RU-US-DEMOKRACIJA-Diplomacija-Strana pomoć US 7. III. NEWD PUTIN SJEDINJENE DRŽAVENEWSDAY7. III. 2000.Sjedinjene Države trebale bi dati oslonac demokraciji u Rusiji"Budućnost ruske demokracije nije bila ovako neizvjesna još od
kolovoza 1991. Ironično, do vremena kad je rusko društvo prigrlilo osobne slobode, slobodan tisak i izbore, novi vođa ruske države, vršilac dužnosti predsjednika Vladimir Putin, pokazao je pravu podvojenost prema demokraciji", piše Michael McFaul, viši suradnik Zaklade za međunarodni mir Carnegie i profesor političkih znanosti na sveučilištu Stanford. "Američki nemar prema pitanju ruske demokracije također nikad nije bio veći. Usredotočena na kratkoročna pitanja poput ratificiranja START-a II ili dopune antibalističkih raketnih ugovora, Clintonova je vlada hvalila Putina kao liberalnog demokrata i u isto vrijeme smanjila američke programe pomoći ruskoj demokraciji.Ta razmjena - suradnja u nadzoru oružja za slobodne ruke u slijeđenju antidemokratske politike kod kuće - loša je i za Ruse i za Amerikance.Godinama smo pretpostavljali da će stvarne prijetnje ruskoj demokraciji stići izvana. Godine 1993. činilo se da je to
SJEDINJENE DRŽAVE
NEWSDAY
7. III. 2000.
Sjedinjene Države trebale bi dati oslonac demokraciji u Rusiji
"Budućnost ruske demokracije nije bila ovako neizvjesna još od
kolovoza 1991. Ironično, do vremena kad je rusko društvo prigrlilo
osobne slobode, slobodan tisak i izbore, novi vođa ruske države,
vršilac dužnosti predsjednika Vladimir Putin, pokazao je pravu
podvojenost prema demokraciji", piše Michael McFaul, viši suradnik
Zaklade za međunarodni mir Carnegie i profesor političkih znanosti
na sveučilištu Stanford.
"Američki nemar prema pitanju ruske demokracije također nikad nije
bio veći. Usredotočena na kratkoročna pitanja poput ratificiranja
START-a II ili dopune antibalističkih raketnih ugovora, Clintonova
je vlada hvalila Putina kao liberalnog demokrata i u isto vrijeme
smanjila američke programe pomoći ruskoj demokraciji.
Ta razmjena - suradnja u nadzoru oružja za slobodne ruke u
slijeđenju antidemokratske politike kod kuće - loša je i za Ruse i
za Amerikance.
Godinama smo pretpostavljali da će stvarne prijetnje ruskoj
demokraciji stići izvana. Godine 1993. činilo se da je to
neonacionalist Vladimir Žirinovski; 1996., to je bio komunistički
vođa Genadij Zjuganov. Sada stvarna prijetnja stiže iznutra.
Na Zapadu je moderno navoditi slabu rusku vladu kao izvor problema u
zemlji. U političkom smislu, međutim, ruska je država još uvijek
presnažna, sposobna dominirati i manipulirati izmučenim i slabim
ruskim društvom.
U posljednjim godinama Borisa Jeljcina, nismo bili svjedoci
strašne moći Moskve jer je čovjek za upravljačem bio često odsutan
ili nesposoban. Nakon Putinova uspona na vlast, međutim, vidjeli
smo što ta država može učiniti kad je na vrhu vođa s ambicijom.
U polju izborne politike, ruski poredak je tijekom prosinca 1999.,u
parlamentarnoj kampanji, izgledao snažniji nego ikad. Moć je
upotrebljavana na načine koji su nanijeli znatnu štetu
demokratskim ustanovama.
Putin i njegove saveznice stvorile su u listopadu iz ničega stranku
Jedinstvo, koja je u prosincu osvojila zamalo četvrtinu glasova.
