HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 58 - 27. OŽUJKA 2000. BRITANSKI RADIO - BBC26. III. 2000.Raspuštanje zagrebačke Gradske skupštine i biranje novih vlasti u hrvatskom glavnom gradu, bit će prvi ispit popularnosti nove vlasti u
zemlji. Tin Radovani upitao je kakvu strategiju SDP, s obzirom da se procjenjuje kako uživa potporu preko 50 posto glasača u Zagrebu, priprema za izbore koji se očekuju 7. svibnja. Odgovara predsjednik zagrebačkog ogranka SDP-a i najvjerojatnije i SDP-ov kandidat za gradonačelnika Milan Bandić:= SDP će nakon dogovora stranaka zagrebačke alternative i podjele izbornih jedinica, odnosno 12 izbornih jedinica, 12 gradskih zastupnika koji će biti birani većinskim sustavom, izići tako što će svojom taktikom i strategijom nastupa - da li sam ili u koaliciji sa svojim partnerima - tako i s nositeljem liste, tko će nositi listu SDP-a. Ali sve to nakon službene objave dana rezultata izbora koji očekujemo da biti objavljeni do 28., odnosno do 29. ožujka. - Ali već se zna, da će, na neki način, izbori biti 7. svibnja?= Pa nemamo drugog izbora. Ostala nam je jedna jedina nedjelja koja je moguća - 7. svibnja, a uklapa se u krajnji rok izbora koji bi trebali biti održani, 11. svibnja.- Da li smatrate da bi mogle, recimo, mjere koje će Vlada donositi u
BRITANSKI RADIO - BBC
26. III. 2000.
Raspuštanje zagrebačke Gradske skupštine i biranje novih vlasti u
hrvatskom glavnom gradu, bit će prvi ispit popularnosti nove vlasti
u zemlji. Tin Radovani upitao je kakvu strategiju SDP, s obzirom da
se procjenjuje kako uživa potporu preko 50 posto glasača u Zagrebu,
priprema za izbore koji se očekuju 7. svibnja. Odgovara predsjednik
zagrebačkog ogranka SDP-a i najvjerojatnije i SDP-ov kandidat za
gradonačelnika Milan Bandić:
= SDP će nakon dogovora stranaka zagrebačke alternative i podjele
izbornih jedinica, odnosno 12 izbornih jedinica, 12 gradskih
zastupnika koji će biti birani većinskim sustavom, izići tako što
će svojom taktikom i strategijom nastupa - da li sam ili u koaliciji
sa svojim partnerima - tako i s nositeljem liste, tko će nositi
listu SDP-a. Ali sve to nakon službene objave dana rezultata izbora
koji očekujemo da biti objavljeni do 28., odnosno do 29. ožujka.
- Ali već se zna, da će, na neki način, izbori biti 7. svibnja?
= Pa nemamo drugog izbora. Ostala nam je jedna jedina nedjelja koja
je moguća - 7. svibnja, a uklapa se u krajnji rok izbora koji bi
trebali biti održani, 11. svibnja.
- Da li smatrate da bi mogle, recimo, mjere koje će Vlada donositi u
sljedećih nekoliko tjedana, štetiti SDP-ovim izgledima za pobjedu
u Zagrebu?
= Da, to je pravo pitanje. Hrvatski premijer i Vlada, u kojoj
okosnicu te Vlade i čelna mjesta drže ljudi SDP-a, odnosno 50 posto
te Vlade, a čelni čovjek je i predsjednik SDP-a, hrvatski premijer
Ivica Račan, nije davao olaka obećanja. Ovo je godina odricanja,
godina solidarnosti. Nismo rekli da će teći Meka i Medina preko noći
i da će se stvari dogoditi preko noći. Ovo je godina odricanja. U toj
godini će se postići i određeni rezultati, ali će biti negativnog
efekta. Te negativne efekte očekujemo u kolovozu i rujnu najjače, u
svibnju još ne. Ali će i ti negativni efekti biti preduvjet
započinjanja jedne nove strategije, i gospodarske, i socijalne, i
političke na zagrebačkom i hrvatskom političkom prostoru.
Jednostavno je to neupitno. Na razvalinama HDZ-ovskog
'gospodarskog čuda' inventuriramo stvari, obznanjujemo građanima
istinu, i s druge strane ćemo staviti u funkciju hrvatske
institucije sustava za one koji su gurnuli malo dublje ruku u
hrvatski džep. Budite uvjereni da ćemo biti ustrajni na tom tragu, a
građani će to znati cijeniti.
- A u kojim sektorima mislite da će Zagrepčane najgore pogoditi ova
teška vremena za koje ste rekli da dolaze u kolovozu i rujnu?
= Pogodit će ih kao i druge hrvatske gradove i građane cijele
Hrvatske. Zagreb ima skoro 60 tisuća nezaposlenih, 200 tisuća
umirovljenika, 60 posto tih umirovljenika prima mirovinu ispod
1.210 kuna. Zagreb ima 35 tisuća ljudi koji rade i ne primaju plaću.
Zagreb 70 tisuća bespravno sagrađenih objekta. Zagreb ima
Komercijalnu banku u kojoj je propalo 40 milijuna njemačkih maraka.
Megalomanski projekt starog poglavara i bivšeg poglavara Gradske
skupštine od 250 milijuna maraka u akciju Maksimirski stadion
sasvim nepotrebni. Zagreb je trebao završiti sveučilišnu bolnicu u
koju su naši sugrađani prije '90. uložili 300 milijuna maraka. Mi
ćemo taj projekt oživiti i Zagrepčanima garantirati za četiri
godine da ćemo taj projekt završiti.
- I promijeniti ime Trgu hrvatskih velikana?
= Ne, ne, ne, nećemo ga promijeniti nego ćemo ga vratiti, nije ga
trebalo ni mijenjati, jer ime Trg žrtava nije trebalo ni mijenjati.
Naš stav je da je antifašizam civilizacijska i hrvatska
civilizacijska stečevina, a ne ekskluzivno pravo ni jednog pokreta
ni jedne stranke. Da su to ovi znali, bivši, ne bi to nikad činili,
znate? Po onoj staroj narodnoj: Oprosti im, Gospode, jer ne znaju
što čine. Da su znali to, ne bi nikada činili. Mi ćemo samo ispraviti
tu nepravdu jer to nije trebalo ni raditi.
- Za koga smatrate da će vam biti najjača konkurencija na izborima?
= Najjača konkurencija smo upravo sami sebi. Mi moramo voditi
računa o tome da SDP nema istinske prave konkurencije u gradu
Zagrebu, ali svi takmaci, suparnici u predizbornoj kampanji koji
budu, mi ih cijenimo. Mi imamo najkvalitetniju organizaciju u gradu
koju smo izradili u zadnjih pet, odnosno tri godine. Imamo
najkvalitetniji program pretočen u izbornu deklaraciju i za tjedan
dana ćemo je napraviti i publicirati u popularnoj ediciji, odnosno
knjižici. Imamo najbolje ljude koji nisu popravljali HDZ ni iznutra
koalirajući s njima, ni izvana solirajući. SDP je za ovih pet
zadnjih godina od oslobađanja Hrvatske i integriranja hrvatskog
teritorija, jedina stranka koja je sustavno gradila svoj imidž na
svojoj dosljednosti i transparentnosti svog programa stabilnosti
svojih ljudi i odgovornošću spram koalicijskih partnera. To su
Zagrepčani znali prepoznati i budite uvjereni da će to prepoznati i
sada na ovim izborima.
- Postoji li ideja da bi, recimo, Dražen Budiša bio zagrebački
gradonačelnik. Kako Vi ocjenjujete te varijante?
= Što se tiče HSLS-a, to ćete pitati Dražena Budišu o kandidaturi za
gradonačelnika, a što se tiče SDP-a i mene osobno, gradonačelnika i
čelne funkcije u skupštini i Poglavarstvu neće izabrati, pa i
gradonačelnika neće izabrati ni jedne ankete, naručene koje su već
u medijima se pojavile, neće izbrati ni gradonačelnika i čelne
ljude, ni inflacija kandidatura za gradonačelnika.
Gradonačelnika, predsjednika skupštine i sva ključna mjesta u
skupštini će izabrati većina u skupštini jedne stranke ili
koalicije stranaka. SDP-ova ambicija i moja ambicija je da idemo na
ove izbore pobijediti. A kada pobijedimo, lako ćemo se dogovoriti
mi u SDP-u oko čelnih funkcija. To je stvar razgovora i dogovora nas
ovdje u gradu. Unutar SDP-a grada i četništva stranke. Dosada nismo
imali tih problema, nećemo imati ni ubuduće, budite uvjereni.
- Mislite li da bi možda građani Zagreba trebali izravno birati,
sami gradonačelnika?
= Ne, mi podržavamo ideju da se gradonačelnik bira neposredno.
Međutim, izbori se održavaju po Zakonu koji to isključuje. Da li
ćemo u sklopu naše inicijative koju ćemo uputiti u Sabor već u
travnju, za izmjenu zakona o lokalnoj upravi i samoupravi, proći u
Saboru, ja se nadam da hoćemo. Da će naši zastupnici to podržati, a
onda i ostali koalicijski partneri, i već iduće na proljeće moći
diljem Hrvatske, pa i u Zagrebu, to osvjedočiti. Ali, ponavljam, po
Zakonu, izbori u Zagrebu koji se održe i ta vlast se bira na četiri
godine.
- Pojavili su se u tisku neke kritike na račun toga kako je
raspuštena dosadašnja Gradska skupština?
= Da, pa ima špekulacija raznoraznih. Ono što ja želim istaći
posebno da smo mi tri godine, od travnja mjeseca '97. godine, kada
je oporba pobijedila u gradu Zagrebu, bilo je 26 vijećnika oporbe i
24 vijećnika HDZ-a, gospodin Canjuga i HDZ, na čelu s gospodinom
Canjugom, kupio dvojicu vijećnika i upravljao gradom Zagrebom
skoro tri godine mimo rezultata izbora u gradu Zagrebu, i protiv
volje i interesa građana grada Zagreba, loše su upravljali gradom.
Rezultat toga su izbori 3. siječnja gdje je koalicija SDP-HLSL
dobila 52 posto, HDZ 20, a četvorka u gradu, stranaka ovih drugih 11
posto. Znači plebiscitarno su ljudi izabrali promjene. Mi smo već
tada rekli gospodi iz zakonodavne i izvršne vlasti, gospodinu
Canjugi i gospođi Matulović-Dropulić da se povuku, ako to ne učine
za dva mjeseca da ćemo imati jake argumente. Ti jaki argumenti su
popisi dvojice časnih ljudi koji su svojim potpisima omogućili
demokratski rasplet zagrebačke krize i nove izbore. Ništa drugo. Mi
nismo ljudi kao ljudi u HDZ-u na čelu s Canjugom da smo s tim ljudima
nastavili vladati, nego smo otvorili novu stranicu razvitka
demokracije u gradu, odnosno otvorili prostor demokratskom
raspletu krize u Zagrebu i novim izborima. Na krivi se način
upravljalo gradom tri godine, ovo je početak raspleta zagrebačke
krize novim izborima.
- Kada se već govori o demokratskim metodama, naime, dio kritika ide
na to da je način bio nedemokratski, a nedemokratičnost načina se
zapravo na neki način odnosi na Vas. Naime, neki Vas kritičari
optužuju da imate nedemokratske tendencije. Što biste im
odgovorili?
= Ništa. Dvojica gospode akademika je u stanju potpune
informiranosti. To su, potpuno odgovorno i moralno, tvrdim,
podupirali i potpisali svoje ostavke i čak rekli da su to kanili
napraviti i prije. Prema tome, sve ostalo je plod špekulacija,
čuvao sam, čuvam i čuvat ću dignitet tih ljudi koji su potpisali, i s
druge strane čuvao sam, čuvam i čuvat ću i onih koji su potpisali, a
čije mi ostavke nismo aktivirali. Ima još ostavki koje nismo
aktivirali vijećnika HDZ-a.
- Ukoliko SDP naravno pobijedi na izborima, ukoliko Vi kao najjači
kandidat budete gradonačelnikom, Vašu izbornu bazu će
predstavljati oko milijun ljudi, što je četvrtina stanovništva
Hrvatske. To će, na neki način, biti treća po snazi funkcija u
zemlji. Na koji način, da li vidite da li ćete imati probleme u
suradnji s premijerom?
