DE-E-US-KONFERENCIJE-Politika NJ 7. VI.-DIE WELT-CIVILNO DRUŠTVO NJEMAČKADIE WELT7. VI. 2000.Politika s novim patosom"Četrnaest šefova vlada iz lijevoga spektra koji su u Berlinu razmjenjivali savladivost globalnih financijskih
tržišta, nailaze na temeljne teškoće: sve socijaldemokratske teze o pravednosti pretpostavljaju zatvoreno narodno gospodarstvo. To se ne može poreći: pokretljivost financijskog kapitala izmiče punu zaposlenost. Za anticikličku politiku vladama nedostaje financijska snaga. Državne mjere uz pomoć deficitarnije proračunske politike, sustava socijalnih osiguranja i pravedne razdiobe poreznoga tereta gube tlo. Jednakost se više ne može postići: financijski i ljudski kapital izmiču, klize poput žive. Društvo budućnosti bit će društvo intelektualno bolje opremljenih. Ralf Dahrendorf ipak ima pravo: 'socijaldemokratsko stoljeće' je prošlo, država blagostanja - nacionalna država s granicama. Jamčila je društvenu povezanost i poduzetničku strukturu, koja je izlazila u susret zahtjevnim skupinama. Što učiniti? Ljevica u Europi i izvan Europe treba novu legitimaciju. Umjetnost da se
NJEMAČKA
DIE WELT
7. VI. 2000.
Politika s novim patosom
"Četrnaest šefova vlada iz lijevoga spektra koji su u Berlinu
razmjenjivali savladivost globalnih financijskih tržišta,
nailaze na temeljne teškoće: sve socijaldemokratske teze o
pravednosti pretpostavljaju zatvoreno narodno gospodarstvo. To se
ne može poreći: pokretljivost financijskog kapitala izmiče punu
zaposlenost. Za anticikličku politiku vladama nedostaje
financijska snaga. Državne mjere uz pomoć deficitarnije
proračunske politike, sustava socijalnih osiguranja i pravedne
razdiobe poreznoga tereta gube tlo. Jednakost se više ne može
postići: financijski i ljudski kapital izmiču, klize poput žive.
Društvo budućnosti bit će društvo intelektualno bolje
opremljenih.
Ralf Dahrendorf ipak ima pravo: 'socijaldemokratsko stoljeće' je
prošlo, država blagostanja - nacionalna država s granicama.
Jamčila je društvenu povezanost i poduzetničku strukturu, koja je
izlazila u susret zahtjevnim skupinama. Što učiniti? Ljevica u
Europi i izvan Europe treba novu legitimaciju. Umjetnost da se
neuređeno tržište kapitala, vremensku i dioničku domovinu
autonomne individue proizišle iz vrućih i hladnih svjetskih ratova
definira kao desne, nije dostatna. John Gray iz 'London School of
Economics', nekada na strani gospođe Thatcher, danas kritički
Pavao, izjednačuje slobodno tržište ('Overkill moderne') s
američkom nejednakošću, golemim stopama uhićenika (jedan posto
građana SAD-a sjedi iza rešetaka), elitnim getima i razaranjem
obitelji. Kritika preobraćenika je dalekovidna i pretjerana. Prema
njoj je dakle Clinton bio samo alibi berlinskoga kruga. 'Liberali'
kojima pripada, u SAD-u su manjina.
SPD, europska ljevica, a i kršćani stranačkoga spektra moraju danas
pjevati pjesmu globalizacije, pa čak i 'uvredljive' kitice
slobodnog prometa kapitala i zatim ipak zajednički upadaju u cantus
firmus 'nadzora', 'transparentnosti', 'aktivne uloge politike'
kao prve svrhe pravde. Nesuglasice se ne mogu prečuti. Suglasnost
postoji samo o tomu da nesređeni proces ne smije dospjeti u 'krive'
ruke, pri čemu je taj pojam velikoga raspona i pojašnjava novu
teoriju konspiracije: između berlinske sjednice šefova i
stockholmske sjednice o holokaustu u veljači, na kojoj je donesena
odluka o sankcijama protiv Austrije, postoji sveza. Borba protiv
rasizma, neprijateljstva prema strancima i neciviliziranog
kapitalizma treba tvoriti europski identitet, objašnjavati
kulturu, vezati medije, stvarati škole i usput osiguravati vlast.
Pouzdano legitimiranje teži za ustavom. A europska je konstitucija
odlučujući cilj vremena. Pojedini politički i ekonomski kulturni
elementi koji u krugu slove kao fundamentalni, ali neizbježni,
istodobno su suvremene utvrde jedne sociologije vlasti za koju
stranke i zastarjeli programi starog socijalnog prosvjećivanja
više ne nude dovoljan oslonac. Povjerenje u njih uglavnom je
izgubljeno, prohujalo sa svršetkom svih miljea IX./XX. stoljeća.
Ciklus konferencija započet u Stockholmu i Berlinu stoga je početak
nove politike pokreta, novog pronalaženja istine koje se u
neskromnom izričaju obilježava kao vodeći napjev za eru
nasljednicu prosvjetiteljske epohe od 1789. do 1989. (John Gray).
Na mjesto stranaka stupa civilno društvo o kojemu se berlinska
izjava izričito ali i diferencirano izrazila, jer se posebna
politika nevladinih udruga, građanskih inicijativa, udruga za
zaštitu okoliša i vjerski obojenih skupina za sada suprotstavlja
profesionalnoj politici. Oni traže suverenu vlast i pravo
zakonodavne inicijative, proglašavaju spajanje reprezentativne i
participatorske demokracije koja ide ispred temeljnog tipa
europskog ustava. Pozorni, kakvi već 'lijevo' usmjereni šefovi
konferencija jesu, ipak su shvatili da civilno društvo nije
jednostavno konkurencija ni antipod, nego društveni model na
temelju nadziranog kapitalizma civlizacijskih vrijednosti, koje
ponajprije uzima na nišan solidarnost, pravednost, socijalne norme
i okoliš kao i humanost, nejednakost, rasizam i neprijateljstvo
prema strancima, dakle sve 'ono što je desno'.
Za lijeve vlade i stranke razumljivo je prihvatiti kao prigodu
'Povelju europskih građanka i građana' koju je Europski forum
civilnoga društva predočio u Rimu 22. ožujka 1977. Njezina
preambula zahtijeva 'da vlast pripada građankama i građanima, a ne
tržištu ili tehnologiji'. Dokumentom se provlači predmoderni
patos. Njegovu Maginot politiku, jasno usmjerenu protiv
'kalifornijskog kapitalizma', Schroeder i Blair ipak ne mogu
prihvatiti - Jospin možda bi - no civilnom društvu kao koncept i
zbirni pokret pruža neku vrstu plebiscitarnog temelja i
legitimacije za traženje većine u teško doba globalizacije svih
ekonomskih životnih odnosa" - piše Herbert Kremp.