US-E-OBRANA-DIPLOMACIJA-Obrana-Diplomacija-Politika US 23.2.WT EUROPA I AM.RAKETNA OBRANA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES23. II. 2000.Rakete i škripanje zubima"Kao da nije bilo dovoljno što projekt državne raketne obrane ima
puno protivnika u samim Sjedinjenim Državama, uključujući čak i Bijelu kuću, koja se latila toga pitanja tek uz veliko oklijevanje, reakcija s druge strane Atlantika i Pacifika djelovala je poput hladnoga tuša. Rusima i Kinezima taj se projekt uopće ne sviđa, a i naši saveznici u NATO-u prate zbivanja sa zabrinutošću koja postaje sve artikuliranija.Budite sigurni da će Francuzi otvoreno reći kako stvari stoje. Kao što je francuski ministar obrane Alain Richard jučer izjavio na skupu u Centru za strateške i međunarodne studije, 'Bojimo se da bi Nacionalna raketna obrana mogla potaknuti novu utrku u naoružavanju te da bi mogla poslužiti kao zgodna izlika nekim državama koje ne žele striktno poštovati norme o neširenju atomskog naoružanja'. Ostale europske vlade lijevog centra osjećaju podjednaku nelagodu pri suočavanju s mogućnošću uspostave Nacionalne raketne obrane u SAD. Ta nelagoda izvire iz nekoliko razloga. Prvo, Europom danas upravljaju isti oni ljudi koji su ne
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
23. II. 2000.
Rakete i škripanje zubima
"Kao da nije bilo dovoljno što projekt državne raketne obrane ima
puno protivnika u samim Sjedinjenim Državama, uključujući čak i
Bijelu kuću, koja se latila toga pitanja tek uz veliko oklijevanje,
reakcija s druge strane Atlantika i Pacifika djelovala je poput
hladnoga tuša. Rusima i Kinezima taj se projekt uopće ne sviđa, a i
naši saveznici u NATO-u prate zbivanja sa zabrinutošću koja postaje
sve artikuliranija.
Budite sigurni da će Francuzi otvoreno reći kako stvari stoje. Kao
što je francuski ministar obrane Alain Richard jučer izjavio na
skupu u Centru za strateške i međunarodne studije, 'Bojimo se da bi
Nacionalna raketna obrana mogla potaknuti novu utrku u
naoružavanju te da bi mogla poslužiti kao zgodna izlika nekim
državama koje ne žele striktno poštovati norme o neširenju atomskog
naoružanja'. Ostale europske vlade lijevog centra osjećaju
podjednaku nelagodu pri suočavanju s mogućnošću uspostave
Nacionalne raketne obrane u SAD. Ta nelagoda izvire iz nekoliko
razloga. Prvo, Europom danas upravljaju isti oni ljudi koji su ne
tako davno bili u prvim redovima antinuklearnog pokreta,
prosvjedujući u prvoj polovici 80-ih godina protiv američkih
raketa srednjega dometa. Oni ne vole nuklearno oružje.
Zanemarimo li osobne razloge, i niz drugih čimbenika dodatno
pojačava atmosferu nepovjerenja, koja se 90-ih godina potiho
uvukla u odnose Sjedinjenih Država i Europe i mogla bi sljedećem
američkom predsjedniku prouzročiti teške trenutke.
Iako je hladni rat iza nas, slušamo odjeke rasprave iz prve polovice
50-ih godina, kada su se predsjednik Eisenhower i ministar vanjskih
poslova John Foster Dulles suočili s nizom sličnih odluka, vezanih
uz Europu - u rasponu od NATO-ova širenja radi izolacije Sovjetskog
Saveza, preko europskih ulaganja u NATO-ove konvencionalne snage
do uloge američkoga nuklearnog zastrašivanja. Ni tadašnji odnosi
nisu baš bili jednostavni. Britanska vlada pod vodstvom premijera
Anthonyja Edena uporno se ljutila na američku vladu nakon Sueske
krize 1956., strahujući da se Dullesova izjava o 'efektu bumeranga'
više odnosi na britansko nego na sovjetsko carstvo. Bio je to težak
trenutak za NATO. Nadajmo se da će i ovaj aktualni biti uspješno
prevladan.
