HR-E-S-MEDIJI-POLITIKA-Politika DNEVNI PREGLED 22. OŽUJKA 2000. BR.55 BRITANSKI RADIO - BBC 21. III. 2000. Pregled tiska "Iako se naslovnice britanskih dnevnika razlikuju, svi sveliku pozornost posvećuju procesu koji je jučer počeo
pred Haaškim sudom za ratne zločine, u kojem trojica bosanskih Srba odgovaraju na optužbe da su provodili sustavnu kampanju silovanja Muslimanki u Foči. 'The Times' napominje da je riječ o povijesom procesu budući da se po prvi puta samo spolno zlostavljanje tretira kao zločin protiv čovječnosti. List ukratko prenosi za što Sud optužuje Dragoljuba Kunarca, Radomira Kovača i Zorana Vukovića, i podsjeća da je protiv osmerice Srba iz Foče podignuta optužnica zbog silovanja, od kojih su trojica još uvijek na slobodi, dok su francuski vojnici jednog ubili prije godinu dana pri uhidbenom pokušaju. 'The Daily Telegraph' u naslovu ističe da je riječ o srpskim časnicima koje se optužuje da su silovali djecu, te navodi riječi haaškog tužitelja da je među žrtvama bilo djevojčica od 12 i 15 godina. Trojica optuženika suočena su s mogućnošću kazne doživotnog zatvora, piše 'The Guardian', koji navodi da je tužitelj upozorio da, iako Kunarac, Kovač i Vuković nisu osmislili politiku etničkog čišćenja, to ne bi bilo moguće provesti da pojedinci poput
BRITANSKI RADIO - BBC
21. III. 2000.
Pregled tiska
"Iako se naslovnice britanskih dnevnika razlikuju, svi sveliku
pozornost posvećuju procesu koji je jučer počeo pred Haaškim sudom
za ratne zločine, u kojem trojica bosanskih Srba odgovaraju na
optužbe da su provodili sustavnu kampanju silovanja Muslimanki u
Foči. 'The Times' napominje da je riječ o povijesom procesu budući
da se po prvi puta samo spolno zlostavljanje tretira kao zločin
protiv čovječnosti. List ukratko prenosi za što Sud optužuje
Dragoljuba Kunarca, Radomira Kovača i Zorana Vukovića, i podsjeća
da je protiv osmerice Srba iz Foče podignuta optužnica zbog
silovanja, od kojih su trojica još uvijek na slobodi, dok su
francuski vojnici jednog ubili prije godinu dana pri uhidbenom
pokušaju. 'The Daily Telegraph' u naslovu ističe da je riječ o
srpskim časnicima koje se optužuje da su silovali djecu, te navodi
riječi haaškog tužitelja da je među žrtvama bilo djevojčica od 12 i
15 godina. Trojica optuženika suočena su s mogućnošću kazne
doživotnog zatvora, piše 'The Guardian', koji navodi da je tužitelj
upozorio da, iako Kunarac, Kovač i Vuković nisu osmislili politiku
etničkog čišćenja, to ne bi bilo moguće provesti da pojedinci poput
njih nisu bili spremni okrenuti se protiv svojih susjeda.
Svi listovi napominju da je jučer nevladina udruga za zaštitu
ljudskih prava, Human Rights Watch, objavila izvješće o
silovanjima na Kosovu. 'The Guardianov' novinar ističe da to
izvješće potvrđuje da su slučajevi silovanja Albanki bili česti, no
da nema dokaza koji bi potkrijepili tvrdnje britanskog ministra
vanjskih poslova Robina Cooka, te Pentagonova razglasnika Cavina
Bakona, o posebnim logorima u kojima su okupljane žene zbog
silovanja. 'The Independent' objavljuje više pojedinosti iz tog
izvješća, te u naslovu ističe tvrdnju auktora da 96 dokumentiranih
slučajeva pokazuju da nije bilo riječ o individualnim zločinima,
već da su srpske snage silovanje žena na Kosovu rabile kao jedan od
oblika ratovanja.
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
21. III. 2000.
Brozovich: 'Problemi Hrvatske u ovom su trenutku ponajprije
gospodarske, a ne političke prirode, kao što je to ranije bio
slučaj'. Prilog Bojana Klime.
"U Washingtonu su u tijeku Hrvatski dani na Capitol Hillu,
manifestacija koju organizira Američko-hrvatska udruga,
lobistička udruga koja promiče interese hrvatske zajednice u
Sjedinjenim Državama. Hrvatski lobisti su jučer imali sastanke u
Državnom tajništvu i u Bijeloj kući, gdje ih je primio veleposlanik
Christopher Hill, posebni savjetnik za Balkan pri Vijeću za
nacionalnu sigurnost. O ovim susretima za Glas Amerike govori
predsjednik Američko-hrvatskog udruženja Frank Brozovich. On je
stavove američkih dužnosnika s kojima je jučer razgovarao sažeo na
ovaj način:
= Problemi Republike Hrvatske u ovom su trenutku ponajprije
gospodarske, a ne političke prirode, kao što je to ranije bio
slučaj. Na Hrvatsku se gleda vrlo pozitivno. Najveći je problem
gospodarsko stanje. Američka vlada ne planira za Hrvatsku
izdvojiti mnogo novca, ali je spremna dati tehničku i stručnu
pomoć. To će ohrabriti i američke tvrtke da češće posluju u
Hrvatskoj, pogotovo na razvoju infrastrukture i veleobrta. No,
naši su nam sugovornici rekli da prije no što se to dogodi, prije no
što američke tvrtke u većem broju dođu u Hrvatsku, potrebno je
promijeniti niz stvari u području zakona. Naime, zakoni trebaju
ohrabrivati ulaganja, a postojeći se zakoni moraju poštivati, tako
da kada se ugovor potpiše, onda se potpisano mora i provesti.
Hrvatski dani na Capitol Hillu održavaju se već desetu godinu.
Uspoređujući jučerašnje sastanke u Bijeloj kući i Državnom
tajništvu s onima iz prijašnjih godina, Frank Brozovich kaže da se -
zbog promjena u Hrvatskoj - 'promijenilo žarište rasprave':
= Nova hrvatska Vlada očito kreće u smjeru koji vodi prema
euroatlanskim integracijama, kao i prema članstvu u Svjetskoj
trgovinskoj organizaciji, i nama je drago da je to tako jer se
godinama za to zalažemo, rekao je gospodin Brozivich.
No, kada je riječ o položaju Hrvata u Bosni i Hercegovini,
predsjednik Američko-hrvatske udruge iskazuje manje optimizma:
= Činjenica je da se broj Hrvata u Bosni i Hercegovini prepolovio,
od 800 tisuća, danas ih tamo živi oko 400 tisuća. Mi smatramo da
Bosna i Hercegovina bez Hrvata neće opstati kao država. Mi mislimo
da bi američka Vlada trebala biti više angažirana na rješavanju tog
pitanja. Jer, Hrvati u Bosni i Hercegovini trebali bi biti ono što
su po Ustavu te zemlje - konstitutivni narod. U stvarnosti, mislim
da se oni osjećaju kao manjina. Mi želimo da naša Vlada učini više,
kako bi položaj Hrvata u Bosni i Hercegovini bio bolji."
(VOA)
FRANCUSKI RADIO - RFI
21. III. 2000.
"Zagreb je izručio haaškom sudu bosanskog Hrvata Mladena
Naletilića Tutu, optuženog za zločine protiv čovječnosti i ratne
zločine, počinjene tijekom bošnjačko-hrvatskog sukoba 1993. i
1994. godine. O slučaju Naletilić iz Zagreba izvješćuje Marinko
Čulić:
"Mladen Naletilić Tuta napokon, poslije više mjeseci otezanja,
izručen haaškome sudu. Učinjeno je to uz velike sigurnosne mjere u
zagrebačkoj zračnoj luci, a i Naletilićev odvjetnik Krešimir
Krsnik o tome je službeno obaviješten tek jutros. Razlog ove
tajnovitosti, zacijelo, nije samo sigurnosne naravi, nego i
političke, jer ni nova hrvatska vlast očito još nije načisto treba
li ovakve događaje smatrati dobrom ili lošom vijesti. Zato se želi
ostaviti dojam da je Tutino izručenje nešto što se ne može izbjeći,
jer se konci vuku iz Haaga, a ne iz Zagreba, a uz sve to informacije
su davane na žličice, tako da se ni jučer nije znalo hoće li do
izručenja doći i kada.
