US-MG-CZ-HR-SVEUČILIŠTA-Sveučilište-Škole VOA 13. V. ZAGREBAČKO SVUČILIŠTE GLAS AMERIKE - VOA134. V. 2000.'Prema američkim standardima, Zagrebačko sveučilište prilično je veliko', s Madeleine Green, dopredsjednicom američkog vijeća za
obrazovanje, razgovarao Zdenko Novački.Salzburg Seminar privatna je i neprofitna američka organizacija sa sjedištem u Austriji, a cilj joj je promicanje globalnog dijaloga o bitnim međunarodnim pitanjima. U okviru ove organizacije djeluje i program Projekt sveučilišta, koji radi na povezivanju američkih sveučilišta sa sveučilištima u Europi i Rusiji, organizirajući forume na kojima se raspravlja o pitanjima od zajedničkog interesa, a posljednjih godina posebno i o reformama sveučilišta u zemljama novih demokracija. Salzburg Seminar također okuplja i ekipe stručnjaka koji posjećuju pojedina sveučilišta i onda procjenjuju prilike i pišu analitičke procjene situacija. Jedna takva ekipa prošloga je tjedna posjetila Zagrebačko svučilište, a u njoj su bili predstavnici sveučilišta iz Češke, Mađarske, Njemačke i Sjedinjenih Država. U ime američkog Vijeća za obrazovanje u ekipi je bila Madeleine Green, dopredsjednica ove organizacije. U Zagrebu se ekipa Salzburškog Seminara u samo dva dana susrela s
GLAS AMERIKE - VOA
134. V. 2000.
'Prema američkim standardima, Zagrebačko sveučilište prilično je
veliko', s Madeleine Green, dopredsjednicom američkog vijeća za
obrazovanje, razgovarao Zdenko Novački.
Salzburg Seminar privatna je i neprofitna američka organizacija sa
sjedištem u Austriji, a cilj joj je promicanje globalnog dijaloga o
bitnim međunarodnim pitanjima. U okviru ove organizacije djeluje i
program Projekt sveučilišta, koji radi na povezivanju američkih
sveučilišta sa sveučilištima u Europi i Rusiji, organizirajući
forume na kojima se raspravlja o pitanjima od zajedničkog interesa,
a posljednjih godina posebno i o reformama sveučilišta u zemljama
novih demokracija. Salzburg Seminar također okuplja i ekipe
stručnjaka koji posjećuju pojedina sveučilišta i onda procjenjuju
prilike i pišu analitičke procjene situacija.
Jedna takva ekipa prošloga je tjedna posjetila Zagrebačko
svučilište, a u njoj su bili predstavnici sveučilišta iz Češke,
Mađarske, Njemačke i Sjedinjenih Država. U ime američkog Vijeća za
obrazovanje u ekipi je bila Madeleine Green, dopredsjednica ove
organizacije.
U Zagrebu se ekipa Salzburškog Seminara u samo dva dana susrela s
gotovo šezdeset ljudi, uključujući rektora i dekane pojedinih
fakulteta. Gospođa Green kaže kako su sad u procesu sastavljanja
izvješća o stanju na Zagrebačkom sveučilištu, a u to izvješće će
biti uključeni i određeni savjeti čelništvu sveučilišta. Prema
riječima Madeleine Green, jedan od osnovnih zadataka ekipe
Salzburškog Seminara bio je da prouče organizacijsko ustrojstvo
Zagrebačkog sveučilišta.
= Prema američkim standardima, Zagrebačko je sveučilište prilično
veliko - šezdeset tisuća studenata na 33 različita fakulteta i
akademije. Po našoj definiciji, to je institucija s kojom je
prilično teško upravljati. A glavni problem sveučilišta
predstavlja to što je svaki fakultet pravni entitet za sebe. I
odgovora izravno Ministarstvu i dobiva novac izravno od
Ministarstva. Tako da je, s američkog stajališta, to sveučilište
zapravo kao neka holding kompanija sa trideset i tri manje,
specijalizirane institucije.
Čelništvo sveučilišta u svojim je razgovorima kao glavni problem
ipak navodilo nedostatak sredstava.
= Gospodarska situacija u Hrvatskoj vrlo je teška, kaže gospođa
Green, tako da sveučilište ne dobiva dovoljno novca da može
normalno funkcionirati. A to rezultira na nekoliko načina - neki
fakulteti uspiju zaraditi novac preko istraživačkih projekata i
drugim aktivnostima u privatnom sektoru. To je nešto što sigurno
možemo vidjeti i ovdje u Sjedinjenim Državama. No tamo se to ne radi
da bi se zaradio dodatni novac, već naprosto da bi fakultet
preživio. Dakle, financijska situacija je ključni problem. Kao
posljedica toga znanstveni laboratoriji imaju velike teškoće, jer
nemaju suvremenu opremu, ni mogućnosti da osuvremene staru. To je
problem mnogih sveučilišta u svijetu, ali na Zagrebačkom je
sveučilištu situacija izuzetno teška u tom smislu. Treća stvar koju
mi Amerikanci doživljavamo kao zapanjujuću jest da Zagrebačko
sveučilište nema ni približni stupanj autonomije u odnosu na ono
sto bismo mi očekivali na nekom američkom Sveučilištu.
Ministarstvo donosi užasno puno odluka koje bi u Sjedinjenim
Državama donosili predsjednici sveučilišta, dekani i drugi
sveučilišni čelnici. Riječ je o stvarima koje bismo mi ovdje
smatrali rutinskim odlučivanjem uprave - recimo, broj nastavnog
osoblja, njihov raspored itd.
O koherentnoj strategiji nužnosti razvoja obrazovnih institucija
dopredsjednica američkog vijeća za obrazovanje Madeleine Green
kaže da treba stvoriti koherentnu strategiju obrazovnih
institucija. To se pokušava učiniti u velikoj mjeri i u Europi i u
Sjedinjenim državama. Isto tako, napominje ona, treba utvrditi
strateški položaj na konkurentskom tržištvu visokoškolskog
obrazovanja. A da bi obrazovna institucija pronašla svoje mjesto na
tržištu i da bi mogla odlučiti koja je to aktivnost koja joj
najbolje pristaje, mora - po gospođi Green - biti u stanju učiniti
dvije stvari. Prvo, imati mogućnost da donosi strateške odluke na
razini sveučilišta i, drugo, steći visoki stupanj autonomije da
može donositi odluke o tome kako koristiti svoja sredstva, kako
usmjeravati svoju energiju, kakva sklapati savezništva itd.
Madeleine Green kaže da se to sad ne može učiniti u Hrvatskoj,
uzevši u obzir okvir u kojem djeluje visokoškolsko obrazovanje s
trideset i tri u pravnom smislu odvojena fakulteta.
No unatoč svemu tome, gospođa Green kaže da je bila impresionirana
time što bez obzira na sve zapreke, Zagrebačko sveučilište i dalje
osigurava solidno obrazovanje svojim studentima.
= Jedna od najljepših stvari našeg posjeta bio je susret sa
studentima. On su pametni, puni energije, optimistični. Oni su
jasna budućnost Hrvatske. Ljudski kapital je najveće bogatstvo
svakog naroda, a studenti Zagrebačkog sveučilišta jesu taj
kapital.
(VOA)