= Sve poteze koje smo činili u zadnjih pet godina u Zagrebu, koliko
sam ja, sedam godina u Zagrebu, kao najprije politički tajnik
gradske organizacije, a zadnje dvije i pol godine kao predsjednik
gradske organizacije, sve poteze i bitne strateške odluke sam vukao
skupa s predsjednikom stranke, a sadašnjim i predsjednikom stranke
i hrvatskim premijerom. Na nečiju žalost, a na našu radost, ti
odnosi se nikada nisu pokvarili. Odnosi imaju uzlaznu putanju. Tako
i ovaj put, sve poteze koordinirano povlačimo, kao i ovo
raspuštanje gradske skupštine, imenovanje povjerenika i
raspisivanje novih izbora koji će uslijediti za par dana. Na tim
izborima ćemo polučiti najbolji rezultat, a onda ćemo, ja osobno
ovdje sa svojim kolegama u gradu i predsjednikom stranke, sjesti i
dogovoriti sve čelne funkcije, pa i mjesto gradonačelnika. Ono što
mogu za javnost izjaviti da će prijedlog kandidata za
gradonačelnika biti iz redova pobjedničke stranke, a mi idemo na
izbore pobijediti.
- Dakle, ne vidite probleme čak niti u slučaju ukoliko bi neke mjere
koje donosi Vlada počele štetiti izgledima SDP-u za pobjedu u
Zagrebu?
= Mi ćemo u susret izborima u tijeku predizborne kampanje znati
kvalitetno odgovoriti s pozitivnim mjerama hrvatske Vlade.
Pregled tiska
Naslovne stranice britanskih listova danas kao da se natječu da
pokriju sve strane svijeta. S naslovne strane 'The Independenta'
sjaje kipići Oscara koji će večeras u Los Angelesu biti uručeni
najboljim filmovima, redateljima, glumcima i ostalima. List piše
kako će ovogodišnjem Oscaru nedostajati neizvjesnost jer, kako se
čini, američki list 'The Wall Street Journal' već je objavio tko su
dobitnici. 'The Sunday Telegraph' objavljuje fotografiju pod
naslovom 'Na kraju svog hodočašća po Svetoj zemlji Papa se moli na
svetom mjestu u Nazaretu, bazilici Navještenja'.
'The Sunday Times' na naslovnoj stranici objavljuje fotografiju
13-godišnje Albanke s Kosova Hire Jašeraj, koja je tijekom rata na
Kosovu izgubila ruku. List piše kako je najbogatija Argentinka
Amalia Lacroze de Fortabat sve do sada tragala za djevojčicom nakon
što je o njezinoj sudbini pročitala u 'The Sunday Timesu' prije
gotovo godinu dana. Gospođa De Fortebat je odmah dala svjetskom
programu za hranu donaciju u vrijednosti od pola milijuna dolara,
ali je istodobno željela pomoći Hire Jašeraj. To joj je uspjelo tek
sada uz pomoć novinara koji su izvještavali s Kosova.
Sedamdesetdvogodišnja gospođa De Fortabat susrest će se s
albanskom djevojčicom u Švicarskoj.
'The Observer' na naslovnoj stranici tvrdi da je njemačka Vlada
tajno organizirala otmicu putničkog zrakoplova nakon što su 1972.
palestinski teroristi na muenchenskoj Olimpijadi ubili 11
izraelskih športaša. Otmičari zrakoplova, opet Palestinci,
tražili su puštanje na slobodu trojice Palestinaca koji su
preživjeli pucnjavu u Olimpijskom selu samo osam tjedana ranije.
List piše kako su se Nijemci htjeli osloboditi Palestinaca jer su se
bojali niza terorističkih napada. Samo nekoliko sati nakon otmice
tadašnji njemački kancelar Willy Brandt pristao je osloboditi
trojicu napadača na izraelske športaše. 'The Observer' prenosi
dijelove dokumentarnog filma koji tek treba biti prikazan u
svibnju. Tu se, između ostalih, pojavljuje Jamal Al-Gashey, jedan
od trojice oslobođenih Palestinaca. On je danas živ. Ostalu dvojicu
je, nakon što su ih Nijemci pustili, pronašla i ubila izraelska
tajna policija Mossad.
'The Sunday Telegraph' piše kako se tužitelji međunarodnog suda u
Haagu boje da zbog francuske i američke nedjelotvornosti dolazi u
pitanje kampanja hvatanja osumnjičenih ratnih zločinaca u Bosni i
Hercegovini. List piše kako su od 1997. godine uhvaćena 18-orica
osumnjičenih. Od toga broja 12 su uhvatili pripadnici SOS-a,
specijalnih postrojba britanske vojske. U Bosni i Hercegovini se
još uvijek na slobodi nalazi 28 osumnjičenika, za čije se optužbe
javno zna. Za većinu od njih se uglavnom zna gdje se nalaze - u
francuskom sektoru. Dok su Amerikanci opsjednuti, kako piše list,
strahom od mogućih žrtava na svojoj strani, za Francuze list piše da
imaju povijesne, špijunske i ekonomske veze sa Srbijom. Također se
saznaje da se Radovan Karadžić može uhvatiti, posebice nakon što je
u posljednje vrijeme više puta viđen u javnosti. Vjeruje se kako je
njegov položaj trenutačno najnestabilniji i da se akcija hvatanja
može poduzeti uz minimalni rizik. Za Ratka Mladića se kaže da
ponekad dolazi u Bosnu, ali da živi u Srbiji.
'The Sunday Telegraph' piše da postoje nagađanja da Francuzi imaju
političke razloge da ne uhite Karadžića. List piše kako više
dužnosnika Ujedinjenih naroda i zapadnih diplomata vjeruju da
Francuzi ne žele vidjeti Karadžića kako govori u Haagu, zato što je
francuski general Bernand Janvier, kako se pretpostavlja, odbio
zapovjediti zračne udare na Srbe kako bi se obranila Srebrenica
zato što je ranije postigao dogovor s njima da to neće učiniti, da bi
osigurao puštanje na slobodu talaca, pripadnika Ujedinjenih naroda
koje su bili zarobili Srbi. Sami Francuzi tvrde kako je njihova zona
odgovornosti u Bosni i Hercegovini najteža i da su sve priče o
njihovu prosrpskom stavu samo anglosaksonska zavjera protiv njih,
piše današnji 'The Sunday Telegraph'.
'The Independent' objavljuje izvješće s Kosova pod naslovom 'Nakon
tisuću godina strah tjera Srbe iz njihovih sela'. Selo Velika Hoča
nalazi se na jugozapadu Kosova, nedaleko od Prizrena. U selu se
nalazi 13 crkava, a najstarija je čak iz XII. stoljeća. Velika Hoča,
sa nešto manje od tisuću stanovnika koji su ostali, predstavlja
jednu od najvećih srpskih zajednica na Kosovu. Međutim, stanovnici
za svoje selo kažu da je zatvor. Oni ne smiju otići ni petsto metara
dalje od svojih kuća jer se boje albanske osvete. Oni se osjećaju
sigurno, ali samo u selu koje okružuju nizozemski vojnici. Oko
četrdesetak učenika koji idu u srednju školu u drugo mjesto, tamo
idu svaki dan s transporterima KFOR-a. Samo učitelj u lokalnoj
osnovnoj školi ima plaću, svi ostali preživljavaju na humanitarnoj
pomoći. Učitelj kaže kako će selo ostati pusto ako međunarodna
zajednica ne riješi problem multietničkog Kosova. Srbi kod
Prizrena, za razliku od onih u Kosovskoj Mitrovici, ne primaju
nikakvu pomoć iz Beograda i oni se osjećaju kao da su ih svi
zaboravili, piše današnji 'The Independent'
'The Observer' piše kako tvrdnja jednog njemačkog časopisa da je
čelnik austrijske Slobodarske stranke Joerg Haider homoseksualac,
nije naišla na velik odjek u Austriji. 'The Observer' kaže da je
trebalo da jedan strani, berlinski list 'Tageszeitung', objavi ono
što se u Austriji znalo već godinama, ali nikada nije javno rečeno.
Jedan austrijski novinar je pod uvjetom anonimnosti izjavio kako se
o tome razgovara na uredničkim sastancima pojedinih listova i da će
urednicima trebati nekoliko tjedana da odluče kako reagirati.
Slobodarska stranka, zasad, odbija davati komentare, piše današnji
'The Observer'.
25. III. 2000.
Raznolikost fotografija na naslovnim stranicama britanskih
listova ovog jutra oslikava i različite teme koje su urednici
izabrali. U 'The Daily Telegraphu' glavno je mjesto zauzela
fotografija iz Izraela gdje je papa Ivan Pavao II. celebrirao misu
pred 80 tisuća hodočasnika. 'The Financial Times' je izabrao susret
dvojice premijera summita u Lisabonu, britanskog Tony Blaira i
španjolskog Jose Maria Aznara. Urednik 'The Guardiana' se odlučio
za dvojicu kandidata za mjesto londonskog gradonačelnika, Kena
Livingstona i Franka Dobbsona. 'The Independent' na naslovnoj
stranici, jednostavno zato što je lijep, objavljuje sliku crnog
labuda u jezeru jednog od londonskih parkova.
'The Financial Times' na naslovnoj stranici piše kako su se čelnici
zemalja Europske unije u Lisabonu dogovorili o ekonomskim i
socijalnim reformama kojima će se, između ostalog, u roku od deset
godina zaposliti dodatnih 20 milijuna ljudi. List prenosi kako su
europski čelnici nakon dvodnevnog summita priopćili kako bi unija
trebala postati najdinamičnije gospodarstvo koje će se temeljiti
na znanju. Između ostalog, ekonomija unije se treba prilagoditi
internetu, poticati stvaranje malih kompanija i poduzeti reforme
za što bolje funkcioniranje jedinstvene valute. Trenutačno je 61
posto građana Europske unije zaposleno, 2010. trebalo bi biti 70
posto. Zaposlenost žena trebala bi se popeti sa 51 na 60 posto.
U izvješću iz Lisabona 'The Independent' piše da su se čelnici
zemalja Europske unije dogovorili kako načiniti nove napore da bi
smirili situaciju na Kosovu i Srbiji. List piše kako je, među
ostalim, dogovorena potpora ostalim zemljama na Balkanu i njihovoj
provedbi reformi. Kako je rečeno od Javiera Solane, visokog
predstavnika za vanjsku politiku, i Chrisa Pattena, povjerenika za
vanjske poslove, zatraženo je da učine novi prijedlog mira na
Balkanu u koji bi bilo uključeno i izvođenje boljih uvjeta trgovine
s Europskom unijom. Kao piše 'The Independent', unija kani
napraviti oko Miloševića krug prozapadnih zemalja u kojima će rasti
razina standarda. List zatim dodaje kako su europski čelnici ipak
odbacili prijedlog predsjednika Europskog povjerenstva Romana
Prodija, da se tim zemljama do 2006. godine osigura pomoć u
vrijednosti od 5,5 milijardi eura.
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
25. III. 2000.
Pregled dnevnog tiska
U središtu pozornosti današnjeg njemačkog tiska je jučer završeni
dvodnevni susret predsjednika država i vlada Europske unije u
Lisabonu. 'Neue Osnabruecker Zeitung' osvrće se na zaključke
vrhunskog susreta, pitajući se kakva slavna budućnost očekuje
Europu ako se povjeruje predsjednicima vlada EU-a. U roku od deset
godina preteći Ameriku kao vodeću gospodarsku silu, 20 milijuna
novih radnih mjesta, godišnji rast bruto-društvenog proizvoda od
tri posto - samo kad bi ostvarenje tih ciljeva bilo tako jednostavno
kao njihova proklamacija. Ono što je u Lisabonu zaključeno, uza sve
poštovanje prema mjerama za poticanje informacijskog društva, više
izgleda kao popis pustih želja nego konkretna perspektiva. U
stvarnosti će i u budućnosti svaka zemlja svoje probleme morati
rješavati prije svega sama. A Savezna Republika je još daleko od
postizanja potpune zaposlenosti, upozorava 'Neue Osnabruecker
Zeitung'.
