US-AT-politika-Politika US LAT 21.2.RAZLIČITO O ISTOM HAIDER SJEDINJENE DRŽAVETHE LOS ANGELES TIMES21. II. 2000.Rugala se sova sjeniciEuropa: Većina Haiderove retorike protiv stranaca ne razlikuje se puno od gledišta nekih država
članica Europske unije"Reagirajući tako oštro na prijam slobodarske stranke u austrijsku vladu, politički lideri Europske unije sami sebi skaču u usta. Smatraju li oni uistinu protu-imigracijski stav slobodarske stranke tako vrijednim osude da Austrija sada mora biti kažnjena sankcijama i ukorima snažnih moralnih načela? Ili može li biti da se ta protuimigracijska retorika lidera slobodarske stranke, Joerga Haidera, ne razlikuje tako mnogo od stajališta koja neke zemlje članice Europske unije rabe kako bi opravdale svoju vlastitu uskogrudnu politiku prema useljenicima?Povezujući protuimigracijske peticije s gestama simpatije prema nacističkoj prošlosti, Haider je uvježbao neslužbeni kodeks eurogovora, kodeks koji dopušta liderima da tretiraju kulturne različitosti useljenika, kao prijetnju fundamentalnoj koheziji njihovih društava, dok istovremeno brane svetinju univerzalnih ljudskih prava i demokratskih vrijednosti.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
21. II. 2000.
Rugala se sova sjenici
Europa: Većina Haiderove retorike protiv stranaca ne razlikuje se
puno od gledišta nekih država članica Europske unije
"Reagirajući tako oštro na prijam slobodarske stranke u austrijsku
vladu, politički lideri Europske unije sami sebi skaču u usta.
Smatraju li oni uistinu protu-imigracijski stav slobodarske
stranke tako vrijednim osude da Austrija sada mora biti kažnjena
sankcijama i ukorima snažnih moralnih načela? Ili može li biti da se
ta protuimigracijska retorika lidera slobodarske stranke, Joerga
Haidera, ne razlikuje tako mnogo od stajališta koja neke zemlje
članice Europske unije rabe kako bi opravdale svoju vlastitu
uskogrudnu politiku prema useljenicima?
Povezujući protuimigracijske peticije s gestama simpatije prema
nacističkoj prošlosti, Haider je uvježbao neslužbeni kodeks
eurogovora, kodeks koji dopušta liderima da tretiraju kulturne
različitosti useljenika, kao prijetnju fundamentalnoj koheziji
njihovih društava, dok istovremeno brane svetinju univerzalnih
ljudskih prava i demokratskih vrijednosti.
Sigurno, mnoga stajališta koja zagovara Haider ne mogu pogoditi
europske lidere iako ne izlaze daleko izvan dosega utvrđene
politike. Tijekom proteklih petnaest godina, broj stranaca s
pravom boravka u Austriji dramatično je porastao. U ime očuvanja
austrijskog identiteta i kulturne baštine, Haider traži ustavni
amandman koji deklarira Austriju da 'ne bude zemlja useljeništva'.
On zagovara oštriju kontrolu ilegalnog useljavanja i suzbijanje
zločina, koje čine stranci. On se usprotivio davanju prava glasa
strancima s pravom boravka na općinskim izborima i podupire
restriktivne propise koji određuju naturalizaciju.
Haider ne treba posegnuti duboko u fašističku prošlost kako bi
pronašao veliki presedan koji ozakonjuje njegove zahtjeve u obliku
oštrije verzije političkih mjera koje se prakticiraju i drugdje u
Europi. On se samo treba osvrnuti, na primjer, preko austrijske
granice u Saveznu Republiku Njemačku.
Suočena s rastom broja stranaca s pravom boravka u 1980-im i 1990-im
godinama, Savezna Republika - inflagrantno je poricanje
demografskih činjenica - prikrpila službenoj fikciji prema kojoj
Austrija nije zemlja useljenika. Danas, usprkos sve većem broju
djece druge generacije tih stranaca s pravom boravka,Savezna
Republika tek je započela potrebnu reformu kako bi pojednostavnila
postupak stjecanja državljanstva.
Njemačka kršćansko-demokratska unija i kršćansko-socijalna unija
- konzervativne sestrinske stranke austrijske populističke
stranke koja je dovela Haiderovu slobodarsku stranku u novu
vladajuću koaliciju - uspješno su osporile na sudu povećanje
općinskih glasačkih prava za strance s pravom boravka.
Tijekom 1980-ih i 1990-ih, Njemačka i ostale vlade zemalja članica
EU pooštrile su granične kontrole ilegalnih useljenika i
ograničile pravo na azil.
Protiv zamijećene prijetnje novog vala useljenika, oni pokazuju
konkretnu stvarnost mentaliteta 'europske tvrđave'.
Uz ovu pozadinu, odgovor EU na uključivanje austrijske slobodarske
stranke u vlast mora se mnogim Austrijancima činiti nejasnim.
Haider se glasno očitovao glede strahova i sentimenata s kojima su
se lideri širom Europe skloni igrati riječima da bi dobili mršavu
partizansku prednost. A opet sada EU vodstvo, jednoglasno,
spočitava Austrijancima kako je njihova demokratski izabrana vlada
moralno neprihvatljiva.
Naravno, EU lideri imaju i svoje vlastite programe. Neki su vidjeli
prigodu da posrame konzervativce naglašavanjem Haiderove
ekstremističke reputacije. Neki su strahovali da će Haider
iskoristiti novi utjecaj u austrijskoj vladi za opstrukciju
daljnjeg proširenja EU.
Premda je od vodstva EU kolektivna afirmacija općih ljudskih prava
i njihova objava ksenofobije dobrodošla i primjerena, teško je
prepoznati veliku hrabrost u čitanju bukvice maloj državi koja
zauzima skroman prostor u Europskoj uniji. Izgleda kako bi se bilo
pošteno upitati: Koje vlastite domaće interese europski lideri
dovode u pitanje kada simbolično smanjuju bilateralne kontakte s
Austrijom? Ne baš mnogo njih.
Kada se pridružuju obrani kolektivnih vrijednosti svoje zajednice,
europski lideri prihvaćaju da će duboko promisliti o nesklonosti
koje pokazuju njihove vlastite vlade prema prihvaćanju kulturnih
različitosti.
Tako dugo dok se useljavanje javno tretira kao neugodna stvarnost -
ili još gore, kao prijeteća opasnost - prinosi koje čine useljenici
svojim zemljama domaćinima neće nikad biti cijenjeni.Ali, možda je
mnogo prikladnije za zemlje EU da s visine očituju veliku moralnu
indignaciju kad je riječ o Austriji, dok istovremeno ignoriraju
mračne struje u svojim vlastitim zemljama", zaključuje Douglas
Klusmeyer, suradnik Međunarodnog programa migracijske politike,
Zaklade Carnegie za međunarodni mir.