SI-E-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi SL 15.VI.-DELO-ŠIRENJE EU SLOVENIJADELO15. VI. 2000.Dvojbe"Tvrdnje kandidatkinja iz takozvane 'luksemburške skupine' dajoš prije kraja iduće godine žele završiti pristupne pregovore i siječnja
2003. postati članicama Europske unije, nipošto ne svjedoče o optimizmu koji navodno prožima vlade šest država. Upravo suprotno, obznanjuju sve veću tjeskobu kandidatkinja koje dva tjedna prije promjene na vrhu zajednice, kad će Portugal naslijediti Francuska, ne skrivaju zabrinutost zbog možebitnog usporavanja procesa širenja. I to unatoč jamstvu Guentera Verheugena o nesmanjenom tempu pregovaračkoga maratona. Još nikada do sada nisu na pristupnim konferencijama poslije jedva dvije godine otvorena sva poglavlja pravnog poretka zajednice, naglasio je u Luksemburgu njemački povjerenik u očitoj želji da zaustavi porast skepse među kandidatima. Matematički je zabrinutost kandidata neutemeljena. Smjele najave kandidata o ulasku u EU s početkom 2003. vremenski se čak poklapaju s jamstvom unije da će poslije svršetka 2002. godine biti spremna za prijam novih članica. No proces širenja ima niz nepoznanica na koje
SLOVENIJA
DELO
15. VI. 2000.
Dvojbe
"Tvrdnje kandidatkinja iz takozvane 'luksemburške skupine' da
još prije kraja iduće godine žele završiti pristupne pregovore i
siječnja 2003. postati članicama Europske unije, nipošto ne
svjedoče o optimizmu koji navodno prožima vlade šest država. Upravo
suprotno, obznanjuju sve veću tjeskobu kandidatkinja koje dva
tjedna prije promjene na vrhu zajednice, kad će Portugal
naslijediti Francuska, ne skrivaju zabrinutost zbog možebitnog
usporavanja procesa širenja. I to unatoč jamstvu Guentera
Verheugena o nesmanjenom tempu pregovaračkoga maratona. Još nikada
do sada nisu na pristupnim konferencijama poslije jedva dvije
godine otvorena sva poglavlja pravnog poretka zajednice, naglasio
je u Luksemburgu njemački povjerenik u očitoj želji da zaustavi
porast skepse među kandidatima.
Matematički je zabrinutost kandidata neutemeljena. Smjele najave
kandidata o ulasku u EU s početkom 2003. vremenski se čak poklapaju
s jamstvom unije da će poslije svršetka 2002. godine biti spremna za
prijam novih članica. No proces širenja ima niz nepoznanica na koje
kandidati ne mogu utjecati, a članice zajednice mogle bi ih
ukloniti samo jasnom zainteresiranošću za konkretiziranje obveza
koje su prihvatile prije sedam godina u Kopenhagenu kad su
kandidatima za ulazak postavile političke i gospodarske uvjete
koji i sada vrijede. Na međuvladinoj konferenciji o reformi
ustanova koja bi trebala spriječiti paralizu odlučivanja u
proširenoj zajednici, petnaestorica bi se morala dakle odreći
kalkulantstva i uskih interesa koji su prije dvije godine
torpedirali prvi pokušaj preoblikovanja ključnih organa
zajednice.
Vremena je malo, jer poslije četiri mjeseca rasprava, u uniji je
postignuta samo suglasnost o dnevnom redu, dogovori o posezima u
ustanove još su u magli nesigurnosti. Francuska će već zbog
prestiža željeti ubrzati međuvladinu konferenciju, ali ne može
zajamčiti da se reforma koju treba potvrditi suglasnošću svih
članica, i ovaj put - slično kao u Amsterdamu - neće nasukati na
zahtjeve država. One, možda zadnji put, pokušavaju istržiti
koncesije koje će im zajamčiti utjecaj u odlučivanju i upravljanju
proširenom unijom, ili pak nesmanjeni priljev novca. I na račun
novih članica. Bilo kakvo zakašnjenje za stolom međuvladine
konferencije značilo bi odgađanje širenja. A baš to plaši
kandidate" - zaključuje Božo Mašanović.