Druga tema kojoj njemački mediji poklanjaju puno prostora je posjet
pape Ivana Pavla II. Bliskom istoku. Iako je Papa i sam naglasio
hodočasnički karakter svoga putovanja, nema dvojbe da se radi i o
političkoj mirovnoj misiji od povijesnog značenja. 'Tagespost' iz
Wuerzburga posebno izdvaja Papin posjet spomeniku žrtvama
holokausta Yad Vashemu i konstatira da se dogodilo nešto što će u
budućnosti možda značiti povijesnu prekretnica u odnosu Katoličke
crkve i židovskog naroda. Yad Vashem je bio više mjesto tihog
susreta, Papa je više šutio nego govorio. Ivan Pavao II. je žalost
Crkve zbog holokausta, mržnje i progona koje su Židovi doživjeli od
kršćana formulirao jednostavnim, osobnim riječima. Brojni
židovski rabini otvoreno priznaju da ih kršćanstvo i Crkva ne
zanimaju. Oni su, kako izgleda, u najboljem slučaju zainteresirani
da Rim imenuje krivce i pape proglasi zločincima. Ako Ivanu Pavlu
II. konačno uspije razbiti tu čvrstu ljusku izolacije u kojoj se
skupila i bol stoljeća, onda bi to bio doista povijesni korak,
zaključuje 'Tagespost'.
'Esslinger Zeitung' razmatra perspektive Rusije u povodu
sutrašnjih predsjedničkih izbora, na kojima je gotovo sigurna
pobjeda trenutnog obnašatelja predsjedničke dužnosti Vladimira
Putina. List napominje da se već 1994. Putin izjasnio za sustav
prema zapadnom uzoru, koji neće biti toliko demokratski kako se
nada Zapad. Razmišljanja o produženju predsjedničkog mandata s
četiri na sedam godina, očekivanja da će vladati još najmanje jedan
mandat, sve to pokazuje da bi Zapadu bilo dobro da se dugoročno
orijentira na Putina, da se pripremi za samouvjereniju,
vanjskopolitički neugodniju Rusiju koja više naglašava svoje
nacionalne interese, preporučuje list.
Pregled tjednog tiska
Aktualni njemački tjednici uglavnom su se pozabavili pravljenjem
bilance godinu dana nakon početka NATO-ovih napada na vojne ciljeve
u SR Jugoslaviji i općim stanjem u toj državi, a od
unutarnjopolitičkih tema dominira nominiranje Angele Merkel za
dužnost predsjednice Kršćanske demokratske unije. Povodom
godišnjice NATO-ove vojne intervencije, tjednik 'Fokus' donosi
intervju s UN-ovim upraviteljem na Kosovu, Nijemcem Tomom
Koenigsom. On na pitanje o izgledima za zajedničku budućnost Srba i
Albanaca na Kosovu odgovara: Ova će zemlja postati samostalna samo
onda ako će se različite nacionalne skupine međusobno poštovati.
Naseljena područja su premala da bi jedna skupina mogla autonomno
preživjeti. A za neovisnost o kojoj Albanci stalno sanjaju mora
postojati sigurnost.
A o budućnosti zemlje koja još uvijek nosi ime Jugoslavija, UN-ov
upravitelj kaže: Moramo se definitivno oprostiti od iluzije zvane
Jugoslavija. Ona se još samo sastoji od Crne Gore, koja želi
napustiti zajednicu, i od Srbije. Tom Koenigs također se osvrnuo i
na mogućnost povlačenja UN-a s Kosova, ukoliko dosadašnji angažman
ne donese očekivane rezultate: Naravno da bi to bilo moguće.
Postoje misije poput Somalije, odakle se međunarodna zajednica
također povukla jer se ništa nije moglo postići. Ta opasnost
postoji. Tko počini etnički motivirana ubojstva ili kosovski rat
želi nastaviti u dolini Preševo, taj aktivira bačvu baruta. No, ja
mislim da će UN ovdje ostati vrlo dugo i da se misija neće moći
završiti za dvije godine, procijenio je UN-ov upravitelj Tom
Koenigs u razgovoru za 'Fokus'.
I tjednik 'Der Spiegel' bavi se situacijom u SR Jugoslaviji i donosi
razgovor s crnogorskim predsjednikom Milom Đukanovićem.
Komentirajući mogućnost izbijanja rata između Srbije i Crne Gore,
on je istaknuo da su odnosi između dviju republika dosegli novi
alarmantni stupanj opasnosti. Nitko ne smije biti naivan i treba
očekivati Miloševićev slijedeći korak u smjeru destabilizacije
regije. On je već inscenirao četiri rata na Balkanu i pogrešno je
vjerovati da je s njim moguć trajni mir. Procjenjujući opasnost od
ostvarivanja Miloševićeva nauma da u slučaju sukoba pridobije
sjever Crne Gore, koji je uvijek bio tradicionalno naklonjen
Srbiji, Đukanović je rekao da su to Miloševićevi planovi. To je
poznato iz krajine, Slavonije i bosanske republike srpske.
Milošević želi manipulirati dijelom crnogorskog stanovništva.
Crna Gora ima dugotrajne tradicionalne veze sa Srbijom u
zajedničkoj državi. Zato crnogorsko stanovništvo još oklijeva,
mišljenja su podijeljena i vlada strah. Crna Gora treba još vremena
i mnogo političke mudrosti kako bi i tim ljudima objasnila da bi
mogli postati žrtve Miloševićeve politike, upozorio je crnogorski
predsjednik Đukanović u razgovoru objavljenom u tjedniku 'Der
Spiegel'.
Iz uglednog tjednika 'Die Zeit' izdvajamo unutarnjopolitičku temu.
Riječ je o nominaciji Angele Merkel za dužnost predsjednice
njemačkih Kršćanskih demokrata, čime će tu stranku prvi put u
njezinoj polustoljetnoj povijesti voditi - žena. Osim toga, Angela
Merkel potječe iz istočne Njemačke, što je barem donedavno
predstavljalo poveću smetnju u njezinu uspinjanju na sam vrh
stranačke nomenklature. Unatoč tome, komentator lista 'Die Zeit'
drži kako su najvažnije promjene u stranci ipak izostale i da
istočni životopis vrlo mnogo znači za pretežito zapadni stranački
svijet. U muškoj stranci CDU nešto znači činjenica da sada bira
predsjednicu. Ali, time CDU još nije dao odgovor na 'sustav Kohl',
na najdramatičniji dio afere. Narodna je stranka zaboravila kako se
demokratski prepire. A režija se i dalje vodi odozgo prema dolje,
upozorava 'Die Zeit' i zaključuje: Tko pojam 'novi početak' ne
prevodi s Angela Merkel, u nekim se medijima već smatra
protivnikom. Svijet ne nastavlja s podjelama na pogrešno i točno,
demokratsko i preddemokratsko, već ponovo zapada u uobičajene
stranačke sheme. Angela Merkel dobila je svoje izglede, CDU utjehu,
a mediji junakinju. Prašina se sliježe, a oblici starog borbenog
reda naziru se kao da se nije mnogo toga dogodilo. Ono što preostaje
jest jedan početak i izrazito neugodan osjećaj, drži komentator
tjednika 'Die Zeit'.
(RDW)
INOZEMNI TISAK
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
26. III. 2000.
Hvatajući balkansku tlapnju
"Na prvu godišnjicu početka bombardiranja NATO-a u Srbiji, nema
puno razloga za slavlje. Srbi i Albanci na Kosovu zamijenili su
otvoreno nasilje prikrivenim ratom naoružanoga zastrašivanja.
Naše europske saveznice nisu osigurale obećane fondove i policiju.
Američki generali u Pentagonu prigovaraju odlukama američkih
generala u NATO-u o slanju američkih snaga u ophodnju gradova poput
Mitrovice, u kojima dolazi do nasilja. Iako su saveznice pobijedile
u ratu, tužna je istina da si takve pobjede nećemo moći prečesto
priuštiti", piše Kay Bailey Hutchison, republikanska senatorica iz
Teksasa.
"Uskoro će Kongres razmatrati odluku o još jednom dodatnom trošku
koji bi osigurao nove milijune za našu beskrajnu mirovnu misiju na
Balkanu. Kad senatsko Povjerenstvo za dotacije, u kojemu sjedim,
počne razmatrati to pitanje, radit ćemo na tome da buduće izdatke
uvjetujemo zahtjevom da vlada okupi potpisnice Daytonskoga
sporazuma, kojim je završio sukob u Bosni, sudionike pregovora u
Rambouilletu, koji nije uspio odvratiti kosovski sukob, i druge
regionalne čimbenike. Moramo razmotriti postignuti napredak i
početi razvijati dugoročno rješenje koje se osniva na većoj
količini samoodređenja za one kojima se vlada i manje inozemnoga
fantaziranja.
To će neizbježno uključivati prekrajanje sadašnjih granica kako bi
one odgovarale stvarnosti. Takvi će potezi stvoriti uvjete za
istinsku stabilnost, obnovu i prosperitet, i dopustiti nam da
predamo mirovne dužnosti u ruke naših europskih saveznica.
Amerika je ušla na Balkan kad je Europa odbila djelovati. Manjkavi
napredak još jednom zahtijeva naše vodstvo. Trebali bismo
razmotriti pomaganje u uspostavi albanske, srpske, hrvatske i
svjetovne muslimanske države. Slobodu kretanja među tim državama
trebao bi jamčiti međunarodni ugovor. Postojat će regije u kojima
jasne podjele nisu moguće, a međunarodni mirotvorci mogli bi tamo
jamčiti siguran prolaz.
Tu bi misiju bilo lako odrediti i ona bi bila razmjerno sigurna.
Bila bi to vrsta mirovne misije niskog rizika i ograničenoga vojnog
uključenja; postoji mnogo uspješnih prethodnica. Susjedna je Bosna
već 90% podijeljena duž etničkih linija. Trebali bismo prihvatiti
tu stvarnost kao temelj mirovnoga dogovora u čitavoj regiji.
Sadašnja politika ulaže američki ugled, prestiž i volju u tlapnju
multikulturalne demokracije na Balkanu. Pokušavamo stvoriti vlade
koje se ne osvrću na povijest, etničku pripadnost i nacionalnost.
Održavali su se izbori na koje su se izbjeglice dovodile u
autobusima kako bi glasovali za izabrane dužnosnike koji ne mogu
preuzeti dužnosti, jer se ne smiju vratiti u svoje predratne
domove. Američki časnici provode dane odlučujući koje vozilo smije
ići kojom cestom i baveći se drugim pojedinostima vojne uprave,
koje su osuđene na propast.
Taj pokušaj odvraća Sjedinjene Države od njezinih globalnih
dužnosti. U svijetu današnjice mi zauzimamo jedinstveno mjesto.
Možda smo najmoćnija država koja je ikad postojala. Naš moćni
gospodarski stroj i magnetski kulturni dinamizam preoblikuju
svijet.
Povijest nam govori da veličinu države mogu nagristi ne samo
vanjske prijetnje već i samodopadna domaća politika. Naša
balkanska politika otkriva oboje: zanemarivanje održavanja vojne
snage i nepromišljenost u njezinoj uporabi.
Glavna dužnost supersile nije pokušati ispraviti svaku nepravdu
već očuvati snagu za izazove kojima se može suprotstaviti samo
supersila. Sjedinjene Države moraju znati kad ohrabriti sposobne
saveznice na rješavanje problema koje ne dosežu taj standard.
Umjesto toga, iznova i iznova naša vojna pripravnost za rješavanje
potencijalnih prijetnji - Sjeverne Koreje, Kine, Iraka - odvlači se
u gotovo beznadne misije marginalne za našu nacionalnu sigurnost.
Naš mirovni teret devedesetih godina uzrokovao je da dvije divizije
naše vojske izvijeste o svojoj neposobnosti za borbu.
Naša su sredstva ograničena i moramo mijenjati takav trend. Na
Balkanu možemo postići više od mira nametnutog silom. Trebali bismo
vezati svoju financijsku pomoć uz sveobuhvatni regionalni dogovor,
znatno vojno povlačenje iz regije i čvrstu politiku ohrabrivanja
Europljana da preuzmu održavanje mira u svom području - uz
primjerenu američku potporu.
Svaki član NATO-a može ophoditi Balkan. No samo Sjedinjene Države
mogu braniti NATO. Vrijeme je da ponovno sredimo svoju politiku
nacionalne sigurnosti kako bismo bili sposobni obavljati tu
zadaću."
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
26. III. 2000.
Summit Europske unije igra se lovice sa Sjedinjenim Državama
"Je li Europa izgubila utrku s Amerikom, dok dvije moćne
gospodarske strojarnice trče za nagradama novoga gospodarstva koje
pokreće internet?
