DE-E-INTEGRACIJE-PRORAČUN-POMOĆ-Organizacije/savezi-Proračun-Strana pomoć-Diplomacija NJ 19. IV. FR: EU TRAŽI NOVCE ZA ST. PAKT NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU19. IV. 2000.Čarobne milijarde"Nema sumnje da je lako biti general poslije
bitke. No, državnici Europske unije ipak su mogli bar nešto naslutiti u onih sudbinskih 48 sati u Berlinu, ožujka 1999. Primjerice, mogli su naslutiti da netom prihvaćena Agenda 2000, srednjoročni proračun europske zajednice, nije baš u cijelosti postavljena na čvrst temelj. EU nije trebao biti toliko zabrinut zbog skupoće rata protiv Srbije, koji je započet dan ranije radi oslobođenja Kosova, budući da je prateće troškove preuzeo NATO. No, Europljani su mogli znati da će morati posegnuti za novčanikom kada dođe na red materijalna, politička i socijalna obnova zapadnog Balkana.Oni to pak nisu htjeli znati budući da bi ponovno razmatranje Agende 2000, utvrđene tek nakon iscrpljujućih pregovora, moglo dovesti u pitanje čitavu kompliciranu građevinu kompromisa. Zato je EU radije krenuo u poslijeratno razdoblje s predratnim proračunom.To nije moglo dugo funkcionirati, ali europske prijestolnice uzdale su se u improvizacije. Kad se ukaže potreba za novcem, već ćemo ga negdje nabaviti. Takav zapravo balkanski pristup problemu
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
19. IV. 2000.
Čarobne milijarde
"Nema sumnje da je lako biti general poslije bitke. No, državnici
Europske unije ipak su mogli bar nešto naslutiti u onih sudbinskih
48 sati u Berlinu, ožujka 1999. Primjerice, mogli su naslutiti da
netom prihvaćena Agenda 2000, srednjoročni proračun europske
zajednice, nije baš u cijelosti postavljena na čvrst temelj. EU
nije trebao biti toliko zabrinut zbog skupoće rata protiv Srbije,
koji je započet dan ranije radi oslobođenja Kosova, budući da je
prateće troškove preuzeo NATO. No, Europljani su mogli znati da će
morati posegnuti za novčanikom kada dođe na red materijalna,
politička i socijalna obnova zapadnog Balkana.
Oni to pak nisu htjeli znati budući da bi ponovno razmatranje Agende
2000, utvrđene tek nakon iscrpljujućih pregovora, moglo dovesti u
pitanje čitavu kompliciranu građevinu kompromisa. Zato je EU
radije krenuo u poslijeratno razdoblje s predratnim proračunom.
To nije moglo dugo funkcionirati, ali europske prijestolnice
uzdale su se u improvizacije. Kad se ukaže potreba za novcem, već
ćemo ga negdje nabaviti. Takav zapravo balkanski pristup problemu
dokončao je upravo Romano Prodi, koji je - također u Berlinu -
uzdignut u fotelju šefa bruxelleskog povjerenstva EU kako bi dovrši
tadašnju krizu. Već u jesen Prodi je na sastanku na vrhu OESS-a u
Istanbulu najavio da će Europska unija u razdoblju od 2000. do 2006.
sudjelovati u obnovi ratom zahvaćenih zemalja sa 5,5 milijarda eura
- dakle 11 milijarda maraka. Ta je izjava izazvala jezu kod nekih
ministara financija članica EU. Naime, spomenuta svota nije mogla
biti pokrivena iz donesenog proračuna EU.
Stoga nije bilo nimalo čudno što je odjek iz europskih
prijestolnica pretežno zvučao poput škripanja zubima. Kada su pak
Prodi, povjerenik EU za vanjsku politiku Chris Patten i visoki
predstavnik za zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku Javier
Solana na sastanku na vrhu EU, održanom u ožujku ove godine - točno
godinu dana nakon berlinskoga summita - u Lisabonu, zatražili
potvrdu svoga plana, vrijednog nekoliko milijarda eura, suočili su
se s grubim odbijanjem. 'Predstavnici Goetheova i Voltaireova
jezika' pokazali su izrazitu škrtost, izjavio je jetko
luksemburški premijer Jean-Calude Juncker. Dakle, riječ je o
Parizu i Berlinu. Doduše, škrtost nisu očitovale samo te dvije
zemlje, ali francuski predsjednik Jacques Chirac održao je vatreni
govor koji je kancelar Gerhard Schroeder popratio kimanjem glavom
te više nije bilo potrebno da itko drugi uđe u ring. Pritom valja
napomenuti da se ni Francuska ni Njemačka ne protive velikodušnoj
pomoći balkanskim zemljama. No, mišljenja se razilaze oko pitanja
prikupljanja novca.
