US-BA-POLITIKA-SUD-STRANKE-Sudovi-Politika-Političke stranke-Organizacije/savezi US 22.2. CSM: BOS SUDOVI-POL. UTJECAJ SJEDINJENE DRŽAVECHRISTIAN SCIENCE MONITOR22. II. 2000.Obnova vjere u bosanske zakone"Sudski podvornik moli za
tišinu, svi šutke ustaju u znak poštovanja, a suci ozbiljno ulaze u sudnicu, odjeveni u crne halje s plavim obrubom, sjedaju na svoja mjesta i pripremaju se za saslušavanje novih slučajeva.Sve upućuje na uobičajenu jutrošnju rutinu na sudu, kakvu bi suci mogli doživjeti bilo gdje. No, u Bosni i Hercegovini privid može prevariti.Za početak, većinu od 14 sudaca u Komori za ljudska prava - posljednjem utočištu Bosanaca koji traže zaštitu svoje vlade - čine stranci. Ta bi činjenica trebala spriječiti paralizu rada suda, koju bi mogli prouzročiti međusobni sukobi šest bosanskih sudaca - po dva predstavnika Srba, Hrvata i Muslimana.Drugo, iako nije moguć priziv na presude spomenute komore, to ne znači da će ih vlasti uzeti u obzir bude li utvrđeno da su njihovi potezi bili pogrješni. Nešto više od četiri godine nakon što je sklapanje Daytonskog mirovnog sporazuma u prosincu 1999. označilo kraj ogorčenoga međuetničkog sukoba u Bosni, nekoliko vlada te
SJEDINJENE DRŽAVE
CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
22. II. 2000.
Obnova vjere u bosanske zakone
"Sudski podvornik moli za tišinu, svi šutke ustaju u znak
poštovanja, a suci ozbiljno ulaze u sudnicu, odjeveni u crne halje s
plavim obrubom, sjedaju na svoja mjesta i pripremaju se za
saslušavanje novih slučajeva.
Sve upućuje na uobičajenu jutrošnju rutinu na sudu, kakvu bi suci
mogli doživjeti bilo gdje. No, u Bosni i Hercegovini privid može
prevariti.
Za početak, većinu od 14 sudaca u Komori za ljudska prava -
posljednjem utočištu Bosanaca koji traže zaštitu svoje vlade - čine
stranci. Ta bi činjenica trebala spriječiti paralizu rada suda,
koju bi mogli prouzročiti međusobni sukobi šest bosanskih sudaca -
po dva predstavnika Srba, Hrvata i Muslimana.
Drugo, iako nije moguć priziv na presude spomenute komore, to ne
znači da će ih vlasti uzeti u obzir bude li utvrđeno da su njihovi
potezi bili pogrješni. Nešto više od četiri godine nakon što je
sklapanje Daytonskog mirovnog sporazuma u prosincu 1999. označilo
kraj ogorčenoga međuetničkog sukoba u Bosni, nekoliko vlada te
mlade balkanske države više je ignoriralo nego poštovalo presude
spomenute sudske komore.
Pokazalo se da je preobrazba zemlje, stvorene nakon gotovo 50
godina komunizma i tri godine etničkih ratova koji su uslijedili
nakon raspada bivše Jugoslavije, u normalnu pravnu državu očito
teža zadaća no što je itko mogao zamisliti. No, ipak je prisutna -
polako, korak po korak, tvrde dužnosnici.
'Kao nepristrano tijelo, predstavljamo primjer prvih naznaka kako
bi zapravo pravna država trebala izgledati', izjavljuje Michele
Picard, francuska sutkinja i predsjedateljica Komore za ljudska
prava. 'Naša je zadaća pokazati da vlasti ne mogu raditi štogod im
padne na pamet, da postoji nekakva kontrola nad njima', ističe
ona.
No, nepristranost komore jamče njezini strani članovi, priznaje
Picard: samo jedan lokalni sudac presudio je jednom prilikom protiv
vlade koja ga je imenovala u komoru.
U etnički podijeljenoj Bosni (...), nepristrani su suci prava
rijetkost.
Taj podatak nimalo ne iznenađuje budući da suce imenuju skupštine
pod dominacijom čvrstorukaških nacionalista koji nisu
zainteresirani za sastavljanje neovisnoga sudačkog tijela jer bi
ono moglo potkopati njihov stil vladavine, pa pomno prate
ponašanje 'svojih' sudaca.