Nije ako europske vođe tu nešto mogu učiniti. 'Stari kontinent'
možda zaostaje koje desetljeće u dinamici interneta. No Europa ima
ambiciozne planove za nadoknađivanje razlike", piše Peter Ford.
"U sklopu tih planova očekuje se da će vođe 15 članica Europske
unije obećati uklanjanje zapreka novoj vrsti poslovanja i da će
potaknuti poduzetničku energiju.
'Želimo pretvoriti Europu u najdinamičnije, konkurentno svjetsko
gospodarstvo koje se temelji na znanju', rekao je nedavno domaćin
summita, portugalski premijer Antonio Guterres. Portugal je
trenutno predsjednik Europske unije.
Iako dinamiku treba osigurati poslovni svijet, vlade tu mogu
pomoći, kaže Laust Sondergaard, osnivač danske kompanije za
software Mondosoft. On je upravo plasirao svoj pretraživač na
američko tržište. 'U Americi nailazite na veće razumijevanje
vlasti dok pokušavate razviti kompaniju', kaže on. 'U Europi uvijek
morate jednim okom pratiti regulacije.'
No europski vođe zaziru od zbrzanog kopiranja američkoga primjera.
Oni žele ojačati poduzetničku kulturu kako bi konkurirali
Sjedinjenim Državama, no žele zadržati i mrežu socijalne skrbi.
'Imamo model civilizacije od kojega nikako ne želimo odustati',
rekao je Guterres jučer na tiskovnoj konferenciji.
Pokušajem postizanja 'konkuretnosti i kohezije istovremeno',
tvrdi europska povjerenica za poslove Anna Diamantopoulou, 'možemo
biti model za svijet - dosezanjem američke konkurentnosti, no
ispred njih s modernim europskim socijalnim modelom.'
Je li Europa kadra prihvatiti digitalnu revoluciju i 'brzo
oblikovati tu promjenu u skladu sa svojim vrijednostima i
društvenom koncepcijom', prema riječima uvodnog izvješća
Europskog povjerenstva, nije sigurno. Cilj kontinenta koji ima
otprilike 10% nezaposlene radne snage jest puna zaposlenost.
Budući da elektronska industrija najbrže stvara poslove, tu se
pokušavaju naći rješenja. (...)
Kroz sljedećih deset godina, kaže Diamantopoulou, polovica svih
poslova u Europskoj uniji otpadat će na poslove koji proizvode, ili
primjenjuju informacijsku tehnologiju. U ovom su trenutku
Europljani slabi u tom području: do 2002., predviđa se da će
informatičkoj industriji nedostajati 1,6 milijuna osposobljenih
radnika.
Europa sporo napreduje na tom području. Samo 12% europskih domova
priključeno je na internet, u usporedbi s 45% u Sjedinjenim
Državama, a prihodi od trgovine na internetu mnogo brže rastu u
Americi nego u Europi. Ove će godine oni u Europskoj uniji iznositi
39 milijarda dolara, što je manje od trećine koliko se predviđa u
Americi: 133 milijardi dolara.
Očekuje se da će na Lisabonskom summitu ovoga tjedna biti obećane
niže cijene pristupa internetu, ohrabrivanjem veće konkurencije
među telekomunikacijskim kompanijama, kako bi se svaka europska
škola povezala na internet do sljedeće godine, i da bi svaki
školarac bio digitalno pismen do 2003.
Šire rečeno, sastanak bi trebao prigrliti filozofiju gospodarske
reforme i liberalizacije tržišta, i osigurati nove zakone i
vještine koje zahtijevaju nove tehnologije.
Važnost sastanka, kažu promatrači, djelomično leži u načinu na koji
će vođe Europske unije postaviti rokove za pojedine korake.
Godišnje će revizije javno ocjenjivati svaku zemlju prema njezinu
napretku. (...)
Budući da su inflacija i deficit sad pod nadzorom u većem dijelu
Europe, a gospodarski se rast predviđa na zdravih 3% u sljedeće
dvije godine, europski zakonodavci kažu da je sad pravi trenutak za
potrebne reforme.
Na tehničkoj razini Europljani su puni povjerenja u budućnost. Na
području mobilne telefonije, koje se naširoko smatra budućnošću
interneta, Europa je ispred Sjedinjenih Država, s tvrtkama poput
finske Nokie u vodstvu.
'Kad sam prije dvije godine razgovarao s američkim analitičarima,
shvatio sam da je moja tvrtka ispred ostatka svijeta', prisjeća se
Sondergaard. 'S tehničkoga gledišta, Europa je dobro pripremljena.
Treba izabrati pristup.'"
THE NEW YORK TIMES
26. III. 2000.
Muftija kaže da Izrael koristi holokaust da bi 'izazvao
suosjećanje'
"Jeruzalemski muftija, koji se u nedjelju treba sastati s Papom
Ivanom Pavlom II, rekao je danas da mu je dosta 'načina na koji se
Izrael služi holokaustom kako bi izazvao sućut' i izbjegao
međunarodnu osudu zbog ponašanja prema Palestincima", izvješćuje
iz Jeruzalema Deborah Sontag.
"Šeik Ikrima Sabri, glavni islamski svećenik Jeruzalema, kojega je
na taj položaj 1994. imenovao palestinski vođa Jaser Arafat, nije
birao riječi. Čitav se tjedan, dok su u gradu boravili međunarodni
mediji, on prilično glasno služio javnom pozornicom koja mu je
osigurana jer se nalazi na Papinom međuvjerskom planu puta. On nije
pokušavao ublažiti svoja oštra stajališta.
Danas je Sabri rekao da vjeruje da je brojka od 6 milijuna žrtava
holokausta pretjerana. On je rekao da je Izrael ovoga tjedna
pokazao, kad je 'čak i Papu odveo' do Jad Vašema, da 'svoj bol smatra
važnijim od tuđih'.
'Na svijetu je bilo mnogo slučajeva masakra', rekao je Sabri, 56.
'Zašto bi holokaust bio posebno važan? Kad se radi o našoj stvari,
nitko ne obraća pažnju - bilo da se radi o križarskim masakrima
Muslimana ili masakrima koje Izraelci provode nad Palestincima. A
mi se ne služimo stalno tim masakrima da svijet podsjetimo da nam
nešto duguje.'
'Ne poričem da se holokasut dogodio, no vjerujemo da je brojka od 6
milijuna pretjerana', nastavio je.
'Židovi se koriste tim pitanjem, na mnoge načine, i da bi
financijski ucijenili Nijemce. Holokaust je razlog zbog kojeg nema
veće buke protiv Izraela kao okupirajuće sile. Holokaust štiti
Izrael.'
Te su riječi bile u oštroj suprotnosti s Papinom porukom pomirbe, a
posebno njegovim prihvaćanjem golemosti holokausta. Papa je s
empatijom odbio poricanje i minimizaciju holokausta.
No muftija se, za razliku od palestinskih političkih vođa, nije
složio s Papinim programom, koji uključuje međuvjersko mirenje.
Odbio je prisustvovati Papinu međuvjerskom okupljanju u četvrtak,
gdje je došlo do verbalnih sukoba o pitanju jeruzalemskog statusa
između izraelskog rabina i muslimanskog svećenika kojeg je Arafat
poslao umjesto šeika.
To Papu stavlja u veoma nezgodan položaj. Iako on zasad uspješno
ostaje iznad situacije, to će možda biti teško ako muftija bude tako
govorio u njegovoj nazočnosti u nedjelju. (...)
'Zasigurno nije naša krivica što je Hitler mrzio Židove', navode
talijanske novine 'La Repubblica' muftijine riječi. 'Nisu li skoro
svugdje bili omraženi?' (...)
Sabri je rekao da će njegova poruka Papi biti, 'Vi ste čovjek od
mira, a kako bi ovaj grad uživao mir, okupacija bi trebala biti
dovršena, a Vi biste nas trebali podržati.'
Dodao je: 'Posjet Pape pruža cijelom svijetu priliku da obrati
pažnju na to što se događa u svetoj zemlji, na stvarnost. Ovaj
tjedan izraelski mediji ne mogu monopolizirati tijek informacija.'
(...)
Rabin David Rosen, direktor Antiklevetničke lige, rekao je da će se
Izrael obratiti Arafatu i zatražiti da se ogradi od muftijinih
izjava. 'Veoma je tužno da najviši dužnosnik Muslimana u Jeruzalemu
blati ime islama", rekao je on."
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
25./26. III. 2000.
Putin: zagovornik modernizacije s nejasnim pobudama
"U nedjelju se otvara treće poglavlje povijesti
poslijekomunističke Rusije. Vladimir Putin postat će
predsjednikom", piše William Pfaff.
"Riječ je o demokratskim izborima samo zato što će ljudi glasovati.
No glasovanje neće imati mnogo stvarne demokratske vrijednosti jer
Putin postaje predsjednikom kao rezultat onog što je zapravo bio
coup d'etat. Provela ga je skupina koja je dominirala za vrijeme
Jeljcinova predsjedničkog mandata.
Opasno je govoriti o osobitoj sklonosti nacije autoritarnoj
vlasti, no postoje psihološki i povijesni razlozi za takvu ocjenu
Rusije.
Vladimir Putin kao zagovornik modernizacije koji podsjeća na cara:
ta zamisao nailazi na odjek u javnosti. Njegova popularnost izvlači
korist iz nacionalne psihologije, kao i ruske povijesti
podvrgavanja vladarima koji su također 'očevi' svom narodu.
Nedavno ispitivanje javnog mnijenja koje navodi Wall Street
Journal iz Petersburga govori da polovica Putinovih zagovornika
također 'voli' tog predsjedničkog kandidata. Prema istom
ispitivanju, 24% njegovih zagovornika kaže da ga se 'boji'.
Putin nema mnogo karizme. On nije nastupio populistički. On je
energično vodio čečenski rat, ali ga nije započeo. Izjavio je da
svojom 'povijesnom misijom' smatra 'rješavanje problema u
sjevernom Kavkazu jednom zauvijek'.
Prema moskovskom tjedniku New Times, ljudi koji su ga poznavali u
prošlosti nisu primjećivali ništa izvanredno kod njega. Čelnik
političkog ravnateljstva KGB-a u doba Putinova službovanja u
istočnoj Njemačkoj ne može ga se sjetiti. On je bio tek još jedan
anonimni obavještajac.
Njegov tadašnji čin potpukovnika bio je prosječno postignuće, s
obzirom na godine i staž. Novi biografi pripisuju mu senzacionalna
junaštva - predviđanje ponovnog ujedinjenja Njemačke, krađu tajnih
informacija o novom europskom borbenom zrakoplovu, Eurofighteru.
No moskovski tjednik primjećuje da bi on, da je to zaista učinio,
bio promaknut i premješten u moskovsku središnjicu.
No Putin je 1990. prešao u pričuvu KGB-a i otišao u Petersburg, gdje
se nadao spojiti političke dužnosti, nadgledanje inozemnih
studenata, s vlastitim akademskim napretkom.
Priključio se uredu novog, demokratski izabranoga gradonačelnika
Petersburga, Anatolija Sobčaka. Njegova karijera, za koju se
činilo da nigdje ne ide, tad je doživjela presudni preokret. U
Petersburgu je Putin došao u kontakt sa skupinom samozvanih
'reformista' okupljenih oko Anatolija Čubajsa. Oni su bili bliski s
Jeljcinom. Ponuđeno mu je da ode u Moskvu.
Tamo je, u senzacionalnom potezu, učinjen čelnikom FSB-a,
nasljednika KGB-a. To je promaknuće dobio zahvaljujući uspjehu u
zaustavljanju kaznene istrage koja je upletala Jeljcina i njegovu
obitelj.
Dakle, Putinov uspon dogodio se bez mnogo dokaza o njegovoj
stvarnoj osobnosti i zamislima. Neki kažu da je on mediokritet koji
karijeru duguje sumnjivim uslugama napravljenima Jeljcinovu
klanu. Ipak, Jeljcin je pronicljiv političar, a njegov krug želi
zaštititi svoje privilegije; oni ne bi postavili predsjednika u
čije sposobnosti sumnjaju.
Moguće je da bi to učinili nekome čije spobosnosti podcjenjuju.
Putin je kao svoje ambicije naveo rehabilitaciju ruske države i
povratak centralizirane vlasti, obnovu morala, oživljavanje
industrije visoke tehnologije te reformu i jačanje vojnih snaga.
