, izrekao je ovu divnu rečenicu: 'Društvo
čini više mrtvih nego živih.' Suvremena sociologija koja je
opsjednuta društvenim sudionikom i kulturama u nastanku,
ograničava život na žive. No mislim da čovječanstvo koje je
ograničeno na žive više nije potpuno ljudsko. Unutar te veze između
mrtvih i živih, mislim da je opravdano da posebno mjesto dademo
nesumjernom događaju kao što je istrjebljenje Židova od nacista.
- Prema vašem pisanju, postoji 'prije' i 'poslije' holokausta.
Možemo li reći da je to, u stanovitom smislu, događaj na kojemu se
apsurdno temelji naša suvremena kultura?
= Ja rabim pojam holokausta (shoah) sa stanovitom suzdržanosti. No
to je zapravo negativna posljedica demokracije. To je druga
apsolutnost demokracije. Dakle, što je demokratski osjećaj
napredniji, to više se ukorjenjuje u načinu razmišljanja, a genocid
ima veću važnost. S tim u vezi je i sve veći broj muzeja, u Europi i
izvan nje, koji podsjećaju na istrjebljenje Židova.
- Ne bi li istodobno ta ukorijenjenost trebala zauvijek onemogućiti
opetovanje holokausta?
= Upravo je u tome teškoća. Jer ne bismo smjeli dopustiti da se
opetuje takav događaj. Moramo se stalno pitati što je dovelo do
toga, budući da naše tradicionalne opreke više nisu raspoložive: ne
možemo više, u stanci između XX. i XXI. stoljeća, staviti s jedne
strane civilizaciju, a s druge barbarstvo. U vrijeme etničkog
čišćenja koje je obilježilo rat u Bosni kada sam čuo da kažu: 'Kako
je to moguće?', bio sam zbunjen takvim pitanjem. XX. stoljeće je,
znamo to, načinilo puno gore, zbog same svoje velike suvremenosti.
S jedne smo strane, dakle, mi drugi Zapadnjaci, osuđeni na
beskrajna pitanja, a s druge, danas moramo djelovati ovisno o onome
što se dogodilo. Taj je program jako teško provesti jer smo
prisiljeni na iscrpljujuće kretanje amo-tamo između događaja
(genocid židovskog naroda) koji 'nalaže' budnost, i sadašnje
stvarnosti koja podsjeća na nj, ali ga ne opetuje. Uzmite primjer
Bosne. Kada se pokušavalo sve Hrvate prikazati kao ustaše
(pronacisti), a uništenje Vukovara od Srba kao nastavak
oslobodilačke borbe protiv nacističkog antisemitizma, rekao sam da
treba reagirati i očuvati mrtve od te strašne manipulacije. Š'Ako
neprijatelj pobijedi, ni mrtvi više neće biti sigurni', pisao je
Walter Benjamin. Moguće je dakle i drugačije nasilje prema mrtvima,
osim revizionizma.Ć
- Objasnite nam zbog čega je Regis Debray, kojemu posvećujete
poglavlje u vašem eseju i čiji rad pratite sa stanovitim
uživljavanjem, jedan među 'zabrinjavajućim prijateljima'
holokausta?
= U knjizi sam htio pokazati da su se promijenila vremena otkako se
protiv zaborava isticala potreba sjećanja. Sjećanje je pobijedilo.
No upravo je ono danas predmet zabrinjavajućeg prijateljstva. Ono
ima samo prijatelje, a neki među njima zabrinjavaju. Htio sam od
njega načiniti tipologiju. Proučavao sam ga kroz likove za koje mi
se činilo da ga utjelovljuju, počevši s uživljavanjem: umjesto da
se nadnosim nad njih i da ih obasipam zajedljivim primjedbama,
radije sam ih pratio do točke u kojoj sam se mogao odvojiti od njih.
To sam htio načiniti s Debrayom nakon napisa koji je objavio nakon
puta po Kosovu u proljeće 1999., a koji je pobudio veliku pozornost
('Pismo Predsjedniku Republike', Le Monde od 13. V. 1999.).
Holokaust ulazi u središte razmišljanja njegova teksta u času kada
govori o nacizmu, jer primjećuje da su se Srbi dobro ponašali za
Drugoga svjetskog rata i jedini nisu bili antisemiti. To je značilo
zaboraviti - među mnogim drugim očitim zaboravima iz njegova teksta
- da je postojala srpska kolaboracionistička vlada, da je Srbija
bila prva zemlja u Europi judenrein i da su četnici (monarhistički
pokret otpora, op. ur.) pod izlikom otpora provodili etnički pokolj
u Bosni koji se gotovo može izjednačiti s ustaškim. Ukratko: tvrdim
da u traženju povijesne temeljitosti - čiji je inače zagovornik -
Debray ne kaže ništa o povijesti toga područja. I da ističe samo
jedan događaj, holokaust, koji potpuno nespretno iskorištava.
Postaje mi jasno kako pozivanje na istrjebljenje Židova može
istodobno djelovati kao zaborav onog što se uistinu dogodilo i kao
zaborav svega ostalog. Hoćemo li dakle doći do toga da će sjećanje
na Auschwitz zamračiti sve ostalo u ljudskoj povijesti? To je vrlo
jak dojam. (...)"