US-NAFTA-Energetika US WP 7. III. OPEC SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST7. III. 2000.Pitanje cijene nafte"Prošle su zime cijene nafte padale. Ove godine one rastu. Obje strane - zemlje proizvođači i zemlje potrošači - žele cjenovnu
stabilnost, no imaju teškoća u dostizanju tog cilja. Mora se zaključiti da tu djeluju neke dublje sile", piše James Schlesinger, ministar obrane tijekom arapskog naftnog embarga i bivši ministar energetike."U Sjedinjenim su Državama neki ljudi, uključujući dužnosnike i kandidate, nedavno zatražili da posegnemo u strateške naftne pričuve. No pričuve su stvorene iz potpuno različitog razloga - kako bi pomogle ovoj zemlji da prebrodi obustavu opskrbe i odvrati političku ucjenu. One nisu zamišljene kao kratkoročni gospodarski instrument za ublažavanje posljedica promjena cijena. Posezanje u pričuve pretvorilo bi Sjedinjene Države u samo još jednog igrača na tržištu nafte, i dodalo još jedan nepredvidiv element koji bi vjerojatno odvratio nova ulaganja naftnih kompanija u istraživanje i proizvodnju.Nadalje, to bi vjerojatno zahtijevalo mnogo veće strateške
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
7. III. 2000.
Pitanje cijene nafte
"Prošle su zime cijene nafte padale. Ove godine one rastu. Obje
strane - zemlje proizvođači i zemlje potrošači - žele cjenovnu
stabilnost, no imaju teškoća u dostizanju tog cilja. Mora se
zaključiti da tu djeluju neke dublje sile", piše James Schlesinger,
ministar obrane tijekom arapskog naftnog embarga i bivši ministar
energetike.
"U Sjedinjenim su Državama neki ljudi, uključujući dužnosnike i
kandidate, nedavno zatražili da posegnemo u strateške naftne
pričuve. No pričuve su stvorene iz potpuno različitog razloga -
kako bi pomogle ovoj zemlji da prebrodi obustavu opskrbe i odvrati
političku ucjenu. One nisu zamišljene kao kratkoročni gospodarski
instrument za ublažavanje posljedica promjena cijena. Posezanje u
pričuve pretvorilo bi Sjedinjene Države u samo još jednog igrača na
tržištu nafte, i dodalo još jedan nepredvidiv element koji bi
vjerojatno odvratio nova ulaganja naftnih kompanija u istraživanje
i proizvodnju.
Nadalje, to bi vjerojatno zahtijevalo mnogo veće strateške
pričuve. (...) Bolje ih je sačuvati za prvotno zamišljenu namjenu.
Što bi stoga vlada trebala poduzeti? U ovom trenutku vladina je
politika spoj pritiska i zaklinjanja. Ona želi podsjetiti
zaljevske zemlje tko je njihov zaštitnik i tko će to u budućnosti
biti. No vlada ih također podsjeća na neposredne posljedice
inflacije i recesije i dugoročne posljedice koje će im veća ponuda,
smanjen tržišni udio i niže cijene donijeti. Što god se poduzelo,
potrebno se prilagoditi činjenici da na tržištu nafte postoje
inherentno destabilizirajuće snage i da je cilj cjenovne
stabilnosti možda dobrim dijelom nedostižan.
Sedamdesetih godina nakon naftnog embarga, činilo se da je OPEC
(Organizacija zemalja - izvoznica nafte, op. prev.) iznimni
kartel, koji bi mogao trajno i drsko vladati tržištem. Pa ipak, do
početka osamdesetih on je bez sumnje sveden na običan kartel,
podložan povremenim slomovima. Visoke cijene izgleda neizbježno
vode tome da se članovi kartela služe prjevarama, a pokazalo se da
je obnova discipline među članicama i spora i bolna. Za razliku od
glavnog kartela osamdesetih, OPEC u posljednje vrijeme uspoređuju
s vrećicom čaja: dobra je samo u vrućoj vodi.
'Uobičajeno' tržište nafte obilježeno je izrazito neelastičnom
ponudom. Proizvodnja uglavnom ostaje profitabilna ako se smanji
granica zarade na 7 do 8 dolara po barelu. Potražnja je također
neelastična. Cijene su stoga veoma hirovite. To je razlog zbog
kojeg tržište nafte ovisi o ustanovama za stabilizaciju - to su
Texas Railroad Commision, Seven Sisters i sam OPEC. Pogrješna
računica (krajem '97.), kad je OPEC povećao svoje kvote nakon
azijskog financijskog sloma, značila je stalno nadimanje zaliha i
onog što je za proizvođače bio katastrofalan pad cijena, te stoga,
drastično smanjene prihoda. Očaj je na kraju proizveo koheziju
kartela, i proizvođači su na kraju smanjili proizvodnju za 4
milijuna barela po danu. To je smanjilo napuhane zalihe koje su
smanjivale cijene. Zalihe još padaju za procijenjenih 2 milijuna
barela dnevno. Cijene su sad naglo narasle, a prihodi su se
oporavili. Članovi kartela iznenađeni su vlastitom disciplinom i
uspjehom - no očaj to postiže.
Postoji strah da bi visoke cijene i manje zalihe mogle voditi
recesiji. Za OPEC je sad problem kako se povući a da ne otvore vrata
varanju i prekomjernoj proizvodnji.
Ovaj put, za razliku od razdoblja visokih cijena osamdesetih i
devedesetih, naftne su kompanije veoma oprezne u širenju
istraživanja i proizvodnje. Pošto su se opekle u prošlosti, one ne
vjeruju da će cijene ostati visoke. Tako bi uspjeh kartela da održi
cijene iznad 20 dolara po barelu značio ohrabrivanje proizvodnje
izvan kartela - i tijekom vremena smanjivanje tržišnog udjela.
Kad se krajem ožujka sastane, OPEC će se suočiti s nekoliko dilema.
Iako više nije zastrašujuća sila sedamdesetih, OPEC još živi,
suprotno nekim preuranjenim procjenama. Njegove glavne snage
prepoznaju dugoročne posljedice sadašnjih ili viših cijena. OPEC
shvaća da se cijene moraju smanjiti ali je u napasti da sačuva i njih
i visoke prihode, još samo malo. Unatoč iskušenjima, oni se boje
provale i varanja i poticanja proizvodnje izvan kartela. (...)
Nafta možda ostaje presudna roba u međunarodnoj trgovini. Njezina
se cijena određuje na tržištu koje je u milosti inherentno
destabilizirajućih snaga. To pridonosi i ekonomskim bojaznima i
zanimljivim političkim odlukama."