FR-US-suci-Sudovi-Kriminal-Diplomacija-Ljudska prava FR-MONDE 22.2.FR I MEĐ. KAZNENI SUD FRANCUSKALE MONDE22. II. 2000.Francuski zastupnici pretresaju prijedlog o međunarodnom kaznenom sudu"Francuska će narodna skupština u utorak 22.
veljače raspravljati o prijedlogu zakona o potvrdi ugovora kojim se osniva međunarodni kazneni sud (CPI) koji će suditi počiniteljima genocida, zločina protiv čovječnosti i ratnih zločina. Da bi se taj međunarodni sud o kojemu se puno priča, napokon utemeljio, šezdeset država mora potvrditi ugovor koji su u Rimu u srpnju 1998., nakon dugih pregovora, odobrili predstavnici sto dvadeset država. Još smo daleko od konačnoga broja, prikupljeno je tek šest potvrda (Senegal, Italija, Gana, Fidži, San Marino, Trinidad i Tobago). No takva sporost nije samo posljedica nedostatka volje u država.Naime, potvrda pred mnoge zemlje postavlja pravne i institucionalne teškoće, pa i pred one koje su sklone osnutku međunarodnoga suda. Ona često pretpostavlja prethodnu promjenu kaznenih zakona ili, kao u Francuskoj, Ustava. Smatra se kako bi se broj od šezdeset ratifikacija mogao dostići koncem 2001. ili 2002.Francuska neće zaostajati. Pošto je protiv prijedloga o
FRANCUSKA
LE MONDE
22. II. 2000.
Francuski zastupnici pretresaju prijedlog o međunarodnom kaznenom
sudu
"Francuska će narodna skupština u utorak 22. veljače raspravljati o
prijedlogu zakona o potvrdi ugovora kojim se osniva međunarodni
kazneni sud (CPI) koji će suditi počiniteljima genocida, zločina
protiv čovječnosti i ratnih zločina. Da bi se taj međunarodni sud o
kojemu se puno priča, napokon utemeljio, šezdeset država mora
potvrditi ugovor koji su u Rimu u srpnju 1998., nakon dugih
pregovora, odobrili predstavnici sto dvadeset država. Još smo
daleko od konačnoga broja, prikupljeno je tek šest potvrda
(Senegal, Italija, Gana, Fidži, San Marino, Trinidad i Tobago). No
takva sporost nije samo posljedica nedostatka volje u država.
Naime, potvrda pred mnoge zemlje postavlja pravne i
institucionalne teškoće, pa i pred one koje su sklone osnutku
međunarodnoga suda. Ona često pretpostavlja prethodnu promjenu
kaznenih zakona ili, kao u Francuskoj, Ustava. Smatra se kako bi se
broj od šezdeset ratifikacija mogao dostići koncem 2001. ili 2002.
Francuska neće zaostajati. Pošto je protiv prijedloga o
međunarodnom sudu dugo iznosila više od samih predrasuda i pošto je
s mukom postigla unutarnji konsenzus o nekim bitnim točkama tog
prijedloga, Francuska se vrlo zauzeto uključila u pregovore, a kada
je zaključen rimski sporazum, Predsjednik Republike i premijer
poželjeli su da što prije dođe do potvrde ugovora. Francuska je
danas među zemljama koje se najviše zalažu za osnutak suda i za
donošenje pravila o njegovu radu.
To govori o bitnim promjenama, na koje također upućuje sada
savršena suradnja s međunarodnim sudovima za bivšu Jugoslaviju i za
Ruandu, kao i progon koji je započeo u Francuskoj protiv različitih
stranih državljana uime načela sveopće mjerodavnosti, i stajališta
Pariza o Pinochetu. Francuska se dugo jako protivila zamisli o
međunarodnom sudu koja se sukobljavala s običajima u njezinoj
diplomaciji, u vojsci i u sudstvu. To vrijeme još nije prošlo, ali
ovi su veliki ustroji nepovratno ušli u promjene koje prate obrate
što ih političkim krugovima nameće pritisak međunarodnih
događanja, poborničkih udruga i javnosti.
