FR-DE-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Parlament FR MONDE 23.5.CHEVENEMENTOV ISPAD FRANCUSKALE MONDE23. V. 2000.Njemačka: glupost Jeana-Pierrea Chevenementa"Hoće li Europa, pošto je uvela euro prema propisima
Bundesbanke, izgraditi federaciju prema njemačkom uzoru? Toga se plaši Jean-Pierre Chevenement, ministar unutarnjih poslova. Veliki kritičar Maastrichtskoga ugovora, on je u nedjelju, 21. svibnja žestoko napao prijedlog njemačkoga ministra vanjskih poslova, zelenog Joschke Fischera. Ovaj je u petak, 12. svibnja, u Berlinu iznio zamisao o europskoj federaciji. 'Svjedoci smo da Njemačka želi za Europu izmisliti federalni ustroj koji odgovara njezinu obrascu. Ona u biti još mašta o Svetom Rimskom Carstvu Njemačke Narodnosti', rekao je g. Chevenement, dodajući: 'Ona još nije ozdravila od nacizma koji je bio zastranjenje u njezinoj povijesti; ona shvaća državu kao Narod, tj. etnički.'Federalna je zamisao bliža Nijemcima nego Francuzima, koji su se naviknuli na višestoljetni centralizam. Ona preko Rajne podsjeća na sretnih pedeset godina Savezne Republike Njemačke koja je izgrađena prema tom uzoru, dok je jedino centralističko iskustvo imala u doba nacističke katastrofe. Premda se Nijemci, da se
FRANCUSKA
LE MONDE
23. V. 2000.
Njemačka: glupost Jeana-Pierrea Chevenementa
"Hoće li Europa, pošto je uvela euro prema propisima Bundesbanke,
izgraditi federaciju prema njemačkom uzoru? Toga se plaši Jean-
Pierre Chevenement, ministar unutarnjih poslova. Veliki kritičar
Maastrichtskoga ugovora, on je u nedjelju, 21. svibnja žestoko
napao prijedlog njemačkoga ministra vanjskih poslova, zelenog
Joschke Fischera. Ovaj je u petak, 12. svibnja, u Berlinu iznio
zamisao o europskoj federaciji. 'Svjedoci smo da Njemačka želi za
Europu izmisliti federalni ustroj koji odgovara njezinu obrascu.
Ona u biti još mašta o Svetom Rimskom Carstvu Njemačke Narodnosti',
rekao je g. Chevenement, dodajući: 'Ona još nije ozdravila od
nacizma koji je bio zastranjenje u njezinoj povijesti; ona shvaća
državu kao Narod, tj. etnički.'
Federalna je zamisao bliža Nijemcima nego Francuzima, koji su se
naviknuli na višestoljetni centralizam. Ona preko Rajne podsjeća
na sretnih pedeset godina Savezne Republike Njemačke koja je
izgrađena prema tom uzoru, dok je jedino centralističko iskustvo
imala u doba nacističke katastrofe. Premda se Nijemci, da se
poslužimo riječima g. Chevenementa, raduju Europi koja je
oblikovana po uzoru na Sveto Rimsko Carstvo Njemačke Narodnosti,
oni nemaju hegemonističke ciljeve, već, naprotiv, žele federaciju
sa slabom središnjom vlasti, kao što je bilo za Carstva. Plašeći se
samih sebe, Nijemci su nakon rata lišili suvereni narod dobrog
dijela ovlasti: novac je još 50-ih povjeren Bundesbanci; neki
članci Ustava su neotuđivi (...); Ustavni sud iz Karlsruhea znatno
ograničava manevarski prostor u politici; ustroj socijalnoga
života nije u prvom redu u ovlasti zakonodavca, već socijalnih
partnera, crkava i udruga. (...)