Europljani smatraju Nacionalnu raketnu obranu sastavnim dijelom
paketa problema koji obuhvaća poraženi Sveobuhvatni sporazum o
zabrani atomskih pokusa, odbačen u jesen prošle godine u američkom
Kongresu. Pritom valja napomenuti da bi spomenuti sporazum trebao
uskoro obuhvatiti i Sporazum o zabrani sustava proturaketne
obrane. Bijela kuća smatra da taj sporazum mora biti modificiran
kako bi omogućio ograničeni sustav raketne obrane, koji bi po
sadašnjim planovima trebao imati uporište na Aljaski. (Ruski
predsjednik Vladimir Putin nagovijestio je da bi mogao prihvatiti
takve modifikacije, što je siguran znak da Rusi takav sustav
ograničene raketne obrane, koji preferira Bijela kuća, ne smatraju
prijetnjom.) No, mnogi republikanci žele odbaciti čitav Sporazum o
zabrani sustava proturaketne obrane, budući da je jedan od njegova
dva potpisnika - Sovjetski Savez - prestao postojati 1974., prije
gotovo 10 godina. Naime, republikanci strahuju da će Sjedinjene
Države uz zaštitu raketne obrane i istodobnu dozvolu za poboljšanje
vlastitog nuklearnog arsenala biti sklonije same napraviti korak u
tom smjeru.
Clinton je postavio rok u lipnju ove godine za donošenje te odluke -
što je pogrješan trenutak ako pravi trenutak uopće postoji. Tako
važna odluka trebala bi biti odgođena dok u Bijelu kuću ne uđe novi
čovjek - po mogućnosti iskreno sklon uspostavi prave raketne
obrane. Republikanski kandidat George W. Bush izrazio je potporu
projektu Nacionalne raketne obrane - bez obzira na rusku potporu.
Što se tiče Europljana, oni imaju bolje izglede da formuliraju
koordinirani otpor projektu Nacionalne raketne obrane - i to preko
vanjske i sigurnosne politike EU. Ta im okolnost, naravno, ne
osigurava i pravo veta, iako bi oni to i te kako željeli. 'Čak i kad
biste to htjeli, ne biste mogli donijeti tu odluku u vakuumu', kazao
je francuski ministar obrane Richard. Drugim riječima, Europa
očekuje konzultacije o tom pitanju.
Ipak, odluče li Sjedinjene Države donijeti unilateralnu odluku o
uspostavi spomenutog sustava, nitko to zapravo ne može spriječiti.
Sljedeći američki predsjednik trebao bi pak objasniti - polako i
pažljivo - da Sjedinjene Države trebaju raketnu obranu kako bi se
zaštitile od nepredvidljivih neprijateljskih država, naoružanih
raznim vrstama nuklearnih projektila - primjerice, Sjeverne
Koreje, Irana ili našeg starog prijatelja Sadama Huseina kojeg
inspekcije nuklearnog oružja nimalo ne smetaju. A kako stoje stvari
s Kinom i Rusijom? Arsenali koje oni danas osuvremenjuju zacijelo
ne funkcioniraju samo kao ukras. (...)
No, budući američki predsjednik trebao bi također objasniti da smo
spremni dijeliti. Europljani bi trebali podjednako voditi računa o
sigurnosti kao i Amerikanci, budući da su i sami na udaru raketa
srednjeg dometa, eventualno ispaljenih s Bliskog istoka. Kao
saveznici u NATO-u, trebali bi se okoristiti američkim
istraživanjima i razvojem. Nažalost, u želji da zaštite europsku
vojnu industriju, ne žele kupovati američku tehnologiju.
(Lockheed-Martin proizvodi najperspektivniji raketni obrambeni
sustav s uporištem na moru, na kojem bi mogla biti utemeljena
američka državna raketna obrana).
Naravno, ulaganja su europski problem - a ne naš. Odluče li
Sjedinjene Države postupiti u interesu vlastite nacionalne
sigurnosti, Europljani će se više nego vjerojatno morati pomiriti s
tom činjenicom", zaključuje Helle Bering.