Ništa od toga nije nužno prijetnja drugim zemljama. Ništa od tog
neće biti lako postići. Poslovanje s inozemstvom također ovisi o
autarhiji. Ono je preslabo da bi postavljalo vlastite uvjete.
Previše su ga opljačkali ruski kapitalistički kriminalci i
stranci.
Putinove uvjerljive diplomatske mogućnosti uključuju ponovno
ujedinjenje s nekim bivšim članicama Sovjetskog Saveza, poput
Ukrajine. On bi mogao pokušati ostvariti dobre odnose s Kinom,
Indijom i Europom, ili nekima od njih, kako bi držao protutežu
američkom globalnom utjecaju. To nije automatski prijetnja, ovisno
o tome kako se učini, i da li će u Sjedinjenim Državama pobijediti
zdrav razum.
No Putinu će prijetnja možda trebati da bi pokrenuo obnovu Rusije. U
tom bi slučaju stvari mogle krenuti loše, sasvim sigurno ako se
Sjedinjene Države odluče postaviti protiv Rusije koja više neće
biti spremna igrati nejasnu ulogu strateškog partnera."
THE WASHINGTON TIMES
24. III. 2000.
Kosovska obljetnica
"Na godišnjicu početka NATO-ova bombardiranja Kosova, UN i NATO
moraju se suočiti s činjenicom da su stvorili nešto poput albanskog
monstruma. Prošloga rujna kada su se glavni zapovjednik NATO-a
Wesley Clark, zapovjednik mirotvornih snaga general Mike Jackson i
čelnik UN-ove misije Bernard Kouchner rukovali sa svojim omiljenim
pobunjeničkim zapovjednikom - čelnikom Oslobodilačke vojske
Kosova, generalom Agimom Cekuom, sve je bilo velebno i blještavo.
Fotoreporteri su snimali, generali se smješkali, a članovi OVK-a
dobili nove odore i novo ime: Zaštitarski korpus Kosova (ZKK). Sada
Ujedinjeni narodi ZKK, čije članove UN plaća, optužuju za ubojstva,
mučenja i za još podosta, saznaje se iz internoga dokumenta UN-a
čiji je sadržaj procurio do novinara. Što učiniti? Zanijekati,
naravno.
U izvješću se, koje je sačinio Kouchnerov ured za glavnoga tajnika
Kofija Annana, navode sljedeći slučajevi, koje je počinio ZKK:
prijetnje smrću kosovskim mirotvorcima, primjena metoda mučenja u
stožeru samog ZKK-a, moguće nadgledanje prostitucije kao i Cekuovo
loše vođenje pobunjeničke vojske. U svom odgovoru na taj novinski
članak, UN objašnjava da je izvješće 'bilo interni dokument koji
nije bio namijenjen javnosti'. Naravno da nije. Da je bio, javnost
bi bila zgrožena nad spoznajom da je novac koji je UN odvojio za
mirotvornu misiju korišten za ubijanje, mučenje i povećavanje
mržnje.
Osim toga, Annanova glasnogovornica je kazala kako osobe koje se
spominju uopće nisu članovi ZKK-a: 'Članak i/ili izvješće pogrešno
spominju aplikante za članstvo u ZKK-u, kojih je bilo oko 18.000,
kao stvarne članove. To je greška koju često čini čak i međunarodno
osoblje.' Ako njihovo vlastito osoblje nije sigurno koga podupire,
nije čudo da UN i društvo imaju teškoća pri kontroliranju ZKK-a.
Odgovor se nastavlja: 'Aplikanti za ZKK(...) primili su samo
potvrde o tome da je proces aplikacije započeo. To ni u kom slučaju
ne znači da su (...) primljeni u članstvo.' Ipak, 'ZKK će primiti
velik broj članova bivšeg OVK-a'. U svakom slučaju, čini se da ti
ljudi ne čekaju nervozno na prihvaćanje aplikacija da bi počeli
djelovati kao militantna oslobodilačka snaga.
A te prekrasne nove odore koje nose? Ni one nisu stvarne, izvješćuje
UN. 'Mnogi imaju odore koje im je dao KFOR u vrijeme
demilitarizacije, u rujnu, kao prikladnu alternativu tada
ilegalnim uniformama OVK-a. To nisu uniforme ZKK-a koje će biti
dane samo bona fide, provjerenim i prihvaćenim članovima ZKK-
a(...)'(...)
Koliko god UN negodovao zbog militantnih varalica ZKK-a, u javnim
priopćenjima stoje uz čelnika ZKK-a, Cekua. Za razliku od internog
izvješća, UN, opovrgavajući novinsko izvješće, tvrdi: 'Imamo
povjerenja u generala Cekua, koji je osobno bio odan učvršćivanju
uloge ZKK-a kao disciplinirane agencije. Bio je aktivan u procesu
transformacije i riječju i djelom.' Bez uvrede, no spominjanje
generalova imena pod naslovom 'Aktivnosti usmjerene protiv
manjinskih skupina, uključujući vrijeđanje', djeluje kao neobičan
način nagrađivanja tako časnoga vladanja, ako je to zaista ono što
je on činio.
Iz UN-a se tvrdi kako su veoma zabrinuti zbog 'nepodopština' koje su
opisane u izvješću. Ta je zabrinutost opravdana, no mora ju
popratiti i shvaćanje činjenice da je podupiranje pobunjeničke
vojske na terenu pogoršalo, a ne ublažilo proces etničkog čišćenja.
UN mora odlučiti u koju od priča koje sada pripovijeda zapravo
vjeruje. Ako je pobunjenički korpus zaista činio djela koja mu se
pripisuju u internom dokumentu, a postoji mnogo dokaza koji ovome
idu u prilog, UN mora žurno ponovno razmotriti to zabrinjavajuće
partnerstvo", stoji u uvodniku lista.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
26. III. 2000.
"Mi, ratni suci poraženi etničkom mržnjom"
"(...) Šest godina kao predsjednik, potom tri kao sudac na UN-ovu
Haaškom sudu za ratne zločine u bivšoj Jugoslaviji, ostavilo je
traga. I poneko razočaranje. Jer sada kada se vratio na svoju
sveučilišnu katedru, Antonio Cassese mora priznati poneki težak
poraz svoga suda: Najveće razočarenje dolazi od nesposobnosti
vlada da uhite krivce, barem one s određenom težinom. Ne vjerujem da
će Karadžić, Mladić i sam Milošević ikada biti uhićeni. Odnosno ne
vidim nikakavu konkretnu želju da se to učini.'
- Je li to jedina gorčina?
= Na žalost nije. Svi mi, primjerice, jako smo vjerovali u učinak
odvraćanja. Govorili smo: sada će generali deset puta promisliti
prije no što dopuste pokolje i masakre... Srebrenica, 1995., kada
je naš sud već postojao dvije godine, bila je prvo bolno
opovrgavanje.
- No u prošlogodišnjem ratu na Kosovu imali ste ulogu
protagonista.
= Možda, ali što se tiče odvraćanja... (...) Vjerovali smo da bi sud
mogao pomoći pomirbu. No umjesto toga je mržnja između etničkih
skupina ostala kakva jest.
- Na kakvo Vas je to uvjerenje navelo?
= Da bi se vidjela mržnja nema potrebe ići na takozvane bojišnice,
čitati svjedočanstva i izvješća. Ja sam je vidio u hodnicima suda, u
govorima odvjetnika. Čuo sam srpske, hrvatske, muslimanske
odvjetnike za koje je nastavak borbe protiv drugih naroda bio mnogo
važniji od spašavanja njihovih klijenata. Jednom sam imao jasan
dojam da se u sudnicama Haaga nastavlja ista borba, samo manje
okrutnim načinima.
- Kako se rađa takva mržnja?
= Pobuđivanjem nacionalističke ideologije koju su Tuđman,
Milošević i Izetbegović počeli rabiti odmah nakon Titove smrti.
Dugo sam radio na jednom bosanskom selu koje se zvalo Ahmići,
pozornici jednog strašnog pokolja. Muslimani i Hrvati dijelili su
te malobrojne siromašne kuće, zajedno su živjeli godinama bez i
najmanje napetosti sve do kraja Jugoslavije. Rekonstruirao sam
svadbe, pogrebe, seoske proslave, sve u svemu jedinstveno selo.
Potom je promidžba jedne i druge strane drugačijeg pretvorila u
neprijatelja. I to nije sve, postoje i neke druge motivacije.
- Koje?
= Nepoštene gospodarske računice: ja te tjeram sa svoje zemlje iz
etničkih i vjerskih razloga, no kada sam već tu, uzimam ti tvoju
zemlju, kuće, stoku... (...)
- Zašto nitko ne lovi Karadžića i Mladića, dvojicu superkriminalca
bosanskog rata?
= Ne znam. No sigurno je da, poglavito, Karadžić već osjeća da ga se
ne može napasti, znamo da se nalazi u svojoj bosanskoj republici
srpskoj i da je čak smanjio svoju osobnu pratnju. (...)" Razgovarao
je Nicola Lombardozzi.
24. III. 2000.
Vojnici zaglibljeni u srcu Balkana
"Milošević gospodar Beograda, a albanska mafija na Kosovu: kako
ćemo izaći iz ove slijepe ulice? Ni Washington ni europske
prijestolnice nemaju recept za postizanje mira. Ostajemo u
strateškoj praznini. (...)
Na Kosovu je NATO stvarni ulog u igri. Savez za koji neki Amerikanci
misle da mogu i bez njega. No bez kojega bi mi Talijani i Europljani
bili kao slamke na vjetru globalne nestabilnosti. Imperativ je
spasiti naše strateško partnerstvo od krize kojoj smo ga izložili
uplećući se u sukob u kojemu i dalje nemamo jasne rokove niti
izlaze.
Zbog toga cilja nužno je poglavito osloboditi se velike greške u
koju neurotičnom regularnošću upadamo kada se počinjemo baviti
Balkanom. To jest da se problemom suočavamo ne po tome kakav jest,
nego po tome kako zamišljamo da ga možemo predstaviti našim javnim
mišljenjima.(...)
Ono što je još gore, neki naši čelnici katkad ostavljaju dojam da
vjeruju u vlastitu 'dezinformaciju'. Koja nepromjenjivo projicira
isti crno-bijeli film. Crno predstavlja Milošević, te posljedično
Srbi. Kao da bi analiza odgovornosti i okrutnosti Hrvata, Bošnjaka
ili Albanaca mogla i za jedan gram olakšati teret užasa koje si je
natovario jugoslavenski Predsjednik.
Operativno, odraz tog pojednostavljivanja sastoji se u
propovijedanju jednog rješenja za Balkan, umišljajući da se ono
može ostvariti bez, štoviše, protiv, Srbije. (...)
Radi se o tome da se zamisli put izlaska iz ove slijepe ulice i
približi srednjoročni cilj, odnosno integracija cijelog Balkana u
Europsku uniju. Opišimo dakle tri koraka na toj vrlo uskoj stazi..
Prvi: destablizirati Miloševića oduzimajući mu alibi sankcija.
Ukinimo odmah i potpuno mrske mjere koje pogađaju nevine a
odgovaraju hijerarsima. I budimo spremni okrenuti ih u kišu pomoći
čim beogradski gospodar padne.
Drugi: pomoći hrvatskoj demokraciji da pusti korijenje, ukloni
ostatke korumpirane tuđmanovske oligarije, poglavito njezine veze
s hercegovačkom mafijom. Posebice, bi EU mogao napraviti poseban
fond za povratak srpskih izbjeglica u krajinu. Ako bi se i samo
jedan dio njih vratio svojim kućama, zadat ćemo težak udarac
Miloševiću.
Treći: porazimo OVK i njegove nacrte etničko-totalitarne
Panalbanije. (...)
Pacifikacija će se prije ili kasnije moći preliti u jednu
međunarodnu konferenciju koja bi potvrdila realističan
geopolitički aspekt regije, prihvatljiv svim narodima u regiji. Na
toj točci između razmjerno tolerantnih zemalja i čelništava bit će
moguće uobličiti neku vrstu zajednice neovisnih država jugoistočne
Europe, uključujući i Kosovo u rukama Albanaca, u kojoj će
suvereniteti malih i srednjih država biti relativizirani unutar
granica otvorenih za osobe i robu", piše Lucio Caracciolo.
LA STAMPA
26. III. 2000.
"Jedan križ za žrtve fojbi"
"Jedan križ za odavanje počasti žrtvama jama mogao bi se ubrzo
pojaviti u blizini Labina, u hrvatskoj Istri. Simbol kao sjećanje
na tragediju svih onih koji su izgubili život u jamama smrti.
