ZAGREB, 14. lipnja (Hina) - Izmjene Zakona o posebnom porezu tj. trošarina na alkohol, s primjenom od 1. lipnja ove godine izazvale su opsadno stanje među domaćim proizvođačima jakih alkoholnih pića, navode u Gospodarskom interesnom
udruženju proizvođača pića Hrvatske (GIUPPH). Naime, oni drže kako su i dosadašnje visoke trošarine u najvećem dijelu utjecale na visoke maloprodajne cijene alkoholniha pića, a to je pak sustavno utjecalo na smanjivanje proizvodnje i prodaje ovih proizvoda.
ZAGREB, 14. lipnja (Hina) - Izmjene Zakona o posebnom porezu tj.
trošarina na alkohol, s primjenom od 1. lipnja ove godine izazvale
su opsadno stanje među domaćim proizvođačima jakih alkoholnih
pića, navode u Gospodarskom interesnom udruženju proizvođača pića
Hrvatske (GIUPPH). Naime, oni drže kako su i dosadašnje visoke
trošarine u najvećem dijelu utjecale na visoke maloprodajne cijene
alkoholniha pića, a to je pak sustavno utjecalo na smanjivanje
proizvodnje i prodaje ovih proizvoda.#L#
Nove trošarine neće povećati proračunski prihod nego će dovesti do
daljnjeg smanjivanja proizvodnje i prodaje, porasta troškova
proizvodnje te sive ekonomije, ocjenjuju u tom udruženju. Također
drže da će se povećati odliv novca u susjedne zemlje te osiromašiti
vlastita proizvodnja.
Izmjenom zakona o posebnom porezu u 2000. godini visina trošarine
iznosi 80 kuna po litri apsolutnog alkohola, što je povećanje od 100
posto u odnosu na dosadašnju visinu trošarine. Tako će umjesto
povećanja proizvodnje i smanjivanja troškova te orijentacije na
unapređenje tehnologije proizvodnje i osposobljavanja za nove
uvjete poslovanja koje nameće tržište Svjetske trgovinske
organizacije (WTO), domaći proizvođači pića biti prisiljeni
smanjiti proizvodne kapacitete, otpuštati zaposlene pa čak i
zatvoriti proizvodnju, smatraju u tom udruženju.
Proizvodnja na domaćem tržištu jakih alkoholnih pića smanjuje se iz
godine u godinu. Tako je prema podatcima GIUPPH-a, proizvodnja u
prošloj godini u usporedbi s godinom ranije smanjena 12,22 posto,
na 23,1 milijun litara.
U GIUPPH-u procjenjuju da će pad potrošnje alkoholnih pića na
domaćem tržištu u ovoj godini iznositi 15 posto u odnosu na
prethodnu godinu i to neovisno od povećanja trošarina. Povećanjem,
pak, trošarina očekuje se daljnji pad potrošnje od 20, odnosno
ukupno 35 posto u odnosu na prošlu godinu. Naime, potrošnja na
domaćem tržištu u ovoj će godini iznositi 7,2 milijuna litara,
prema lanjskih 11,1 milijun litara. Posljedica je to, pojašnjavaju
u Udruženju, visoke maloprodajne cijene proizvoda, slabe kupovne
moći potrošača, orijentacije na ciljane kupce, tj. one koji robu
mogu platiti u roku od 30 dana, orijentacije potrošača na proizvod
koji je manje opterećen porezom (npr. pivo) te crnog tržišta.
Zbog svega navedenog, u GIUPPH-u drže, kako je potrebno hitno
smanjiti visinu trošarine na alkoholna pića te promijeniti rok
plaćanja trošarine sa 30 na 60 dana. Osim toga, proizvođači
alkoholnih pića udruženi u Gospodarskom interesnom udruženju, a
koji čine 90 posto ukupne proizvodnje alkoholnih pića Hrvatske,
potpisali su Sporazum o zajedničkom nastupu na domaćem tržištu.
Naime, alkoholna pića prodavat će se s rokom naplate maksimalno do
30 dana uz prethodno davanje instrumenata osiguranja plaćanja. U
slučaju nenaplate u spomenutom roku nitko neće izdavati robu kupcu.
Ukoliko bilo tko od proizvođača radi nepoštivanja naplate robe
prestane isporučivati robu kupcu, mora o tome obavijestiti ostale
potpisnike Sporazuma.
(Hina) tp ds