US-S-IZVJEŠĆA-Bankarstvo-Organizacije/savezi-Strana pomoć US 21. III. WT MMF SVJ BANKA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES21. III. 2000.Potkresavanje zajmova za korumpirane"Nijedan ozbiljan promatrač ne sumnja u potrebu da MMF i
Svjetska banka budu odgovornije. Međunarodni dolari za pomoć često se 'protraće ili ukradu', prema nedavno objavljenom izvješću Savjetodavnog povjerenstva za međunarodne novčarske ustanove. Zakonodavci bi trebali pozdraviti poziv na temeljne reforme svjetskog sustava posuđivanja", pišu Brett Schaefer i Ariel Cohen."No na putu prema tom cilju, Kongres bi trebao smjesta poduzeti akciju da sprječi zajmove MMF-a i Svjetske banke korumpiranim i neučinkovitim inozemnim vladama. 'Skretanja' inozemnih zajmova namijenjenih oporavku Rusije u prošlom desetljeću klasičan su primjer takve zlouporabe. Na sreću, američki bankarski sustav otkrio je neumjesnu djelatnost ruskih dužnosnika. No unatoč dokazima, Clintonova je vlada nastavila podupirati međunarodne zajmove Moskvi. U travnju 1999., primjerice, vlada je dobila informacije o pranju novca u visini do 10 milijardi dolara MMF-ovih fondova kroz Bank of New York i
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
21. III. 2000.
Potkresavanje zajmova za korumpirane
"Nijedan ozbiljan promatrač ne sumnja u potrebu da MMF i Svjetska
banka budu odgovornije. Međunarodni dolari za pomoć često se
'protraće ili ukradu', prema nedavno objavljenom izvješću
Savjetodavnog povjerenstva za međunarodne novčarske ustanove.
Zakonodavci bi trebali pozdraviti poziv na temeljne reforme
svjetskog sustava posuđivanja", pišu Brett Schaefer i Ariel
Cohen.
"No na putu prema tom cilju, Kongres bi trebao smjesta poduzeti
akciju da sprječi zajmove MMF-a i Svjetske banke korumpiranim i
neučinkovitim inozemnim vladama. 'Skretanja' inozemnih zajmova
namijenjenih oporavku Rusije u prošlom desetljeću klasičan su
primjer takve zlouporabe.
Na sreću, američki bankarski sustav otkrio je neumjesnu djelatnost
ruskih dužnosnika. No unatoč dokazima, Clintonova je vlada
nastavila podupirati međunarodne zajmove Moskvi. U travnju 1999.,
primjerice, vlada je dobila informacije o pranju novca u visini do
10 milijardi dolara MMF-ovih fondova kroz Bank of New York i
Republic Bank of New York. Pa ipak je Bijela kuća Rusiji osigurala
novih 4,6 milijardi dolara zajma od MMF-a. Vlada nije čak ni
zatražila da se Rusi temeljito očitaju o proteklim zlouporabama,
niti da poduzmu korake za sprječavanje budućih.
Ne radi se o tome da je Rusija jedinstvena. Prema berlinskoj
promatračkoj organizaciji Međunarodna transparentnost, mnoge
primatelje pomoći MMF-a i Svjetske banke, poput Indonezije,
Pakistana, Meksika i Demokratske republike Konga, prati zao glas o
korupciji.
Kako bi riješio taj problem, Kongres mora gledati dalje od
američkog financijskog sustava. On bi trebao zaustaviti zajmove
vladama koje odbijaju uspostaviti minimalne standarde
transparentnosti i iskorijeniti korupciju. A američke i
međunarodne dužnosnike koji podupiru davanje zajmova vladama za
koje se zna da su korumpirane treba smatrati odgovornima.
Neki su zakonodavci sugerirali da američki predstavnik u MMF-u
treba glasovati protiv zajmova zemljama s visokom razinom
korupcije. Na žalost, MMF rijetko održava takva glasovanja. Da
pomogne nametnuti kongresno ovlaštenje, Kongres treba tražiti
službeno glasovanje za svaku finacijsku odluku MMF-a.
Kongres bi također trebao odrediti što je to visoka, umjerena ili
niska razina korupcije i tražiti da se prema tim kategorijama
ocijene kandidati za pomoć. Vladama za koje se sumnja da su
korumpirane ne bi se trebali davati zajmovi dok se ne provede
istraga.
Možda je najvažnije zahtijevati da međunarodne financijske
organizacije primijene prihvaćene financijske revizorske
postupke, istrage, i standarde koji zahtijevaju od ulagača da
djeluje u najboljem interesu klijenata. Od posebničkih novčarskih
ustanova širom svijeta zahtijeva se da koriste tavkve postupke i da
pozorno postupaju s ulaganjima; ako u tom zakažu smatraju se pravno
odgovornima. Ista bi se pravila trebala primijeniti na međunarodne
novčarske ustanove. (...)
MMF i Svjetska banka rijetko daju informacije o svojim zajmovima u
javnost. Porezni obveznici imaju pravo znati na koji način vlade
primatelji pomoći troše njihove dolare.
Vrijeme je da se poveća osobna (ne samo institucijska) odgovornost
za te zajmove. Kongres bi od američkih dužnosnika koji nadgledaju
odluke o zajmovima trebao zahtijevati iste standarde kao i od
zajmodavaca iz posebničkoga sektora. Američki predstavnici u
Sjvetskoj banci i MMF-u, kao i američki ministar financija, trebali
bi biti odgovorni pred zakonom, odobre li nepažljivo zajmove koji
će kasnije biti zlouporabljeni.
Knonačno, Kongres bi trebao pozvati na reformu odredbi o imunitetu
koje međunarodne državne službenike čine nedodirljivima. Danas ti
dužnosnici uživaju imunitet od građanskh i kaznenih parnica. (...)
Kongres bi također trebao zahtijevati da MMF i Svjetska banka
osiguraju zaštitu svjedoka sličnu onoj koju koristi savezna
vlada.
Budući da će MMF uskoro imenovati novog čelnika, sad je idealno
vrijeme da američki zakonodavci inzistiraju na provedbi temeljnih
reformi, koje će spriječiti agenciju od nagrađivanja korupcije i
neučinkovitosti."