S-KONFERENCIJE-Strana pomoć-Diplomacija-Vlada US 25. IV. IHT OBRAZOVANJE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE25. IV. 2000.Obrazovanje za sve? Možemo to imati ako se potrudimo"Na Svjetskom forumu o obrazovanju, sastanku
međunarodnih ustanova, vlada i predstavnica građanskog društva koji počinje ove srijede, pruža nam se prigoda da se prihvatimo problema koji se nalazi u srcu svjetskoga siromaštva. O ishodu ovisi budućnost milijuna ljudi", pišu predsjednik Svjetske banke James Wolfensohn i predsjednik udruge Međunarodno obrazovanje Fred van Leeuwen."Ne prihvatiti smislen plan djelovanja za njih će značiti osudu na stalan krug nevolje. To će pogoršati nejednakosti između zemalja i unutar njih, ugroziti demokraciju i globalnu stabilnost.Od prvog takvog foruma u Jomtienu na Tajlandu, prije 10 godina, nismo uspjeli svima osigurati prednost obrazovanja. Zemlje poput Ugande, u kojoj je na području osnovnog obrazovanja dosta postignuto zahvaljujući spoju političke volje i vodstva, dobrog upravljanja, dodatnog novca i djelotvornije uporabe postojećih sredstava, pokazuju što se moglo učiniti. Pa ipak, danas se 125 milijuna djece ne školuje, iako smo u Jomtienu svi obećali da godine 2000. neće biti nijednog djeteta izvan školskog sustava.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
25. IV. 2000.
Obrazovanje za sve? Možemo to imati ako se potrudimo
"Na Svjetskom forumu o obrazovanju, sastanku međunarodnih
ustanova, vlada i predstavnica građanskog društva koji počinje ove
srijede, pruža nam se prigoda da se prihvatimo problema koji se
nalazi u srcu svjetskoga siromaštva. O ishodu ovisi budućnost
milijuna ljudi", pišu predsjednik Svjetske banke James Wolfensohn
i predsjednik udruge Međunarodno obrazovanje Fred van Leeuwen.
"Ne prihvatiti smislen plan djelovanja za njih će značiti osudu na
stalan krug nevolje. To će pogoršati nejednakosti između zemalja i
unutar njih, ugroziti demokraciju i globalnu stabilnost.
Od prvog takvog foruma u Jomtienu na Tajlandu, prije 10 godina,
nismo uspjeli svima osigurati prednost obrazovanja. Zemlje poput
Ugande, u kojoj je na području osnovnog obrazovanja dosta
postignuto zahvaljujući spoju političke volje i vodstva, dobrog
upravljanja, dodatnog novca i djelotvornije uporabe postojećih
sredstava, pokazuju što se moglo učiniti. Pa ipak, danas se 125
milijuna djece ne školuje, iako smo u Jomtienu svi obećali da godine
2000. neće biti nijednog djeteta izvan školskog sustava.
Nema sumnje da je univerzalno obrazovanje izazov, i da je to još
više tako zbog velikih političkih i gospodarskih promjena koje su
se dogodile prošlog desetljeća, širenja i pustošenja HIV-a/side,
sukoba i prirodnih katastrofa, rasta stanovništva i širenja
'digitalne razvodnice.'
Pa ipak, obrazovanje znači osposobljavanje, prigodu i razvoj. I
više od toga, ono za najsiromašnije narode svijeta može biti
pitanje života ili smrti. Zato Dakar ne smije biti tek još jedna
međunarodna konferencija.
Izaslanici moraju prepoznati opseg obrazovne krize, i ne dopustiti
si samodopadnost ni prazna obećanja što se tiče upisa u školu i
kvalitete obrazovanja. Svaki dan u kojem je djetetu uskraćena
prigoda za kvalitetno obrazovanje tom djetetu zatvara vrata u
budućnost - a tako i, kumulativno, njegovoj/njezinoj obitelji i
državi. Isključenje milijuna iz kvalitetnog obrazovanja jednako je
moralno neprihvatljivo kao što je gospodarski rasipno.
Potrebna su održiva, praktična rješenje. Vjerujemo da je dužnost
državnih i mjesnih vlada uložiti u njihovu najveću prednost:
ljudski kapital. Obrazovanje mora biti u srži razvoja i smanjenja
siromaštva svake zemlje.
Uspjeh će ovisiti o snažnom partnerstvu među zemljama u razvoju i
razvijenim zemljama, međunarodnim agencijama poput UN-a i Svjetske
banke, i civilnog društva. (...) Potrebno je proširiti i poboljšati
pomoć osnovnom obrazovanju.
To zahtijeva novi oblik globalnog partnerstva, savez za
obrazovanje koji može brže okupiti novac i zamisli i uključiti
mnogo više učesnika nego što je bio slučaj u prošlosti. Poslovne
zajednice, nevladine udruge, učiteljski sindikati i druge skupine
u civilnom društvu moraju prisnije surađivati s donatorima i
vladinim agencijama. Ministarstva financija i razvoja moraju biti
partneri u tom pokušaju, zajedno s ministarstvima obrazovanja.
Dakar može pokazati put naprijed, no važna su djela, a ne retorika.
Mi, u ime Svjetske banke i Globalne kampanje za obrazovanje (saveza
koji uključuje nevladine udruge čitavog svijeta, uključujući
Međunarodno obrazovanje, globalnu udrugu učiteljskih sindikata)
želimo da forum stvori brzi plan djelovanja za prvu skupinu zemalja
predanih postizanju ciljeva univerzalnog obrazovanja puno prije od
2015., i imamo održive strategije da to postignemo.
Tako ćemo poslati moćnu poruku da su takvi ciljevi dostižni i da se
mogu ubrzati. Također ćemo navijestiti da postoji politička volja
određenog broja zemalja, i regionalnih i globalnih čimbenika, za
međusobnu kreativnu surađuju.
Forum u Dakaru može biti uspjeh. No samo budemo li svi mi, službeni i
neslužbeni čimbenici, zajedno radili i podupirali vodstvo zemlje
kako bi do toga došlo. Trebali bismo obećati da nijedna zemlja sa
zdravim planom za ostvarenje cilja obrazovanja za svu svoju djecu
neće u tome doživjeti neuspjeh zbog pomanjkanja pomoći i novca.
Vjerujemo da djeca svijeta ne zaslužuju ništa manje od toga."