No, sinoć je Hrvatska televizija, na kojoj je tek ovih dana došlo do
smjene ravnatelja, tako da ona i dalje ove teme tretira kao
prvorazredne patriotske storije, iščačkala da će Tuta biti izručen
danas. Čak je objavljeno i ono što službeni izvori redovito taje, a
to je da će izručenje biti u 10 sati i 15 minuta. Još prije saznalo
se, također neslužbeno, da će Naletilić biti prebačen posebnim
zrakoplovom-bolnicom, što znači da haaški sud preuzima brigu da
Tuta, koji je nedavno podvrgnut težoj operaciji srca, sigurno
stigne u Haag. Njegov odvjetnik Krsnik zahtijevao je i više - da
haaški sud preuzme odgovornost za zdravlje njegovog klijenta. No,
on je izbjegao izrijekom učiniti. Zbog toga je Krsnik najavljivao
da će podnijeti tužbu Ustavnom sudu Hrvatske, što je zadnja
instanca kojoj bi se obratio, jer je još za Tuđmanovog života
vrhovni sud odbio takvu tužbu.
No, sada novoj vlasti ovo dobro dođe jer ako je Tutino izručenje
odobrio Tuđman, kao što je odobrio donošenje posebnog Zakona za
suradnju s haaškim sudom, onda Račanovim ministrima ne preostaje
drugo do ispunjenje preuzete obaveze. To je uvjerljiva potvrda da
ni nova hrvatska vlast nema aktivnu politiku suradnje s Haagom,
nego i njoj to predstavlja vrući krumpir s kojim će se pozabaviti
samo kada krumpir zapeče, sretna da se to što rjeđe dogodi. Ovome je
sigurno doprinijela i visoka kazna Blaškiću, poslije čega je Račan
navodno zavapio: 'Što nam rade!', očito vjerujući da mu međunarodna
zajednica duguje 'grace period' nakon što je Hrvatsku preveo u
demokratske zemlje.
I doista bi se o tome moglo govoriti da vladajuća koalicija nije i u
vrijeme dok je bila u oporbi tretirala haaški sud kao višu silu,
kojoj treba biti lojalan više zbog uvažavanja međunarodne
konstelacije, nego zbog samih zločina i njihovog sankcioniranja.
To je važno reći zbog toga što se slične stvari mogu očekivati i u
drugim stvarima, ponajprije u odnosu na povratak izbjeglica i na
razrješenje stanja u Bosni i Hercegovini. Nema dvojbe da će nova
vlast u Zagrebu pokazati više kooperativnosti u tim pitanjima od
stare, ali ta kooperativnost ipak će imati neke svoje limite. Sada
će biti zadani ponajprije kooperativnošću srpske i bošnjačke
strane, što znači da će stara formula reciprociteta i dalje biti na
snazi ili, drukčije rečeno, možda će Hrvatska prednjačiti u odnosu
na druge dvije strane, ali da će nešto posebno stršiti, to sigurno
neće."
(RFI)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
21. III. 2000.
Europska unija mora dovesti mir na Balkan
"Ovaj je tjedan važan za Europu. Mi, vođe Europske unije, sastat
ćemo se u Lisabonu da bismo postigli dogovor o koracima za
liberalizaciju europskog gospodarstva, ohrabrivanju
poduzetništva i poticanju njegove konkurentnosti", piše Romano
Prodi, predsjednik Europskog povjerenstva.
"To su osnovni koraci u rješavanju najozbiljnijih socijalnih
problema s kojima se kontinent suočava - a to su nezaposlenost i
društveno otuđenje.
No također ćemo istaknuti još jedan problem koji se nalazi na pragu
zapadne Europe, a to je pitanje kako na Balkan dovesti trajni mir i
stabilnost.
Godinu dana nakon NATO-vih zračnih napadaja, međunarodna je
zajednica još uvijek snažno uključena na Kosovu i u čitavoj regiji.
To je herkulovska zadaća, i nije ni blizu svog kraja.
U tom pothvatu Europska unija mora u cijelosti odigrati svoju
ulogu. Balkanskim zemljama moramo ponuditi stvarne izglede za
svjetliju budućnost u sklopu europske obitelji. Potrebno je
pružiti im pomoć i ohrabrenje na putu reformi, na 'cesti u Europu'.
Samo im Europa može ponuditi trajno političko rješenje.
Moralna nam je dužnost to učiniti; na nama je strateška i politička
odgovornost. Ne uspijemo li, suočavamo se s nastavkom
nestabilnosti i sukoba - i svježim valovima izbjeglica.
U tom bismo slučaju potkopali vjerodostojnost naše mlade
zajedničke vanjske i sigurnosne politike. Tu je i rizik od
ozbiljnog raskola s prijateljima iz Sjedinjenih Država, koje
smatraju da su preuzele veći dio troška vojne kampanje, i da je na
Europi da snosi glavni dio tereta izgradnje mira.
Europa je preuzela svoj dio tereta. Europska je unija osigurala od
1991. nekih 16,5 milijardi dolara za regiju, a ima i goleme troškove
kod kuće. U mirovnim snagama na Kosovu služi 28.000 vojnika iz
zemalja članica Europske unije. Na čelu KFOR-a nalazi se europski
zapovjednik, a UN-ovu upravu na Kosovu vodi Europljanin.
Novac Europske unije počinje obnavljati kuće, ceste, mostove i
elektrane širom Kosova. Dobrotvorna pomoć Europske unije pomogla
je osigurati da obitelji budu zaštićene tijekom oštre zime. No
moramo udvostručiti svoje napore, i nemamo vremena za gubljenje.
Moramo ojačati svoje pokušaje širom regije - pomaganjem nove vlade
u Hrvatskoj da provodi ispravnu politiku; učvršćenjem mira i
smanjivanjem ovisnosti u Bosni, i ohrabrivanjem demokratske
promjene u Srbiji uz istodobno odvraćanje novih Miloševićevih
pokušaja destabilizacije regije.
Kako bi to postigli, treba nam koherentna politika za čitavo
područje, a ne odvojena politika za svaku zemlju ili regiju.
Moramo učiniti sve što možemo da podupremo put reforme kojim su
krenule vođe poput crnogorskog predsjednika Mile Đukanovića.
Cijena novog sukoba bila bi daleko veća od cijene sprječavanja
sukoba sada. Kako god zamorne bile birokratske prepreke na našem
putu, moramo ih svladati.
Moramo nastaviti blisko surađivati s našim partnerima, iznad svega
sa Sjedinjenim Državama, da bismo širom regije usidrili
demokraciju, snošljivost i tržišno gospodarstvo.
U četvrtak ćemo u Lisabonu imati prigodu procijeniti stanje i
vidjeti na koji bi način Europska unija mogla još više pojačati
svoju predanost Balkanu. Trebamo ustrajnu političku predanost i
odlučnost da nastavimo pružati sredstva potrebna da se posao
obavi.
Otvaranje riječnog prometa Dunavom, ometenog nanosima iz rata,
predstavlja dobar primjer. Sredstva su raspoloživa a projekti
spremni. Odgoditi akciju značilo bi razočarati regiju i osramotiti
se.
No to nije dovoljno. Potrebni su nam radikalno novi planovi za
regiju. U potpunosti dijelim nedavno izrečenu zabrinutost američke
ministrice vanjskih poslova Madeleine Albright, koju uznemiravaju
nedostatak autoriteta i dosljednosti u ponašanju Zapada prema
Balkanu. Rascjepkane inicijative i višestruko odlučivanje neće
donijeti trajni mir, obnoviti razvoj i stabilan rast. Nikad nećemo
doprinjeti rješavanju balkanskog pitanja, ostanu li i naši
vlastiti pokušaji balkanizirani.
Maršalov je plan prije više od 50 godina doživio uspjeh, ne samo
zbog golemih novčanih sredstava koja su uložena već i zato što je
pod jednim jasnim i prihvaćenim autoritetom obvezao europske
zemlje da surađuju kao regija duž crta slobodnog tržišta.
Prošlog smo ožujka pokazali da imamo želudca za rat. Godinu dana
kasnije, pokazat ćemo da imamo ustrajnosti da izgradimo trajni
mir."
THE WASHINGTON POST
21. III. 2000.
Globalna bitka za talente
Jedan od ravnatelja međunarodnog programa doseljavanja u Zakladi
za međunarodni mir Carnegie, Demetrios G. Papademetriou, piše:
"(...) Njemačka, Kanada, Velika Britanija i Australija već su ušli,
ili se pripremaju ući u utrku za djelatnicima u polju visoke
tehnologije. Ovaj je mjesec, nakon skoro četvrt stoljeća
izbjegavanja novačenja inozemnih djelatnika, Njemačka najavila
okretanje globalnoj banci talenta kako bi izašla u susret svojim
kadrovskim potrebama u području informacija i komunikacija.
