E-HR-US-NOVINARI-ANALIZE-Organizacije/savezi-Vlada VOA-BRUXELLES-ZAGREB STIPIĆ-N.-14-2 GLAS AMERIKE - VOA 14. II. 2000. Razgovor s Ladom Stipić-Niseteo o promjeni odnosa Bruxellesa prema Zagrebu Nakon četiri i pol godine suspenzije
odnosa i simboličnog kontaktiranja, veze između Zagreba i Bruxellesa naglo su počele jačati. U nepuna dva mjeseca dogodile su se promjene, i to na način i u mjeri o kojoj se moglo samo sanjati. Naša izvjestiteljica iz Bruxellesa Lada Stipić-Niseteo godinama prati zbivanja u Europskoj uniji i NATO-u. - Kakva je povijest odnosa Hrvatske i Europske unije? = Samo priznavanje zemlje išlo je teško i još je uvijek praćeno (istina sada gotovo posve ugaslim) prigovorima o "preranom priznanju". Potom je Hrvatska došla na sam rub sankcija za hrvatsko-muslimanskog sukoba u Bosni i Hercegovini. Dayton je donio nade, akcije Hrvatske porasle su potpisivanjem i početkom provođenja Erdutskog sporazuma, no stalno miješanje u poslove susjedne Bosne i Hercegovine, sustavno kršenje temeljnih ljudskih sloboda, nepostojanje pravne države i sporost u povratku izbjeglica, kao i nacionalistička retorika koju je dodatno naglasio neskriveni animozitet vodećih političara Unije prema
GLAS AMERIKE - VOA
14. II. 2000.
Razgovor s Ladom Stipić-Niseteo o promjeni odnosa Bruxellesa prema
Zagrebu
Nakon četiri i pol godine suspenzije odnosa i simboličnog
kontaktiranja, veze između Zagreba i Bruxellesa naglo su počele
jačati. U nepuna dva mjeseca dogodile su se promjene, i to na način i
u mjeri o kojoj se moglo samo sanjati. Naša izvjestiteljica iz
Bruxellesa Lada Stipić-Niseteo godinama prati zbivanja u Europskoj
uniji i NATO-u.
- Kakva je povijest odnosa Hrvatske i Europske unije?
= Samo priznavanje zemlje išlo je teško i još je uvijek praćeno
(istina sada gotovo posve ugaslim) prigovorima o "preranom
priznanju". Potom je Hrvatska došla na sam rub sankcija za
hrvatsko-muslimanskog sukoba u Bosni i Hercegovini. Dayton je
donio nade, akcije Hrvatske porasle su potpisivanjem i početkom
provođenja Erdutskog sporazuma, no stalno miješanje u poslove
susjedne Bosne i Hercegovine, sustavno kršenje temeljnih ljudskih
sloboda, nepostojanje pravne države i sporost u povratku
izbjeglica, kao i nacionalistička retorika koju je dodatno
naglasio neskriveni animozitet vodećih političara Unije prema
Tuđmanovu režimu - sve su to bili elementi koji su Hrvatsku držali
dalje od Europe. Akcija 'Oluja' ne bi polučila potpunu suspenziju
pregovaranja i zaledila pristup sredstvima solidarne pomoći
Europske unije da nije bilo nekažnjenog nasilja nad civilima
poslije uspješne, hvaljene i priznate vojne operacije. Od tada se
uspjehom smatralo i zadržavanje izvoznih povlastica naslijeđenih
na osnovi sporazuma Unije s bivšom Jugoslavijom. Tek je krajem
prošle godine, i to kada je Unija bila posve sigurna da su mijene na
vidiku, odobravanje povlastica išlo bez problema.
- Kako je EU dočekala promjene u Hrvatskoj?
= Bili su doslovno zatečeni, jer su svi priželjekivali ovakav
scenarij, ali nitko nije očekivao da će promjene biti toliko
intenzivne i da će stvoriti nešto što Unija bez uspjeha pokušava
svojom politikom promovirati godinama, a to je potreba za
promjenama i, kako ga se običava nazivati, 'domino efekt'.
