CH-E-US-INTEGRACIJE-Politika ŠV 1. IV. NZZ:EUROPA AMERIKA RUSIJA ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG1. IV. 2000.Europa traži mjesto pod suncem"Dok se prosperitetna Amerika na zapadu priprema za izbor novog, nesigurna Rusija na istoku
instalira svog netom izabranog predsjednika, a nacionalistički raspoložena Kina upućuje prijeteće geste Tajvanu, Europa je zaokupljena osiguravanjem jačeg utjecaja u zajednici velikih. Tema nije nova. Devedesetih godina države Staroga Kontinenta uglavnom su usredotočile svoje napore na ubrzavanje gospodarske integracije i polaganje političkih temelja. Napredak nije izostao. Iako euro u odnosu na dolar trenutno glavinja iz jednog napadaja slabosti u drugi, projekt 'zajedničke valute' Europske unije ipak je veliki uspjeh, koji već sada donosi i dividende.Ipak, u bližoj budućnosti ulogu integracijskih motora manje će igrati gospodarski projekti - osim ako se flert s 'novom ekonomijom', zabilježen na najnovijem sastanku na vrhu u Lisabonu, ne razvije u ozbiljnu vezu. U središtu pozornosti nalazit će se proširenje EU na istok i razvoj djelotvorne sigurnosne i obrambene politike. Trenutno gotovo i nije moguće procijeniti kamo će taj
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
1. IV. 2000.
Europa traži mjesto pod suncem
"Dok se prosperitetna Amerika na zapadu priprema za izbor novog,
nesigurna Rusija na istoku instalira svog netom izabranog
predsjednika, a nacionalistički raspoložena Kina upućuje
prijeteće geste Tajvanu, Europa je zaokupljena osiguravanjem jačeg
utjecaja u zajednici velikih. Tema nije nova. Devedesetih godina
države Staroga Kontinenta uglavnom su usredotočile svoje napore na
ubrzavanje gospodarske integracije i polaganje političkih
temelja. Napredak nije izostao. Iako euro u odnosu na dolar
trenutno glavinja iz jednog napadaja slabosti u drugi, projekt
'zajedničke valute' Europske unije ipak je veliki uspjeh, koji već
sada donosi i dividende.
Ipak, u bližoj budućnosti ulogu integracijskih motora manje će
igrati gospodarski projekti - osim ako se flert s 'novom
ekonomijom', zabilježen na najnovijem sastanku na vrhu u Lisabonu,
ne razvije u ozbiljnu vezu. U središtu pozornosti nalazit će se
proširenje EU na istok i razvoj djelotvorne sigurnosne i obrambene
politike. Trenutno gotovo i nije moguće procijeniti kamo će taj
cilj na kraju Europu odvesti. Nadalje, još nije jasno ni kako
međusobno uskladiti ta dva procesa.
Proširenje EU na istok prilično je težak proces. No, sve dok se
uopće kreće, izlaže tijela EU neprekidnom pritisku za provođenjem
reforma, koji bi mogao biti blagotvoran. Tako su svojedobno
djelovali maastriški kriteriji, osnaživši disciplinu
proračunskih izdvajanja među zemljama-članicama. Na sličan bi
način mogao biti moderniziran i čitavi interni proces odlučivanja u
EU i postati djelotvorniji, dok bi poljoprivredna politika mogla
biti prilagođena stvarnim potrebama. Nadalje, gotovo nitko ne
sumnja u dugoročnu stratešku korist koju će širenje na istok
donijeti cijeloj Europi: postupno širenje 'acquis communautaire'
(zajedničkog pravosudnog sustava - op. prev.) - možda čak do Urala i
male Azije - stabiliziralo bi cijeli kontinent i bilo bi osnova za
europski uzlet - u konačnoj fazi i do globalnih razina.
Doduše, europski sigurnosni i obrambeni identitet ne uklapa se bez
ikakvih problema u tu predodžbu. U prvoj polovici devedesetih
godina činilo se da je nakon dugogodišnjeg natezanja postignut
dogovor o izgradnji europskog uporišta u okviru NATO-a te o
njegovoj pojačanoj stamostalnosti. Taj projekt trebao je pod
jednom kapom ujediniti američki angažman u Europi i europske
težnje. Nakon ustoličenja predsjednika Chiraca u Francuskoj stečen
je dojam da je čak i 'grande nation' okusila plod sa stabla
spoznaje. No, Francuska je ipak ostala u raju, a očigledno
razborito rješenje propalo je kada su spriječeni transatlantski
napori u okviru oblikovanja nove zapovjedničke strukture te kada su
se u samoj Europi promijenile političke pretpostavke - naime, u
Parizu, Londonu i Berlinu kormilo vlasti preuzele su nove vlade.