Kancelar Schroeder i glavni članovi njegove vlade obećali su
zaposlenje na određeno vrijeme za čak 30.000 stranaca iz zemalja
izvan Europske unije. Sve to unatoč stopi nezaposlenosti koja i
dalje iznosi oko 10%, kao i protimbi saveznog ministra rada, koji
tvrdi da bi se nezaposlene moglo prekvalificirati za te poslove.
Zvuči poznato?
Slično tomu, Kanada se sprema liberalizirati ulazak djelatnika iz
područja visoke tehnologije, bez većeg dijela regulatornih
prepreka koje su 1998. nametnute američkim poslodavcima. (...) A
Velika Britanija iskusila je tako izniman rast privremenog
doseljavanja visokoosposobljenih stranaca da razmatra trajno
otvoriti vrata tim djelatnicima i njihovim obiteljima.
Što se događa? Tri međusobno povezana objašnjenja odmah padaju na
pamet. Prvo, u informatičko doba, potražnja za stručnjacima
uvelike nadilazi njihovu ponudu - djelomično stoga što je obrazovni
sustav razvijenog svijeta bio spor u prilagodbi novom
gospodarstvu. Istovremeno, nekoliko zemalja proizvodi dobro
osposobljene diplomante tehničkih znanosti, barem djelomično 'za
izvoz' (Indija) ili jednostavno imaju privremen višak takvih
djelatnika zbog teških tržišnih i drugih neuspjeha (Rusija, ili
donedavno, Irska).
Drugo, u informatičkom razdoblju, zastarjeli programi, poput
njemačkog sustava šegrtovanja, sad ne donose puno. Takvi programi
proizvodili su djelatnike prilagođene sektorima proizvodnje. No te
industrije traže povoljniji porezni i regulatorni okoliš u
inozemstvu, a radnici koje ostavljaju iza sebe nisu spremni
natjecati se u postindustrijskom gospodarstvu koje iznad svega
cijeni prilagodljivost i konstantno učenje. Stoga paradoks visoke
nezaposlenosti (često među inače obrazovanim ljudima) koegzistira
s ozbiljnim manjkom informatičkih djelatnika.
Treće, pristup dobivanja određenih tipova talentiranih stranih
djelatnika 'upravo na vrijeme', koji se dugo provodio u Sjedinjenim
Državama, sad se širi. (...)
Ta nova stvarnost govori da bi Sjedinjene Države trebale
promijeniti tri stvari u izdavanju H-1B viza. Prvo, trebali bismo
pratiti što je najbolje za sve nas, korištenjem političke energije
tog pitanja kako bi naveli poslovni sektor na poboljšanje radnih
uvjeta za sve, istodobno ga pozivajući na stalnu reviziju svojih
kadrovskih potreba. (...)
Drugo, ako se privremene vize pažljivo izdaju, te povremeno
nepristrano podvrgavaju reviziji, brojčana ograničenja postaju
gotovo nevažna. Brojčana ograničenja, koja su postala jednaka
mahanju krpom ispred bika, odgađaju smislenije razgovore o tome
kako najbolje iskoristiti doseljavanje u svrhu jačanja naše
konkurentnosti, i kako na najbolji način uključiti naše obrazovne
ustanove u taj zajednički pokušaj. A to ima iskrenuti učinak -
tvrtke se prijavljuju za vize početkom fiskalne godine da bi se
zaštitile dođe li do manjka viza kasnije - i tako doslovno
osiguravaju da će do manjka doći.
Konačno trebamo prilagoditi svoj način razmišljanja, i sustav
trajnog doseljavanja, činjenici da će bitka za talentirane strance
postajati sve intenzivnija. U takvom okolišu, 'ukupni paket' koji
tvrtka nudi mogao bi biti odlučiujući čimbenik u tome koju će ponudu
djelatnik prihvatiti. Prvenstveno, to bi trebalo značiti da i dalje
moramo nastaviti nuditi najbolji okoliš za intelektualno i
poslovno poduzetništvo. No trajne vize za one koji se dokažu i
igraju po pravilima također bi mogle postati nužan dio tog paketa -
i morali bismo biti kadri tome izaći u susret."
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
21. III. 2000.
Tajne snimke u svemiru potresaju globalnu sigurnost
"Slike su jasne i, smatra Jim Pike, zaista uznemiruju", piše
Alexander Colhoun. "Objavljene na stranici Saveza američkih
znanstvenika na internetu, satelitske slike visoke rezolucije po
prvi put otkrivaju civilima dovršeni nuklearni reaktor i raketnu
bazu u Khushabuu u Pakistanu.
Pike i drugi članovi Saveza američkih znanstvenika drže da slike
pokazuju opasnost pakistanskog nuklearnog programa. Budući da
Clinton ovaj tjedan putuje u Indiju i Pakistan, one bi trebale
poslužiti kao podsjetnik na potrebu za čvrstim postavljanjem prema
Pakistanu, kaže Savez američkih znanstvenika.
No političkim stručnjacima u svijetu, te slike pokazuju na koji
način potrgovljenje sve jasnijih satelitskih slika obećava
preoblikovanje globalnoga diplomatskog krajobraza.
Nikad prije posebničke organizacije nisu mogle kupiti satelitski
svjetlopis takve kakvoće. (...) Nadalje, budući da se svake godine
pojave novi komercijalni sateliti, prigode za kupovinu slika samo
se povećavaju.
S druge strane, pomaljajuće tržište slika visoke rezolucije
sukobljava se s pitanjima privatnosti i nacionalnoga suvereniteta,
a zemlje brinu da bi se skupocjene informacije mogle prodavati onom
tko najviše ponudi.
'Razmještanje potrgovljenih satelitskih kamera unaprjeđuje
denacionalizaciju informacijske infrastrukture planeta', kaže
Gernot Brodnig s harvardskog fakulteta političkih znanosti u
Cambridgeu u Massachussettsu. 'U današnjem svijetu, nadzor
strateških informacija znači moć - u čijim je rukama, kada i kako.'
(...)
Sateliti pokrenuti iz Sjedinjenih Država imaju odobrenje
minstarstva trgovine, a Sjedinjene Države pridržavaju pravo
'nadzora', odnosno mogu odlučiti kad se i gdje može odnosno ne smije
snimati. No sateliti iz drugih zemalja djeluju pod UN-ovom
'otvorenom doktrinom' koja dopušta slobodno snimanje, svugdje,
svakomu i u bilo koje vrijeme - uz veoma malo iznimaka.
U nekim slučajevima, to može koristiti Sjedinjenim Državama i
svijetu. Satelitske slike osigurale su dokaze o postojanju
masovnih grobnica u Bosni 1995. i zabilježile gorući reaktor u
Černobilu 1986.
No neke analitičare brine to što je Amerika izgubila nadzor nad
nebom. Nemoguće je nadzirati inozemne satelite, ali se slobodno
može promatrati sve, od kretanja vojnika do objekata za tajno
uvježbavanje.
U ovom divnom novom svijetu privatnih satelitskih snimaka,
međutim, Pike kaže da raspodjelu satelitskih slika sad nadziru dva
staromodna čimbenika: ponuda i potražnja. Primjerice, Soyuzcarta,
trgovački prodajni krak ruske kartografske agencije, ne želi
prodati Pikeu slike Kine. Zašto? Kina je njihov glavni klijent.
'Vjerojatnost da će vam Soyuzcarta prodati sliku izravno je
proporcionalna tomu koliko je ona dosadna', kaže Pike, obrambeni
analitičar Saveza američkih znanstvenika. 'Čim je slika
zanimljivija, to je manje vjerojatno da ćemo ju vidjeti.' (...)
Obrambeni analitičari očekuju da će sljedeće godine biti
postavljena tri nova satelita s kamerama rezolucije jedan metar.
Dani doslovnog američkog monopola na nebu nestaju.
'U prošlosti je Amerika imala nepovredljivi pristup svemiru', kaže
Jack Spencer, analitičar nacionalne sigurnosti washingtonske
Heritage Foundation. 'Znali smo što (naši neprijatelji) čine a što
ne.'
