FR-IL-DE-fašizam-Sudovi-Društvo-Ratovi FR-LE MONDE 9.3.EICHMANN FRANCUSKALE MONDE9. III. 2000.Eichmann, svjedok optužbe"Dokument čije dijelove objavljuje 'Le Monde' zaslužuje, iz više razloga, da se pozorno pročita. Naime, iznimna je
stvar raspolagati svjedočenjem jednog među glavnim sudionicima 'konačnog rješenja', o događajima koji su potresali Europu od 1939. do 1945. Veliki su nacistički vođe pogubljeni odmah nakon poraza Reicha, ili, poput Hitlera, prije nego je protiv njih povedena istraga, ili pak nakon Nuernberškog procesa. Eichmann, šef odjela za židovsko pitanje u Odboru za sigurnost Reicha, spasio se samo zahvaljujući bijegu, a onda su ga 1960. u Argentini otele izraelske tajne službe, nakon čega je osuđen na smrt i pogubljen u Jeruzalemu sljedeće godine.U Haifi, u očekivanju sudbene presude, bivši je esesovac sačinio svoju priču koja se držala u tajnosti gotovo četrdeset godina, a onda ju je objavio Izraelski državni arhiv, na zahtjev američke povjesničarke koju je za klevetu optužio engleski revizionist. Premda Eichmannova odgovornost nije bila tako velika kao odgovornost visokih nacističkih dužnosnika koji su planirali 'konačno rješenje', bila je dovoljno velika, unatoč njegovu
FRANCUSKA
LE MONDE
9. III. 2000.
Eichmann, svjedok optužbe
"Dokument čije dijelove objavljuje 'Le Monde' zaslužuje, iz više
razloga, da se pozorno pročita. Naime, iznimna je stvar raspolagati
svjedočenjem jednog među glavnim sudionicima 'konačnog rješenja',
o događajima koji su potresali Europu od 1939. do 1945. Veliki su
nacistički vođe pogubljeni odmah nakon poraza Reicha, ili, poput
Hitlera, prije nego je protiv njih povedena istraga, ili pak nakon
Nuernberškog procesa. Eichmann, šef odjela za židovsko pitanje u
Odboru za sigurnost Reicha, spasio se samo zahvaljujući bijegu, a
onda su ga 1960. u Argentini otele izraelske tajne službe, nakon
čega je osuđen na smrt i pogubljen u Jeruzalemu sljedeće godine.
U Haifi, u očekivanju sudbene presude, bivši je esesovac sačinio
svoju priču koja se držala u tajnosti gotovo četrdeset godina, a
onda ju je objavio Izraelski državni arhiv, na zahtjev američke
povjesničarke koju je za klevetu optužio engleski revizionist.
Premda Eichmannova odgovornost nije bila tako velika kao
odgovornost visokih nacističkih dužnosnika koji su planirali
'konačno rješenje', bila je dovoljno velika, unatoč njegovu
poricanju, da bi njegova inačica događaja koju je sam načinio
nepunih dvadeset godina nakon svršetka rata, danas imala
neprijeporan značaj za povjesničare i sve one koji ne žele
zaboraviti to tragično razdoblje.
Tekst treba pozorno čitati i zbog toga što se njegovu autoru ne može
vjerovati na riječ. Obrazloženja koja daje o svojoj ulozi u progonu
i istrjebljenju Židova, dio su njegove obrane. Izraelske su vlasti
dugo branile objavljivanje tog dokumenta jer nisu Eichmannu htjele
dati zadnju riječ nudeći mu zadnju priliku da brani svoju stvar.
Dakle, dok čitamo moramo se podsjetiti da Eichmann umanjuje svoju
odgovornost, kao što je činio u vrijeme suđenja, zaklanjajući se
iza naloga koje je dobivao od onih koje u naslovu uspomena zove
'lažnim bogovima' ili 'idolima'.
Bivši se esesovac želi prikazati kao poslušan izvršitelj kojeg su
nadređeni prisilili na grubo birokratsko postupanje. Filozofkinja
Hannah Arendt potaknula je, kao što znamo, žestoke prepirke kada je
u knjizi o suđenju Eichmannu, u kojoj govori o 'svakdašnjosti zla'
pridonijela potvrdi tog mišljenja. Zato je važno brižljivo
proučiti dokument, odvajajući bezuvjetnu apologiju od iznošenja
činjenica.
Kada je riječ o činjenicama, najzanimljiviji prinos Eichmannovih
uspomena je u tome da nipošto ne opovrgava postojanje 'konačnog
rješenja', premda je u jednom trenutku, kako kaže, vjerovao da se
ono može ograničiti na preseljenje Židova na Madagaskar. Oni koji
bi tekst htjeli iskoristiti u revizionističke svrhe, uzalud se
trude: bivši esesovac je svjedok optužbe protiv nacizma", piše
list.