E-IT-INTEGRACIJE-Diplomacija-Vlada US 19. IV. IHT POVJERENSTVO SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE19. IV. 2000.Prodi i obnovljeno Europsko povjerenstvo bore se da preuzmu uzde u svoje rukeBarry James piše: "(...) Čini se
da Europsko povjerenstvo pliva u moru nevolja. Dobar dio krivnje za takvo stanje stvari pao je na predsjednika povjerenstva, Romana Prodija, bivšega talijanskog premijera.Europski ga tisak uvelike prikazuje kao slabog, izoliranog, neodlučnog i sklonog gafovima, kakav je bio poziv libijskom vođi Moamaru Gadafiju da posjeti Bruxelles.Neki drže da je Prodi odveć Talijan, previše makijavelist. Drugi kažu da je previše Anglosaksonac, jer uživa potporu britanskoga premijera Blaira, čiji je glasnogovornik nedavno rekao da Prodi 'izvrsno' obavlja svoj posao.Teško je pronaći jasnu metu napada. Iznutra, Prodi nailazi na otpor zbog Kinnockova pokušaja modernizacije organizacije. Neil Kinnock jedan je od dvojice potpredsjednika, koji su prije toga pokrenuli promjene u britanskoj laburističkoj stranci, što je omogućilo Blairu da pobijedi na izborima.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
19. IV. 2000.
Prodi i obnovljeno Europsko povjerenstvo bore se da preuzmu uzde u
svoje ruke
Barry James piše: "(...) Čini se da Europsko povjerenstvo pliva u
moru nevolja. Dobar dio krivnje za takvo stanje stvari pao je na
predsjednika povjerenstva, Romana Prodija, bivšega talijanskog
premijera.
Europski ga tisak uvelike prikazuje kao slabog, izoliranog,
neodlučnog i sklonog gafovima, kakav je bio poziv libijskom vođi
Moamaru Gadafiju da posjeti Bruxelles.
Neki drže da je Prodi odveć Talijan, previše makijavelist. Drugi
kažu da je previše Anglosaksonac, jer uživa potporu britanskoga
premijera Blaira, čiji je glasnogovornik nedavno rekao da Prodi
'izvrsno' obavlja svoj posao.
Teško je pronaći jasnu metu napada. Iznutra, Prodi nailazi na otpor
zbog Kinnockova pokušaja modernizacije organizacije. Neil Kinnock
jedan je od dvojice potpredsjednika, koji su prije toga pokrenuli
promjene u britanskoj laburističkoj stranci, što je omogućilo
Blairu da pobijedi na izborima.
Loyola de Palacio, druga potpredsjednica, ponudila je drugo
objašnjenje nemira. U raspravi o proširenju Europske unije kako bi
ona primila članice iz istočne i srednje Europe, rekla je ona,
stvara se veliko razilaženje u mišljenju između onih koji se zalažu
za uniju u kojoj vladaju vlade i onih koji se zalažu za prvenstvo
zajednice, koju zastupa povjerenstvo.
'Oni koji se očito zalažu za prvi put imaju interesa u slabljenju
povjerenstva', rekla je ona. 'Osoba koja zastupa povjerenstvo jest
njezin predsjednik. Kritike bi bile iste, bez obzira na to tko
obavlja taj posao.'
Pomoćnici kažu da Prodi ne može učiniti puno više od toga nego da
strpljivo gura svoje glavne programe, poput proširenja i
unutarnjeg preustroja povjerenstva, što neće donijeti rezultate
nekoliko godina, i za što će 'biti raspet ako pođu krivo', rekao je
glasnogovornik.
Bilo zato što nema jasne vizije budućnosti, ili zato što je još ne
želi otkriti, Prodi nije uspio uvjeriti europski tisak da ima
osjećaj svrhe.
'On nije bio kadar svojim zamislima dati koherentnost', rekao je
Peter Ludlow, direktor Centra za europska politička istaživanja,
utjecajne istraživačke organizacije. 'Očito ima velik problem s
medijima.' (...)
Kritičari kažu da se Prodi skriva iza ekipe talijanskih savjetnika,
da ne poklanja dovoljno pozornosti izvješćima koje dobiva i da 'ne
poznaje kuću', kao što je jedan dužnosnik rekao.
No Prodi je sastavio ono što se naširoko smatra najboljom ekipom
izvršne vlasti u Europskoj uniji. Iako vlade imenuju povjerenike,
Prodi je uspio dobiti veći dio onih koje je želio i odvratiti većinu
onih koje nije želio, kažu dužnosnici. On povjerenicima dopušta
potpunu slobodu i ponaša se više kao menadžer ekipe nego kao strogi
vođa.
'Prodi zaslužuje pohvale za sastavljanje tako dobrog tima', rekao
je Ludlow iz Centra za europska politička istraživanja. 'Odanost
Prodiju ide mnogo dalje od uobičajene. On ima dobre zamisli. No
položaj predsjednika povjerenstva veoma je čudan posao. On mora
uvjeriti oštre diplomate i vladine dužnosnike da točno zna kamo
ide. Još ih nije uvjerio u svoje sposobnosti.'
Iako u nižim redovima ima gunđanja protiv Prodija, među samim
povjerenicima nema znakova ozbiljnijeg razilaženja u mišljenjima.
(...)
Prodijeva situacija manje je jasno određena od situacije njegova
prethodnika, Jacquesa Delorsa, koji je progurao zajedničko
europsko tržište i pokrenuo proces koji je vodio stvaranju
zajedničke valute za 11 zemalja članica. Delors je mogao poduzimati
tako goleme korake, kažu analitičari, jer je mogao računati na
potporu pokojnoga francuskog predsjednika Francoisa Mitterranda i
bivšega njemačkog kancelara Helmuta Kohla. Prodi ne može računati
na tako moćne saveznike. (...)
Manje zemlje, koje su nekad povjerenstvo smatrale zaštitnikom
svojih interesa protiv velikih zemalja, osjećaju se slobodnije da
djeluju neovisno, sada kad je francusko-njemačka osovina oslabila.
Neke od najoštrijih kritika povjerenstva stižu iz malog
Luksemburga. (...)"