Jedan primjer: godine 1991., tijekom Zaljevskog rata, Sjedinjene
Države zatražile su neka zamračenja na zaljevskim slikama
neameričkih trgovačkih satelita. Cilj je bio očuvati
Schwarzkopfovu operaciju tajnom. Diplomacija je djelovala, no
ostaje pitanje: hoće li posebnički sektor uvijek služiti
sigurnosnim interesima Amerike?
Odgovor na to pitanje nije jamačan, no zasad je vjerojatno da će
posebničke organizacije nastaviti uhodarenje. 'Uporaba ovakvih
slika moćno je oružje', kaže Pike. 'Saznajemo ono što prije nismo
mogli. Još uvijek se procjenjuje na koji će način to utjecati na
politiku, no to nam daje veće mogućnosti nego što bi inače bio
slučaj.'"
THE NEW YORK TIMES
21. III. 2000.
Kohlova posrnula stranka bira čelnicu sa Istoka
"Odlučujući se za drastičnu promjenu, Kršćanska demokratska unija
danas je Angelu Merkel, fizičarku odraslu u bivšoj komunističkoj
državi, Istočnoj Njemačkoj, proglasila svojom novom čelnicom.
Financijski skandal u koji je upleten bivši kancelar Helmut Kohl,
koji je priznao kako je primio više od milijun dolara nezakonskih
donacija, naštetio je reputaciji stranke kao i mnogim od njezinih
najistaknutijih članova, što je otvorilo put malo vjerojatnom
usponu Merkelove na čelni položaj.
Gospođu Merkel, čije će imenovanje službeno biti odobreno na
stanačkoj konferenciji koja će biti održana slijedećega mjeseca,
jednoglasno je izabralo izvršno tijelo kršćanskih demokrata. Bit
će prva žena i prva istočnjakinja koja vodi stranku još od njezinog
osnivanja nakon Drugog svjetskog rata.
Odabir Merkelove, čiji su se suparnici povukli kako je potpora
Merkelovoj rasla, odražava odluku kršćanskih demokrata da će samo
sasvim novo lice moći oživjeti njihovu posrnulu stranku.
U dobi od 45 godina, bila je glavna tajnica stranke još od Kohlovog
poraza 1998. godine. No njeno strjelovito napredovanje na mjesto
čelnice ne bi bilo zamislivo bez upletenosti u skandal bivšeg
kancelara i njegovih pomoćnika, uključujući i njegovog nasljednika
na mjestu čelnika stranke, Wolfganga Schaublea i bivšeg ministra
obrane, Volkera Ruehea.
Suočit će se s teškom zadaćom oživljavanja stranke i prevladavanja
novčane krize koja je rezultirala nametanjem novčanih globa u
vrijednosti od 20 milijuna dolara, kao kaznu za ilegalno
financiranje.
'Nova čelnica utjelovljuje naš novi početak', kazao je Juergen
Ruettgers, čelnik kršćanskih demokrata u državi Sjevernoj Rajni-
Vestfaliji, gdje će u svibnju biti održani važni mjesni izbori.
'Ona ima ono što je potrebno za ujedinjavanje stranke i ono što je
potrebno da bi stranka došla do one faze u kojoj može početi
osvajati izbore.'
No to da li relativno neiskusna gospođa Merkel, koju je Kohl izvukao
iz gotovo potpune anonimnosti u vrijeme ujedinjenja Njemačke 1990.
godine, ima dovoljno autoriteta da ujedini raspršenu stranku koja
predstavlja širok spektar interesa, ostaje otvorenim pitanjem.
'Ovo je kulturna revolucija', kazao je Friedbert Pflueger,
demokršćanski član Parlamenta. 'Našu stranku vodi žena, i to žena
iz bivše Istočne Njemačke. U potpunosti ju podupirem, no biti će
zanimljivo promatrati kako će se stanje razvijati nakon što se
slegne prva euforija.'
Nedugo prije njenog imenovanja danas, Michael Glos, čelnik
parlamentarne skupine Kršćanske socijalne unije, bavarske
sestrinske stranke, izrekao je prilično jasno upozorenje:
'Vjerujemo da će gospođa Merkel na umu imati najrazličitije stavove
naših pristaša.'
Konzervativnija Bavarska stranka, čija je potpora za kršćanske
demokrate od ključne važnosti na slijedećim državnim izborima,
skeptična je glede stavova Merkelove, npr. onih koji se tiču prava
žena i homoseksualaca. Svoga čelnika, Edmonda Stoibera, smatra
potencijalno jačim kandidatom za kancelara od Merkelove.
Njeno imenovanje danas ne znači automatski da će gospođa Merkel
biti kandidat kršćanskih demokrata koji će se natjecati protiv
kandidata socijalnih demokrata, kancelara Gerhardta Schroedera,
2002. godine. Iako nije otvoreno kazao kako će se suprotstaviti
njenoj kandidaturi, Stoiber, uspješni čelnik u Bavarskoj, poznat
je po svojim izrazitim ambicijama na mjesto kancelara.
No gospođu Merkel se često podcjenjivalo a posljednjih je mjeseci
pokazala neobično precizan politički instinkt. (...) Uspjela je,
osim toga, postati čelnicom stranke bez da je iti u jednom trenutku
djelovalo da gura druge kandidate koji su joj stajali na putu", piše
Roger Cohen.
THE WASHINGTON TIMES
21. III. 2000.
Potkresavanje zajmova za korumpirane
"Nijedan ozbiljan promatrač ne sumnja u potrebu da MMF i Svjetska
banka budu odgovornije. Međunarodni dolari za pomoć često se
'protraće ili ukradu', prema nedavno objavljenom izvješću
Savjetodavnog povjerenstva za međunarodne novčarske ustanove.
Zakonodavci bi trebali pozdraviti poziv na temeljne reforme
svjetskog sustava posuđivanja", pišu Brett Schaefer i Ariel
Cohen.
"No na putu prema tom cilju, Kongres bi trebao smjesta poduzeti
akciju da sprječi zajmove MMF-a i Svjetske banke korumpiranim i
neučinkovitim inozemnim vladama. 'Skretanja' inozemnih zajmova
namijenjenih oporavku Rusije u prošlom desetljeću klasičan su
primjer takve zlouporabe.
Na sreću, američki bankarski sustav otkrio je neumjesnu djelatnost
ruskih dužnosnika. No unatoč dokazima, Clintonova je vlada
nastavila podupirati međunarodne zajmove Moskvi. U travnju 1999.,
primjerice, vlada je dobila informacije o pranju novca u visini do
10 milijardi dolara MMF-ovih fondova kroz Bank of New York i
Republic Bank of New York. Pa ipak je Bijela kuća Rusiji osigurala
novih 4,6 milijardi dolara zajma od MMF-a. Vlada nije čak ni
zatražila da se Rusi temeljito očitaju o proteklim zlouporabama,
niti da poduzmu korake za sprječavanje budućih.
Ne radi se o tome da je Rusija jedinstvena. Prema berlinskoj
promatračkoj organizaciji Međunarodna transparentnost, mnoge
primatelje pomoći MMF-a i Svjetske banke, poput Indonezije,
Pakistana, Meksika i Demokratske republike Konga, prati zao glas o
korupciji.
Kako bi riješio taj problem, Kongres mora gledati dalje od
američkog financijskog sustava. On bi trebao zaustaviti zajmove
vladama koje odbijaju uspostaviti minimalne standarde
transparentnosti i iskorijeniti korupciju. A američke i
međunarodne dužnosnike koji podupiru davanje zajmova vladama za
koje se zna da su korumpirane treba smatrati odgovornima.
Neki su zakonodavci sugerirali da američki predstavnik u MMF-u
treba glasovati protiv zajmova zemljama s visokom razinom
korupcije. Na žalost, MMF rijetko održava takva glasovanja. Da
pomogne nametnuti kongresno ovlaštenje, Kongres treba tražiti
službeno glasovanje za svaku finacijsku odluku MMF-a.
Kongres bi također trebao odrediti što je to visoka, umjerena ili
niska razina korupcije i tražiti da se prema tim kategorijama
ocijene kandidati za pomoć. Vladama za koje se sumnja da su
korumpirane ne bi se trebali davati zajmovi dok se ne provede
istraga.
Možda je najvažnije zahtijevati da međunarodne financijske
organizacije primijene prihvaćene financijske revizorske
postupke, istrage, i standarde koji zahtijevaju od ulagača da
djeluje u najboljem interesu klijenata. Od posebničkih novčarskih
ustanova širom svijeta zahtijeva se da koriste tavkve postupke i da
pozorno postupaju s ulaganjima; ako u tom zakažu smatraju se pravno
odgovornima. Ista bi se pravila trebala primijeniti na međunarodne
novčarske ustanove. (...)