Državna televizija neprekidno je promicala novu stranku i uništila
njezine protivnike vatrom negativnog oglašavanja, dotad neviđenu u
ruskoj politici.
Stravičnije je bilo Putinovo iskorištavanje državnih sredstava u
Čečeniji.
Rusija ima pravo na obranu svojih granica. Ipak, zvjerska kršenja
ljudskih prava radi obrane ruskih granica otkrivaju da su
demokratska načela nisko na popisu Putinovih prioriteta.
Neovisni novinari i znanstvenici također su osjetili moć ruske
države pod Putinom. Izvjestitelji poput Andreja Babitskog s Radija
slobodna Europa snosili su posljedice zbog objavljivanja za Rusiju
neugodnih vijesti iz Čečenije.
Jednako uznemiruje slučaj Igora Sutjagina, istraživača za
sigurnosna pitanja, koji sjedi u zatvoru jer je pokazao dokumente
američkom kolegi.
A mjere koje su još više antidemokratske moguće su nakon ožujskih
predsjedničkih izbora. Putinovi savjetnici otvoreno govore o
uklanjanju proporcionalnog izbornog sustava iz parlamentarnog
izbornog zakona. To bi praktično ukinulo sve prodemokratske
političke stranke u Rusiji.
Putin i njegovi pomoćnici također su izrazili svoju potporu
izrazito antidemokratskoj zamisli imenovanja, umjesto biranja
guvernera. Putin je čak dao naslutiti da bi želio produžiti mandat
ruskog predsjednika s četiri na sedam godina.
Nijedna od tih promjena zasebno ne bi značila kraj demokracije. No
spojene, one bi mogle ponovno stvoriti sustav u kojem prevladava
jedna 'stranka moći', odnosno Kremlj.
Unatoč svim tim zlokobnim znakovima, bilo bi pogrješno zaključiti
da je Putin 'antidemokrat'. Ruski je predsjednik jednostavno
previše moderan i previše okrenut Zapadu da bi vjerovao u
diktaturu.
No Putin je ravnodušan prema demokratskim načelima i običajima jer
možda vjeruje da će Rusija možda morati žrtvovati demokraciju
kratkoročno kako bi postigla 'važnije' gospodarske i državotvorne
ciljeve.
Budući da Putin želi suradnju sa Zapadom, Clintonova vlada sad ima
prigodu pomoći ruskoj demokraciji. Umjesto da obasipa Putina
mlakim pohvalama kako bi osigurala potporu ruskoga Predsjednika za
ugovore o nadzoru oružja, Clinton i njegov vanjskopolitički tim
trebaju naglasiti da je očuvanje demokracije u Rusiji preduvjet za
suradnju.
Usporedno s konstruktivnijim uključenjem Putina što se tiče
pitanja ljudskih prava, Sjedinjene Države također trebaju dati
veću potporu ruskim snagama koje se još bore za očuvanje ruske
demokracije.
To znači pomaganje aktivistima za ljudska prava sastancima na
visokoj razini s američkim dužnosnicima. To također znači
povećanje, a ne smanjenje kao što se trenutačno planira, programa
pomoći namijenjenih jačanju neovisnih medija, sindikata,
političkih stranaka, građanskog društva i vladavine zakona.
Nadzor oružja nije stao na kraj hladnom ratu. Prije je to učinio
slom komunizma i uspon demokracije u Sovjetskom Savezu. Oni su
obustavili međunarodno suparništvo između Sjedinjenih Država i
Sovjetskog Saveza.
Ako se nova nacionalistička diktatura na posljetku učvrsti u
Rusiji, vratit ćemo se trošenju bilijuna na obranu kako bi
odvratili državu koja posjeduje tisuće komada nuklearnog oružja.
U Rusiji demokracija još nije izgubljena. Clinton još ima prigodu
pomoći u promicanju njezina učvršćenja. Ako, međutim, ruska
demokracija propadne, nitko se neće sjećati tko je ratificirao
START II."