US-E-OBRANA-INTEGRACIJE-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija US 1.3. IHT: VLASTITA OBRANA EU SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE1. III. 2000.EU poduzima korake kako bi stvorio vojnu silu ne ulazeći u zabran
NATO-a"Europska unija namjerava u srijedu razviti vlastiti institucionalni ogranak koji bi se trebao baviti obranom. Bit će to prvi konkretni potez vodećih europskih država, usmjeren na utemeljenje zasebnih vojnih snaga kao komplementa NATO-u.Petnaest članica Europske unije sastavit će u Bruxellesu tri tijela: politički i sigurnosni odbor, sačinjen od veleposlanika, vojni odbor, sačinjen od viših časnika, i multinacionalni stožer za planiranje. Neki elementi preuzeti su od Zapadnoeuropske unije, malenog tijela koje je nekada surađivalo s NATO-om.Čelnici EU obećali su da će okupiti multinacionalne snage za brze reakcije, koje bi trebale obuhvatiti 50 tisuća vojnika i biti osposobljene za angažman širom Europe u roku od 60 dana i ostati na terenu godinu dana.U praksi to znači da članice EU trebaju 200 tisuća profesionalnih vojnika, spremnih za borbeni angažman kao i multinacionalnu flotu prijevoznih zrakoplova.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
1. III. 2000.
EU poduzima korake kako bi stvorio vojnu silu ne ulazeći u zabran
NATO-a
"Europska unija namjerava u srijedu razviti vlastiti
institucionalni ogranak koji bi se trebao baviti obranom. Bit će to
prvi konkretni potez vodećih europskih država, usmjeren na
utemeljenje zasebnih vojnih snaga kao komplementa NATO-u.
Petnaest članica Europske unije sastavit će u Bruxellesu tri
tijela: politički i sigurnosni odbor, sačinjen od veleposlanika,
vojni odbor, sačinjen od viših časnika, i multinacionalni stožer za
planiranje. Neki elementi preuzeti su od Zapadnoeuropske unije,
malenog tijela koje je nekada surađivalo s NATO-om.
Čelnici EU obećali su da će okupiti multinacionalne snage za brze
reakcije, koje bi trebale obuhvatiti 50 tisuća vojnika i biti
osposobljene za angažman širom Europe u roku od 60 dana i ostati na
terenu godinu dana.
U praksi to znači da članice EU trebaju 200 tisuća profesionalnih
vojnika, spremnih za borbeni angažman kao i multinacionalnu flotu
prijevoznih zrakoplova.
Nova obrambena struktura funkcionirat će striktno na međuvladinoj
razini - uključivanje Europskoga povjerenstva ili Europske
skupštine nije predviđeno, kazali su dužnosnici. Svaka odluka o
angažmanu postrojba praktično će zahtijevati pristanak svih 15
članica. Potom bi trebalo uslijediti planiranje vojne akcije koju
će svojim vojnim postrojbama izvoditi veće zemlje. Rečeni sustav
zapravo će funkcionirati poput NATO-ovih ključnih tijela, iako će
europski kapacitet za planiranje biti malen u usporedbi sa
savezničkim integriranim vojnim strukturama.
Glavni arhitekt Javier Solana, visoki predstavnik EU za vanjsku i
sigurnosnu politiku, opisuje novu strukturu kao privremeni
pristup, a njezina je zadaća stvaranje uvjeta za udobnu suradnju
NATO-a i EU.
Spomenute dvije organizacije tradicionalno su nastojale sačuvati
distancu - dijelom zato što NATO obuhvaća Tursku, Norvešku, Kanadu
i Sjedinjene Države - zemlje koje nisu članice EU - dok Europska
unija obuhvaća neutralne zemlje poput Irske, Švedske, Austrije i
Finske.
Poljska, Mađarska i Češka Republika oprezno pristupaju svojim
ulogama u NATO-u kako ne bi ugrozile svoje izglede za ulazak u EU,
istaknuli su diplomati.
U Bruxellesu se svi trude javno otkloniti svaki trag sumnje. Uz
izuzetak francuskih predstavnika, časnici u sastavu vojnih odbora
u NATO-u i EU bit će iste osobe s dvije funkcije - takvo bi rješenje
trebalo osigurati suradnju i povjerenje među dvjema
organizacijama.
Solana, bivši glavni tajnik NATO-a, silno se trudio raspršiti zle
slutnje Washingtona i NATO-a nakon što je EU stvarno krenuo putem
koji su Sjedinjene Države i europski čelnici zagovarali javnosti
mnogo godina.
Na Konferenciji o sigurnosti, međunarodnom sastanku održanom
prošlog mjeseca u Muenchenu, pojavila se mrzovolja pa i
transatlantske sumnje.
NATO-ovi zapovjednici i neki američki dužnosnici žalili su se na
hladan odnos vlada članica EU, upozorivši da bi suradnja
Sjedinjenih Država mogla biti narušena stekne li Washington dojam
da Europljani počinju stvarati manjeg suparnika NATO-u.