Nezamisliva još donedavna, inicijativa je potekla od Furia Radina,
zastupnika talijanske manjine u zagrebačkom parlamentu i
istaknutog predstavnika Talijanske unije. Prijedlog, kojega su s
naklonošću prihvatile neke organizacije optanata, sljedećih će
dana biti podnesen hrvatskim vlastima. (...)
- Kako to upravo sada?
= Upravo stoga što su se te stvari dogodile u prošlom stoljeću.
Posvuda, bilo u Italiji, bilo u Sloveniji i Hrvatskoj, obilježeno
je sjećanje na žrtve Drugoga svjetskog rata. U Basovizzi će sada
biti nazočne i udruge talijanskih partizana kako bi se sjećali
žrtava koje nisu bile u njihovim redovima. Mi namjeravamo napraviti
isto i uključiti udrugu istarskih partizana. Naravno, zatražit
ćemo od istarske županije i mjesnih vlasti da sudjeluju u
manifestaciji. Stavit ćemo samo jedan križ, bez napisa, bez velikih
pompi, znak sjećanja na žrtve. Jer neovisno od ideologije kojoj su
pripadale, i ako su bile bez ideologije, svim tim osobama bilo je
zajedničko da su završile u jamama a da im i nije bilo suđeno. Ono
što nas zanima je ljudska strana tog događaja. Ponavljam, poglavito
ga želimo depolitizirati ostavljajući povjesničarima ostalo.
- Po Vašem mišljenju, hoće li hrvatske vlasti tomu biti sklone?
= Nadam se da hoće. Treba podsjetiti da smo mi ovdje prošli prvo
fašizam, potom prvi komunizam koji je bio i revanšistički, potom
jedan liberalniji komunizam, potom je na vlast došao HDZ, Tuđmanova
stranka, i sada se konačno nadamo da smo ušli u demokratsko
razdoblje. Štoviše, uvjereni smo da sadašnje političke snage neće
imati ništa protiv jedne manifestacije te vrste, pa i stoga što se
želi zaključiti to poglavlje. Tumačeno na hrvatski način, te se
stvari moramo osloboditi sada kada ćemo ući, nadamo se ući, u
zajedničku kuću s Italijom, Slovenijom, u zajedničku europsku
kuću.
- Što će kazati organizacije optanata?
= Neke će se složiti, druge neće, jer se ne slažu ni međusobno. No
želim se nadati da je već svima jasno da se budućnost sastoji od
integracija a ne premještanja granica. Udruge koje će s nama
sudjelovati na toj manifestaciji, poput federacije esula,
zasigurno dijele taj način razmišljanja. Kada bismo vidjeli da je
pristup tom problemu iredentistički, odmah bismo napustili tu
zamisao. Isto tako ćemo napustiti zamisao ako organizacije
različite od onih optanata, poput udruge partizana, ne bi
sudjelovale u inicijativi. Mi želimo da svi sudjeluju.
- Dakle, jedna pomirba?
= Nije riječ o pomirivanju. Želimo se samo sjetiti nevinih žrtava
rata, kojoj god strani pripadale", zaključio je Radin u razgovoru s
novinarkom Ingrid Badurina.
CORRIERE DELLA SERA
26. III. 2000.
"Milošević još cilja na Kosovo"
"'Kosovo će uspjeti'. U to je siguran general Wesley Clark, vrhovni
zapovjednik NATO-a, čovjek koji je prije godinu dana vodio zračne
napade protiv Jugoslavije. (...)
- Zašto 40.000 naoružanih ljudi iz mirovnih snaga ne uspijeva
izbjeći masovno iseljavanje Srba i spriječiti nasilje protiv
njih?
= Veći dio Srba, oko 200.000, otišao je prije dolaska postrojba
NATO-a. Ostalo ih je oko 100.000. Sada je zadaća NATO-a štititi
preostale Srbe i njihova mjesta povijesnog značaja.
- U Mitrovici je, međutim, kaos.
= Postoje srpski ekstremisti koji pokušavaju podijeliti grad, kao u
Mostaru, ali to neće biti dopušteno. (...)
- George Robertson, glavni tajnik NATO-a, optužio je Beograd za
destabiliziranje Kosova. Postoje li dokazi?
= Znamo da Milošević ima planove za Kosovo. Postoje dokazi o srpskim
elementima koje je Beograd ubacio na Kosovo. Jako pozorno pratimo
stanje. (...)
- Koliko će godina postrojbe ostati na Kosovu?
= Mi se nikad nismo bavili pitanjem godina. To je stvar koja ne ovisi
o nama, nego o drugim čimbenicima. Primjerice o tome koliko će još
vremena Milošević ostati na vlasti. (...)
- Kakva će biti budućnost Kosova?
= Vjerujem da se međunarodno mišljenje uvelike odražava u
rezoluciji Vijeća sigurnosti, koja Kosovo određuje kao dio
Jugoslavije.
- Mislite li da je moguć novi rat zbog Miloševića?
= Znamo da je Milošević izazvao četiri sukoba u deset godina. Sve ih
je izgubio i uvijek ih je koristio za unutarnje ciljeve, kako bi
pojačao pritisak na narod, smanjio demokraciju i pristup Zapadu. Od
kraja rata jugoslavenska je vojska obnovljena, paravojne snage
osnažene: postoje svi elementi da bi se moglo zamisliti da
Milošević ima planove za stvaranje novih napetosti i sukoba. Ono
što ne znamo je što on točno ima u glavi učiniti i kada. (...)
- Carla Del Ponte, predsjednica međunarodnog suda traži
Miloševićevo uhićenje. Vjerujete li da je to moguće?
= Siguran sam da će Milošević morati za svoje zločine odgovarati
pred sudom. (...)" Razgovarao je Marco Nese.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
26. III. 2000.
'Stari mladići' unije doživljavaju novo političko proljeće
"Bivši danski ministar vanjskih poslova Uffe Ellemann-Jensen
naziva ih 'mrežom starih mladića'. Službeno imaju ponešto
složenije ime 'Europsko vijeće'. Taj najviši gremij EU-a koji
obuhvaća 15 čelnika država i vlada zemalja članica, dugo je vremena
slovio kao 'troubleshooter'. Sastajali su se dvaput godišnje,
rješavali teške probleme i blagoslovili izvješća. No to se iz
temelja promijenilo: 'stari mladići' doživljuju novo proljeće i u
EU sve više preuzimaju kormilo. Nisu svi sretni zbog tih rezultata.
Tu novu samosvijest Europskoga vijeća osjetila je i Austrija. Jer
odluka 14 partnera o proglašenju bilateralnih sankcija protiv nove
crno-plave vlade nije doduše pripadala kontekstu, ali je ipak vrlo
dobro slijedila procedure koje su po pitanju EU-a već iskušane.
Šefovi EU-a pikantno su po pitanju Austrije koristili 'crveni
telefon EU-a' poznat i kao 'Prime Net'. Bilo je to oživotvoreno
upravo tijekom austrijskog predsjedanja - i to na neformalnom vrhu
EU-a listopada 1998. u Poertschachu. Tada je dogovoren mehanizam
koji bi šefovima država i vlada pružio mogućnost brzog i izravnog
komuniciranja o važnim pitanjima. Kao što pokazuje 'causa prima',
nova igračka funkcionira. Poertschach je za šefove država i vlada
bio važan i zbog drugog razloga. Tamo su se naime također dogovorili
da članovi šefovske etaže EU-a u buduće češće siđu u tvorničke hale
i da sami budu aktivni u proizvodnji europske politike. I to još na
početku procesa a ne tek u posljednjoj fazi.
Toj su odluci pogodovala dva čimbenika: jedan je bilo tada
politički slabo povjerenstvo Jacquesa Santera koje je slijedila ne
puno jača postrojba Romana Prodija. Pod Prodijem Povjerenstvo ipak
nastoji postati sposobnim izvršnim tijelom, no politički motor kao
pod Jacquesom Delorsom, ni Prodijeva ekipa nema. Drugi je čimbenik
što su zbog eura sve češće potrebna skretanja na područjima u kojima
ne postoje zajedničke ovlasti. Ministri vanjskih poslova, jedini
daljnji gremij EU-a sa središnjom funkcijom koordiniranja, uopće
ne razumije gospodarstvo, ministri financija preusko gledaju na
stvari. Stoga je potrebna razina šefova država i vlada. Takav
razvitak ima posljedica na cjelokuni rad EU-a, svakako ne samo
pozitivnih. Stručnjaci EU-a ponajprije vide opasnost da bi se
odluke o pitanjima EU-a u buduće mogle donositi izvan pravnog
okvira - dakle u formaciji tipa ministara vanjskih poslova ili
ministara financija. Europsko vijeće je doduše od Amsterdamskog
sporazuma službeno etablirano u pravilniku EU-a, ali ipak ne smije
donositi pravne odluke. Ali politički je riječ šefova država i
vlada de facto zakon.
Koliko može biti problematičan takav razvitak, u zadnje se vrijeme
dva put pokazalo - oba puta na primjeru Austrije. Jedno su već jako
dobro poznate bilateralne mjere. Drugi primjer pružen je na
posebnom sastanku na vrhu u Lisabonu. Iznenada se pojavila namjera
da se liberalizira tržište vodom i da se možebitno proglasi
zajedničkom stvari. Austrija je to ipak spriječila. Savezni
kancelar Wolfgang Schuessel nazvao je 'grotesknom zamisli' što se
tu inicijativu pokušalo ugurati u zaključke sastanka na vrhu, a da
se prije toga nije poštovao normalan zakonski put.
Članovi EU-a na posljetku su uznemireni i zbog toga što jačanje
Europskoga vijeća forsiraju baš britanski premijer Tony Blair i
njegov španjolski kolega Jose Maria Aznar. Obojica slove, ne
bezuvjetno, kao veliki pristaše europske integracije" - piše Doris
Kraus.
FRANCUSKA
LE MONDE
26. III. 2000.
Nova Hrvatska na putu u novu Europu
"Prije mjesec i pol dana Europsko je povjerenstvo obznanilo
strateške zadaće za sljedećih pet godina u svrhu izgradnje 'nove
Europe' - tako glasi naziv ambicioznog programa Romana Prodija -
suvremene, jake, djelotvorne i pravedne Europe. Kao novoizabrani
predsjednik Republike Hrvatske mogu se samo radovati najavljenoj
reformi i poželjeti da ona uspije, budući da je glavni strateški
cilj nove Hrvatske upravo približavanje Bruxellesu, a onda i
potpuna integracija u novu Europu.
Premda je u prošlosti naša zemlja bila izložena mnogim, često
opravdanim kritikama, i uzalud se nadala da će moći sudjelovati u
jedinstvenom pothvatu europske integracije, čini se da je napokon
došao čas za uspostavu novog oblika suradnje s Europskom unijom.
Ne zaboravimo ipak da su hrvatski građani omogućili da se ponovno
utvrde odnosi između Zagreba i Bruxellesa. Naime, nakon
parlamentarnih izbora 3. siječnja, u Hrvatskoj pušu novi
demokratski vjetrovi koje su glavni europski dužnosnici odmah
pozdravili. Imali su pravo. Jer najavljene reforme koje idu prema
uspostavi pravog građanskog društva neće ostati mrtvo slovo na
papiru. Naprotiv, već su vidljivi prvi znaci provedbe riječi u
djelo, što je, na žalost, rijetkost na ovom području.
Tako je pod mojim pokroviteljstvom sastavljeno stručno
povjerenstvo koje treba predložiti promjene Ustava u smislu
preraspodjele sadašnjih velikih predsjedničkih ovlasti na račun
parlamenta i vlade, što je jamačno važan prinos demokratizaciji
političkog života u Hrvatskoj.
Također smo pokazali da smo odlučni da ostvarimo brz napredak u
potpunoj provedbi daytonsko-pariških sporazuma: ubuduće ćemo u
potpunosti surađivati s Međunarodnim kaznenim sudom za bivšu
Jugoslaviju u Den Haagu, na kojemu sam osobno svjedočio. U
potpunosti, bez ikakve dvojbe, poštujemo suverenitet i
teritorijalnu cjelovitost susjedne Bosne i Hercegovine, što
podrazumijeva pregledno financiranje bosansko-hrvatskih
ustanova.