Poticaj na promjenu smjera stigao je iz Velike Britanije. Premijer
Blair i 'New Labour' trebali su instrument koji bi im pomogao pri
realizaciji njihovih ambicija u sferi europske politike budući da
euroskepsa ni u kom slučaju nije bila ograničena samo na torijevce,
iscrpljene dugogodišnjom vladavinom. Kada je Velika Britanija
odlučila ne samo držati korak s političkim zbivanjima na kontinentu
već i preuzeti ulogu njihova kreatora i vođe, koja joj nije bila
dostupna zbog dugotrajnijeg ograđivanja od 'eurolanda', jedina
odgovarajuća prilika za korekciju nudila se u sferi europske
obrambene politike. Kao što kaže poznata uzrečica - ostalo je
povijest. Okolnost da uloga 'specijalnih odnosa' s Washingtonom,
funkcija transatlantskog mosta, može biti istinski iskorištena
samo u slučaju nastavljenog britanskog članstva u EU, predstavlja
aspekt kojega su svjesni i anglosaksonski rođaci.
Gotovo već ponižavajuće očigledna pouka iz intervencije na Kosovu -
naime, da su Europljani u slučaju vojnih operacija, koje unatoč
svemu ipak ne zahtijevaju angažman velikog broja postrojba,
upućeni na pomoć Amerikanaca - posvuda je iskorištena kao
obrazloženje za započete promjene. Krepki glavni tajnik NATO-a
Robertson ustrajao je ovoga tjedna u Bruxellesu na zahtjevu za
brzim rješavanjem problema, vezanih za nedostatnu vojnu udarnu
snagu i za preustrojavanje institucija. Gledano iz perspektive
institucija, cilj je uspostava transparentnih linija odlučivanja
na relaciji NATO-EU, razjašnjavanje uloge savezničkih zemalja
izvan okvira EU i uključivanje 'partnerskih zemalja'. Sve to nije
samo pitanje psihologije i kozmetike, naglasio je Robertson;
jednoga bi dana potpora Turske, Poljske ili Norveške u vojnoj
operaciji EU mogla biti odlučujuća, upozorava on.
U međuvremenu su zaista učestale kontroverzne rasprave o toj temi.
Ovih je dana u jednom međunarodnom stručnom tijelu čak izražena
sumnja da su Britanci smislili europski obrambeni identitet iz
sebičnih motiva dok će ih Francuzi iz istog razloga pokopati svojim
inzistiranjem na prioritetnom statusu institucionalnih rješenja.
No, postalo je također jasno da još ne postoji uvjerljiv scenarij
konkretnoga samostalnog vojnog nastupa EU bez Amerikanaca.
Gdje bi i u kakvim okolnostima europske oružane snage trebale biti
samostalno angažirane - naime, u uvjetima koji bi NATO u neku ruku
činili nepoželjnima? Je li zaista u pitanju potreba, proizišla iz
tvrdih činjenica - poput sve jače preopterećenosti Amerikanaca -
ili je možda riječ o emancipacijskom pokretu bez istinske
strategijske orijentacije? Tako zvane petersberške zadaće
osiguranja mira, koje služe kao smjernica, trebale bi biti tako
elastično formulirane da omoguće i primjenu u ratu - čini se da ih
Francuzi tako i tumače. Činjenica je pak da ostale članice EU ne
tumače tako 'Petersberg' - bez obzira na uvjerljive izjave u
priopćenjima. Zbog sve većih teškoća, sve uvjerljivije djeluje
pretpostavka da je cijeli taj proces mogao biti i jednostavniji.
Također se čistim NATO-ovim rješenjem moglo izbjeći da se sada
sudaraju 'proširenja na Istok' Saveza i Unije. Oba saveza mogla su
se smisleno nadopunjavati sve dok se u NATO-u ne učvrsti sigurnosna
sastavnica i isto tako jasno gospodarska i politička u EU-u. Tamo
gdje NATO nije mogao dalje - primjerice kod baltičkih država - EU je
bio tu da preuzme palicu. Ako se sad EU treba pretvoriti u obrambeni
pakt s jamstvom potpore, ta bi mogućnost nestala. U skladu s tim i
Moskva je s pravom kritički reagirala na tu naznaku promjene
europskih sigurnosnih struktura. Ako EU i pored toga preuzme na
svoja leđa cijeli teret širenja na Istok, a NATO ne bude htio više
prihvaćati nove članice, cijela će se stvar usporiti i već
primjetljiva rupa između zahtjeva i stvarnosti brzo bi se
povećala.
Europski napori u području obrane inače pridonose daljnjem
pogoršanju trasatlantskog ozračja, već zatrovanog iz drugih
izvora. Ne ulijeva povjerenje kako su europske vlade odustale od
rasprave o strategijskim posljedicama ograničenog sustava
proturaketne obrane. Postoji međutim politički konsenzus u Americi
koji obuhvaća oba predsjednička kandidata, da se najkasnije za
deset godina ustroji obrambeni sustav koji bi svih 50 država
članica štitio od manjeg raketnog napada. Dok se iz Europe čuju samo
upozorenja i optužbe, Washington pregovara s Moskvom o
modifikaciji sporazuma ABM iz 1972. koji bi dopustio razmještanje
bez otkaza sporazuma.
Ako dogovor uspije i ako Clintonova vlada i njezina nasljednica
uvjere kongres, Europa bi iznenada došla pod sumnju da Americi želi
propisati politiku trajne ranjivosti. Ako se stekne takav dojam, to
bi moglo zadati smrtni udarac sigurnosnopolitičkoj suradnji preko
Atlantika. Europa bi tada morala sama pokušati osigurati svoje
mjesto pod suncem" - zaključuje komentator lista H. K.