ZAGREB, 20. travnja (Hina) - U idućih pet mjeseci diljem Hrvatske održat će se više od dvadeset kazališnih festivala, što je oko 95 posto od ukupnog broja hrvatskih kazališnih festivala. Neki festivali dijele iste predstave, neki
vrijeme održavanja, a poneki i mjesto održavanja. Ta "hrvatska kazališna festivalomanija" od Dubrovnika i Splita, preko Zagvozda do Zagreba i Pule, s naglaskom na njeno financiranje, bila je tema današnjeg okruglog stola u Matici hrvatskoj.
ZAGREB, 20. travnja (Hina) - U idućih pet mjeseci diljem Hrvatske
održat će se više od dvadeset kazališnih festivala, što je oko 95
posto od ukupnog broja hrvatskih kazališnih festivala. Neki
festivali dijele iste predstave, neki vrijeme održavanja, a poneki
i mjesto održavanja. Ta "hrvatska kazališna festivalomanija" od
Dubrovnika i Splita, preko Zagvozda do Zagreba i Pule, s naglaskom
na njeno financiranje, bila je tema današnjeg okruglog stola u
Matici hrvatskoj.#L#
Ministarstvo kulture financira 24 kazališna festivala, a nije
osnivač niti jednog od njih, napomenula je pomoćnica ministra
kulture Lili Štokalo, objasnivši da je dužnost Ministarstva
financirati programe od nacionalnog značaja i pomagati lokalnim
samoupravama, nositeljima festivalskih aktivnosti. Po njenim
riječima, Ministarstvo je sklono financirati kazališni izričaj
koji je kod nas bio zanemarivan prošlih deset godina. Ona smatra da
većina velikih festivala nije bila sposobna pratiti dimaniku
publike te da će u vrijeme krize kroz koju prolazi Hrvatska,
preživjeti samo ono životno, a ne fosilizirano i nepotrebno.
Primjer udjela lokalne samouprave u financiranju kazališnih
festivala, dao je direktor pulskoga Međunarodnog kazališnog
festivala mladih Robert Raponja. Taj festival je s 1/5 sredstava
financiralo Ministasrtvo kulture, 3/5 grad Pula, a ostala sredstva
bila su od radionica koje se održavaju u sklopu festivala.
Na značajnu ulogu lokalne samouprave, ali i vlastite
snalažljivosti u pronalasku sponzora, upozorio je Zvonimir
Torjanac na primjeru Festivala glumca u Vukovarsko-srijemskoj
županiji, koji smatra da bi bi se tehnička pitanja u organizaciji
festivala trebala rješavati s osnivačima festivala.
Sudionici okruglog stola složili su se da je dobro što postoje
različiti festivali, iako ih je mnogo i preklapaju se zbog čega
kulturna javnost može postati zasićena. Tako voditeljica Hrvatskog
centra ITI Sanja Nikčević drži da su festivali potrebni i korisni ne
samo za kazališta, nego i za svaku, posebno malu sredinu.
Kazališni kritičar Dalibor Foretić je kazao da svaki festival, kao
mjesto "kazališnog zajedništva" ima živost, i to ne zbog svog
mogućeg natjecateljskog karaktera, već zbog "promišljanja
kazališta", da se vidi što je novo i dobro u određenom segmentu
kojem je festival posvećen, a u čemu su bitni i okrugli stolovi.
Organizator okruglog stola "Hrvatska kazališna festivalomanija"
je Odjel za kazalište i film Matice hrvatske.
(Hina) ag mc