Obvezali smo se da ćemo poticati povratak svih izbjeglica bez
razlike, Hrvata u Bosnu, kao i Srba u Hrvatsku, od kojih su mnogi
pobjegli nakon poraza srpske vojske. Drugi dobar znak: nova je
vlada zauzela velikodušno stajalište prema pripadnicima
nacionalnih manjina, koje je jednoglasno pozdravljeno.
Napokon, Hrvatska vodi konstruktivnu i mirnu politiku u regiji koja
se ne može u potpunosti stabilizirati sve dok Saveznom Republikom
Jugoslavijom upravlja Slobodan Milošević koji je optužen za ratne
zločine. (...)
Ne pokazuje li primjer zapadnoeuropskih zemalja nedugo nakon
Drugoga svjetskog rata da su obnova i integracija njihovih
gospodarstava omogućili jačanje, a u slučaju Zapadne Njemačke i
Italije, i nastanak političkih sustava koji se temelje na
vrijednostima liberalne demokracije?
Hrvatska ne traži da netko drugi umjesto nje obavi tešku zadaću koju
si je postavila. Ona isto tako ne traži povlastice. Naprotiv, ona
želi da Bruxelles objektivno i konstruktivno procijeni njezino
stanje i postignuti uspjeh u izgradnji civilnog društva i
suvremenog gospodarstva, što još treba dovršiti.
Odajmo priznanje hrvatskim građanima koji su vjerovali u Uniju.
Poželimo da njezine ustanove mognu prepoznati europski potencijal
Hrvatske, potencijal koji će puno lakše moći ostvariti u sklopu
procesa stabilizacije i pridruživanja u koje se želi što prije
uključiti. Bio bi to odlučan korak koji bi novu Hrvatsku znatno
približio novoj Europi", piše hrvatski predsjednik Stipe Mesić.
25. III. 2000.
'Europa će biti vjerodostojna kada se barem godinu dana bude mogla
nositi s ratom'
Laurent Zecchini razgovarao je s glavnim tajnikom NATO-a Georgeom
Robertsonom o odnosima između NATO-a i Rusije, o europskoj obrani i
drugom. Iz razgovora izdvajamo: " - Vladimir Putin nedavno je
izjavio da je moguće da Rusija jednom uđe u NATO... Kakvu važnost
pridajete takvim izjavama?
= Mislim da imamo posla s nekim tko hoće i može se, na maštovit
način, prenijeti u budućnost, i to je dobro. Mislim da je to bio
pokusni balon, jer je dao iznenadnu izjavu, a onda je iznio uvjete:
jednak odnos, nepostojanje izolacije i blokade itd... kako bi
sačuvao ujednačeno stajalište prihvatljivo za rusko javno
mišljenje. Dakako, ulazak Rusije u NATO nije na dnevnom redu. No to
u potpunosti potvrđuje moj osobni dojam nakon susreta s gospodinom
Putinom: otvoren je, izravan, ne želi se zakopati u prošlost.
- NATO želi brzo uspostaviti formalne i službene odnose s Europskom
unijom kada je riječ o obrani. No neke zemlje, napose Francuska,
misle da se Europljani prvo moraju međusobno dogovoriti o naravi
tih odnosa...
= NATO se očituje konsenzusom. Istina je da u ovom času ima
nesuglasica u svezi s kalendarom, ali ne postoje nesuglasice kada
je riječ o potrebi EU-a i NATO-a da se dogovore, kao i o činjenici da
se u taj proces trebaju uključiti saveznici koji nisu iz Europe.
Neki misle da Unija najprije treba razjasniti svoje stajalište, a
onda se uključiti u formalne i institucionalne rasprave s NATO-om,
dok drugi, u sklopu saveza, misle da je to bolje učiniti što prije,
napose kako bi se izbjegla opasnost od jednake uloge NATO-a i EU-a.
Odgovor trebamo pronaći Javier Solana Švisoki predstavnik EU-a za
vanjsku i obrambenu politiku, PESCĆ i ja. Mi se redovito sastajemo,
neslužbeno, gotovo jednom na tjedan. Ti će susreti ubrzo postati
službeniji, i mi tvrdimo da između NATO-a i EU-a nema ni
suparništva, ni natjecanja ni podudaranja, jer bi to bilo
pogibeljno za izgradnju novog sustava sigurnosti.
- Dokument koji priprema portugalsko predsjedateljstvo daje NATO-
ovim predstavnicima mogućnost da u većem broju budu zastupljeni u
svim tijelima EU-a u slučaju krize koju bi predvodili Europljani.
Odobravate li takvu shemu?
= Ovisnost između snaga EU-a i NATO-a je činjenica, to je stvarnost.
Dođe li do drugog Kosova, Europa barem u skoroj budućnosti neće
imati potrebne snage da se sama sučeli s njim. Nitko ne misli da NATO
treba ukinuti, zamijeniti ili prezirati. To je temeljni kamen
europske i prekoatlantske sigurnosti. Europa će dobiti vlastite
snage za obranu kako bi istodobno ojačala zajedničku vanjsku i
obrambenu politiku i europsku dimenziju NATO-a.
- Je li u krivu javno mišljenje kada smatra da će NATO i EU dugoročno
obavljati iste zadaće?
= Da, budući da EU ne treba težiti istim snagama i ustrojima koji već
postoje u NATO-u, koji bi se mogli oponašati uz golemu cijenu, a bez
ikakve koristi. Svaki pokušaj da se stvori drugi NATO na kraju bi
doveo samo do toga da se stvori drugorazredni NATO. NATO je veza
Amerikanaca i Kanađana s europskom sigurnosti. Bili bismo ludi da
tu vezu izložimo pogibelji. Mi smo dio istoga sustava sigurnosti
koji je pokazao svoju iznimnu djelotvornost. Ni najsofisticiraniji
sustavi obrane neće vam omogućiti da se sučelite s krizom ako nemate
vojne snage. To znači da će europske zemlje morati preustrojiti
svoje vojne snage, neke i znatnije. Zatim, mnoge će morati
izdvajati više novca za obranu. To će biti pravi izazov za sljedeće
razdoblje: jesu li europske vlade spremne da ubuduće izdvajaju više
novca za sigurnost i obranu? Jesu li spremne donijeti teške
političke odluke u tu svrhu?
- NATO i UN gotovo su godinu dana nazočni na Kosovu. Mnogi misle da
napeto stanje u Mitrovici simbolizira nesposobnost Zapada da
uspostavi red i zaštiti manjine...
= U krivu su. Mitrovica nije odraz stalnoga stanja. Mi smo u kutku
Europe koji ima jako dugu povijest. Dva milijuna stanovnika na
Kosovu četrdeset je godina živjelo u komunizmu, deset godina u
apartheidu, dvije godine u strahovitom nasilju nad civilima i
djecom; silovanja i zlostavljanja velikih razmjera itd. Mi ne
možemo tu stvoriti Švicarsku za nekoliko mjeseci! Prvo trebamo
nadvladati naslijeđe mržnje. No dogodilo se puno dobrih stvari koje
su zasjenili neke netipični događaji: razoružanje OVK-a, uspostava
prijelazne civilne uprave, obnova dvjesto tisuća kuća koje su
uništili Srbi, povratak u školu stotina tisuća djece, sve je to
stvaran napredak za mnoge ljude.
- Slažete li se s prijedlogom g. Solane da se stvore snage za brzo
djelovanje koje bi činili redarstvenici zaduženi da pomažu
postrojbama za očuvanje mira?
= Da, jer velik je nedostatak što imamo krasno uvježbane vojne
postrojbe koje se po završetku sukoba nađu pred zadaćama za koje se
nisu pripremile. Nadam se, dakle, da će UN donijeti potrebne odluke
kako bismo u budućim krizama mogli graditi mir isto tako uspješno
kako smo zaustavili rat. Postoji velik broj redarstvenika koji su
rano otišli u mirovinu, koji imaju potrebno iskustvo i znanje, a
bili bi spremni sudjelovati u takvim operacijama, što međutim ne bi
utjecalo na sigurnost gradova u zapadnoj Europi."
Madeleine Albright: 'Dobili smo rat; ne smijemo dopustiti da
izgubimo mir'
Alain Frachon i Eric Le Boucher razgovarali su u Bruxellesu s
Madeleine Albright, šeficom američke diplomacije o stanju na
Balkanu: " - 'Ponosna sam onim što je učinjeno na Kosovu', rekli ste
nedavno. Što mislite o stanju danas? Koje su svijetle točke, a koje
su teškoće?
= Važno je da shvatimo tamošnje prilike i da se podsjetimo odakle
smo krenuli prošle godine. Ako ne shvatimo što se uistinu događalo
na Kosovu prije NATO-ova upletanja, onda ćemo teško shvatiti
današnje stanje. Bili smo sučeljeni s valom etničkog čišćenja Škoje
su provodili Srbi nad AlbancimaĆ. Srpske su se snage masovno
raspoređivale u pokrajini. Bile su moguće još veće operacije
etničkog čišćenja. Znam da neki misle kako je NATO-ovo upletanje
potaknulo etničko čišćenje. To je sasvim netočno: ono je započelo
već nekoliko mjeseci prije. Srbi su se prestrojavali kako bi mogli
nastaviti djelovati. Vodilo se računa o dolasku jeseni i zime -
sjećate se: izbjeglice su bili u planinama, puno je osoba bilo pod
vedrim nebom, bez krova nad glavom. Mislili smo, u Europi i u
Americi, da je glavno to zaustaviti.
To smo i učinili. No zaboravlja se jedno. Zaboravlja se da smo prije
bombardiranja NATO-a pokušali sve kako bismo našli drugačije
rješenje. Nismo htjeli započeti takav pohod. Htjeli smo da
Milošević shvati da su naše prijetnje ozbiljne i da neće moći
slobodno iznova činiti ono što je činio Šu BosniĆ, da neće moći
ponovno onako postupati s ljudima koji su bili dio Jugoslavije. No
nismo ga mogli uvjeriti i došli smo do zaključka da je jedino
rješenje vojno.
Tada sam rekla kako bih puno više voljela da jednom moram odgovariti
na pitanja o onome što smo učinili i zašto smo to učinili, umjesto na
pitanja o našem nedjelovanju i o našoj politici čekanja, dok se
događalo nešto tako gnusno kao što je masovan pohod etničkog
čišćenja. (...)
- Kako vidite budućnost: neovisnost, visok stupanj samouprave ili
status quo?
= Ovdje, kao i drugdje, status quo bi se teško mogao održati dulje
vrijeme. Dakle, ne zavaravamo se time i ne računamo s time. Danas
trebaju zaživjeti ustanove koje su utemeljene na Kosovu Šuz pomoć
UNMIK-aĆ. Prema odredbama rezolucije 1244, UN ima ovlasti vlade, a
uloga je UNMIK-a da izgradi sve ustanove koje će Kosovarima
omogućiti da sami upravljaju Kosovom. Iz opravdanih smo razloga
konačni status Kosova potisnuli u drugi plan. No Kosovari sada
moraju sami sve više preuzimati dužnosti u javnim službama.
Sljedeća je faza Šu jesenĆ već utvrđena: održat će se općinski
izbori. O tome smo se dogovorili u sklopu OESS-a (Organizacija za
europsku sigurnost i suradnju koja je zadužena za provedbu izbora)
zajedno s Rusima. Priprema izbora po sebi je proces kojim će se
Kosovari uvesti u posao. Riječ je o tome da Kosovari dobiju sve veći
udio u upravljanju svakodnevicom.
K tome, postoje vruće točke kao što je Mitrovica Šgrad na sjeveru
gdje se sukobljuju Albanci i Srbi, koji otvara pristup području s
većinskim srpskim stanovništvomĆ. Mi ne vjerujemo u podjelu
pokrajine. Albanci su protjerani iz sjevernog dijela Mitrovice, u
njihovim su kućama Srbi: ti se Albanci moraju vratiti svojoj kući,
ali isto tako ovi Srbi imaju pravo na život - mislimo da bi u
izgradnji kuća za njih trebala pomoći međunarodna zajednica. Ne
možemo dići ruke od Mitrovice zato što smo protiv podjele, mislim da
postoje rješenja. (...)
- Što biste učinili da dođe do naglog širenja nasilja i etničkog
čišćenja u samoj Srbiji i u selima na jugozapadu s albanskom
većinom, gdje je bilo sukoba? Ili pak u Crnoj Gori ako dođe do sukoba
između pristaša predsjednika Đukanovića i pristaša Beograda?
