IT-GB-povijest-zločini-pravosuđe IT-12.4.REPUB-OSUDA POV.REVIZIONIZMA ITALIJALA REPUBBLICA12. IV. 2000.Pobijedila je povijest"Mogu li se počiniti kaznena djela koja podliježu sudskom gonjenju, krivotvoreći povijest? Jesu li sudovi
osposobljeni da rješavaju akademske rasprave? Očito ne, barem u liberalnim društvima. Praksa u totalitarističkim društvima je suprotna: komunističke diktature, kao i one naci-fašističke, nametnule su pedagošku i ortodoksnu povijest, obvezale znanstvenike da se toga drže, kažnjavale ili ušutkivale one drugoga mišljenja. Ako je tako, kako može jedan sud jedne demokratske zemlje, antiideološke, pragmatične poput Engleske, donijeti presudu koja se odnosi na povijesno tumačenje, koliko god pogrešno? U koji se kontekst smješta osuda engleskog pisca Davida Irvinga pred visokim sudom u Londonu, zbog njegove knjige u kojoj je Auschwitz nazvao 'Disneylandom za turiste', jer je, prema autorovom mišljenju, veliki dio Židova umro od tifusa i oskudice? (...)Nitko Irvinga nije doveo pred sud. Upravo je on krenuo pravosudnim putovima kako bi osudio profesoricu Deborah Lipstadt, s katedre za proučavanje holokausta na sveučilištu u Atlanti (SAD), kao i
ITALIJA
LA REPUBBLICA
12. IV. 2000.
Pobijedila je povijest
"Mogu li se počiniti kaznena djela koja podliježu sudskom gonjenju,
krivotvoreći povijest? Jesu li sudovi osposobljeni da rješavaju
akademske rasprave? Očito ne, barem u liberalnim društvima. Praksa
u totalitarističkim društvima je suprotna: komunističke
diktature, kao i one naci-fašističke, nametnule su pedagošku i
ortodoksnu povijest, obvezale znanstvenike da se toga drže,
kažnjavale ili ušutkivale one drugoga mišljenja. Ako je tako, kako
može jedan sud jedne demokratske zemlje, antiideološke,
pragmatične poput Engleske, donijeti presudu koja se odnosi na
povijesno tumačenje, koliko god pogrešno? U koji se kontekst
smješta osuda engleskog pisca Davida Irvinga pred visokim sudom u
Londonu, zbog njegove knjige u kojoj je Auschwitz nazvao
'Disneylandom za turiste', jer je, prema autorovom mišljenju,
veliki dio Židova umro od tifusa i oskudice? (...)
Nitko Irvinga nije doveo pred sud. Upravo je on krenuo pravosudnim
putovima kako bi osudio profesoricu Deborah Lipstadt, s katedre za
proučavanje holokausta na sveučilištu u Atlanti (SAD), kao i
izdavačku kuću Penguin, zato što je objavila knjigu u kojoj je
označen kao netko tko 'niječe' holokaust. (...) Sudac mu nije dao za
pravo stoga što je opće pokazano, kao što kaže presuda, da je Irving
'stalno ih iskrivljujući, manipulirao povijesnim dokazima iz
ideoloških razloga... te da je iz istih razloga Hitlera prikazao u
neopravdano povoljnom svjetlu, poglavito u njegovu odnosu prema
Židovima'.
Obrazloženje londonskog sudstva ne poziva se, dakle, niti
komparativno na važeći zakon u Njemačkoj (od kraja pedesetih godina
na Adenaurovu inicijativu) ili na zakon neke druge zemlje koja
nijekanje holokausta smatra kaznenim djelom. To je odluka koja nema
ništa sa slobodom povijesnog istraživanja, nego s onim ustavnim i
zakonskim načelima koji za cilj imaju sprječavanje ponovnog
rađanja nacizma i slobodnog izražavanja rasizma, željnog obraniti
čast svojeg podrijetla, 'čisteći' ga lažima.
Razgovor bi se mogao ovdje završiti kada suđenje Irvingu i
tumačenje, koje je, barem prije presude, dao Hobsbawn, ne bi
postavljali neka pitanja koja zaslužuju dublje promišljanje. Prvo
je pitanje je li taj fenomen, koji se vodi pod imenom 'negacionizam'
ili 'redukcionizam', težnja k preispitivanju povijesti, na temelju
novih dokumenata ili produbljenih istraživanja, ili pak jedna,
prilično aktualna, politička operacija. Skloniji sam, bez
dalnjega, ovoj drugoj opciji. Razlozi se (...) nalaze u raširenom
pojavljivanju ideje o Europi kao civilizaciji ugroženoj u njezinoj
etničko-kulturalnoj biti. Ugroženoj od mondijalizacije s
američkim obilježjem, kao i od useljevanja iz istočnog i Trećeg
svijeta, od snažnih moći međunarodnih financijskih krugova (više
ili manje židovskih) ili od komunizma koji se sve više ponovno
pojavljuje iz svoga pepela. U tom ozračju koje se širi poput mrlje
ulja, obnavljanje desničarskog europeizma s nacističkim
obilježjem ima svoju unutarnju logiku, premda se, u nekim točkama,
preklapa s antiamerikanizmom, uvijek prisutnim u nekim dijelovima
ljevice, bilo katoličke, bilo postkomunističke. Populizam zatvara
krug. Ekonomsko-palingenetsko-vjerske spekulacije, potpisane od
'katastrofičara mondijalizacije', od Forrestera do Baget Bozza,
daju mu kulturalni okvir. (...)
Prirodno, kao što je na početku napomenuto, bilo bi pogubno kada bi
se tako složeni povijesni razvoji, kao i oni politički
neposredniji, na kraju sudili na terenu kaznenog zakona. Nemojmo,
dakle, miješati londonski sud sa sudom povijesti. No ipak nemojmo
umanjivati jučerašnju presudu svodeći je na jednostavno dovršenje
parnice za klevetu i nanesenu štetu. Ona, naprotiv, dokazuje,
utoliko više nakon, opet londonskog, slučaja Pinochet, da sudstvo u
nekim zemljama čvrste demokratske sutrukture prihvaća, u svojem
svakodnevnom praktičnom djelovanju, opća načela proizašla iz osude
zločina protiv čovječanstva, genocida, kršenja ljudskih prava.
Tako se od prijedloga UN-a prelazi na presude sudova. (...)", piše
Mario Pirani