E-US-INTEGRACIJE-Diplomacija-Vlada US 11. IV. IHT E UNIJA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE11. IV. 2000.Vrijeme da se uspori i združi oko 'Euroeurope'"Potkraj prošle godine 15 je državnika skiciralo svoje planove za
Europsku uniju. No oni su prebrzo i predaleko skočili s jednom nogom, dok je druga veoma oprezno zaostajala", pišu bivši predsjednik Francuske Valery Giscard d'Estaing i bivši kancelar Zapadne Njemačke Helmut Schmidt, sada dopredsjednici Povjerenstva za europsku monetarnu uniju."Osim pregovora s Poljskom, Mađarskom, Republikom Češkom, Slovenijom, Estonijom i Ciprom, oni su počeli pregovore sa Slovačkom, Litvom, Letonijom, Rumunjskom, Bugarskom i Maltom. No nisu postigli napredak u pripremanju Unije za prihvaćanje tako velikog broja članica.Potreba za institucijskom reformom je žurna. Već sad, sa samo 15 zemalja članica, institucije Europske unije ne funkcioniraju dobro. Ako se to ne promijeni, one će postati nesposobne za funkcioniranje s bitno povećanim brojem zemalja članica. A institucijske će reforme biti još teže provesti.Žurba da se Unija proširi može voditi nizu ozbiljnih kriza u prvom
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
11. IV. 2000.
Vrijeme da se uspori i združi oko 'Euroeurope'
"Potkraj prošle godine 15 je državnika skiciralo svoje planove za
Europsku uniju. No oni su prebrzo i predaleko skočili s jednom
nogom, dok je druga veoma oprezno zaostajala", pišu bivši
predsjednik Francuske Valery Giscard d'Estaing i bivši kancelar
Zapadne Njemačke Helmut Schmidt, sada dopredsjednici Povjerenstva
za europsku monetarnu uniju.
"Osim pregovora s Poljskom, Mađarskom, Republikom Češkom,
Slovenijom, Estonijom i Ciprom, oni su počeli pregovore sa
Slovačkom, Litvom, Letonijom, Rumunjskom, Bugarskom i Maltom. No
nisu postigli napredak u pripremanju Unije za prihvaćanje tako
velikog broja članica.
Potreba za institucijskom reformom je žurna. Već sad, sa samo 15
zemalja članica, institucije Europske unije ne funkcioniraju
dobro. Ako se to ne promijeni, one će postati nesposobne za
funkcioniranje s bitno povećanim brojem zemalja članica. A
institucijske će reforme biti još teže provesti.
Žurba da se Unija proširi može voditi nizu ozbiljnih kriza u prvom
desetljeću novoga stoljeća. To bi također moglo završiti
razvodnjavanjem Unije u obično područje slobodne trgovine.
Takvo iskrivljavanje prirode i povijesno jedinstvenog cilja
Europske unije moglo bi zadovoljiti neke nacionaliste u nekim
zemljama. Uglavnom, to bi zadovoljilo one u Washingtonu koji teže
održavanju nekakvog nadzora nad Europom kako bi omogućili
postizanje američkih globalnih geopolitičkih ciljeva - i, ponekad,
iluzija.
Trenutačno, ulazak Poljske, Češke i Mađarske u Europsku uniju, sve
ukupno 60 milijuna ljudi, zaslužuje da bude prioritet. No prvi
prioritet mora biti institucijska reforma. Evo područja za
političke inicijative članica Europskog parlamenta.
Ulazak Turske, i proširenje buduće zajedničke vanjske i sigurnosne
politike na granice Sirije, Iraka, Irana i kavkaskog područja, u
najmanju ruku, nije prioritet.
U nekim slučajevima, gospodarski bi savez bio prikladniji. Ne bi
bilo mudro neke krhke europske države odjednom izložiti punoj
tržišnoj konkurenciji s visokorazvijenim europskim poduzećima;
sudbina bivše istočnonjemačke industrije pruža pouku. Također ne
bi bilo mudro pozvati milijune radnika u zapadnu Europu, gdje bi oni
mogli poželjeti ostati zbog plaća koje su pet ili deset puta veće
nego kod kuće.
Europski bi vođe morali uzeti u obzir ta društvena i gospodarska
pitanja. Sad kad je proces proširenja pokrenut, jasno je da će se
Europa, tijekom sljedećih 20 do 50 godina, razviti duž tri
različite linije:
Ustroj europskog prostora, određen proširenjem. Tu se radi o
gospodarskim pitanjima i pitanju slobodne trgovine, uz ograničeni
stupanj političke integracije. Prioritet je institucijska reforma
kako bi funkcioniranje bilo moguće. Inače će se sustav slomiti.
U tom europskom prostoru, članovi će imati pod nacionalnim nadzorom
ona pitanja koja ne zahtijevaju zajednička rješenja ili
regulacije. Načelo pripomaganja mora najzad postati provedivo.
Ustroj zajedničke europske obrane. Taj je proces već u tijeku, sada
uz aktivnu potporu Britanije. Da bi funkcionirao, mora polaziti od
zemalja koje posjeduju značajne vojne mogućnosti i od javnog
obvezivanja da se prihvate mehanizmi brzog i djelotvornog
odlučivanja.
Riješiti pitanje onoga što ostaje od početne težnje integracijama.
Očigledno je da puna integracija nije realističan cilj za 30
zemalja koje su veoma različite po svojim političkim tradicijama,
kulturi i gospodarskom razvoju. Pokušati provesti integraciju s
tolikim brojem zemalja može voditi samo potpunom neuspjehu. Realna
mogućnost je integracija za one zemlje koje za to imaju političku
volju i čiji su gospodarski i društveni uvjeti gotovo istovjetni. U
ovom trenutku, sve takve zemlje pripadaju zoni eura, čije
stanovništvo već brojem prelazi broj stanovnika Sjedinjenih
Država.
Hoće li neke od tih zemalja krenuti novim putem i preuzeti savezni
pristup? To bi zahtijevalo inicijativu zemalja osnivača -
Francuske, Njemačke i Italije, zajedno sa zemljama Beneluksa - i
nekih drugih voljnih i odlučnih kandidatkinja.
Da bi taj proces bio djelotvoran, bit će potrebne dodatne
institucije: vijeće, parlamentarni ustroj koji bi mogao imati veze
s nacionalnim parlamentima, no vjerojatno ne i povjerenstvo.
Zapravo, to bi bile 'institucije unutar institucija' koje već
postoje za Europsku uniju.
Jedina ograničenja koja bi zemlje koje ne bi sudjelovale mogle
nametnuti jesu da ta nova skupina, nazovimo ih 'Euroeuropom',
poštuje sve obveze šire Europske unije, i da nove institucije ne
ulaze u sukobe s ovlastima postojećih europskih institucija.
Takvo grupiranje moglo bi na europskom kontinentu stvoriti
politički entitet poput Sjedinjenih Država na sjevernoameričkom
kontinentu.
Vođe su u krivu ako vjeruju da se brzim proširenjem može prijeći
preko problema koje su konferencije u Maastrichtu i Amsterdamu
ostavile neriješene. Također će pogriješiti ako ostave te probleme
za iduću međuvladinu konferenciju, a da prije toga zajednički ne
stvore jasne političke smjernice za svoje diplomate.
Europi je potrebno vodstvo odgovornih osoba kojima birači vjeruju,
volja da jasno izlože svoj cilj i odluka da opet oblikuju
povijest."