To znači da ljudi koji su dobili otkaz na radnom mjestu zbog svog
etničkog podrijetla nemaju nikakvih izgleda za povratak na posao
slijedom sudske odluke; to znači da je sudac hrvatske nacionalnosti
prihvatio bez ikakvih pitanja psihološko vještačenje o
'poslijeratnoj traumi', koje mu je omogućilo da oslobodi krivnje
policajca hrvatske nacionalnosti, optuženog za ubojstvo
Muslimana; na kraju, to znači da je sudac muslimanske nacionalnosti
iznenada odlučio otići na odmor umjesto da nadgleda postrojavanje
osumnjičenika radi utvrđivanja identiteta gangstera muslimanske
nacionalnosti, optuženog za napada na mirovne postrojbe.
'Ne bih željela biti sutkinja u ovoj zemlji. Posao je težak, plaća
mala, a ako dobijete osjetljiv slučaj, dobivate upute od
političara', izjavljuje Stephanie McPhail, zamjenica ravnatelja
projekta UN-a kojemu je svrha promatranje pravosudnog sustava u
Bosni.
'Suzbijanje utjecaja stranaka na imenovanje sudaca vjerojatno je
najvažnija stvar koju bi itko od nas mogao učiniti', izjavljuje
Matthew Hodes, bivši tužitelj na Floridi, zadužen u Uredu visokog
predstavnika (...) za reformu pravosudnog sustava.
No, uvjeriti bosanske političare da to treba učiniti drugo je
pitanje.
'Nacionalni pravosudni sustav nije vjerodostojan i ne postoji
politička volja da takvim postane', izjavljuje otvoreno sutkinja
Picard.
Prošle je godina skupština odbila OHR-ov nacrt zakona koji bi
utemeljio sudačka tijela, zadužena za imenovanja svih sudaca,
preuzimajući tu zadaću od političara. No, Hodes se još nada da će
popravljena verzija rečene mjere ove godine proći u skupštini.
'Sve je ostalo sporedno ako nemate istinski neovisne suce kao
temelj pravosudnog sustava', ističe Hodes.
Čak i kada neoubičajeno neovisan sudac donose presudu protiv
vlasti, teško je izboriti njezinu provedbu. Bosna i Hercegovina
zasad nema službu nalik američkim šerifima, zaduženu za provedbu
sudskih presuda, a standardna je policija još zaslijepljena
etničkim razmatranjima.
U kontekstu pokušaja izbjeglica da se vrate svojim domovima,
najmanje sporne i najuobičajenije sudske presude tiču se
deložacija. Primjerice, srpski povratnik na većinsko hrvatsko
područje može se obratiti sudu kako bi izborio deložaciju hrvatske
obitelji koja trenutno živi u njegovom domu. No, čak i ako sud
presudi u njegovu korist, (hrvatska) policija, zadužena za
provedbu presude o deložaciji, često nije spremna to učiniti.
Ni prjeziran odnos visokih dužnosnika prema zakonima ne ohrabruje
pretjerano građane da bi ih poštovali. Strani aktivisti za ljudska
prava bijesni su zbog nedavnog javnog obećanja Alije Izetbegovića,
muslimanskog predstavnika u tročlanom predsjedništvu - da nijedan
muslimanski izbjeglica neće biti deložiran iz zaposjednute kuće -
bez obzira na sudske odluke.
Suci i tužitelji žale se također da ih blokira nestašica novca -
naime, političari koji izglasavaju njihov proračun smišljeno ih
drže na kratkoj financijskoj uzici. Nekim sudovima toliko manjka
novac da su njihovi telefonski brojevi isključeni zbog neplaćanja;
drugi si pak ne mogu priuštiti plaćanje računa za grijanje pa
jednostavno zimi ne rade.
U takvu okružju napredak se mjeri malim pomacima, ali je ipak
prisutan, napominju pravni stručnjaci.
Na područjima pod dominacijom hrvatskih čvrstorukaša, sudovi više
nisu okićeni posterima koji veličaju pokojnoga hrvatskog
predsjednika Franju Tuđmana. Pronađen je državni tužitelj, spreman
kazneno goniti ured za stanovanje koji odbija vratiti izbjeglicama
njihove domove. Suci su počeli izdavati naloge o deložaciji
nezakonitih zaposjedatelja. Picard je također primijetila da su u
posljednjih nekoliko mjeseci vlasti počele spremnije slijediti
presude njezina suda.
'Stvari se kreću s mrtve točke - jako, jako polako. No, pokazalo se
nekoliko zraka svjetla u dnu tunela', ističe predstavnica UN-a
McPhail" na kraju članka Petera Forda.