US-E-INTEGRACIJE-Vlada-Diplomacija-Organizacije/savezi US 22.5.CSM REGIONALNA VLAS U EU SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR22. V. 2000.Nova, višeslojna Europa"Iz daljine, Europa katkad izgleda kao oklijevalo", piše Peter
Ford."Spora u modernizaciji i otporna na reforme, ona se trudi držati korak sa svojim dinamičnijim takmacima.Ispod površine, međutim, kontinent ključa. Europa je svijetu dala naciju - državu, glavni način organiziranja ljudi modernoga doba. Krećući u novo tisućljeće, Europa predvodi svijet u ono što bi se moglo pretvoriti u sljedeću veliku fazu ljudske organizacije, slojeviti niz veza koje su veće ili manje, prisnije ili udaljenije. Europa velikih poznatih cjelina - Francuske, Njemačke, Španjolske, Velike Britanije - počinje se oblikovati u nešto zamršenije.S jedne strane, europske su države odlučile da se ne mogu same suočiti s izazovima globaliziranoga svijeta. Združivanjem, one sve više predaju svoje dužnosti Europskoj uniji, i ponovno definiraju nacionalni suverenitet.S druge strane, vlade od Portugala do Poljske predaju sve veću količinu ovlasti mjesnim organima vlasti i smanjuju državnu
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
22. V. 2000.
Nova, višeslojna Europa
"Iz daljine, Europa katkad izgleda kao oklijevalo", piše Peter
Ford.
"Spora u modernizaciji i otporna na reforme, ona se trudi držati
korak sa svojim dinamičnijim takmacima.
Ispod površine, međutim, kontinent ključa. Europa je svijetu dala
naciju - državu, glavni način organiziranja ljudi modernoga doba.
Krećući u novo tisućljeće, Europa predvodi svijet u ono što bi se
moglo pretvoriti u sljedeću veliku fazu ljudske organizacije,
slojeviti niz veza koje su veće ili manje, prisnije ili udaljenije.
Europa velikih poznatih cjelina - Francuske, Njemačke, Španjolske,
Velike Britanije - počinje se oblikovati u nešto zamršenije.
S jedne strane, europske su države odlučile da se ne mogu same
suočiti s izazovima globaliziranoga svijeta. Združivanjem, one sve
više predaju svoje dužnosti Europskoj uniji, i ponovno definiraju
nacionalni suverenitet.
S druge strane, vlade od Portugala do Poljske predaju sve veću
količinu ovlasti mjesnim organima vlasti i smanjuju državnu
intervenciju. One pokušavaju postati prilagodljivije. Regionalne
vođe zgrabile su prigodu.
Građani Europe, u međuvremenu, hvataju se u koštac s širokim novim
obzorima koje globalno gospodarstvo otvara, putem čvršćeg
ukorijenjivanja u mjesni identitet. Ponekad je to nasilno. Prošlog
je mjeseca jedna žena ubijena od bombe koju su separatisti u
Bretanji postavili u blizini McDonald'sa. (...)
Europske regije jako se razlikuju u veličini i bogatstvu, od
gospodarskih sila poput Bavarske u Njemačkoj, do udaljenih i slabo
razvijenih dijelova sjeverne Škotske. Deset najbogatijih od 211
regija Europe tri su puta bogatije od deset najsiromašnijih.
Što se ustrojstva tiče, vidici su također raznovrsni. Belgija jedva
da postoji kao suverena država u tradicionalnom smislu: većina
stvarne moći leži u rukama regionalnih vlada u francuskom ili
flamanskom dijelu.
Njemačka, čiji su ustav napisale pobjedničke saveznice nakon
Drugoga svjetskog rata, savezna je republika čijih 16 'landera' ima
ovlasti koje podsjećaju na situaciju u američkim državama. London
je prošle godine pristao na stvaranje škotskog parlamenta i
skupštine u Walesu.
'Situacija iz koje različite zemlje Europske unije polaze toliko je
međusobno različita da bi bilo čudno da se stvari razvijaju istim
tempom i da donose iste rezultate', dodaje Olivier Guersent, viši
dužnosnik Europskoga povjerenstva. 'No put kojim svijet ide čini
nacionalnu razinu manje važnom.'