Ostaci starih francuskih predrasuda pojavit će se u utorak u
narodnoj skupštini kao arhaizmi. Nije toliko riječ o borbi
zalaznice koju će protiv CPI-ja zacijelo povesti neki okorjeli
pristaše suverenosti koji ne podnose nikakvu naddržavnu ustanovu:
prijedlog o potvrdi naići će na veliko odobravanje svih zastupnika
u polukružnoj dvorani. Rasprava će se, naprotiv, ticati članka
ugovora koji je uvršten samo zato što je Francuska to tražila. To je
članak 124. koji svakoj državi omogućuje da ne prihvati
mjerodavnost CPI-ja za jednu od triju kategorija zločina - ratne
zločine - u vremenu od sedam godina. Udruge koje su pobornice CPI-ja
usprotivili su se toj mogućnosti izuzeća i pozivaju parlamentarce
da ju ne prihvate.
Zastupnici će glasovati samo o potvrdi ugovora: no predlagač zakona
Pierre Brana (socijalist) pozvat će ih da odobre izjavu kojom se od
izvršne vlasti traži da odustane od primjene članka 124. Trebao bi
dobiti veliku potporu u skupštini, budući da se danas privlačnima
čine razlozi koje je Francuska iznosila na pregovorima u korist tog
članka koji zapravo ima samo jednu svrhu: pridobiti francusku
vojsku koja nije htjela još jedan međunarodni sud.
Od devedeset država koje su danas potpisale dokument, nijedna osim
Francuske nije izrazila želju da primijeni članak 124. koji je
upravo suprotan općem duhu prijedloga. Ratni su zločini zapravo
daleko najbrojniji među zločinima kojima će se sud baviti. (...)
K tome, u poslovnicima CPI-ja predviđaju se postupci kojima bi se
trebala izbjeći svaka zloporaba suda. Tako će pripremna sudska
komora nadzirati glavnog tužitelja i bit će arbitar u slučaju da se
niječe legitimnost sudbenog progona. Napokon, sud bi morao
djelovati samo ako zakaže zemaljsko pravosuđe koje i dalje ima
prednost; vjeruje li se da Francuska neće moći suditi svojim
državljanima odogovornima za ratne zločine?
Primjena članka 124. imala bi neobičnu posljedicu, upozorila bi na
opasnost od Francuske, premda je ova jako aktivna u pregovorima o
izradi poslovnika o proceduri i o dokazima budućeg suda. Ona se
napose zalaže da se izvuku pouke iz iskustava međunarodnih sudova
za Ruandu i za bivšu Jugoslaviju koji su prespori u donošenju
presuda zbog procedura koje su jako nadahnute anglosaksonskim
pravom i neprimjerenog odnosa između sudaca i glavnog tužitelja;
ona isto tako promiče pravo žrtava da sudjeluju u sudbenom
postupku, kao i njihovo pravo na odštetu.
Francuska, napokon, zajedno s drugima, želi onemogućiti neke
korake Sjedinjenih Država koje su jako zainteresirane za ove
pregovore o poslovniku, premda nisu potpisale rimski sporazum.
Amerikanci naime znaju da će sud ugledati svjetlo dana i da će
morati pregovarati s njim, makar i zbog veza koje će sud održavati s
Vijećem sigurnosti UN-a. Osim toga, iako nisu supotpisnici
sporazuma, sud bi mogao progoniti njihove državljane koji su
odgovorni za zločine u njegovu djelokrugu na području države
supotpisnice. Cilj je Washingtona da se, koliko je moguće, zakloni
iza tog suda. Takva vrlo restriktivna američka politika prema sudu
protivna je pozitivnom prinosu Pariza pregovorima u tijeku. Šteta
je što se Francuska, držeći se članka 124. koji je nastao u drugo
vrijeme, izlaže napadima koji će ju naprečac strpati u istu vreću sa
SAD-om", piše Claire Trean.