FR-IT-BL-novac-Proračun-Organizacije/savezi-Tržište/cijene-Poljoprivreda FR-LE MONDE 24.2.O PRORAČUNU EU-A FRANCUSKALE MONDE24. II. 2000.Europska unija sučeljava se s velikim povećanjem troškova"Europska unija nema sredstava za
provedbu svoje politike, pa će sljedećih godina morati stalno izvoditi proračunske vratolomije. 'Financijski izgledi' za 2000. - 2006. koji su ne bez teškoća prihvaćeni u Berlinu u ožujku 1999. u sklopu Agende 2000., ne omogućuju financiranje stabilizacijske politike koju Unija želi provoditi na Balkanu, napose na Kosovu. Raskorak između mogućnosti i potreba može se samo povećavati, dođe li 2003. i 2004. do prvog proširenja na zemlje srednje Europe.Zajednička agrarna politika (PAC), u obliku koji je dobila u Berlinu, mogla bi biti prva žrtva proturječja iz sporazuma o Agendi 2000. Takvo stanje koje zabrinjava i francusku vladu i stručnjake, trebalo bi se razotkriti u raspravi o proračunskim smjernicama koju Europsko povjerenstvo započinje u srijedu 23. veljače u prigodi sjednice koja se održava jednom na tjedan. Premda nagodba koju su postigli Michaele Schreyer, povjerenica za proračun i Franz Fischler, njezin kolega za poljodjelstvo, formalno omogućuje da se ne dovodi u pitanje reforma PAC-a u 2001. i 2002., ona ne daje
FRANCUSKA
LE MONDE
24. II. 2000.
Europska unija sučeljava se s velikim povećanjem troškova
"Europska unija nema sredstava za provedbu svoje politike, pa će
sljedećih godina morati stalno izvoditi proračunske vratolomije.
'Financijski izgledi' za 2000. - 2006. koji su ne bez teškoća
prihvaćeni u Berlinu u ožujku 1999. u sklopu Agende 2000., ne
omogućuju financiranje stabilizacijske politike koju Unija želi
provoditi na Balkanu, napose na Kosovu. Raskorak između mogućnosti
i potreba može se samo povećavati, dođe li 2003. i 2004. do prvog
proširenja na zemlje srednje Europe.
Zajednička agrarna politika (PAC), u obliku koji je dobila u
Berlinu, mogla bi biti prva žrtva proturječja iz sporazuma o Agendi
2000. Takvo stanje koje zabrinjava i francusku vladu i stručnjake,
trebalo bi se razotkriti u raspravi o proračunskim smjernicama koju
Europsko povjerenstvo započinje u srijedu 23. veljače u prigodi
sjednice koja se održava jednom na tjedan. Premda nagodba koju su
postigli Michaele Schreyer, povjerenica za proračun i Franz
Fischler, njezin kolega za poljodjelstvo, formalno omogućuje da se
ne dovodi u pitanje reforma PAC-a u 2001. i 2002., ona ne daje
nikakva jamstva za budućnost.
Nakon Berlina očekivalo se dulje razdoblje 'poračunskog mira':
nisu li petnaestorica prihvatila financijski okvir EU-a za sedam
godina? No danas, kao što se moglo i predvidjeti, taj okvir puca,
uglavnom zbog ambicija EU-a na zapadnom Balkanu. Istoga dana kada
se održavala sjednica Europskog vijeća u Berlinu, prvi su NATO-ovi
bombarderi krenuli da unište Miloševićevu Jugoslaviju.
Danas treba platiti račun: odšteta Makedoniji, Albaniji i Crnoj
Gori za prihvat kosovskih izbjeglica koje su protjerali Srbi,
obnova Kosova i pomoć UNMIK-u (privremena uprava UN-a na Kosovu)
kako bi Bernard Kouchner mogao ispuniti svoju zadaću.
U proračunu EU-a za 2000., za zapadni je Balkan predviđeno 456
milijuna eura, od čega 350 milijuna za Kosovo. Pošto je Unija ljetos
odobrila ugovor o stabilizaciji Balkana, Romano Prodi, predsjednik
Povjerenstva, iznio je, kao prinos Unije u razdoblju od 2000. do
2006., brojku od 5,5 milijarda eura. Ni petnaestorica ni Europski
parlament nisu se očitovali o tom iznosu, no na toj je osnovi
gospođa Schreyer morala načiniti svoja proračunska predviđanja.
Raspolagala je svotom od dvije milijarde eura za Balkan (također za
2000. - 2006.). Smatrala je da će još moći prikupiti oko 1,6 do 1,7
milijarda eura na račun nepotrošenih namjenskih sredstava iz
'rubrike 4' (koja se tiče vanjskih politika). No ostala je 'rupa' od
1,8 milijarda eura, za popunjavanje koje je zatražila da se gornja
granica za proračunska namjenska sredstava u poljodjelstvu smanji
za tristo milijuna eura na godinu, na razdoblje od šest godina.
Takva se operacija nije mogla provesti bez promjene postojećih
agrarnih propisa. Neki su već, kao najbezbolniji način, spominjali
mogućnost da se za jedan posto smanje izravne uplate proizvođačima
(uljarica i govedine) kao naknada za smanjenja cijena utvrđena uime
reforme PAC-a.
Predviđajući jako nepovoljnu reakciju vlada, g. Fischler je
razgovarao s kolegicom i na koncu je postignuta nagodba koju bi u
srijedu Povjerenstvo trebalo potvrditi. Utvrđena gornja granica
troškova za subvenciju agrarnih tržišta (Feoga, odjel za jamstva,
osim namjenskih sredstava za razvoj sela) doista će se smanjiti za
tristo milijuna eura na godinu, ali ne na šest godina kao što se
zahtijevalo, već samo za 2001. i 2002. Prema službama g. Fischlera,
takva se shema ne bi odrazila na prihode seljaka.
Kada je riječ o proračunu za 2001. (godinu kada Europa vraća
državama članicama uplate iz 2000.), Povjerenstvo ustvrđuje da će
zbog povoljne konjunkture agrarni troškovi biti manji od iznosa
koji je predviđen u početku, a tako dobivene uštede omogućit će da
se izdvoji tristo milijuna eura. Kada je riječ o proračunu za 2001.,
smanjenje gornje granice namjenskih sredstava za potporu tržišta
od tristo milijuna bit će bezbolno zahvaljujući reformi Zajedničke
organizacije tržišta šećera.
Za ostalo, Franz Fischler ne želi otkriti nakane, ne bez razloga
upućujući na reviziju financijskih planova za 2003. koja je u
tijeku. Ne bude li iznenađenja, petnaestorica neće pristati na
povećanje sredstava koja su Uniji stavljena na raspolaganje. To
znači da će zbog proračunskih pobuda primjerice u svezi s Kosovom i
proširenjem, ili zbog pritisaka kojima će EU biti izložena u WTO-u,
trebati predvidjeti novu fazu u reformi PAC-a prije nego se
planiralo, drugim riječima to su nova pooštrenja na štetu
poljodjelaca. Povjerenstvo je prijedloge u tom smislu moralo
iznijeti koncem 1991; u jeku predsjedničke predizborne utrke u
Francuskoj!", piše Philippe Lemaitre.