Europske vlade se sasvim sigurno odriču presudnih područja
odgovornosti. Prošle je godine 11 zemalja Europske unije napustilo
nacionalnu valutu i stvorilo zajedničku, euro, odričući se nadzora
nad svojom makroekonomskom politikom. Europska unija također radi
na stvaranju zajedničke vanjske i sigurnosne politike te je
poduzela prve korake prema stvaranju zajedničke vojske.
Istodobno mjesne vlasti u Europi odlučuju na koji način iskoristiti
oko 70% potrošnje na javne radove, a u mnogim zemljama regije
odlučuju o prometnoj politici, ekološkim standardima i socijalnoj
skrbi. Francuska je uvela nove razine regionalne vlasti u sklopu
pokušaja da približi vlast ljudima, u vrijeme kad rastu pritužbe
protiv bezlične birokracije na razini kontinenta. Regionalne
zakonodavne skupštine postoje u Španjolskoj, Njemačkoj, Austriji,
Belgiji, Britaniji, Italiji i Portugalu.
'Globalizacija i diferencijacija idu ruku pod ruku', tvrdi Bernard
Poignant, gradonačelnik Quimpera u Bretanji. 'Kako svijet sve više
postaje veliko selo, tako se ljudi više žele razlikovati od
drugih.'
Prijenos ovlasti također ide u susret potrebama vlada da se izvuku
iz dominantne uloge koju su imale u europskim socijalnim državama
za posljednjih 50 godina. To nije nužno dobrodošao razvoj događaja,
tvrdi Michael Dunford, profesor sa sveučilišta Sussex u Engleskoj,
ako glavni gradovi ne opskrbe regije prikladnom financijskom
potporom. 'To vlade mogu iskoristiti da izbjegnu odgovornost - one
smanjuju proračun, no odgovornost za upravljanje tim proračunom
prenose na niže slojeve vlasti', kaže on.
A ni europske nacije - države i nacionalne vlade koje ih vode nisu
spremne da budu odbačene u ropotarnicu povijesti. Iako sve one
objavljuju predanost europskim integracijama, sve se žestoko bore
za svoje nacionalne interese. I dok regije preuzimaju više ovlasti,
'neizbježno će doći do borbe za moć', upozorava David Wright, član
skupine Forward Studies Group, trusta mozgova Europskog
povjerenstva u Bruxellesu.
Prije petsto godina Europa je imala 415 političkih entiteta;
biskupija, gradova-država i država. One se nisu združile u nekoliko
modernih država, uz mnogo krvi i suza tijekom pola tisućljeća, da bi
se samo tako na brzinu raspale.
'Vlada opći trend predavanja sve više i više mjesnih ovlasti
regijama', kaže Michel Barnier, europski povjerenik zadužen za
regionalnu politiku. 'Nacije - države sasvim će se sigurno
razvijati i mijenjati. No još ćemo dugo trebati države', vjeruje
on, ako ništa drugo, barem da provode socijalnu politiku. Već je
dovoljno teško, ističe Barnier, uvjeriti bogate Nijemce ili
Talijane da plaćaju poreze za pomoć siromašnim Nijemcima ili
Talijanima. Sve dok većina ljudi Europu smatra nestvarnom i
umjetnom tvorevinom, 'nećete moći uvjeriti Bavarca da bi trebao
pomoći Portugalcu.'
Zaista, mnogi promatrači boje se da su samo bogate regije kadre
iskoristiti sadašnji trend, sa sredstvima za ohrabrivanje i
nagrađivanje poduzetništva, robom za trgovanje, ili dobrom
geografskom lokacijom.
Dobar je primjer Bavarska. Isto vrijedi i za Kataloniju, čiji je
glavni grad, Barcelona, najzaposleniji poslovni centar u
Španjolskoj; ili Škotska, koja sjedi na 60% europske nafte i plina;
ili sjeverna Italija, prosperitetna industrijska regija čiji
stanovnici svoje ruralnu južnu braću smatraju teretom.
Tamna strana oživljavanja regionalnog ponosa, jest da 'se to može
pretvoriti u uzmak, odbijanje drugih', brine Poignanta. 'Refleks
zaštite pretvara se u ksenofobiju', kao što se dogodilo s nasilnim
ekstremistima u Korzici i Bretanji, primjerice. (...)"