FR-IL-VA-crkve-Vjerske zajednice-Vjerovanja-Društvo-Diplomacija FR-LE MONDE 28.3.PAPA U IZRAELU FRANCUSKALE MONDE28. III. 2000.Snaga Ivana Pavla II."Sudbina je Ivana Pavla II. nakon berlinskoga dovela pred jedan drugi 'zid', u
Jeruzalemu: zid Hrama, glasoviti 'zid plača', uobičajeni naziv koji Židovi ne rabe. Jednim pokretom - dodirnuvši rukom kamenje koje simbolizira tri tisuće godina staru židovsku vjernost - Ivan Pavao II. više je učinio za pomirbu prvih dviju religija Biblije nego najljepši teološki i politički govori u zadnjih trideset godina. Taj je isti čovjek, koji je još u rodnoj Poljskoj bio izložen kušnji nacističkog i komunističkog totalitarizma, pridonio padu Berlinskog zida i odrekao se dvije tisuće godine stare kršćanske zaslijepljenosti o judaizmu.Iznenađeni smo razmjerima bolnih preispitivanja kojima je ovaj Papa izložio Crkvu koja se, prije nepunih trideset i pet godina, pričinjala da ne zna za izraelsku državu niti za bilo kakvu vezu između holokausta i antisemitizma kršćana. Nije prošlo ni jedno stoljeće otkako je papa Pio X. prijetio Theodoru Herzlu da će u Palestinu poslati svećenike 'da vas sve pokrsti'! Kako je Crkva zapravo mogla misliti da je nepogrješiva i priznati da je dvije
FRANCUSKA
LE MONDE
28. III. 2000.
Snaga Ivana Pavla II.
"Sudbina je Ivana Pavla II. nakon berlinskoga dovela pred jedan
drugi 'zid', u Jeruzalemu: zid Hrama, glasoviti 'zid plača',
uobičajeni naziv koji Židovi ne rabe. Jednim pokretom - dodirnuvši
rukom kamenje koje simbolizira tri tisuće godina staru židovsku
vjernost - Ivan Pavao II. više je učinio za pomirbu prvih dviju
religija Biblije nego najljepši teološki i politički govori u
zadnjih trideset godina. Taj je isti čovjek, koji je još u rodnoj
Poljskoj bio izložen kušnji nacističkog i komunističkog
totalitarizma, pridonio padu Berlinskog zida i odrekao se dvije
tisuće godine stare kršćanske zaslijepljenosti o judaizmu.
Iznenađeni smo razmjerima bolnih preispitivanja kojima je ovaj
Papa izložio Crkvu koja se, prije nepunih trideset i pet godina,
pričinjala da ne zna za izraelsku državu niti za bilo kakvu vezu
između holokausta i antisemitizma kršćana. Nije prošlo ni jedno
stoljeće otkako je papa Pio X. prijetio Theodoru Herzlu da će u
Palestinu poslati svećenike 'da vas sve pokrsti'! Kako je Crkva
zapravo mogla misliti da je nepogrješiva i priznati da je dvije
tisuće godina bila u krivu o židovskom narodu koji je bio osuđen na
raseljenost i progon?
Kako je ta vladarska Crkva sigurna u sebe mogla prepoznati 'zlu kob'
Židova, njihovo prošlo i sadašnje postojanje, u državi, povijesti,
kulturi, jeziku i tako svetom mjestu kao što je Hram?
Antisemitizam se uvijek nadahnjivao preziranjem istine o judaizmu.
'Kajući se' u Jad Vašemu i pred Zidom za sve zlo počinjeno uime
kršćanske vjere, Ivan Pavao II. napao je korijene neznanja koje je
dovelo do neizrecivog užasa logora. Učinio je to kao 'rimski
biskup' (govor u Jad Vašemu), tj. uime čitave Crkve. Bilo bi dobro
da Vatikan pođe do kraja, primjerice da obustavi postupak
proglašenja blaženim Pia XII. i rasvijetli njegovu ulogu u doba
rata.
Već sada su uklonjene mnoge nejasnoće. Dakako, izraelske vlasti
nisu ništa čule od Pape o Jeruzalemu. Njegova ponovna odanost
palestinskoj stvari pokazuje da im Papa ne daje politički 'oprost'.
Tvrdnja Ehuda Baraka o 'novom razdoblju' u dijalogu između Židova i
kršćana ipak nije besmislena. Doba pionira - Julesa Isaaca, Jacoba
Kaplana, Ivana XXIII. među ostalim - završeno je. Sada treba
otkriti židovsko-kršćansko partnerstvo koje je još jučer bilo
nezamislivo.
O njemu mogu ovisiti dva velika koraka u sljedećem stoljeću: mir na
Bliskom istoku, kolijevci triju monoteizama koji bi zbog
totalitarizama mogao postati njihovim grobom; zajednički otpor
rasističkim i antisemitskim, nacionalističkim i ksenofobičnim
nastranostima koje se još pojavljuju i rastužuju Europu, kao da se
povijest, unatoč svemu, želi opetovati."