= Ponajprije treba učiniti sve kako bi se to spriječilo. Da bismo
uspostavili mir u dolini Prečevo Šu SrbijiĆ o kojemu govorite,
poslali smo vrlo jasnu poruku albanskim ekstremistima, dok je na
drugoj strani bio Beograd. Da ekstremisti na obje strane ne bi
uzrokovali nepopravljivu štetu, pokušavamo ih držati po strani
ograničavajući pristup tom području.
Crnoj Gori smo rekli da podupiremo predsjednika Đukanovića i
njegova nastojanja na većoj demokraciji i većim gospodarskim
slobodama te da smo jako zabrinuti za njezinu sigurnost.
- Podupirete li neovisnost Crne Gore?
= Ne: Crna Gora je dio jugoslavenske federacije. Podupiremo njezina
predsjednika u naporima na izgradnji demokratskog sustava u sklopu
Jugoslavije.
- Možemo li govoriti o vojnom upletanju Zapada ako dođe do sukoba u
dolini Prečevo i u Crnoj Gori?
= Ne želim špekulirati. Moramo biti spremni da nastavimo
ispunjavati naše zadaće na tom području, i svima treba biti jasno da
je NATO odgovoran za njihov uspješan završetak. Zato snage moraju
dostići razinu koja je obećana, a redarstvene se snage moraju
povećati. Prvi put se NATO, savez koji nije nikada bio sučeljen sa
stvarnim sukobom, morao uplesti. To je vrlo dobro išlo: savez se
pokazao čvrst. Sada se moramo pobrinuti za mir. Mi smo u teškom
prijelaznom trenutku, sučeljeni smo s nejasnim prilikama koje
zahtijevaju da se svi pokrenemo. Naša je zadaća da stanovnici na
ovom području imaju pravo na istu budućnost kao oni iz Zapadne
Europe."
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
25. III. 2000.
Stabilni Balkan kao strategijski prioritet EU-a
"Na zajedničkoj večeri čelnici država i vlada EU-a u četvrtak su
predano raspravljali o ulozi zajednice na zapadnom Balkanu.
Polazište je bila pismena prosudba stanja koju su izradili
vanjskopolitički eksponenti Vijeća i Povjerenstva, Solana i
Patten. Oni su utvrdili da je financijski, upravni i politički
angažman Unije tako dubok i širok, a time i kompleksan, da već zbog
toga nastaju problemi u operativnoj djelotvornosti. Previše aktera
umanjuje djelotvornost a kompleksni i dugotrajni postupak
donošenja odluka onemogućuje EU da reagira brzo i djelotvorno na
nove izazove.
Europsko vijeće potvrdilo je proces stabilizacije i udruživanja
kao bitan dio svoje balkanske politike, s ciljem da te zemlje što je
moguće jače uključi u političku i gospodarsku strukturu Europe.
Regionalnu stabilnost jako ugrožava 'crna rupa' Srbija, čiji režim
potkopava izglede za mir i napredak njezinih susjeda. Ciljane
sankcije zato se trebaju nastaviti, ali ih treba nadopuniti
opsežnom strategijom za otvaranje Srbije. Postojeće kontakte s
oporbenim političarima treba proširiti u dijalog s predstavnicima
građanskoga društva, u nastojanju da se iznutra unaprijede
demokratske promjene. Vijeće se očitovalo za velikodušnu potporu
Crnoj Gori i apelira na mjerodavne instancije da uklone zapreke
makroekonomskoj pomoći zbog nepostojeće državnosti te republike.
Vijeće je potvrdilo nužnost da veliki napori EU-a i njegovih država
članica budu uočljiviji i među stanovništvom. Po Pattenu i Solani,
EU i zemlje članice su kao zajedno najveći donator novca od 1991. za
zapadni Balkan dali 9 milijarda eura, a predsjednik Povjerenstva
Prodi najavio je izglede za daljnjih 5,5 milijarda od 2001. do 2006.
Na tu se svotu Vijeće, na razočaranje Pattena i Solane, nije htjelo
obvezati. Osobito je francuski predsjednik Chirac ustrajao na
stajalištu da ni ta zadaća ne smije minirati zajednički okvir
izdataka zajednice do 2006., zaključenih Agendom 2000., a pogotovo
se veći izdatci za Balkan ne smiju kompenzirati smanjenjem u
agrarnom proračunu, o čemu je razmišljalo Povjerenstvo.
Vijeće se složilo s Pattenom i Solanom da se uviđeni nedostatak
koordinacije ne može ukloniti daljnjom upravnom nadgradnjom.
Solana je, štoviše, dobio zadaću da u suglasju s predsjedništvom i
uz sudjelovanje Povjerenstva ne osigura samo koherenciju politike
EU-a na Balkanu, nego i da pojača koordinaciju sa Stabilizacijskim
sporazumom i s drugim naporima međunarodne zajednice. Solana to ne
treba raditi u vlastitoj kompetenciji, nego po nalogu
ministarskoga vijeća mjerodavnog za vanjsku politiku, kojemu će
predočiti svoje prijedloge" - izvješćuje novinar lista lts.
NJEMAČKA
DIE WELT
25. III. 2000.
Pobjedonosni pohod Vladimira Putina
"Rijetko je kada Rusija čekala politički rezultat čiji je ishod bio
tako jasan poput izbora novog predsjednika ove nedjelje.
Privremeni predsjednik Vladimir Putin vodi u svim ispitivanjima
mišljenja. Kad 108 milijuna birača u nedjelju iziđe na birališta,
postavlja se vjerojatno samo još jedno pitanje: hoće li Putin već u
prvom krugu dobiti više od 50 posto glasova ili će se morati u drugom
krugu 14. travnja obračunati s drugoplasiranim za ulazak u Kremlj.
U Rusiji nitko ne dvoji u konačan rezultat.
No još prije tričetvrt godine uglavnom nepoznati došljak idućih će
godina vladati zemljom sa svim ovlastima koje mu daje ustav skrojen
1993. po Jeljcinovoj mjeri. Kandidat je jasno dao do znanja da mu ne
odgovara samo u jednoj točki: rado bi produžio mandat s četiri na
sedam godina. Putina, nekadašnjeg nižeg časnika KGB-a i kasnijeg
zamjenika petrogradskoga gradonačelnika Sobčaka, u kolovozu 1999.
Jeljcin je iznenada unaprijedio s položaja šefa tajne službe u
premijera. Bolesni je kremaljski šef zatim 31. prosinca odstupio na
nagovor svoje okolice ospjednute vlašću, koja se bojala gubitka
svojih unosnih položaja. Time je bio otvoren put 47-godišnjem
karate borcu Putinu, koji se treba ravnati u duhu vladajuće elite.
Njegova se popularnost temelji ponajprije na njegovom bezobzirnom
odlučnom poduzimanju krajnjih mjera u čečenskom ratu. Njegov
jedini ozbiljni izazivač je, prema stanju stvari, šef komunističke
stranke Ruske federacije Genadij Zjuganov. Iza Zjuganova je
relativno stabilno biračko tijelo koje bi mu u prvom krugu trebalo
osigurati oko četvrtine glasova.
U Zjuganovljeva predizborna obećanja pripada 'ponovna uspostava
narodne vlasti, socijalna pravda i prijateljstvo među narodima'.
Grigorij Javlinski, predsjednik reformski orijentirane stranke
Jabloko, ulazi u utrku bez široke potpore slabih demokratskih
snaga. Unija desnih snaga (SPS) nije se usudila izići na
predsjedničke izbore u sjeni vladajuće sile. Anatolij Čubais,
Sergej Kirijenko i Irina Hakamada za svaki slučaj podupiru
premoćnog Putina.
Ukupno se za predsjednički položaj natječe još daljnjih osam
kandidata, među njima jedan filmski redatelj, dvojica guvernera i
jedan čečenski poslovni čovjek dvojbena podrijetla. No samo
nacionalistički Vladimir Žirinovski ima izgleda dobiti više od
jedan posto glasova. Sam Putin 'odrekao se' vlastite predizborne
borbe, ionako je svojim aktivnostima privremenog vlastodršca
vladao novinskim naslovima.
Njegova brojna, proturječna obećanja bude očekivanja
najrazličitijih interesnih skupina. Promatrači međutim, vide
opasnost stvaranja autoritarnog režima ili barem 'manipulirane
demokracije'" - piše Manfred Quiring.
SLOVENIJA
DELO
25. III. 2000.
Dobra volje - premalo
"Hrvatska je željno izabrala humorom obdarenoga predsjednika.
Slovenija se razveselila većoj opuštenosti na vrhu koja bi mogla
pomoći da se olabave zgrčeni bilateralni odnosi. Poslije čega smo
dočekali olaku izjavu koja u susjedske odnose unosi kategoriju
dobre volje - jesmo li možda u gostionici? - i najteža međudržavna
poglavlja obrađuje kao pitanja tehničke provedbe.
Kad se hrvatski državni poglavar poslije osam godina konačno uputi
u Ljubljanu, posebno ako je to njegov prvi službeni put u
inozemstvo, događaj je sam po sebi važan. Simbolika na vrhu u
pravilu nije beznačajna, nešto se sadržaja uvijek može razabrati i
u obliku. No predsjednik Mesić je u novinskom intervjuu tik prije
dolaska glatko rekao da je došao k nama ponajprije zato što ga je
slovenska država pozvala. Vjerojatno ne osobito taktična izjava.
Po diplomatskoj retorici ovako ili onako nije slavan. Ako se
sjetimo obješenjačke šaljivosti na račun mrtvoga Tuđmana za Le
Monde ili popularne retorike, u pravilu na rubu prihvatljivosti u
doba prije izbora, upravo je obratno.
Sudeći po onomu što je Stipe Mesić u početku tjedna, poslije
razgovora u predsjedničkoj palači u Ljubljani izjavio za javnost,
mogli bismo zaključiti da predizborno vrijeme još traje.
Bilateralni problemi nisu problemi. Susjedi se samo moraju
dogovoriti o načelima i interesima, zatim preostaju tek još
tehnička pitanja, izjavio je hrvatski Predsjednik u ponedjeljak.
Po njegovu su stvari rješive na način da će na dobitku biti obje, i
Slovenija i Hrvatska. Jednostavnost rješenja odnosi se i na
najosjetljiviji međudržavni čvor, određivanje granice u Piranskom
zaljevu. To bi tobože mogli urediti međunarodnopravni stručnjaci.
Među nabrojenim Mesićevim izjavama može se potvrditi samo jedna. Da
bi naime uređenjem bilateralnih pitanja na dobitku bili i jedni i
drugi. No, ovisi što za koga znači dobitak. Predsjednik je bio
dvosmislen. Je li popularno namigivao da je moguće rješenje koje bi
zadovoljilo i Ljubljanu i Zagreb, s kojim ni prvi ni drugi ništa ne
bi izgubili? To bi bilo prodavanje iluzija, jer je u biti kompromisa
da posve ne zadovoljava ni jednog partnera. Istinska vrijednost
rješenja je drugdje, u sposobnosti država da civilizirano postignu
dogovor, posebno kad se radi o tako škakljivoj temi kao što su
teritorijalna pitanja.
Što se ostalih izjava tiče, kako to da predsjednik ne razlikuje
tehnička i politička pitanja? Problematika Piranskoga zaljeva ipak
je imanentno politički sadržaj. Nisu li stručne inačice morske
granice već nekoliko puta bile odigrane? Uz sadašnja stajališta
obiju strana - interes Slovenije je izlaz na otvoreno more, a
Hrvatske očuvanje granice s Italijom - nešto bitno novo ne možemo
izumiti. Vjerojatno bi došlo u obzir buđenje nekog od starih, već
obrađivanih prijedloga, recimo onih koji su bili predmet
premijerskog dijaloga na sastanku Drnovšek-Valentić 1995. godine.
I tada je glavni problem bio da stručno i bilateralno već provjerena
rješenja nisu dobila potvrdu na političkoj razini.
Problemi dakle ostaju isti i zato dobra volja kao takva, neće biti
dovoljna. Ili će se raditi o jednoj od inačica koje dijele Piranski
zaljev tako da se, primjerice, dvije trećine zaljeva ili njegove
četiri petine dodijele zemljopisno zakinutoj državi, te ili će
slovenski pristup međunarodnim vodama prolaziti kroz hrvatsko
teritorijalno more, zato da bi susjeda očuvala dodir s talijanskom,
osimskom granicom..., to će uvijek biti prvorazredna politička
odluka" - zaključuje Saša Vidmajer.