US-VA-KRIZA- R, RV, RZ-Religija/vjerovanje-Vjerovanja-Vjerske zajednice US WP 28. III. PAPINA ISPRIKA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST 28. III. 2000.Papina isprika"Činjenica da je rečenica iz filma 'Love Story' postala kultnom
frazom naših dana, zasigurno nešto govori. Možda je to katolik u meni koji mi govori da je to stajalište potpuno pogrješno. Prema ljudima koji nas okružuju stalno činimo grješke, a prema onima koje volimo najviše. Kazati da nam je žao, najmanje je što možemo učiniti. Papinski položaj u Rimokatoličkoj crkvi nekoć je značio da se nikad ne treba ni za što ispričati. Papa Ivan Pavao II. prekinuo je s tom tradicijom, blagoslovljen bio. Možemo ga blagoslivljati čak i ako mislimo da nije otišao dovoljno daleko, ili da nije bio dovoljno određen.Možda je najdirljiviji bio u Yad Vashemu u Jeruzalemu, gdje je odao počast 'milijunima Židova koji su, bez ičega, naročito bez ljudskog dostojanstva, bili ubijeni u holokaustu.' Osudio je 'mržnju, proganjanja i antisemitizam koji su kršćani iskazivali prema Židovima, u bilo koje vrijeme i na bilo kojemu mjestu.' (...)Za ove se opaske pripremio tako što se javno ispovijedio u bazilici
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
28. III. 2000.
Papina isprika
"Činjenica da je rečenica iz filma 'Love Story' postala kultnom
frazom naših dana, zasigurno nešto govori. Možda je to katolik u
meni koji mi govori da je to stajalište potpuno pogrješno. Prema
ljudima koji nas okružuju stalno činimo grješke, a prema onima koje
volimo najviše. Kazati da nam je žao, najmanje je što možemo
učiniti.
Papinski položaj u Rimokatoličkoj crkvi nekoć je značio da se nikad
ne treba ni za što ispričati. Papa Ivan Pavao II. prekinuo je s tom
tradicijom, blagoslovljen bio. Možemo ga blagoslivljati čak i ako
mislimo da nije otišao dovoljno daleko, ili da nije bio dovoljno
određen.
Možda je najdirljiviji bio u Yad Vashemu u Jeruzalemu, gdje je odao
počast 'milijunima Židova koji su, bez ičega, naročito bez ljudskog
dostojanstva, bili ubijeni u holokaustu.' Osudio je 'mržnju,
proganjanja i antisemitizam koji su kršćani iskazivali prema
Židovima, u bilo koje vrijeme i na bilo kojemu mjestu.' (...)
Za ove se opaske pripremio tako što se javno ispovijedio u bazilici
Sv. Petra. 'Kršćani su se povremeno prepuštali netoleranciji i nisu
bili vjerni velikoj zapovjedi ljubavi', rekao je. 'Zatražimo
oprost... za nasilja koje su neki primijenili u ime istine, oprost
za gledišta zasnovana na nepovjerenju i neprijateljstvu koji su
ponekad bili usmjereni na sljedbenike dugih vjera.'
Papa je jasno kritizirao kršćane koji su, 'prepuštajući se
mentalitetu moći', kršili prava etničkih skupina i naroda, i
iskazivali prijezir prema njihovoj kulturi i vjerskoj tradiciji.'
Da, mnogo toga nije rekao. Nije se izravno ispričao za inkviziciju,
ili ulogu katolika u holokaustu, ili za vjerske ratove protiv
muslimana ili protestanata. Nije se ispričao za ono što je papa Pio
XII. možda učinio - ili nije učinio - za vrijeme holokausta. Nije se
ispričao za bivše stavove Crkve prema ropstvu ili pravima žena.
Istina je da je Papa mogao kazati više. Pa iako nije pošteno suditi
ispovijedi Ivana Pavla samo na temelju toga je li voljan osuditi
jednoga od svojih prethodnika, bilo bi dobro - za Crkvu i za
povijest - da Vatikan otvori svoje arhive tako da se rasprave o papi
Piu mogu privesti kraju. To bi svakako tebalo učiniti prije nego što
itko Pija proglasi svecem.
No odbaciti ono što je rečeno u ime onoga što nije, značilo bi
propustiti izvanrednu povijesnu promjenu koja se dogodila u
katolicizmu, još od Drugoga vatikanskog koncila 60-ih godina
prošloga stoljeća.
'Grijesi o kojima Papa govori bili su izravna posljedica svete veze
Crkve s državom', napisao je Leon Wieseltier u svom komentaru u New
Republicu prošloga tjedna, 'i vrijedno je spomena da su moderna
politika, liberalna politika, svjetovna politika, a ne išta što je
Crkva kazala ili učinila, bili ono što je prekinulo tu svetogrdnu
vezu vjere i moći.'
To je gotovo točno. Dok su neki ekstremni svjetovnjaci bili
netolerantni prema vjerskim iskazima, vjerska tolerancija bila je,
zaista, izrazit doprinos liberalnih razmišljanja, u tom smislu da
se Jefferson, Madison i najmoderniji konzervativci mogu nazivati
'liberalima'. Mnoge katoličke čelnike teško se može natjerati na
prihvaćanje vjerskih sloboda. Pomoglo je to da je, kako se
katolicizam širio, sve više katolika u svojim zemljama postajalo
manjinskim skupinama, očajnički žudeći za tolerancijom kako bi
mogli prakticirati svoju vjeru.
No, činjenica da je Crkva odlučno i nedvosmisleno prihvatila
vjerske slobode na Vatikanu II., naročito zahvaljujući papi Ivanu
XXIII. i pokojnom američkom teologu Johnu Courtneyu Murrayu, od
velike je važnosti. Važno je da je sadašnji papa, kojega mnogi
smatraju konzervativcem, konačno odobrio to prihvaćanje
tolerancije.
Kao što je Peter Steinfels nedavno istaknuo u 'The New York Timesu',
mnogi bi mogli smatrati upitnom ispriku koja izražava 'kajanje za
grijehe koje su kršćani počinili u ime Crkve a da grijeh nisu
pripisali samoj Crkvi.' Problem, tvrdi Steinfels, jest u tome što
Papa Crkvu vidi kao svetu i mističnu, na neki način odvojenu čak i od
onih koji njome upravljaju i govore u njezino ime. Činjenica da
takvo odvajanje može djelovati kao izbjegavanje institucionalnih
odgovornosti jest nešto što katolici trebaju shvatiti ozbiljno.
Ono što se ne može zanijekati jest to da se Duh pokrenuo u drugom
smjeru - gura Katoličku crkvu prema novom razumijevanju vjerskih
sloboda - i vlastitih obveza. Ljubav prema čovječanstvu znači da se
treba ispričati, i dobro je što je to Papa i učinio", piše E. J.
Dionne Jr.