'To uopće nije fair niti je realno u odnosu na Europu', osvrnuo se
Solana na stav Washingtona u svojim zaključnim napomenama na
muenchenskom skupu. 'Ispunili smo naše obećanje, usredotočili se
na mogućnosti i prepustili se detaljiziranim političkim
maštarijama. Radili smo brzo i ozbiljno', kazao je on.
Iznoseći više detalja u intervjuu u svom uredu u Bruxellesu, Solana
je naglasio da su vlade članica EU nedavno ostvarile velik napredak
u prevladavanju dugotrajnih zapreka na putu prema uspostavi
izravne suradnje između NATO-ova vojnog saveza i uglavnom
političkog i gospodarskog angažmana Europske unije.
Iako oba tijela imaju sjedište u Bruxellesu, između njih nije bilo
službenih kontakata sve do prije nekoliko mjeseci - uglavnom zato
što se Francuska zajedno s neutralnim članicama EU protivila
pojačanom utjecaju saveza pod vodstvom SAD-a u Europi. Takav odnos
međusobnog službenog ignoriranja počeo se urušavati nakon sloma
sovjetske kontrole nad istočnom Europom prije deset godina. Naime,
u to se vrijeme pokazalo da je brzo uključivanje u EU novih
demokratskih država, proisteklih iz sovjetskog bloka, previše
složen posao te je ta zadaća prepuštena NATO-u.
EU je podjednako brzo ustvrdio da može riješiti problem Bosne da bi
potom bio prisiljen obratiti se za pomoć Washingtonu - kao i kasnije
u slučaju Kosova.
Neki kongresmeni u Washingtonu izrazili su bojazan da bi troškovi
tako velike europske postrojbe mogli izazvati odliv financijskih
sredstva iz stavke sofisticiranije vojne elektronike, potrebne
europskim oružanim snagama za djelovanje u koaliciji pod američkim
vodstvom.
No, vlada predsjednika Clintona i dalje podupire spomenutu
inicijativu.
'Europljani katkad rabe nacionalističku retoriku i djeluju u
sasvim drugačijem realnom okružju', izjavio je jedan američki
dužnosnik, napominjući da se Eurocorps - postrojba sastavljena
uglavnom od francuskih i njemačkih vojnika, koja bi mogla
funkcionirati kao zametak europskih snaga za brze reakcije -
podredio NATO-ovu zapovjedništvu, primjenjujući NATO-ovu
procesuru za svoju prvu operaciju, započetu na Kosovu.
Jedan suradnik Clintonove vlade, zadužen za kreiranje politike,
izjavio je na sastanku u Muenchenu da je govorio čelnicima EU da
'upotrijebe zamisao o vojnoj sili ako im je ona potrebna kao paravan
da bi ostvarili pravi cilj - veća sredstva za obranu'. Njemačka je
posebno izložena pritisku Washingtona i europskih prijestolnica,
koji od njemačke vlade traže povlačenje odluke o smanjenju
proračuna za obranu.
Velike su nade položene u Solaninu sposobnost suradnje s Georgeom
Robertsonom, njegovim nasljednikom na položaju šefa NATO-a.
Lord Robertson, britanski ministar obrane tijekom prošlogodišnjeg
sukoba na Kosovu tijekom kojeg su izrečene mnoge pohvale na račun
Solanina vodstva, utjelovljuje novi odnos Londona prema obrani EU.
Novi stav Velike Britanije otvorio je put za brze promjene koje neće
uvijek biti po volji Washingtona.
Lord Robertson pripomogao je pri prihvaćanju zamisli o osnivanju
Eurocorpsa - usprkos suzdržanosti generala Weselya Clarka, čelnog
NATO-ava časnika, glede prijedloga o preuzimanju zapovjedne
dužnosti na Kosovu sljedećeg mjeseca bez čekanja.
'Europljani mogu uspjeti zato što će Sjedinjene Države osigurati
tehnologiju i tehničare koji će stvoriti uvjete za njihov uspjeh',
kazao je jedan dužnosnik NATO-a. No, 'sumnje Amerikanaca izaziva
upravo' agresivno nastojanje lorda Robertsona da ostvari politički
uspjeh', objasnio je on.
Neki američki dužnosnici žalili su se da NATO nije dobio 'pravo da
prvi kaže ne' - prije no što se EU pozabavi pitanjem sigurnosti. Na
tu je točku posebno osjetljiva Francuska.
No, Solana je izjavio da bi službeno tumačenje ambicija EU -
sposobnost djelovanja 'u situacijama u kojima NATO nije angažiran
kao cjelina' - trebalo umiriti Washington i uvjeriti ga da je NATO i
dalje jezgra europske sigurnosti", prenosi na kraju članka Joseph
Fitchett.