DE-RU-S-PROMJENE-Politika NJ 13.IV.-SZ-RUSIJA NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG13. IV. 2000.Rusija traži priključak"Washintgon, Bruxelles, Berlin - posvuda na Zapadu vlada velika radost: ruska državna Duma sada je očito spremna napokon
prihvatiti sporazum Start II. Sporazum kojega su ruski i američki predsjednik potpisali već prije sedam godina, predviđa daljnje smanjenje strateškog nuklearnog oružja. Godinama je Duma blokirala sporazum, tek sada mijenja smjer. U skladu s tim, u zapadnim se glavnim gradovima uzbuđeno govori o 'novoj crti suradnje' i o prvom ispitu za novog predsjednika Vladimira Putina, nakon što se zbog bombardiranja Jugoslavije prije godinu dana neko vrijeme činilo da između Moskve i Zapada nastaje ledeno doba.No uz pomnije promatranje predstojeća potvrda sporazuma Start II nipošto ne znači pomak u ruskoj vanjskoj politici. Moskva naime uopće nema drugog izbora. Jer kontinentalne rakete o kojima je riječ, u međuvremenu su toliko zastarjele da bi ionako u dogledno vrijeme trebale biti uništene. A Moskva nema novca za izgradnju nove generacije. Potpis pod Start II za Rusiju dakle ponajprije znači da će i Amerikanci morati smanjiti svoje rakete. Osim toga će
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
13. IV. 2000.
Rusija traži priključak
"Washintgon, Bruxelles, Berlin - posvuda na Zapadu vlada velika
radost: ruska državna Duma sada je očito spremna napokon prihvatiti
sporazum Start II. Sporazum kojega su ruski i američki predsjednik
potpisali već prije sedam godina, predviđa daljnje smanjenje
strateškog nuklearnog oružja. Godinama je Duma blokirala sporazum,
tek sada mijenja smjer. U skladu s tim, u zapadnim se glavnim
gradovima uzbuđeno govori o 'novoj crti suradnje' i o prvom ispitu
za novog predsjednika Vladimira Putina, nakon što se zbog
bombardiranja Jugoslavije prije godinu dana neko vrijeme činilo da
između Moskve i Zapada nastaje ledeno doba.
No uz pomnije promatranje predstojeća potvrda sporazuma Start II
nipošto ne znači pomak u ruskoj vanjskoj politici. Moskva naime
uopće nema drugog izbora. Jer kontinentalne rakete o kojima je
riječ, u međuvremenu su toliko zastarjele da bi ionako u dogledno
vrijeme trebale biti uništene. A Moskva nema novca za izgradnju
nove generacije. Potpis pod Start II za Rusiju dakle ponajprije
znači da će i Amerikanci morati smanjiti svoje rakete. Osim toga će
Moskva za to dobiti još i financijsku pomoć iz Washingtona.
Financijski problemi u svezi s raketama, nekada paradnim
primjercima izvrsno naoružanoga Sovjetskog saveza, na području
ruske vanjske politike označavaju tek jednu od pobočnih crta koju
se ne smije prekoračiti. Druga crta označava tehnološku zaostalost
golemog carstva, treća nepovjerenje prema Kini, a četvrta strah od
islamskih fundamentalista.
Moskva ima sve razloge za potiskivanje utjecaja radikalnih
islamista: cijeli bi jug zemlje naime inače mogao postati ratnim
područjem. To treba zanimati i Zapad, ne samo zbog velikih zaliha
sirovina u regiji Kaspijskog jezera. No sve dok ruske postrojbe
vode razorni rat protiv cijelog jednog naroda, Zapad neće moći
voditi normalnu politiku s Moskvom. Putin stoga nema drugog izlaza
doli što je moguće brže potražiti politički kompromis. Činjenica da
već nekoliko dana više nije isključena mogućnost pregovora s
legitimnim čečenskim predsjednikom Aslanom Mashadovim, govori da
se već poduzimaju ozbiljni koraci u tom smjeru.
Čečenija će dakle morati ostati mjerilo kojim treba mjeriti
politiku Moskve. U međuvremenu ruska će vanjska politika prema
Zapadu i dalje težiti da sukob na Kavkazu predstavlja kao
'unutarnju stvar'. Ministar vanjskih poslova Igor Ivanov mora
naime spriječiti izolaciju svoje zemlje. Rusija je još više nego do
sada upućena na transfer tehnologije i trgovinu, ne želi li za jedan
naraštaj postati zemljom u razvitku. Gospodarski špijuni koje
Putin unaprjeđuje velikim novčanim sredstvima, neće moći
nadoknaditi taj zaostatak. Ako zemlja ne želi još više ispasti iz
globalne tehnologijske i informatičke mreže, mora se integrirati u
zapadne strukture.
Ne može se isključiti da je Putin i to imao na pameti kad je nedavno
govorio o budućem članstvu Rusije u NATO-u. No vjerojatnije je da je
pri tomu više mislio na šupljine saveza koji je u očima ruskih
časnika i većine političara još neprijatelj broj 1. Nedvojbeno
ruska elita i dalje misli u kategorijama utjecajnih zona i
neprijateljskih slika, ne samo časnici, nego i mnogobrojni
političari.
Ivanov je do sada kao učenik svojega prethodnika Jurija Primakova,
bivšega šefa inozemne špijunaže, pokušavao promicati
'multipolarni svijet'. Jasnije rečeno: trebalo je kovati velike
saveze protiv NATO-a. Primakov je posve ozbiljno htio nagovoriti
Indiju i Kinu na protuzapadni savez s Rusijom. No u međuvremenu se
kod Ivanova i njegova stožera probila spoznaja da Rusija svoje
velike probleme ne može riješiti ni u savezu s Kinom ni s drugim
zemljama s kojima je cijelo vrijeme očijukala, među kojima su Irak i
Iran. To može samo sa Zapadom.
Ne može se isključiti da se u Kremlju već izrađuju planovi za
prolazno obnovljeno partnerstvo sa Zapadom, čiji je jedini cilj
Rusiju učiniti sposobnom za novu globalnu konkurentnu borbu. U
mnogim moskovskim glavama još postoje takve predodžbe. Zapad mora
jednostavno to dopustiti, ali i postaviti svoje uvjete - vidi
Čečeniju. Uska suradnja jedina je mogućnost da se Rusija politički
civilizira. Zapad tomu mora pridonijeti svoj dio. No
popustljivošću ne pomaže ni sebi ni Rusima. Što više, po obliku
diplomatski, ali u stvari čvrsto, mora zahtijevati poštivanje
međunarodnih norma" - piše Thomas Urban.