YU-VJERA-POLITIKA-SUKOB-Vjerske zajednice-Politika-Političke stranke-Vlada AU10.5.PR:CRNGOR.PRAVOSL.CRKVE I BGD AUSTRIJADIE PRESSE10. V. 2000.Crna Gora poigrava se živcima Beograda: zahtjev za vlastitom crkvom"Mjesto koje će jednoga
dana možda ući u povijesne udžbenike kao kolijevka uskrsnule nezavisne crnogorske države zove se Njeguša. Na tom se mjestu usred 'crnih gora', u povijesnoj jezgri zemlje, sve češće okupljaju velikodostojnici i osobe iz pokreta za nezavisnost Crne Gore. Trećega svibnja dotad srpska pravoslavna crkva u tom mjestu predana je autokefalnoj crnogorskoj pravoslavnoj crkvi. Time je upućen politički signal čije značenje daleko nadilazi borbu dviju crkava. Mjesto je dobro izabrano: naime, to područje oko povijesnoga glavnog grada Crne Gore Cetinja bilo je već u srednjem vijeku središte Crnogoraca koji su tijekom stoljeća nekako uspijevali obraniti svoju slobodu usprkos nasrtajima brojnih velesila i osvajača.Činjenica da su vjerski simboli postali važni u društvu koje je desetljećima bilo sve drugo samo ne religiozno pravo je mjerilo sukoba između jugoslavenskih republika Crne Gore i Srbije. Naime, borba za crkvu, njezinu autokefalnost, podjednako je važna kao i
AUSTRIJA
DIE PRESSE
10. V. 2000.
Crna Gora poigrava se živcima Beograda: zahtjev za vlastitom
crkvom
"Mjesto koje će jednoga dana možda ući u povijesne udžbenike kao
kolijevka uskrsnule nezavisne crnogorske države zove se Njeguša.
Na tom se mjestu usred 'crnih gora', u povijesnoj jezgri zemlje, sve
češće okupljaju velikodostojnici i osobe iz pokreta za nezavisnost
Crne Gore. Trećega svibnja dotad srpska pravoslavna crkva u tom
mjestu predana je autokefalnoj crnogorskoj pravoslavnoj crkvi.
Time je upućen politički signal čije značenje daleko nadilazi borbu
dviju crkava. Mjesto je dobro izabrano: naime, to područje oko
povijesnoga glavnog grada Crne Gore Cetinja bilo je već u srednjem
vijeku središte Crnogoraca koji su tijekom stoljeća nekako
uspijevali obraniti svoju slobodu usprkos nasrtajima brojnih
velesila i osvajača.
Činjenica da su vjerski simboli postali važni u društvu koje je
desetljećima bilo sve drugo samo ne religiozno pravo je mjerilo
sukoba između jugoslavenskih republika Crne Gore i Srbije. Naime,
borba za crkvu, njezinu autokefalnost, podjednako je važna kao i
borba za državnu nezavisnost. Srpska crkva više ne bi trebala biti
donositelj odluka u Crnoj Gori. Episkop Mihajlo, vrhovni poglavar
crnogorske pravoslavne crkve, podsjeća na razdoblje prije
osamdeset godina, kada je crnogorska crkva u okviru prve
jugoslavenske države 'anektirana srpskoj pravoslavnoj crkvi.
Otada je zemljom vladao srpski kler, izjavljuje bradati crkveni
poglavar. Sada se pak probudio otpor, napominje episkop Mihajlo.
Trećega svibnja 16 općina iz središnjega dijela Crne Gore očitovalo
se za crnogorsku crkvu. Ubuduće će srpskim popovima biti zabranjeno
služiti misu u tim crkvama. Gledano iz srpske perspektive, taj je
postupak strahovita provokacija, daleko važnija nego u sferi
politike i privrede. Naime, pravoslavna je crkva tijesno povezana
sa srpskom državnošću. Primjerice, tijekom ratnih zbivanja na
Balkanu, teritorijalni zahtjevi Srbije točno su se podudarali s
granicama srpske pravoslavne crkve. Već je uvođenje njemačke
marke, uspostava crnogorske policije koja danas broji 22 tisuće
ljudi i otvaranje granica prema Hrvatskoj i Albaniji bilo
strahovita crnogorska provokacija.
Podupirući samostalnu crnogorsku crkvu, predsjednik Milo
Đukanović ponovno pogađa srpske nacionaliste u posebno osjetljiv
živac. Mnogi ljudi u najmanjoj jugoslavenskoj republici, koja
broji 650 tisuća stanovnika, podupiru svoga predsjednika.
Albanska, hrvatska i muslimanska manjina, koje čine četvrtinu
stanovništva multinacionalne države, više ne vide budućnost pod
srpskom vladavinom. Crnogorci su čvrsto zbili redove posebno u
obalnim mjestima Budvi, Kotoru i Baru, koja zahvaljujući svojim
plažama i kulturno-povijesnim građevinskim spomenicima žele
razviti turizam. 'Želimo li imati budućnost, jedini nam je izlaz
napuštanje Jugoslavije', izjavljuje i Ranko Krivokaić,
potpredsjednik Socijaldemokratske stranke Crne Gore koja ima
ključne pozicije u vladajućoj koaliciji. Danas to mišljenje dijeli
već više od dvije trećine svih Crnogoraca, procjenjuju crnogorski
novinari u tjedniku Monitor. Veliki dio njih zazire od otvorenih
sukoba sa Srbijom, ali zna da vrijeme polako istječe. Katastrofalno
stanje u privredi zahtijeva odluku, ističu. U slojevima gradskog
stanovništva, najteže pogođenima gospodarskom propašću,
prevladava drukčije mišljenje. Nezaposleni u glavnom gradu Crne
Gore stekli su reputaciju pristaša projugoslavenske stranke -
zajedno sa Srbima na sjeveru Crne Gore i sa srpskom pravoslavnom
crkvom. 'Đukanović igra opasnu igru, ne priznajemo nijednu vladinu
mjeru - ni uvođenje njemačke marke ni crnogorsku crkvu', izjavljuje
i glasnogovornica SNP Tajić-Rabijenović.
Na općinskim izborima, koji će 13. lipnja biti održani u najvećem
gradu Podgorici i u Herceg-Novom, pristaše bivšega predsjednika
Momira Bulatovića, sada jugoslavenskog premijera, uzdaju se u
pomoć socijalno nezadovoljnih građana. Osnivanje crnogorske
nacionalne crkve zaoštrilo je fronte između dva bloka. Dosad je
ideologija pokreta za nezavisnost bila utemeljena na političkim i
gospodarskim argumentima, a sada je ponovno probuđena crnogorska
nacionalna ideologija. Takve ograničene provokacije trebale bi
razdražiti srpsko vodstvo i potaknuti ga na nepromišljene poteze,
procjenjuju međunarodni promatrači u Podgorici" na kraju izvješća
Ericha Rathfeldera.