MMF i Svjetska banka rijetko daju informacije o svojim zajmovima u
javnost. Porezni obveznici imaju pravo znati na koji način vlade
primatelji pomoći troše njihove dolare.
Vrijeme je da se poveća osobna (ne samo institucijska) odgovornost
za te zajmove. Kongres bi od američkih dužnosnika koji nadgledaju
odluke o zajmovima trebao zahtijevati iste standarde kao i od
zajmodavaca iz posebničkoga sektora. Američki predstavnici u
Sjvetskoj banci i MMF-u, kao i američki ministar financija, trebali
bi biti odgovorni pred zakonom, odobre li nepažljivo zajmove koji
će kasnije biti zlouporabljeni.
Knonačno, Kongres bi trebao pozvati na reformu odredbi o imunitetu
koje međunarodne državne službenike čine nedodirljivima. Danas ti
dužnosnici uživaju imunitet od građanskh i kaznenih parnica. (...)
Kongres bi također trebao zahtijevati da MMF i Svjetska banka
osiguraju zaštitu svjedoka sličnu onoj koju koristi savezna
vlada.
Budući da će MMF uskoro imenovati novog čelnika, sad je idealno
vrijeme da američki zakonodavci inzistiraju na provedbi temeljnih
reformi, koje će spriječiti agenciju od nagrađivanja korupcije i
neučinkovitosti."
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
21. III. 2000.
Promjena partnera
"Najopasnijim tlom na svijetu' nazvao je Bill Clinton južnu Aziju
prije nego što se početkom tjedna udostojao posjetiti to područje
na šest dana. Tamo su jedna pored druge dvije države koje su
uzajamno ratovale četiri puta a sada imaju i nuklearno oružje.
Pokušaj približavanja Indije i Pakistana u zadnjoj se godini
dogodio samo nekoliko mjeseci poslije pokušaja invazije. Ratom
ugroženo područje čini se, nije idealno mjesto za Clintona da se još
jedanput okiti lovorom državnika mirotvorca.
U sukobu oko Kašmira posredovanje uopće nije dobrodošlo. Indija ga
odbija, jer ne vjeruje ni jednoj trećoj strani. A starom savezniku
Pakistanu koji želi posredovanje, ne vjeruje Washington. Jer ako
Pakistan zatraži Kašmir jer je nastanjen muslimanima, neće
postojati više ništa što bi Islamabad, ako uspije, odvratilo od
zahtijeva daljnjih islamskih područja.
Odgovor na pitanje o svrsi puta u južnu Aziju zapravo pruža kalendar
posjeta: osim jednodnevnog skoka u Bangladeš, Clinton će četiri
dana provesti u Indiji - i četiri sata u Pakistanu. Jednostrani plan
puta ima dakako veze s veličinom Indije, njezinom gospodarskom
težinom ali i s romantičnom slikom koju o toj siromašnoj bogatoj
zemlji ima predsjednička obitelj. Putovanje treba biti i kazna
vojnom diktatoru u Islamabadu, koji poduzima sve što treba kako bi
demokratski izabranog šefa vlade doveo na gubilište.
No stvarni cilj putovanja je raščišćavanje suparništva hladnoga
rata. Pakistan više nije tražen kao utvrda na južnom boku
Sovjetskog Saveza, kao jamac umjerenog islama u području sam je
uzmaknuo a njegova je politička nestabilnost uzdrmala i
gospodarske temelje. Indija se naprotiv unatoč stalnom ustrojbenom
siromaštvu, ojačala gospodarskim reformama. Osim toga je s
nuklearnim oružjem pridobila onaj simbol koji se unatoč zapadnim
pjesmama o razoružanju, tamo još uvijek prihvaća kao najjače
jamstvo moći. SAD želi poslovati s tom Indijom - gospodarski,
politički a ponajprije strategijski. Protivnik više nije indijski
saveznik Sovjetski Savez, nego Indijin stari - a Washingtonov
budući - suparnik: Kina. Clintonov put u Indiju označava stoga
početak nove američke strategije u području južne Azije" - drži
Bernhard Imhasly.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
20. III. 2000.
Natraške naprijed na Balkanu
"Ministri vanjskih poslova EU-a žele sada poslije niza skokova na
trbuh, napokon provesti ambiciozan plan za krizama potresanu
jugoistočnu Europu. U danima zaoštravanja kosovskoga sukoba, na
šest mjeseci ukida se zabrana letova u Jugoslaviji. U balkanskoj se
politici dakle naprijed ide natraške.
No ipak: ukidanje neuspješne sankcije bolje je od nastavka
diplomatskog leta na slijepo. Zabrana letenja u jednakoj je mjeri
pogađala sve Srbe a režimu nije naštetila ni na koji način.
Otvaranje neba nad Beogradom također ništa neće naštetiti. No taj
mali primjer može poslužiti kao naznaka da Europljani svoje
aktivnosti na Balkanu moraju podvrgnuti temeljitoj inventuri. Jer
u svakodnevnom malom ratu izgubljeni su, čini se, iz vida veliki
ciljevi: kako stvoriti na Kosovu mir koji je više od grobljanskoga
mira i kako postići demkokratizaciju u Srbiji, kako dakle srušiti
Slobodana Miloševića?
Europljani uživaju u dociranju pouka iz kosovskoga rata. Omiljena
je pouka ona o stvaranju vlastite krizne postrojbe EU-a. Europa iz
rata dakle povlači konzekvencije za sebe i za zajedničke strukture.
Prekrivene time da na području sukoba ništa ne napreduje. To je i
zbog - a tu je američka ministrica vanjskih poslova Madeleine
Albright posve u pravu sa svojom najnovijom kritikom - nedovoljnoga
angažmana EU-a. Bilo bi dakle vrijeme da se pouke izvuku i iz
promašenog kosovskog mira" - zaključuje komentator lista pm.
ITALIJA
LA STAMPA
21. III. 2000.
Vratiti se u Maastricht
"U događajima oko imenovanja ravnatelja Međunarodnog monetarnog
fonda, nedvojbeno najosjetljivije i najzahtjevnije dužnosti u
međunarodnom novčarstvu, mjesecima su se mješali bitni i prividni
probitci, stručni zahtjevi i zahtjevi vezani uz prestiž,
stvarajući nerazmrsivi čvor. Europske zemlje kojima običajno
pripada ta dužnost, kao što ona predsjednika Svjetske banke pripada
Amerikancima, odredili su ne jednog nego dvojicu kandidata. Prvog,
Nijemca Koch Weisera, Amerikanci su odbili, možda s razlogom, no
zasigurno i grubo. Drugi, sadašnji predsjednik Europske banke za
ulaganja, Koehler, nije mnogo drukčiji od prvog, pošto je i on
Nijemac, te također stručnjak korektne ali ne i izvanredne
vrijednosti. Amerikanci su na to pristali stisnutih zubiju, makar
još nije došlo do njegovog službenog isticanja kao kandidata.
Europljani su se dakle skupili oko Nijemaca. Pomalo radi očite
težine koju Njemačka ima u europskim stvarima, pomalo stoga što
trenutno nema niti jednog Nijemca na visokim međunarodnim
dužnostima, te na kraju radi reakcije ponosa prema vetu Sjedinjenih
Država na prvu kandidaturu koju je Europa iznijela. Događaj ipak
ostavlja rane u prekoatlantskim odnošajima, a posebice onima
između Sjedinjnenih Država i Njemačke koji su bili njihova
središnja osovina. Između Clintona i njemačkog kancelara došlo je
do oštre prepirke. Treba se pitati je li taj sukob bio opravdan.
Osobna su pitanja, zna se, među najosjetljivijima u međunarodnom
životu. Uz to je u ovom slučaju bilo i bitnih sadržaja: postojala
je, primjerice, činjenica da u strategiji Monetarnog fonda
primarno mjesto ima novčarsko stanje u Rusiji, problem koji je
gospodarski ali poglavito i politički. Njemačka je prvi
gospodarski partner i poglavito najveći zajmodavac Rusije;
Amerika, međutim, vodi politički dijalog, i više bi u Fondu voljela
vidjeti nekoga manje osjetljivog za njemačke zahtjeve. No
Europljani su zauzeli nepopustljiv stav: morao je biti Nijemac, a
Koehler to jest. Mnogi se raduju tom iskazu europskoga značaja,
tako često optuživane Europe radi slabosti prema Sjedinjenim
Državama. I neću im protusloviti. Bilo bi, međutim, bolje da Europa
svoju snagu iskazuje ne toliko na van, ako se tako može kazati, na
negativana način, koliko unutar sebe na pozitivan. Nije dovoljno
svađati se s Amerikancima u Seattleu, ili radi Međunarodnog
monetarnog fonda, niti, na drugoj strani, isključiti Haiderovu
Austriju kako bi se pokazalo jedinstvo. Potrebno je zauzeti jasna
stajališta i prihvatiti točno određena pravila za velike teme
sutrašnjice, one gospodarske, poreze ili mirovine, one političke,
vanjska i sigurnosna politika, i teme institucionalne i ustavne
Europe. Ili barem, deset godina nakon Maastrichta, ponovno to
početi činiti. Tada bi i možebitno sporni izbori za ravnatelja
Monetarnog fonda izgledali uvjerljiviji.", piše Boris Biancheri.
