ZAGREB, 6. ožujka (Hina) - Hrvatska industrija obuće u deset mjeseci prošle godine proizvela je 6,4 milijuna pari obuće, dok je proizvodnja u 1998. godini iznosila 10,22 milijuna pari. Usporedbe radi, po podacima Hrvatskog društva
kožara i obućara, proizvodnja u 1990. bila je 26,97 milijuna pari, a prosječna stopa pada proizvodnje u razdoblju 1990. - 1998. iznosila je 8,73 posto. Prosječna stopa pada zaposlenosti u tom je razdoblju iznosila 13,72 posto, odnosno broj zaposlenih smanjio se s 27 tisuća u 1990. na 11,2 tisuće u 1999. godini.
ZAGREB, 6. ožujka (Hina) - Hrvatska industrija obuće u deset
mjeseci prošle godine proizvela je 6,4 milijuna pari obuće, dok je
proizvodnja u 1998. godini iznosila 10,22 milijuna pari. Usporedbe
radi, po podacima Hrvatskog društva kožara i obućara, proizvodnja u
1990. bila je 26,97 milijuna pari, a prosječna stopa pada
proizvodnje u razdoblju 1990. - 1998. iznosila je 8,73 posto.
Prosječna stopa pada zaposlenosti u tom je razdoblju iznosila 13,72
posto, odnosno broj zaposlenih smanjio se s 27 tisuća u 1990. na
11,2 tisuće u 1999. godini.#L#
Kretanja na hrvatskom tržištu obuće ne korespondiraju s kretanjima
na ostalim europskim tržištima, a današnja se tržišna pozicija
domaćih proizvođača obuće zasniva prije svega na prodaji
proizvodnih kapaciteta uz nedovoljnu brigu za razvoj tržišne
marke. Tomu valja pridodati i potpuno neadekvatan marketinški
pristup.
Okviri makroekonomske politike, naročito poticaji za proizvodnju
odnosno kreditiranje pripreme izvoza i samog izvoza te porezna
politika, nisu realni i ne pogoduju povećanom zanimanju
proizvođača i izvoznika. Istodobno, ni mikroekonomski potezi
proizvođača nisu usklađeni s kretanjima na svjetskom tržištu.
Primjerice, dok prosječan broj zaposlenika po tvrtki u EU iznosi 20
radnika, u Hrvatskoj je ta brojka više nego trostruko veća.
Upravo stoga, rješenja su u specijalizaciji proizvodnje, manjem
broju zaposlenika te smanjenoj jediničnoj vrijednosti
proizvodnje. Međutim, proces restrukturiranja u tom pravcu još je
usporen i nedovoljno učinkovit, drže u Hrvatskom društvu kožara i
obućara.
Kao i u svijetu, tako i u Hrvatskoj, potrošnja obuće stagnira ili
opada. Prosječna potrošnja jedva doseže dva para obuće, a problem
domaćih proizvođača je to što još uvijek ne znaju pronaći put do
potrošača. Također nema ni potrebne suradnje između proizvodnje i
veletrgovine, dok direktna veza s maloprodajom ne daje adekvatne
rezultate. Iskustva Italije, Španjolske i Portugala pokazuju da
fleksibilne proizvodnje (to je moguće uz mala i srednja poduzeća),
s čvrstim osloncem na prave veleprodaje imaju budućnost, pa je
stoga i u Hrvatskoj potrebno pronaći bolja rješenja na tom
području.
U svijetu je 1998. godine proizvedeno približno 10 milijardi para
obuće, a najveći su proizvođači azijske zemlje s otprilike 63 posto
svjetske proizvodnje. U zemljama EU proizvedeno je 1,05 milijardi
pari obuće ili 53 posto ukupne europske proizvodnje. Za Europu je
karakteristično da je došlo do smanjenja proizvodnje, pada
zaposlenosti te smanjenja broja tvrtki u industriji obuće. Također
je karakterističan trend globalizacije i koncentracije koji
iskazuje gotovo 30 posto prekapacitiranosti u svjetskoj
proizvodnji obuće.
Zbog svega navedenog, stanje i perspektive industrije obuće u
zemljama EU te u Hrvatskoj upućuju na promjenu načina promišljanja
i ponašanja kada je riječ o budućnosti. Država u tom pogledu može
pomoći, ali je glavnina posla ipak smo na proizvođačima, smatraju u
Hrvatskom društvu kožara i obućara.
(Hina) tp ds