US-E-INTEGRACIJE-Obrana-Organizacije/savezi-Vojna industrija US 24. V. IHT EU OBRANA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE24. V. 2000.Sjedinjene Države počinje zabrinjavati vojna neovisnost Europske unije"U Washingtonu na
površinu izlazi zabrinutost zbog stvaranja europske obrambene organizacije. Moćni politički krugovi drže to još jednim korakom u mogućem narušavanju američke moći i utjecaja u Europi. Oni se boje da Europska unija potiskuje NATO", piše Frederick Bonnart, urednik neovisnog vojnog časopisa Zemlje NATO-a."Slične brige postaju očite među saveznicama NATO-a koje nisu članice Europske unije i koje se boje da će njihova isključenost iz postupka odlučivanja izravno utjecati na sigurnost njihovih zemalja.O tim sumnjama treba odmah početi raspravljati, kako one ne bi ohrabrile skupine izolacionista s obje strane Atlantika. Te sumnje pružaju materijal onim američkim političarima koji žele održati i poboljšati američku vojnu moć bez obzira na saveznice i postojeće dogovore o ograničenju naoružanja. One stvaraju reakciju kod slično orijentiranih Europljana koji se bune protiv onog što
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
24. V. 2000.
Sjedinjene Države počinje zabrinjavati vojna neovisnost Europske
unije
"U Washingtonu na površinu izlazi zabrinutost zbog stvaranja
europske obrambene organizacije. Moćni politički krugovi drže to
još jednim korakom u mogućem narušavanju američke moći i utjecaja u
Europi. Oni se boje da Europska unija potiskuje NATO", piše
Frederick Bonnart, urednik neovisnog vojnog časopisa Zemlje NATO-
a.
"Slične brige postaju očite među saveznicama NATO-a koje nisu
članice Europske unije i koje se boje da će njihova isključenost iz
postupka odlučivanja izravno utjecati na sigurnost njihovih
zemalja.
O tim sumnjama treba odmah početi raspravljati, kako one ne bi
ohrabrile skupine izolacionista s obje strane Atlantika. Te sumnje
pružaju materijal onim američkim političarima koji žele održati i
poboljšati američku vojnu moć bez obzira na saveznice i postojeće
dogovore o ograničenju naoružanja. One stvaraju reakciju kod
slično orijentiranih Europljana koji se bune protiv onog što
smatraju američkim sklonostima hegemoniji.
Zapravo, nema mnogo opravdanja za takva stajališta. Europska je
unija specifično ograničila svoje sigurnosne ciljeve na
mirotvorstvo ili nametanje mira borbenim snagama ako je nužno.
Europska unija stalno naglašava prvenstvo NATO-a u području
obrane. To je za Uniju u svakom slučaju nužno, budući da u europski
ugovor nisi upisani međusobni sigurnosni jamci, niti se to u skoroj
budućnosti može postići. A mogućnosti tih snaga također neće biti
spremne za takvu obranu u dogledno vrijeme.
U svakom slučaju, diplomati NATO-a, koji to shvaćaju, razlikuju
europsku sigurnost i obrambeni identitet, koji su već dugo dio
planiranja u NATO-u, od novonastajućih vojnih struktura koje
Europska unija sada gradi u okviru zajedničke vanjske i sigurnosne
politike. Iako je ovo prvo integrirano u vojnu strukturu NATO-a s
europskim zapovjednicima koji su ujedno i časnici NATO-a, Unija
gradi odvojenu strukturu koja je potpuno izvan nadzora NATO-a. Tom
će pitanju biti poklonjena znatna pažnja na sastanku ministara
vanjskih poslova NATO-a u srijedu u Firenci.
Europski glavni cilj jest stvoriti autonomne vojne snage pod
vlastitim zapovjedništvom do 2003. Međuvladina konferencija, koja
je u tijeku, tražit će od zemalja članica preustroj njihovih
oružanih snaga kako bi imali oko 60.000 vojnika spremnih za
operacije unutar 60 dana, s manjim elementom za brzo djelovanje. Te
snage bi imale zapovjedništvo i nadzor, zračni i morski prijevoz,
obavještajnu, logističku i borbenu potporu. To od njih zahtijeva i
NATO koji će također imati koristi od toga. No snage te veličine
mogu sudjelovati samo u mirovnim operacijama ograničene veličine.
One ne bi bile kadre, bez pomoći, provesti intervenciju veličine
kosovske, a kamoli nadomjestiti NATO u obrani njezinih članica.
Nacrt sigurnosne organizacije odobren je u Helsinkiju, a sastojao
bi se od političkog i sigurnosnog povjerenstva, u kojemu bi sjedili
ministri vanjskih poslova i obrane zemalja članica, s ciljem
strateškog usmjeravanja i političkog nadzora. Vojno povjerenstvo
njihovih obrambenih čelnika davalo bi vojne savjete i usmjeravalo
vojni stožer, koji bi pridonosio tehničkom stručnošću i provedbom
vojne operacije. Sva ta tijela imala bi stalna sjedišta u
Bruxellesu na višoj dužnosničkoj i višoj časničkoj razini.
Sad se osniva privremena organizacija. Zemlje članice imenovale su
trajne predstavnike na izaslaničkoj razini u privremeno političko
i sigurnosno povjerenstvo, kao i više časnike u privremeno vojno
povjerenstvo.
NATO dobiva potpune informacije o tim događajima, i službeno i
neslužbeno. Jedanaest europskih čelnika obrane, koji su se nedavno
prvi put sastali u Europskom vojnom povjerenstvu, stigli su
nekoliko dana kasnije, zajedno sa svojim kolegama iz NATO-a koji ne
pripadaju Europskoj uniji u Vojno povjerenstvo NATO-a. Zemlje
Europske unije ohrabruje se da imenuju svoje vojne izaslanike pri
NATO-u i na mjesto vojnih izaslanika pri Europskoj uniji, što znači
povećanje transparentnosti. Glavni tajnici obiju organizacija,
Javier Solana i Lord Robertson, neslužbeno se sastaju dvaput
mjesečno. NATO i Europska unija zakazuju sastanke na kojima će se
raspravljati o načinima suradnje. A budući da je većina zemalja
Europske unije ujedno i u NATO-u, izaslanstva obiju organizacija u
potpunosti su obaviještena o europskim planovima i aktivnostima.
Šest zemalja NATO-a koje nisu u Europskoj uniji (Island, Norveška,
Turska, Republika Češka, Mađarska i Poljska), koje smatraju da bi
trebale biti dio mehanizma odlučivanja, zahtijevale su poseban
status. Europska je unija odlučila održavati dva službena sastanka
s njima svakih šest mjeseci, a u međuvremenu ih cjelovito
informirati.
No istina je da NATO - a tako i te zemlje, kao i Sjedinjene Države - ne
mogu igrati aktivnu ulogu u obrambenim odlukama Europske unije, i
da ne mogu očekivati da će tako biti, bez obzira na to koliko velik
bio njihov neizravan utjecaj. Ipak, izranjanje Europske unije kao
suparničke vojne sile za Sjedinjene Države nije problem u
predvidivoj budućnosti. Europa će se ugledati u NATO u svojoj
obrani tako dugo dok je moguća opasnost. I, bez obzira na to koliko
se poveća europska kohezija u području obrane, to će ojačati
savez."