20. III. 2000.
Europa i Amerika, ako Madeleine viče na nas
"Mnogi u Europi su mislili, i još uvijek misle, da se Americi u biti
ne sviđa europsko ujedinjavanje i da kad može ga, ne kažem sabotira,
ali obeshrabruje. No sada, nakon 'pokude' koju je Madeleine
Albright (možda i pomalo ženskom otvorenošću) uputila na Aspenovom
skupu u Veneciji, jer smo previše svadljivi, previše podjeljeni
nacionalnim interesima, poglavito na Kosovu, a na Balkanu
općenito, treba razmotriti taj sud o SAD-u. Nije da u Washingtonu
nema nepovjerenja prema europskim integracijama, poglavito one
vojno-političke (jer bi mogla oživjeti nekoristan, i krajnje
neučinkovitiji, duplikat NATO-a). I nije da ta nepovjerenja ne
skrivaju bojazan od urušavanja, već povijesne, američke
hegemonije. No manje kratkovidni sektori državne uprave i Kongresa
nikada nisu pokazali da podcjenjuju važnost, i za Sjedinjene
Države, čvrstog i vjerodostojnog europskog partnera. Samo što se to
nije ostvarilo u stvarnosti, unatoč nekih nedavnih napredaka.
Dakle, na Europskoj uniji je da Sjedinjene Države uzme za riječ, ne
skrivajući se više iza 'američkog alibija'. Prigode da se nastavi
tim putem će se ukazivati tijekom godine, sve do skupa na vrhu u Nici
u prosincu, koji bi trebao EU-u omogućiti da si pruži učinkovitija
pravila donošenja odluka, i da konkretno oživi posebni programa
vojne Europe, udružene ali ne i podređene Americi. No prva je
prigoda već za tri dana, u Lisabonu, na izvanrednom europskom skupu
na vrhu, koji jest službeno posvećen strategijama 'new
economyija', no neće zanemariti ni politička žurna stanja: od onog
'vanjskog' Kosova, na prvu godišnjicu rata, do onog 'unutarnjeg'
složenog određivanja odnošaja s Austrijom, čiji će se novi kancelar
Schuessel po prvi puta naći na skupštini s drugim europskim
čelnicima koji su ga gotovo 'ekskomunicirali'.
Gospodarski, Europi ne ide loše. Ima nešto inflacije, ali je
povezana s oporavkom, koji je od temeljne važnosti. Nezaposlenost
ostaje visoka, ali pada. Problem je, i ovdje, kvalitativni skok u
inovaciji: izlasku iz starih shema, kretanje novim putevima
prilagodljivosti i raširene visoke tehnologije. Ostaju velike
'kulturalne' razlike između Blaira i Jospina (obojica socijal-
reformisti), no, kako kaže 'Economist', slaganje gospodarske
konkurentnosti i društvene kohezije 'nije čista sanjarija'.
Nizozemci su uspjeli. Europe još nema politički, ili je ima u
nezadovoljavajućoj mjeri. Vijesti koje dolaze s konferencije
između vlada, one koja bi trebala trajati do Nice u prosincu, nisu
ohrabrujuće. Između ostaloga, po putu se izgubila ona francusko-
njemačka osovina koja je do sada bila pravi pokretač integracije. U
određenim vidovima postoji anglo-talijanska osovina, koja nije
ista stvar radi stalne britanske alergičnosti prema
institucionalnom napretku, koji ograničava Blairovu dobru volju.
Tu se nalazi opasnost, u toj pogonskoj praznini koja se stvorila i
koja hrani taj 'Euromess', tu eurozbrku, o kojoj je govorila
gospođa Albright. Ne radi hegemonije, nego možda iz
nesebičnosti.", piše Aldo Rizzo
FRANCUSKA
LE MONDE
21. III. 2000.
'Načelo visokog stupnja samouprave koje su prihvatili Ujedinjeni
narodi, i dalje je naša zadaća na Kosovu'
Anita Hausser, Patrick Jarreau i Olivier Mazerolle razgovarali su s
francuskim ministrom obrane Alainom Richardom o sudjelovanju
francuskih postrojba u sastavu KFOR-a na Kosovu, o stanju u toj
pokrajini, o europskoj obrani: " - Odgovaraju li uvjeti
sudjelovanja francuskih postrojba u sastavu KFOR-a na Kosovu
njihovim zadaćama, ili se od njih traže stvari za koje nisu
podučeni?
= Pomalo od oboga. U zadnje dvije godine naše se vojno stajalište o
tom sukobu mijenjalo više puta. Sretan sam što mogu ustvrditi da se
francuski vojni sustav uspio prilagoditi tim promjenama. Danas smo
svjedoci porasta oružanog nasilja: tu su vojnici na svom terenu.
Također imamo izvanredna stanja, prosvjede, pritiske koji sve više
poprimaju privatne značajke, a na koje treba odgovoriti u uvjetima
opće nesigurnosti. Dakle, postrojbe koje trebaju uspostaviti
sigurnost u prilikama oružanoga nasilja moraju činiti puno drugih
stvari; to se zove civilno-vojna zadaća.
Na Kosovu nema redarstva, ili je doista u začetku. Postrojbe
međunarodnih redarstvenih snaga puno je teže rasporediti na
području čiji jezik ne poznaju i ne mogu se zajedno ustrojiti, dok
su vojne snage uvježbane da se raspoređuju i djeluju zajednički.
One, stoga, trebaju povesti računa o zadaćama koje bi, u idealnim
uvjetima, trebalo provoditi redarstvo. Za to se treba pobrinuti.
- Ne bi li trebalo započeti drukčiju, puno temeljitiju prilagodbu,
budući da Bernard Kouchner kaže da je višeetničnost nemoguća na
Kosovu?
= To je područje kroz više naraštaja bilo poprište međueetničkih
sukoba i nasilja. Od trenutka kada spriječite ljude da se međusobno
ubijaju do trenutka kada mogu živjeti zajedno, treba proći vrijeme.
U Bosni smo već pet godina, i tamo su se ljudi ubijali. Danas
počinjemo zapažati znakove - još skromne i nedovoljne - zajedničkog
života. Kada smo godinu dana nakon sporazuma sastavljali zaključni
račun o Bosni, govorili smo, dakako, da je očajan; pet godina
kasnije, kažemo da je razmjerno pozitivan i da vrijedi nastaviti.
Mislim da će se na Kosovu stvari slično razvijati.
- Uz čije političko skrbništvo? Budućnost Kosova nitko nije
utvrdio...
= Nitko ne predlaže da se promijene načela rezolucije 1244
Ujedinjenih naroda. Dakle, ako se točnije govori o
institucionalnom ustroju Kosova za neko vrijeme, to neće biti ni
neovisnost, ni pripojenje Srbiji. Načelo visokog stupnja
samouprave koje je prihvatio UN, i dalje je naša zadaća, i mi ćemo je
provoditi.
- Tisak je navodio primjedbe francuskog zapovjedništva koje
zamjera Bernardu Kouchneru, UN-ovu upravitelju na Kosovu, da je
sklon Albancima...
= Ti dokumenti koji pripadaju ministarstvu obrane, a bili su
potrebni kako bi se objektivno izvijestilo državno zapovjedništvo,
ticali su se finih razlika u mišljenju i nisu sadržavali nikakvu
osudu političkog pravca...
- Ipak je bilo finih razlika...
= Dakako da u takvim prilikama postoje fine razlike! Logično je da
državno zapovjedništvo o tome bude obaviješteno. Nema neslaganja
između vojnih dužnosnika KFOR-a - bilo da je riječ o francuskim
časnicima, o njemačkom generalu koji je sada zapovjednik ili o
čitavom stožeru - i UN-ova predstavnika.