Očito je Povjerenstvo EU podcijenilo odlučnost zemalja da doslovce
ustraju na odlukama o proračunu - i to ne samo kada je riječ o
ukupnom proračunu (od 89,5 milijardi eura u 2000. do 103,5
milijardi eura u 2006. g.) već i u pogledu pojedinačnih proračuna.
Bez obzira na takvu situaciju, povjerenica EU za proračunska
pitanja Michaele Schreyer i Patten razvili su svrsishodan plan
preustrojavanja proračunskih sredstava. Kako bi podigao u
proračunu već izdvojena sredstva za zapadni Balkan s 1,8 milijarda
(u razdoblju od 2000. do 2006. g.) na 5,5 milijardi eura, Patten
namjerava prenamjenom izvući 1,6 milijarda iz svog resora, što nije
problematično ni iz pravne ni iz perspektive prakse. No, čak i u tom
slučaju nedostaju još 1,8 do dvije milijarde eura. Njih pak
Schreyer i Patten žele izvući iz proračuna za poljoprivredu - iz
fleksibilnih financijskih rezervi koje se gotovo nikada ne
koriste. 300 milijuna od prosječno 42 milijarde godišnje - ta svota
ne izgleda kao velika žrtva na strani seljaka.
No, spomenuti plan ipak je izuzetno eksplozivan. Naime, s jedne
strane, Francuska ljubomorno bdije nad blagajnom iz koje se
podmiruju seljaci. S druge pak strane, Njemačka također goji
određene dvojbe - ne toliko zbog seljaka koliko zato što bi
preustrojavanje sredstava iz proračuna za poljoprivredu u proračun
za vanjsku politiku podrazumijevao promjenu proračunskih odluka iz
Berlina te bi zahtijevao i novu odluku summita i potonje
razmatranje u skupštinama. Drugim riječima, uslijedilo bi ponovno
otvaranje pregovora o proračunu a u tom bi se slučaju na stolu mogle
naći i sasvim druge stvari te bi proračunska disciplina bila
narušena.
Prije no što itko pokaže spremnost za otvaranje te Pandorine
kutije, financijski stručnjaci žele znati jesu li čarobnih 5,5
milijarda uopće ozbiljna brojka. Ralf Walter, glasnogovornik
socijalista u Europskoj skupštini, zadužen za proračunska pitanja,
pita 'na čemu se temelje te brojke'. U isti rog pušu i stručnjaci
njemačkog predstavništva pri EU, zaduženi za proračun. Treba 'ipak
istražiti potrebe' prije no što izračunate potreban novac, ističu
oni.
Schreyer i Patten pokušavaju sada ukazati članicama da je upravo to
i učinjeno. Schreyer, koja u svibnju mora izložiti nacrt proračuna
za 2001. g., upravo obilazi metropole, a Patten je proteklih dana
iskoristio nastup pred Europskom skupštinom kako bi uvjerio
zastupnike da 'brojka nije jednostavno izvučena niotkud' već da
predstavlja - čime Patten kritizira populističke govornike u
prijestolnicama - 'poštenu procjenu onoga što naše riječi uistinu
znače'.
Doduše, Pattenova računica krije u sebi i jednu kvaku - Srbiju.
Vlade zemalja-članica možda će još i prihvatiti njegove navode za
Kosovo (1,18 milijardi eura), Albaniju (305 milijuna eura), Bosnu i
Hercegovinu (490 milijuna eura), Hrvatsku (314 milijuna eura),
Crnu Goru (105 milijuna eura), Makedoniju (260 milijuna eura) i
Pakta za stabilnost Balkana (568 milijuna eura) - zato što je s tim
zemljama već uspostavljena snažna suradnja. No, procijenjenih 2,3
milijarde eura za Srbiju nisu postavljeni na pretjerano čvrstom
temelju. Naime, suradnje s Beogradom - te dakle ni pomoći - neće
biti sve dok je na vlasti Slobodan Milošević te dok je demokracija
nepoznat pojam. Dakle, Patten je 2,3 milijarde silom prilika
utemeljio s jedne strane na srpskoj stručnoj procjeni posljedica
rata (4,06 milijardi američkih dolara) i s druge na
'maksimalističkoj procjeni' 'iskustava s Kosova'.
To vjerojatno neće biti dovoljno ministrima financija, ali odluka o
tom pitanju bit će na kraju određena drugim kriterijima. Naime,
pomnija analiza upozorava da 2,3 milijarde zapravo treba
funkcionirati kao ohrabrenje za demokratsku oporbu koja bi u Srbiji
trebala napokon obaviti svoj posao do kraja. Riječ je o poruci 'koja
mora biti politička', ocjenjuje zastupnik Walter. On i njegovi
kolege krenut će sada u potragu za 'slobodnim prostorom' u
proračunu kako bi ipak ispunili nekadašnja Prodijeva obećanja.
Pritom tabu neće biti ni povećanje proračuna pojedinog resora ni
povećanje čitavog proračuna - pokaže li se odgovarajuća potreba
(...)", prenosi na kraju članka Martin Winter.