DE-E-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi NJ 13.VI.-TAZ-FISCHEROVA EUROPA NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG13. VI. 2000.Zla riječ 'F'"Odavno neka zamisao nije toliko podijelila političare EU-a kao vizija Joschke Fischera o 'Europskoj federaciji'.
Francuski ministar unutarnjih poslova Chevenement u njoj vidi pokušaj provedbe njemačke dominacije - a španjolska potpredsjednica Povjerenstva EU-a Loyola de Palacio, još jučer je inicijativu gledala 'sa zabrinutošću', jer da ide na 'ukidanje Europskog parlamenta i Povjerenstva'. Posve drukčije misli francuski ministar vanjskih poslova Hubert Vedrine. U pismu upućenom 'dragom Joschki' (objavljenom u nedjelju u Le Mondeu) napisao je da Fischerovu zamisao drži 'dobrodošlom i primjerenom'. Iako se o njegovoj 'dinamičkoj viziji' za sada ne raspravlja, da uniji 'daje novi polet'.No što se skriva iza europskog političkog razbijanja tabua 'privatne osobe Fischera' da Europu dugoročno pretvori u demokratsku ustavnu državu i potvrdi ju pojmom 'federacije'? Vizija 'sjedinjenih nacionalnih država Europe'!Fischerova zamisao o federaciji time obećava sintezu temeljnog
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
13. VI. 2000.
Zla riječ 'F'
"Odavno neka zamisao nije toliko podijelila političare EU-a kao
vizija Joschke Fischera o 'Europskoj federaciji'. Francuski
ministar unutarnjih poslova Chevenement u njoj vidi pokušaj
provedbe njemačke dominacije - a španjolska potpredsjednica
Povjerenstva EU-a Loyola de Palacio, još jučer je inicijativu
gledala 'sa zabrinutošću', jer da ide na 'ukidanje Europskog
parlamenta i Povjerenstva'. Posve drukčije misli francuski
ministar vanjskih poslova Hubert Vedrine. U pismu upućenom 'dragom
Joschki' (objavljenom u nedjelju u Le Mondeu) napisao je da
Fischerovu zamisao drži 'dobrodošlom i primjerenom'. Iako se o
njegovoj 'dinamičkoj viziji' za sada ne raspravlja, da uniji 'daje
novi polet'.
No što se skriva iza europskog političkog razbijanja tabua
'privatne osobe Fischera' da Europu dugoročno pretvori u
demokratsku ustavnu državu i potvrdi ju pojmom 'federacije'?
Vizija 'sjedinjenih nacionalnih država Europe'!
Fischerova zamisao o federaciji time obećava sintezu temeljnog
proturječja u procesu nastanka države Europe, na čemu je do sada
propadala svaka rasprava. On naime želi oboje, i daljnje postojanje
nacionalne države kao i dosljednu demokratizaciju Europe. No ma
koliko se plan demokratske i nacionalno-državne federacije na prvi
pogled činio dojmljivim, na posljetku se iskazuje kao još jedan
pokušaj izračunavanja kvadrature europskoga kruga. Ni u
Fischerovoj viziji budućnosti ne može se riješiti napeti odnos
između demokracije i nacionalne države.
Nacionalna država po Fischerovu mišljenju ne treba samo i dalje
opstati u okviru buduće federacije, nego i 'zadržati bitno veću
ulogu od današnje uloge njemačkih saveznih pokrajina'. Čarobna
riječ tu glasi subsidijarnost koju je Fischer iznova preveo kao
'diobu suverenosti'. Temelj federacije bio bi ustavni ugovor koji
bi trebao dovesti do 'temeljno novog poretka ovlasti i vodoravno,
znači između europskih ustanova, kao i okomito, dakle između
Europe, nacionalne države i regija'. Federacija bi trebala biti
ograničena na 'jezgrenu suverenost', ostatak bi ostao nacionalno-
državni.
Na kakvu jezgrenu suverenost Fischer konkretno misli, on ne govori.
