DE-S-SANKCIJE-Politika NJ 15.II.-FR-BATINA SANKCIJA NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU15. II. 2000.Batina sankcija"Bilo u borbi protiv Slobodana, Saddama ili Fidela, spor među saveznicima uvijek je isti. Amerikanci su moralni, Europljani
pragmatični. SAD ponosno jaše na načelima - često do smrti. Europa uvijek popušta - ponekad do appeasementa. Unilateralizam je tu protiv mučnog konsenzusa. Kruta politika protiv političkog angažmana protivnika. Dakako, i neizbježna se svjetska sila ne kreće uvijek po crtama koje je ranije urisala u pijesak. Realna politika često podriva moralne zahtjeve Washingtona. I EU, unatoč svojoj kulturi stočnih trgovaca, povremeno postigne zajedničku oštrinu. Pa makar kao zbroj bilateralnih prosvjeda protiv alpske zemlje članice.No bilo da su razlike u pogledima na svijet samo retorične ili stvarne: spor oko sankcija protiv Jugoslavije, Irana, Iraka, Libije ili Kube čini se neizbježnim. U Novomu je Svijetu gesta prijetnje bojkotom odavno refleks, u Staromu je Svijetu težak čin. Čini se da u tom transatlantskon natezanju oko postupka s diktatorima nedostaje samo jedno: analiza stanja bez predrasuda u
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
15. II. 2000.
Batina sankcija
"Bilo u borbi protiv Slobodana, Saddama ili Fidela, spor među
saveznicima uvijek je isti. Amerikanci su moralni, Europljani
pragmatični. SAD ponosno jaše na načelima - često do smrti. Europa
uvijek popušta - ponekad do appeasementa. Unilateralizam je tu
protiv mučnog konsenzusa. Kruta politika protiv političkog
angažmana protivnika. Dakako, i neizbježna se svjetska sila ne
kreće uvijek po crtama koje je ranije urisala u pijesak. Realna
politika često podriva moralne zahtjeve Washingtona. I EU, unatoč
svojoj kulturi stočnih trgovaca, povremeno postigne zajedničku
oštrinu. Pa makar kao zbroj bilateralnih prosvjeda protiv alpske
zemlje članice.
No bilo da su razlike u pogledima na svijet samo retorične ili
stvarne: spor oko sankcija protiv Jugoslavije, Irana, Iraka,
Libije ili Kube čini se neizbježnim. U Novomu je Svijetu gesta
prijetnje bojkotom odavno refleks, u Staromu je Svijetu težak čin.
Čini se da u tom transatlantskon natezanju oko postupka s
diktatorima nedostaje samo jedno: analiza stanja bez predrasuda u
Havani, Bagdadu ili Beogradu, sa strategijskom, koordiniranom i
diferenciranom reakcijom.
Primjer Srbije. SAD sprječava ukidanje sankcija protiv
Jugoslavije, obnovljenih poslije prvih progona na Kosovu 1998. EU
naprotiv - s Nijemcima na čelu - želi labavljenje trgovačkog
embarga, jer on više šteti stanovništvu nego Miloševiću. Britanci i
Nizozemci u tom slučaju dijele stajalište SAD-a. Tako se kompromis
u Vijeću ministara vanjskih poslova EU-a mogao predvidjeti:
zabrana leta će se ukinuti kao ustupak jednoj strani. Naftni
embargo ostaje zbog umirenja druge strane. Taj je ishod
vanjskopolitički loš posao.
Srbija je na tlu. Poslije jednog desetljeća ratova i sankcija
uskoro će biti bankrot poput najsiromašnijih zemalja Afrike.
Njezina je izolacija ojačala a ne oslabila državu. Zadnjim
ostatcima narodnoga gospodarstva upravlja mafija čiji kumovi sjede
u vladi. Politička ubojstva a ne prosvjedi određuju tužnu
svakodnevicu. Od poraza Srbije protiv NATO-a samo zabrana
putovanja i zatvaranje računa protiv predstavnika režima imaju
smisla. Sankcija koja je u svakom slučaju došla prekasno i kako sada
pokazuju planirani ispravci, ostavila mnoge rupe otvorenima. No
oni koji još danas vjeruju da bi daljnjim kažnjavanjem stanovništva
pomogli oporbi da dođe na vlast, slijepi su, cinični ili ih više
zanima predstava djelovanja sankcija nego Srbija.
Sankcije su signali stranim diktatorima da trebaju dopustiti više
demokracije. Pod određenim pretpostavkama s njima se mogu postići
tako zvani 'niski politički ciljevi', što pokazuju razne povijesne
studije iz SAD-a. U pregledu od 1945. financijske su sankcije bile
uspješnije od čisto trgovačkih embarga. Potonji su djelovali samo u
kvazi trgovačkom monopolu s bojkotiranom zemljom ali ne kad - kao u
slučaju Srbije - Rusija zimi osigura dostavu plina. Možda je
međunarodni trgovački embargo djelovao protiv apartheida u Južnoj
Africi. No za rušenje diktatora poput Sadama Huseina ili Slobodana
Miloševića, bojkot je pogrješno sredstvo. Ipak su se sankcije od
70-ih godina razvile u središnje sredstvo američke vanjske
politike. Jeftinije su nego bilo kakva vojna intervencija. I kao
kazna su izvrsno prikladne za predstavljanje u parlamentu. Tako je
inflatorna primjena sankcija američkoga Kongresa ponajprije
rezultat vanjske politike okrenute prema unutra, koja sa sve većom
moći u svijetu, kod kuće dobiva sve provincijalnije crte.
Pri tomu su sankcije kao sredstvo vanjske politike u tijeku
globalizacije odavno već anakronizam. U doba interneta dikatori se
boje otvaranja svojih društava, a ne njihove izolacije. Fidel
Castro bi pod otvoreno vođenim napadom kapitalizma više trpio nego
pod gospodarskim embargom. Pravi put za potporu srpske oporbe
protiv Miloševića nije svakodnevno ponižavanje, nego sloboda
putovanja, ulaganja i krediti svjetske banke. Baš u borbi protiv
diktatura SAD ne vjeruje u djelovanje onog kulturnog imperijalizma
čiju slobodnu plovidbu svom snagom brani na svim gospodarskim
sastancima na vrhu. Umjesto toga, svjetska sila radije izvlači iz
vreće puritansku batinu. 'Embargo', tako je ispravno formulirao
marokanski književnik Tahar Ben Jelloun, 'velika je batina koja
pogađa samo one koji su već ionako primili dovoljno udaraca'" - piše
Rolf Paasch.