ZAGREB, 15. ožujka (Hina) - Ustavni sud na današnjoj je sjednici ukinuo više odredbi i dijelova odredbi Zakona o Državnom sudbenom vijeću, koje se odnose na imenovanje i razrješenje predsjednika sudova, odnosno stegovnu odgovornost
predsjednika za obavljanje poslova sudske uprave u postupku pred DSV-om. Gotovo sve ukinute odredbe, odnosno njihovi dijelovi, prestaju vrijediti 31. listopada 2000., osim dijela odredbe koja propisuje da prijedlog za razrješenje dužnosti predsjednika ili člana DSV-a prije isteka vremena može podnijeti i samo Vijeće.
ZAGREB, 15. ožujka (Hina) - Ustavni sud na današnjoj je sjednici
ukinuo više odredbi i dijelova odredbi Zakona o Državnom sudbenom
vijeću, koje se odnose na imenovanje i razrješenje predsjednika
sudova, odnosno stegovnu odgovornost predsjednika za obavljanje
poslova sudske uprave u postupku pred DSV-om. Gotovo sve ukinute
odredbe, odnosno njihovi dijelovi, prestaju vrijediti 31.
listopada 2000., osim dijela odredbe koja propisuje da prijedlog za
razrješenje dužnosti predsjednika ili člana DSV-a prije isteka
vremena može podnijeti i samo Vijeće.#L#
Izraženo je pravno stajalište kako se zakonom ne mogu proširivati
nadležnosti tijela čije su ovlasti uređene Ustavom, a Sud je
pokrenuo postupak ocjene ustavnosti nekih odredbi Zakona o DSV-u za
koje to predlagatelji nisu tražili.
U obrazloženju odluke ističe se da ne postoji ustavna osnova za
proširenje nadležnosti DSV-a i na postupak razrješenja vlastitih
članova. Nadalje usporedbom ustavne i zakonske odredbe Sud je došao
do zaključka da je osporeni Zakon proširio nadležnost DSV-a i na
imenovanje i razrješenje predsjednika sudova za što zakonodavac
nije imao ustavne temelje, niti je tu nadležnost predvidio samim
Zakonom. Pri tome je stajalište Ustavnog suda da dužnost
predsjednika suda nije sudačka, nego upravna funkcija te da obavlja
poslove sudske uprave kojima se osiguravaju uvjeti za pravilan rad
i poslovanje suda.
Odredbu prema kojoj DSV, na prijedlog Županijskog doma Sabora,
imenuje predsjednika Vrhovnog suda, Ustavni sud drži
protuustavnom, jer ta ovlast Županijskog doma nije propisana
Ustavom, te je svako proširenje ovlasti tog doma zakonom također
protuustavno.
U svezi odredbi Zakona o DSV-u koja propisuje da Vijeće o imenovanju
izvještava svakog imenovanog kandidata, sud na koji je imenovan,
neposredno viši sud, objavu u Narodnim novinama, te rokove o
stupanju na dužnost i posljedice nepravovremenog nepreuzimanja
dužnosti, stajalište je Suda da one nisu u skladu s načelima
vladavine prava ustvrđenog Ustavom. Stoga Sud ističe da je temeljna
svrha svakog zakona kojim se uređuje rad državnog tijela odrediti
njegov djelokrug i granice ovlasti, propisati postupak djelovanja
i odrediti načine nadziranja tog tijela.
Glede disciplinske odgovornosti sudaca stajalište je Ustavnog suda
da DSV može odlučivati samo o stegovnoj odgovornosti sudaca u
obavljanju sudačke dužnosti, te da za zakonsko proširenje ovlasti
DSV-a za odlučivanje o stegovnoj odgovornosti predsjednika sudova
nema ustavnog temelja. Prema tome DSV može odlučivati o
disciplinskoj odgovornosti predsjednika suda samo u obavljanju
sudačke dužnosti.
Ustavni je sud ocijenio neustavnim i odredbe zakona koje utvrđuju
sastav stegovnog suda Vijeća u stegovnom postupku drugog stupnja,
budući bi u njemu trebali sudjelovati svi članovi, iako su neki
sudjelovali u prvostupanjskom stegovnom postupku. To je u
suprotnosti s ustavnom odredbom prema kojoj o disciplinskoj
odgovornosti sudaca i državnih odvjetnika može odlučivati samo DSV
u punom sastavu.
(Hina) dm im