US-PL-HR-REGIJE-Parlament-Politika VOA 5. VI. JURIĆ O HRVATSKOM USTROJU GLAS AMERIKE - VOA5. VI. 2000.Uz ekonomski oporavak, državni ustroj najznačajnija politička tema u Hrvatskoj - s Damirom Jurićem, predsjednikom SDHS-a razgovarao
Svetozar Sarkanjac.Predstavnici pet hrvatskih regionalnih stranaka nedavno su zaključili kako je nedovoljan intenzitet dosadašnjih promjena u ustroju države nakon provedenih izbora, posebice u smislu decentralizacije i regionalizacije, a prema uzoru na razvijene europske zemlje. O tome smo problemu za program Glasa Amerike razgovarali s Damirom Jurićem, saborskim zastupnikom i predsjednikom SDHS, odnosno Slavonsko-baranjske hrvatske stranke. = Pored ekonomskog oporavka možemo reći da je najznačajnija tema hrvatskoga političkog života upravo državni ustroj jer imam osjećaj da hrvatski potencijali nisu iskorišteni u dobroj mjeri. I ostajemo siromašni dok god ne aktiviramo naš najjači potencijal, a to su ljudski resursi. To nije puko tehničko pitanje već suštinsko pitanje za jednu zemlju, da aktivira svoje najbolje potencijale i da ljude od podanika pretvori u građane, da ih pozove na suradnju. Ja vjerujem da ova Vlada ima intenciju da takvo nešto učini. Mogu
GLAS AMERIKE - VOA
5. VI. 2000.
Uz ekonomski oporavak, državni ustroj najznačajnija politička tema
u Hrvatskoj - s Damirom Jurićem, predsjednikom SDHS-a razgovarao
Svetozar Sarkanjac.
Predstavnici pet hrvatskih regionalnih stranaka nedavno su
zaključili kako je nedovoljan intenzitet dosadašnjih promjena u
ustroju države nakon provedenih izbora, posebice u smislu
decentralizacije i regionalizacije, a prema uzoru na razvijene
europske zemlje. O tome smo problemu za program Glasa Amerike
razgovarali s Damirom Jurićem, saborskim zastupnikom i
predsjednikom SDHS, odnosno Slavonsko-baranjske hrvatske
stranke.
= Pored ekonomskog oporavka možemo reći da je najznačajnija tema
hrvatskoga političkog života upravo državni ustroj jer imam
osjećaj da hrvatski potencijali nisu iskorišteni u dobroj mjeri. I
ostajemo siromašni dok god ne aktiviramo naš najjači potencijal, a
to su ljudski resursi. To nije puko tehničko pitanje već suštinsko
pitanje za jednu zemlju, da aktivira svoje najbolje potencijale i
da ljude od podanika pretvori u građane, da ih pozove na suradnju.
Ja vjerujem da ova Vlada ima intenciju da takvo nešto učini. Mogu
reći da su za sada pozicije načelne, da nema detaljnog plana
preustroja, ali da bez toga nema napretka u Hrvatskoj to se može
reći gotovo sloganski - nema demokratizacije bez decentralizacije
i nema ekonomskog napretka bez aktiviranja lokalnih resursa.
- Što se, uopće, prema vašem mišljenju, učinilo na tom planu?
= Do sada se ništa nije učinilo na decentralizaciji, osim, recimo,
promjene stila što je također vrlo važno, ali to ne može ovisiti
samo o stilu, to je nešto što se treba riješiti zakonski, pa i na
razini Ustava.
- Proteklih dana su se pojavili određeni planovi i ideje o
regionalizaciji Hrvatske. Projekt koji se navodno pojavio je IDS-
ov projekt i on predviđa stvaranje osam regija. Kakva su vaša
razmišljanja o tome i za što će se SDSH, kao regionalna stranka,
zalagati?
= Mi bismo proveli plebiscit o tome u kakvoj to regionalnoj
zajednici ljudi žele živjeti. Ima dvojbi.. U Hrvatskoj je, naravno,
povijesni razvoj bio vrlo složen, bilo je teritorijalnih promjena,
neki regionalni identiteti su jače, a neki manje izraženi. Vidi se,
recimo, da bi Slavonija i Dalmacija vrlo precizno mogle biti
određene kao regije. Dileme postoje oko sjeverozapadne ili
središnje Hrvatske koja ima izražene subregionalne identitete. Tu
je, naravno, i pitanje Istre koja ima također zaseban identitet.
Kad bi u Hrvatskoj bile četiri regije - Hrvatska ima, zapravo,
četiri makroregije - tada bi prosječna veličina regije bila oko
milijun stanovnika. Poljska je imala vojvodstva prosječne veličine
oko milijun ljudi, međutim, reformom je uvela regije koje dolaze do
gotovo dva i pol ili čak tri milijuna. Dakle, kad bi Hrvatska bila
podijeljena na samo četiri regije, ona se uopće ne bi uspjela
približiti onome što je, recimo, regija Poljskoj, Italiji ili
Francuskoj. Ali kada bi tu bilo šest, sedam ili osam regija onda bi
one bile vrlo sićušne u europskim razmjerima, a mi kada radimo
regionalizaciju zemlje moramo voditi računa da to budu regije koje
imaju svoj povijesni i prirodni identitet, i da budu kompatibilne s
onima u Europi jer, na posljetku, moramo voditi računa kad
provodimo jednu dugoročnu reformu, kao što je regionalizacija, da
nove upravne jedinice budu u skladu s europskim normama i praksom.
Jer, kada radimo jednu skupu reformu bolje je da je radimo
konsenzualno, ne za potrebe sljedeće četiri, osam ili deset godina,
nego da to izdrži 20, 30 ili pak 50 godina. Dakle, treba biti
vizionar da se stvori takva lokalna samouprava koja će odgovoriti i
na one izazove koje sada vrlo teško vidimo, a koje donosi
budućnost.
(VOA)