- Koje su zadaće europske obrane koja se u ovom času stvara? Želi li
Europa postati velesila nalik na Sjedinjene Države?
= Kada je riječ o područnim krizama, kao što je slučaj s Kosovom,
razumljivo je da se u sklopu Sjevernoatlantskog saveza Sjedinjene
Države, koje imaju puno drugih obveza izvan Europe, ne trebaju tako
jako zalagati, kao što su primjerice činile u doba zračnih
napadaja. Europljani pak shvaćaju da su se danas, za razliku od
životne pogibelji s kojom su bili sučeljeni u vrijeme Varšavskog
pakta, našli pred područnim, europskim krizama koje ih se puno više
tiču i koje su u njihovu djelokrugu odgovornosti. Dakle, Europska
je unija trebala dobiti svoje snage.
Zašto je to sada moguće, a nije bilo moguće prije? Ne želim
umanjivati zasluge glavnih sudionika, čiji sam skromni dio, koji
sada rade na izgradnji europske obrane; no naši prethodnici nisu to
mogli učiniti prije jer su strateške i povijesne prilike bile
potpuno drugačije. Danas je dokazan utjecaj Europske unije i
njezina sposobnost da donosi odluke. U očima samih Eurpljana, euro
je bio dokaz da oni mogu svladati zapreke. Oni danas imaju puno više
zajedničkih vrijednosti i zadaća koje trebaju braniti, nego prije
dvadeset ili trideset godina.
Povrh toga, više naših država i naših naroda promijenili su
mišljenje o toj temi. Britanci koji su prije nekoliko godina bili
suzdržani, iskoristili su promjenu vlade 1997. Mogu reći da će u
sljedećem desetljeću biti riječi o zajedničkim snagama o kojima će
se države slobodno dogovarati i o kojima će međusobno odlučivati. O
slanju postrojba neće se odlučivati kvalificiranom većinom, već na
temelju političkih odluka koje će se zajednički donositi. Takav
sustav neće imati snagu američkog sustava, ali će ipak značiti
promjenu svjetske ravnoteže."
LIBERATION
21. III. 2000.
Kosovo, nedoumice protektorata
"Prije godinu dana Sjevernoatlantski je savez imao jasan cilj kada
se upletao na Kosovu: spriječiti širenje represije, sustavnih
povreda ljudskih prava i etničkog čišćenja koje je provodio
beogradski režim. Danas međunarodna zajednica, čini se, nema jasno
viđenje postavljenog cilja, kao ni načina za njegovo postizanje.
Ako je bila riječ ponajprije o povratku albanskih izbjeglica
(gotovo devetsto tisuća), sprječavanju obnove sukoba sa Srbijom i
destabiliziranju susjednih zemalja, onda su rezultati 'uglavnom
pozitivni'. Albanski su se izbjeglice vratili u rekordnom vremenu,
a obnova uništenih kuća, zahvaljujući zajedničkim naporima
međunarodne zajednice i snalažljivosti domaćeg puka, puno je brža
nego u Bosni, a prištinske pizzerie koje je proslavio Regis Debray,
nisu nikada prazne. No kada je riječ o stvaranju uvjeta za unutarnju
sigurnost i pravne države te o poštivanju manjina, operacija je,
prema mišljenju onih koji su zaduženi za međunarodni protektorat,
polovičan uspjeh: institucionalnu, sudbenu i upravnu prazninu
ispunila je logika osvete i mafijaškog gospodarstva.
U ovom času dvije pogibelji ugrožavaju krhku građevinu međunarodne
nazočnosti kojoj je godina dana: oružani sukobi u graničnom pojasu
između Srbije i Kosova, i širenje nasilja u Mitrovici. Ako tomu
dodamo prilike koje nalikuju na pripremu za državni udar u
susjednoj Crnoj Gori, shvaćamo da je Milošević u Beogradu zacijelo
izgubio rat, ali još uvijek ima nekoliko daljinskih upaljača.
Velika međunarodna vojna nazočnost svakako će spriječiti
destabilizaciju Kosova. Ipak, neodređenost zadanih ciljeva još
uvijek dovodi do nesporazuma i napetosti s onim što treba nazvati
albanska vlast u nastajanju. Tri su 'nesporazuma' ili razilaženja
koja treba spomenuti.
Prvi se tiče naravi i svršetka sukoba. Ono što ovdje zovu 'zračni
napadaji NATO-a' iz proljeća 1999., za kosovske je vođe
'desetogodišnja borba za oslobođenje'. Za Zapad, upletanje se
završilo u lipnju prošle godine potpisivanjem rezolucije UN-a u
Beogradu; Zapad misli da ratno stanje zapravo još traje...
Drugi se nesporazum tiče pojma višeetničnosti u poslijeratnim
prilikama na Kosovu. Za velik dio zapadne javnosti NATO-ovo je
vojno upletanje bilo opravdano potrebom da se privedu kraju masovne
povrede ljudskih prava i etničko čišćenje. No od prošlog ljeta
srpski puk i druge manjine, poglavito Cigani ('prijatelji mojih
neprijatelja moji su neprijatelji') izloženi su nekoj vrsti
obratog etničkog čišćenja. (...) Dakako, može se činiti manje
'nepravednim' da 90 posto puka bude nesnošljivo prema preostalih 10
posto, nego obrnuto, tj. apartheid koji je 1989. Albancima nametnuo
Milošević. No međunarodna javnost danas sudi o Kosovu i o njegovoj
međunarodnoj upravi prema sudbini koja je namijenjena manjinama.
(...)
Uostalom, višeetničnost na Kosovu nije nikada imala ista obilježja
kao u Bosni: Priština nije nikada bila Sarajevo. Ulog rata u Bosni
mogao se (gdjekada pretjerano) prikazivati kao sukob etničkog
nacionalizma i stanovite zamisli o višekulturalnosti. U tom
smislu, sukob na Kosovu nije sličio onome u Bosni (...)
No pitanje konačnog statusa Kosova neće čekati desetljećima.
Ustvari, ono je već sada na dnevnom redu. Prva stvar koja odmah
upada u oči današnjem posjetitelju Kosova jest posvemašnja
nestvarnost UN-ove rezolucije 1244 kojom se utvrđuju pravni okviri
međunarodne nazočnosti (UNMIK i KFOR) na Kosovu koje ostaje u
sklopu Jugoslavije. Zbog načina na koji se ostatak jugoslavenske
države ponašao prema njima zadnjih deset godina, sve do
protjerivanja 'manu militari', nijedan Albanac neće prihvatiti da
bude građanin takve države, niti će zatražiti putovnicu od države
koja je prije jedva godinu dana sustavno uništavala njihove osobne
isprave. Odcjepljenje Kosova zapravo je već provedeno: srpske su se
vlasti povukle, službeni je novac njemačka marka, zastave su
albanske. (...)
Između izmišljotine o jugoslavenskom Kosovu i stvarnog
odcjepljenja, protektorat je mogućnost da se ne donese odluka.
Međunarodni dužnosnici ponajprije žele stvoriti institucionalne i
demokratske okvire prije nego jednog dana budu mogli postaviti
pitanje konačnog statusa. Općinski su izbori predviđeni za
listopad, a opći za godinu dana. Što će učiniti prva demokratski
izabrana skupština na Kosovu? Odmah će proglasiti suverenitet i
neovisnost Kosova. Kakav će biti odgovor? Da moraju reformirati
Jugoslaviju i nadati se da će u Beogradu doći na vlast tzv.
demokratska oporba koju pretvodi njihov stari znanac Vuk
Drašković? No sama je Jugoslavija postala izmišljotina u času kada,
nakon deset godina ratovanja za odcjepljenje, čak i Crna Gora,
zadnji partner Srbije, napušta brod. Kada je riječ o Vuku
Draškoviću i njegovim prijateljima, oni nemaju baš nikakve vlasti
nad Kosovarima koji se sjećaju da je prije samo godinu dana bio u
Miloševićevoj vladi.
Poznati su razlozi koji ne idu u prilog neovisnosti: strah od
lančane reakcije koja bi destabilizirala ovo područje, počevši od
susjedne Makedonije (trećina puka su Albanci), ali bi isto tako
mogla potkopati daytonsku građevinu u Bosni. Razlog nije nevažan i
govori da je rješenje za Kosovo i za 'albansko pitanje' samo u
regionalnom pristupu. No teško je očekivati da će Europa koja se
muči da pripremi ugovor o gospodarskoj stabilnosti Balkana, biti
kadra da sazove novu berlinsku konferenciju. Status quo,
uključujući pozivanje na rezoluciju 1244, krije mnoge pogibelji:
albansku radikalizaciju, Miloševićevo manipuliranje
nezadovoljstvom, i trajno uvođenje protektorata koji je osuđen na
neuspjeh.