Ipak isključuje renacionalizaciju već europeiziranih polja
politike, tako da se u jezgrenu suverenost Europe mogu ponajprije
ubrojiti unutarnje tržište i valuta. Osim toga bi bilo besmisleno
utemeljenje federacije čije ovlasti ne prelaze današnje ovlasti
EU-a. Kao daljnje jezgrene suverenosti, Fischer je vjerojatno imao
na umu dva integracijska projekta: izgradnju zajedničkog pravnog
prostora i unutarnje sigurnosti, koju pozdravlja kao 'Europu
građana' te razvitak zajedničke sigurnosne i obrambene politike
koju predstavlja kao nužnu posljedicu monetarne unije.
No što bi tada još preostalo od nacionalne države? Valutom,
unutarnjom i vanjskom sigurnošću, već bi u ovlasti federacije
prešla ona područja koja Fischer sam naziva 'trima bitnim
suverenostima suvremene nacionalne države'. Osim toga treba dodati
i nadnacionalnu odgovornost za unutarnje tržište, čije uređenje
već danas osim gospodarske politike uključuje druga polja politike
kao što su primjerice zaštita okoliša i potrošača. Federacija
opremljena jezgrenom suverenošću koju najavljuje Fischer, svoje bi
članice i dalje mogla nazivati nacionalnim državama. Međutim,
degradirane zapravo na jedinice saveznih pokrajina, više ih se ne
bi moglo karakterizirati nama poznatom definicijom nacionalne
države.
Gubitak nacionalne suverenosti u najboljem bi slučaju mogao biti
nadoknađen u sustavu vodoravne diobe vlasti u federaciji.
Nacionalne bi države imale veću ulogu od njemačkih saveznih
pokrajina kad bi na razini federacije dobile ne samo zakonodavne
nego i izvršne ovlasti. Fischerov prijedlog kolektivne vlade koja
će biti stvorena u 'daljnjem razvitku Europskoga vijeća (...) od
nacionalnih vlada', to bi omogućio, ali naprotiv ne bi alternativu
'izravnom izboru predsjednika'. Najkasnije u tomu opet dolazi na
vidjelo temeljna proturječnost europeizacije političke vlasti.
Težina nacionalnih država može jačati samo na račun demokratskih
mogućnosti participacije.
Isto vrijedi i za Fischerove prijedloge europske zakonodavne
skupštine sastavljene od dva doma parlamenta, doma građana i doma
država. Dom građana trebao bi za razliku od današnjeg Europskog
parlamenta biti jače nacionalno-državno usidren time što bi
njegovi zastupnici imali dvostruki mandat u europskom i jednom od
nacionalnih parlamenata. Ti se zastupnici ipak ne bi mogli birati
izravno kao do sada. Vjerojatnije bi bilo njihovo parlamentarno
imenovanje.
Drugi dom trebao bi predstavljati nacionalne države ili u obliku
'modela senata' ili 'modelu saveznoga vijeća'. Kod modela senata
izravno bi bila kao u SAD-u birana dva 'senatora' po svakoj državi
članici, ali istodobno ne bi smjeli pripadati nekoj nacionalnoj
vladi. Kod modela saveznoga vijeća, dom bi, kao u Njemačkoj, bio
sastavljen od 'premijera' država članica koji bi bili potvrđeni
samo neizravno na temelju nacionalnih parlamentarnih izbora.
Iznova se pokazuje da sve opcije koje povećavaju parlamentarni
utjecaj nacionalnih država, istodobno pojačavaju nedostatak
demokracije u federaciji.
Na posljetku se vidimo zaoštreno sukobljenima s dvije načelno
različite inačice europske federacije. U nacionalno-državnoj
inačici s kolektivnom vladom i modelom saveznoga vijeća, države
članice mogle bi očuvati svoj položaj u usporedbi s današnjim EU-
om. Izravni izbori u federativna tijela tada bi otpali. U
demokratskoj inačici s predsjednikom i modelom senata, federacija
bi dobila demokratski temelj legitimacije, ali povezan s
isključivanjem nacionalnih država iz tijela federacije. Stoga na
posljetku spoznaja da zla riječ 'F' nije ništa manje zastrašujuća,
jer jednadžba između nacionalne države i demokracije nije rješiva
bez ostatka. I u Fischerovom konačnom scenariju 'Sjedinjenih
Europskih Država' morat će se promijeniti ili naše razumijevanje
demokratske vladavine ili naše shvaćanje nacionalne državnosti" -
zaključuje Carsten Schymik.