Sve veće ovlasti Bruxellesa izazivaju zabrinutost s druge strane
Rajne. Početkom 90-ih, njemački su feudalci, ministri-
predsjednici saveznih pokrajina, zabrinuti zbog gubitka velikog
dijela ovlasti u korist Bruxellesa, nagovorili Helmuta Kohla na
promjenu Ustava kako bi imali pravo nadzora nad europskom politikom
savezne države. Kao i g. Kohl, g. Fischer je htio dati jamstva
Laenderima. Prijedlogom o potpisivanju ustavnog sporazuma kojim se
utvrđuju ovlasti država-naroda i buduće europske federacije, koji
su federalisti pozdravili, on odgovara i zahtjevu koji su puno puta
opetovale savezne pokrajine koje u njemu vide jedini način da
sačuvaju preostalu vlast. Ministar-predsjednik Bavarske Edmund
Stoiber kojeg često nazivaju eurosumnjičavcem, također je morao
pozdraviti zamisao g. Fischera o 'jasnom razgraničenju ovlasti
između europske i državne politike' i čestitao mu što nije pristao
na stvaranje europske savezne države.
U prijedlogu g. Fischera ne treba vidjeti Europu njemačkih
pokrajina koja bi se jako razlikovala od Europe država koju
priželjkuje g. Chevenement. Jedna od novosti u govoru šefa zelenih
bila je upravo želja da se federalnu zamisao pomiri s državom.
Predlažući da jedan od dvaju domova u parlamentu čine zastupnici iz
parlamenata pojedinih država, g. Fischer oduzima argument onima
koji bi ga htjeli optužiti da želi ukinuti državu. Izbor saveznog
predsjednika na općim izborima morao bi biti poticaj za stvaranje
europskog javnog mišljenja. Zamisao o osnutku europske prethodnice
od nekoliko zemalja koja bi bila začetak europske federacije, s
vlastitim parlamentom, predsjednikom i ustavom, omogućuje da se
zaobiđe bruxellesko Povjerenstvo koje je za pristaše suvereniteta
simbol demokratskog deficita u Europi.
Vješt potez koji g. Fischeru omogućuje da svoj plan iznese
Francuskoj koju s one strane Rajne podrugljivo zovu 'velikom
državom', odgovara također trenutnom stanju duha u Njemačkoj
Gerharda Schroedera. Njemačka je do ujedinjenja zagovarala
federalnu zamisao u Europi, jer Savezna Republika Njemačka nije
bila, i nije htjela biti jedna država, i jer je Europa bila jedini
način da ta pobijeđena zemlja postane dio međunarodne zajednice.
Nakon pada Zida, Njemačka je opet postala država, ali država koje se
trebalo bojati. Euro koji je na brzinu nametnuo Helmut Kohl, trebao
je osigurati njezino konačno učvršćenje u Europi. (...)
Dok Francuska može reći da je uvođenjem eura ponovno stekla dio
monetarnog suvereniteta, Njemačka isto to želi reći za dva druga
područja koja je 'napustila' 1945.: obranu i vanjske poslove. I
jednoj i drugoj zemlji europska integracija omogućuje da budu
snažnije na međunarodnoj pozornici.
'Bio bih jako sretan kada bismo za deset godina imali samo jednog
ministra vanjskih poslova i jednog ministra za europsku obranu',
rekao je u veljači za 'Le Monde' g. Stoiber, dodavši: 'Mislim da
Francuzi nisu spremni.' Jer, ističe kršćanskodemokratski
zastupnik Peter Altmaier, 'atribut francuske moći je njezina
nuklearna snaga, dok je to u Njemačkoj bila njemačka marka.
Udruživanjem politike obrane, Francuzi moraju podnijeti žrtvu koju
smo mi podnijeli uvođenjem eura'. Njemačka bi u federalnoj Europi
mogla vidjeti mogućnost za obnašanje vlasti u međunarodnoj
zajednici, po vlastitoj mjeri. Ona bi se tako pridružila stajalištu
Francuske koju su Nijemci desetljećima optuživali da iskorištava
Europu kako bi imala ovlasti koje je Pariz izgubio. Tako je g.
Fischer iznio shvaćanje o Europi i o državi koje je prilično slično
francuskom", piše Arnaud Leparmentier.