Mašinerija EU-a, kao i svaki krupan birokratski aparat prilično je
spora. Odluke dugo prolaze kroz sistem i prvo je iznenađenje u nizu
bila brzina reakcije. Unija je bila ta koja je prva iskazala
nestrpljenje i žurbu i, što je još čudnije za ovdašnje obrasce
ponašanja i odlučivanja, svoju je startnu brzinu počela povećavati
požurujući i Hrvatsku. Sve je ovo potvrda da se Bruxellesu jako žuri
i da želi do maksimuma iskoristiti priliku koju je Hrvatska
stvorila sebi, regiji, ali i Europi - kako je to u ponedjeljak kazao
portugalski ministar vanjskih poslova i predsjedavajući
ministarskim vijećem. No, EU je, jednako kao i neki dan NATO, jasno
dala do znanja da se neće impresionirati riječima, već da hoće
djela, i to konkretno brzu demokratizaciju, povratak izbjeglica i
puno poštivanje Daytona. Potonje je najbolje opisao visoki
izaslanik za civilnu provedbu mirovnog sporazuma Wolfgang Petrich
koji je u politici novih vlasti vidio, citiram, stavljanje točke na
sve špekulacije o 'velikoj Hrvatskoj' - a to je Europa čekala.
- Koji su idući potezi Bruxellesa?
= Mnogo toga što izgleda konfuzno na prvi pogled, ali je uobičajena
procedura. U ponedjeljak je ministarsko vijeće EU-a svoju namjeru
da se žuri do krajnosti potvrdilo odlukom da se u Zagreb, što je
moguće prije, što znači u vremenu mjerenom u nekoliko tjedana,
pošalje misija za iznalaženje činjenica. Njezin je posao
procijeniti situaciju i preporučiti odleđivanje sredstava PHARE
programa Hrvatskoj. Hrvatska ulazi također u igru za sredstva novog
fonda Pakta stabilnosti, o čemu će se više znati krajem ožujka nakon
bruxelleske konferencije o financiranju prioritetnih objekata. Na
listi su i neki objekti u Hrvatskoj, poput priključaka na prometni
koridor 5, dakle Rijeka-Zagreb-Budimpešta i poslije Sarajevo-
Osijek-Budimpešta. U ponedjeljak je počelo dogovaranje, a u utorak
će službeno startati rad 'Task Force', mješovite savjetodavne
radne skupine. Specijalisti iz 'Task Force' detektiraju probleme u
dugom procesu priprema Hrvatske za pregovore i predlažu rješenja.
- EU je požurila također u najavi početka izrade tzv. studije o
izvedivosti.
= To je važan dokument. Rad na studiji trebao bi početi odlaskom
misije za iznalaženje činjenica na teren, što je po ocjeni
diplomatskih krugova čak nekoliko mjeseci brže, ranije nego što je
najavljivano prije svega nekoliko dana. Studiju o izvedivosti
stručna je procjena koliko je (i da li je uopće) Hrvatska spremna
početi pregovaranje o sređivanju odnosa s EU-om. Pozitivan nalaz
daje preporuku ministarskom vijeću da otvori pregovore o SAA
sporazumu.
- Što je SAA sporazum?
= Sporazum, kad se sklopi i ratificira, predstavljat će konačno i
dugo očekivano unaprjeđivanje odnosa Bruxellesa sa Zagrebom. On je
sporazum nove generacije i naziv mu je kratica od 'sporazum o
stabilizaciji i pridruženju', na engleskom jeziku, dakako.
Karakterizira ga naglašavanje uvjeta, prvenstveno vezanih za
dobrosudsjedstvo koje je uvjet povezivanja s EU-om, i EU uzima
pravo prekinuti ga u svakom trenutku ukoliko nije zadovoljna
situacijom. SAA sporazumi su unos EU-a u konstrukciju Pakta
stabilnosti. Za taj su sporazum upravo počeli pregovarati
Makedonci. Za Hrvatsku bi u najboljem slučaju pregovori bili
otvoreni na ljeto ili ranu jesen ove godine, što ne ovisi samo o
uspješnosti Hrvatske u ispunjavanju traženih uvjeta i zahtjeva,
već i o unutarnjim okolnostima u samoj Uniji. Pregovori bi trajali
veoma kratko, možda tek nekoliko mjeseci, a sama procedura
ratifikacije - sporazum treba odobriti svaka od 15 zemalja Unije -
potrajat će oko 8 mjeseci. U najboljem slučaju, dakle, sređena
bilaterala slijedi do završetka iduće godine dokle su, inače, na
snazi i trgovinske povlastice Hrvatskoj.
- Lado, tko je glavni igrač u ovoj, da je tako nazovemo,
integracijskoj utrci?
= Dakako, Hrvatska. Mislim da su visoki dužnosnici EU-a na svim
adresama odaslali istu poruku, a to je da je Hrvatska dio Europe,
ali da ona sama odlučuje kada će se priključiti europskoj matici.
Što se prije bude ispunjavao plan vlade, brže će ići sam proces. I
najvažnije je da je Unija obećala potporu ne samo demokratizaciji
već i gospodarskoj tranziciji zemlje, što već u dolazećim mjesecima
predstavlja značajnu ruku pomoći gospodarstvu".
(VOA)