Između Jugoslavije koja je zauvijek nemoguća i neovisnosti koja je
nemoguća u skoroj budućnosti, nazire se treća prijelazna
mogućnost: razvojni protektorat sveden na najmanju moguću mjeru i
'samouprava' na najvišem stupnju (dok se ne ustroji pravosuđe,
redarstvo i uprava). Nakon stvarnog odcjepljenja od Beograda, bila
bi to stvarna neovisnost uz tri uvjeta: međunarodna jamstva za
granice svih susjednih država oko Kosova; zabrana svakog
planiranja Velike Albanije; poštovanje prava manjina. Ne budu li se
poštovali ti uvjeti, NATO će se povući i ostaviti Kosovare da se
sami sučele sa srpskom vojskom, tj. doći će do obnove rata.
Poštovati te uvjete znači otvoriti se područnoj i europskoj
integraciji. Integracija na temelju sukoba također je nada onih
koji, kao Veton Suroi, direktor dnevnika 'Koha Ditore', drage volje
obavljaju i mučne zadaće: 'Kosovo je prije godinu dana ušlo u NATO,
prije Švedske. S njemačkom markom ušlo je u zonu 'eura', prije
Grčke.' Ili kako, na Balkanu, iz europskog protektorata prijeći u
europsku integraciju...", u rubrici 'Rasprave' piše Jacques
Rupnik, direktor odjela za istraživanje u Državnoj zakladi za
političke znanosti i autor knjige 'Balkan, krajolik nakon bitke'
(Complex, 1997.).
Suđenje austrijskom Mengeleu
"Dr. Heinrich Gross danas je starac. Ima 84 godine i boluje od
angine pectoris i srčanih tegoba. Unatoč svemu, taj je psihijatar,
bivši istaknuti član austrijske Socijalističke stranke i bivši
sudski vještak, danas na optuženičkoj klupi.
Više od pola stoljeća nakon događaja, osumnjičen je da je izravno
uzrokovao smrt najmanje devetoro djece dok je bio mlad liječnik u
bečkoj bolnici Steinhof. Ta je ustanova poznata kao jedno od
aktivnih središta u kojima se provodio program eutanazije III.
Reicha. Suđenje koje danas započinje, moglo bi pokrenuti jednu od
najvećih rasprava o nacističkoj prošlosti Austrije. Trideset
godina nije bilo suđenja bivšim nacističkim dužnosnicima. Za
Austrijance je to također provjera sposobnosti da se sučele sa
zločinačkom prošlosti svoje zemlje. (...)
Kroz bolnicu je prošlo više tisuća djece i mladih s tjelesnim i
umnim nedostatcima, 'asocijalnih' ili jednostavno rođenih u
obiteljima alkoholičara i kriminalaca. 'Sestra mi je imala četiri
godine kada su je poslali u Spiegelgrund, gdje je dospjela u odjel
dr. Grossa, kaže Waltraud Hauepl. Njezin je mladi život završio u
neopisivim mukama. Izgladnjivali su je, a onda i otrovali.'
Heinrich Gross nije bio ravnatelj tog užasnog odjela. Mlad i
ambiciozan liječnik, obraćenik - članska iskaznica NSDAP-a
(Nacionalsocijalistička stranka) potječe iz 1932. - bio je tek
poslušni izvršitelj. Zbog toga ga je njegov šef Ernst Illing (na
kojeg je pala sva odgovornost za stotine ubojstava, a obješen je
1946.), koji je htio poći na dopust, zamolio da ga zamijeni nekoliko
tjedana. Danas bi taj znak povjerenja mogao biti poguban za Grossa.
Naime, glavni tužitelj navodi da je - kao privremeni ravnatelj -
odgovoran za smrt barem devetoro djece, od ožujka do početka ljeta
1944. U svim je slučajevima primijenjen isti postupak: injekcija s
lijekovima za umirenje (veronal ili luminal) koji uzrokuju plućnu
infekciju, a onda i smrt.
Kako se dogodilo da je takva osoba mogla tako dugo umicati pravdi?
Što je još gore, da je mogla napraviti tako lijepu karijeru, s
tisućama psihijatrijskih vještačenja, u samom središtu
austrijskog pravosuđa? 'Heinrich Gross je tipičan primjer loše
denacifikacije u Austriji', uzvraća Wolfgang Neugebauer, direktor
Dokumentacijskog središta austrijskog pokreta otpora.
Prvo u bijegu, a onda uhićen 1948., Heinrich Gross je saslušan 1950.
Osuđen je na dvije godine zatvora zbog 'sudjelovanja u ubojstvu'
djece iz Spiegelgrunda. Ulaže priziv i koristi obustavu postupka
zbog nedostatka dokaza. U svibnju 1951. postupak je prekinut.
Predmet je zaključen, a Heinrich Gross je oslobođen svake sumnje
poput nekih petsto tisuća Austrijanaca kojima se 1946. sudilo za
nacističku djelatnost, a onda su im zakonom o oprostu ponovno
vraćena građanska prava. (...)
Da bi se Grossov predmet ponovno otvorio trebalo je čekati pad
Berlinskog zida i pismo s potpisom Ernesta Illinga koje je slučajno
pronađeno među milijunima arhiviranih dokumenata nagomilanih u
ministarstvima Demokratske Republike Njemačke, koji potvrđuju da
je Gross 1944. doista nekoliko tjedana zamijenio svog šefa na
dužnosti ravnatelja klinike. No trebala je i upornost skupine
nekadašnjih žrtava i roditelja koji se već tri godine zauzimaju za
pokretanje postupka. 'Ne tražimo osvetu, ističe preživjeli iz
Spiegelgrunda. U njegovim godinama nije čak sigurno da će ići u
zatvor. Mi samo želimo da ga se proglasi krivim.'
Ishod suđenja nije siguran. Po uzoru na Pinocheta, branitelj
nastoji iskoristiti fizičku slabost svog štićenika kako bi ga
poštedio osude. Kako god bilo, jedna je odluka već donesena:
ostatci nesretne djece napokon će se iz užasnih staklenki prenijeti
na groblje", iz Beča izvješćuje Pierre Daum.
SLOVENIJA
DELO
21. III. 2000.
Više nego tek susjedstvo?
"Hrvatski je predsjednik u Ljubljani rijedak gost. U devet godina
od osamostaljenja tu je bio isto toliko puta koliko i predsjednik
Sjedinjenih Američkih Država. Niti onda kad je Hrvatska bila
međunarodno usamljenija od Albanije i kada nije bilo države gdje bi
Tuđman bio poželjan gost, nije mu bilo stalo do slovenskoga smjera.
No njegov je nasljednik požurio u Ljubljanu. Širokog osmjeha i u
ležernom stilu pojasnio nam je da su bilateralna pitanja rješiva i
to bezbolno. Tu kao i posvuda, oduševljava novi smjer hrvatske
politike, s apsolutnim šarmerom, predsjednikom šaljive prirode na
čelu. Oblik je osvježavajući, sadržaj prožvakan. Kad se radi o
pitanjima suverenosti, hrvatska su stajališta kao i uvijek. Nova
garnitura na vlasti ni za pedalj ne odstupa od poznatog polazišta o
dodiru s talijanskom, osimskom granicom na moru.
Međudržavni su problemi dakle veliki. Ili ipak nisu. Ovisi od kuta
gledanja. Kada bi Slovenija prosuđivala neriješeni dossier s
Hrvatskom s više strategijskog razmišljanja, možda bi zaključila
da je to još jedna otvorena susjedska fronta koja joj se ne isplati.
A ne može si priuštiti stanje da dulje vremena bude posvađana s više
susjeda. Trijezna analiza bilateralnih pitanja na nekim granicama
pak pokazuje - u svezi s povijesnim iskustvima, ocjenama aktualnih
odnosa, predviđanja njihovih budućih putova - da brzo uklanjanje
problema ne treba očekivati. U takvim okolnostima vjerojatno bi
imalo smisla jednu od susjeda odabrati za strategijsku saveznicu.
Koju, nedvojbeno je politička odluka par exellance. No vjerojatno
ne jednu od onih čiji ovdašnji prvi diplomat pravi pitanje od 65
tisuća dolara" - piše Saša Vidmajer u rubrici 'Tema dana'.