FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

AKADEMIK MARGETIĆ O POČETCIMA GLAGOLJAŠENJA U HRVATSKOJ

ZAGREB, 12. travnja (Hina) - Povijesne pretpostavke početka glagoljašenja u Hrvatskoj bile su temom javnoga predavanja akademika Luje Margetića, održanoga danas u palači Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU) u Zagrebu. Predavanje je organizirao Akademijin Razred za društvene znanosti, a akademik Margetić ističe da je predavanje priredio u čast pokojnoga akademika Branka Fučića od kojega je puno naučio.
ZAGREB, 12. travnja (Hina) - Povijesne pretpostavke početka glagoljašenja u Hrvatskoj bile su temom javnoga predavanja akademika Luje Margetića, održanoga danas u palači Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU) u Zagrebu. Predavanje je organizirao Akademijin Razred za društvene znanosti, a akademik Margetić ističe da je predavanje priredio u čast pokojnoga akademika Branka Fučića od kojega je puno naučio.#L# Glagoljica i glagoljašenje osobitosti su hrvatske kulture i neki su od njezinih najljepših bisera, ustvrdio je Margetić. Na pitanja zašto se pak glagoljica zadržala u Hrvatskoj i što je hrvatski narod "držalo" uz glagoljašanje, Margetić odgovara da je to neposredno sudjelovanje naroda u službi Božjoj na narodu razumljivome jeziku. Nazvavši to i "ljubavlju naroda za demokracijom", Margetić dodaje da takvo stajalište netko može nazvati "romantičnom pjesmom" jednoga hrvatskog znanstvenika. Usprkos tomu, Margetić drži da njegovo stajalište potkrepljuju brojne povijesne činjenice koje je tumačio u predavanju. Podsjetivši da o temi glagoljice i glagoljašenja u Hrvatskoj postoji obimna literatura, Margetić ističe potrebu za raspravom bez koje bi, rekao je, znanost bila "mrtva". U prilog svojoj tezi Margetić je spomenuo "dvije, tri činjenice", među kojima je i ona da prije IX. st. nema niti jednoga "suvisloga teksta" na glagoljici. Tezu je potkrijepio i povijesnim prikazom te tumačenjem važnijih datuma i događaja u svezi glagoljašenja. Uz ostalo, podsjetio je na 862. kada Konstantin stvara "slavensko pismo", a kao ključnu godinu označio je 867. kada je ubijen bizantski car Mihajlo III. na čije mjesto "dolazi" car Bazilije I. koji pak iz temelja mijenja politiku prema papi Ivanu VIII. te sveta braća - Konstantin-Ćiril i Metod dolaze u Rim, a Papa 868. odobrava slavensko bogosluženje. U sklopu intezivnih pregovora između Pape i Bizanta, koji se osvajanjem Barija 876. i Sirakuze 878. "ozbiljno približava" Papi, akademik Margetić je podsjetio i na njihov dogovor oko zajedničke politike prema Branimirovoj Hrvatskoj, Bizantskoj Dalmaciji i Svetoplukovoj Moravskoj. Tako Margetić spominje i pismo Pape knezu Branimiru od 7. lipnja 879. u kojemu Papa od Branimira očekuje priznanje crkvene vlasti (vlasti splitskoga nadbiskupa) te svjetovne vlasti. Unatoč opetovanim zabranama i ograničenjima glagoljašenja (925., 1061.) ono ostaje u Hrvatskoj vrlo živo, osobito na Krku. Po Margetiću, razlog je tomu što su na Krku glogoljašima "zaštitni kišobran" pružili knezovi Frankopani, koji su pak bili, ustvrdio je Margetić, nastavak stare hrvatske države narodnih vladara. (Hina) ip mc

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