US-HR-BURZE-Bankarstvo VOA 6. IV. PROPAGANDA WALL STREETA GLAS AMERIKE - VOA6. IV. 2000.Američki mediji o propagandnoj mašineriji Wall Streeta. Prilog Larryja Freunda."Zahvaljujući razvoju moderne tehnologije, sve više Amerikanaca
trguje dionicama. No, kako upozoravaju poznavatelji prilika na Wall Streetu, mediji ih pri tome često potiču da se upuštaju u nepotrebne rizike. Milijuni Amerikanaca, koji imaju pristup kablovskoj televiziji, mogu do najsvježijih informacija o kretanju cijena dionica i stručnih savjeta o investiranju na Wall Streetu doći pritiskom prsta na daljinski upravljač. Oni pak, koji imaju pristup internetu, mogu na njemu pronaći sve što trebaju znati o trgovini dionicama. Pristupačnost ovih brzih medija i izvora informacija o burzovnim kretanjima, uz već uobičajene tradicionalne medije, u nekim krugovima ipak izaziva zabrinutost. = Špekuliranje na burzi danas je mnogima gotovo hobi - tako mnogo ljudi trguje dionicama da smo se počeli pitati nisu li za visoke cijene i precijenjene vrijednosti mnogih dionica odgovorni mediji, kaže Marcia Vickers, urednica rubrike o investiranju i burzovnim kretanjima časopisa 'Business Week' i autorica iscrpnog izvješća o tzv. 'Propagandnoj mašineriji Wall Streeta'. Wall Street nije
GLAS AMERIKE - VOA
6. IV. 2000.
Američki mediji o propagandnoj mašineriji Wall Streeta. Prilog
Larryja Freunda.
"Zahvaljujući razvoju moderne tehnologije, sve više Amerikanaca
trguje dionicama. No, kako upozoravaju poznavatelji prilika na
Wall Streetu, mediji ih pri tome često potiču da se upuštaju u
nepotrebne rizike. Milijuni Amerikanaca, koji imaju pristup
kablovskoj televiziji, mogu do najsvježijih informacija o kretanju
cijena dionica i stručnih savjeta o investiranju na Wall Streetu
doći pritiskom prsta na daljinski upravljač. Oni pak, koji imaju
pristup internetu, mogu na njemu pronaći sve što trebaju znati o
trgovini dionicama. Pristupačnost ovih brzih medija i izvora
informacija o burzovnim kretanjima, uz već uobičajene
tradicionalne medije, u nekim krugovima ipak izaziva zabrinutost.
= Špekuliranje na burzi danas je mnogima gotovo hobi - tako mnogo
ljudi trguje dionicama da smo se počeli pitati nisu li za visoke
cijene i precijenjene vrijednosti mnogih dionica odgovorni mediji,
kaže Marcia Vickers, urednica rubrike o investiranju i burzovnim
kretanjima časopisa 'Business Week' i autorica iscrpnog izvješća o
tzv. 'Propagandnoj mašineriji Wall Streeta'. Wall Street nije
nikada prije - piše u izvješću - tako intenzivno raspirivao želje i
očekivanja ulagača, a mediji nikada nisu bili tako spremni
'reklamirati' dionice i poticati ulagače da ih kupuju. U ovom je
procesu ključni element - kaže gospođa Vickers - trenutna
dostupnost najnovijih informacija u elektronskim medijima.
= Elektronski mediji zapravo publici daju savjete, a ne vijesti. Na
ekranu po cijeli dan možete vidjeti financijske stručnjake koji
pričaju o dionicama koje su kupili, ili koje će prodati da bi
ostvarili brzi profit. Publiku za takve programe čine uglavnom
ulagači-amateri, koji trguju dionicama na osnovi takvih savjeta.
Sve se radi na kratke staze. Takav oblik ulaganja uglavnom
amaterima ne donosi nikakav dobitak, ističe gospođa Vickers.
Kako kaže urednica rubrike o investiranju časopisa 'Business Week'
Marcia Vickers, danas daleko više Amerikanaca trguje dionicama
nego što se to događalo prije nekoliko godina, djelomice
zahvaljujući procvatu interneta i razvoju elektronskih brokera,
kao i dostupnosti informacija o investiranju.
= Danas je prisutan trend samoinicijativnog investiranja.
Nevjerojatno velik broj amatera aktivno špekulira na burzi. Mislim
da je to jedan od glavnih razloga za povoljna burzovna kretanja,
koja već neko vrijeme opažamo na Wall Streetu. Ulagači pogotovo
žustro kupuju već skupe dionice kompanija u tehnološkom sektoru,
što ih čini još skupljima, kaže gospođa Vickers.
Istraživanje koje je proveo profesor financija na sveučilištu Case
Western Reserve Bing Liang pokazalo je da amateri ne bi trebali
uvijek slijediti preporuke stručnjaka. Tijekom danog
šestomješečnog razdoblja - kaže profesor Liang - investitori koji
slijede savjete stručnjaka iz kolumne u 'The Wall Street Journalu',
uglavnom u trgovanju dionicama bilježe gubitak. Profesor Liang
vjeruje da mediji previše često naglašavaju samo pozitivne vijesti
i preporuke.
= Mediji su ponekad previše skloni naglašavati pozitivno. Recimo,
prenose samo pozitivne vijesti, preporuke stručnjaka, u kojima se
kaže da određene dionice treba kupiti, mišljenja popularnih
analitičara dobre reputacije. Međutim, iza svega toga kriju se
mnoge stvari koje nisu tako pozitivne. Stoga u obzir treba uvijek
uzimati obje strane investiranja - i pozitivnu i negativnu, smatra
profesor Liang.
Odgovarajući na pritužbe o financijskom izvještavanju i stručnim
mišljenjima koja se mogu vidjeti na CNBC-u - najpopularnijem
poslovnom kanalu na američkoj kablovskoj televiziji, predsjednik
kanala William Bolster kaže da su donedavno financijske
informacije, koje se danas mogu vidjeti u programu CNBC-a, bile
dostupne samo uskim krugovima ulagača. Mi smo - kaže gospodin
Bolster - demokratizirali proces investiranja i to smeta 'velikim
ribama'. Međutim, urednica Marcia Vickers vidi naznake da su
Amerikanci koji špekuliraju na burzi, uglavnom usredotočeni na
brzo ostvarivanje profita i da u prosjeku zadržavaju dionice u
svojem portfelju tek pet mjeseci, dok su ih prije deset godina
držali i do dvije godine, a takav je trend - kako kaže gospođa
Vickers - prilično zabrinjavajući."
(VOA)